Miksi 9 euroa päivässä -töiden korvaus nouse ollenkaan?
Sehän on ollut 9 euroa päivässä todella pitkään. Ei kata läheskään enää kuluja siitä, että henkilö tekee jotain kotonaolon sijaan.
Lun se kerran on kulukorvaus, niin miksei se nouse, vaikka kulut nousevat koko ajan?
(En ole itse ollut, ihmettelen vaan. Tuollaista ilmaistyötä ei pitäisi olla olemassakaan.)
Kommentit (168)
Kaikki ihmiset ei edes tiedä, että osa tekee 9 eurolla päivässä.
Olin parikymmentä vuotta sitten työnjohtajana kunnan rakennustyömaalla kesäsijaisena. Sain tietty normaalia palkkaa. Vastaava mestari sanoi minulle osoittaen kolmea miestä, että noilla ei kyllä sitten viitsi teetättää mitään rasittavaa. Hän perusteli, että ne ei saa palkkaa, vaan työmarkkinatuen lisäksi vain 9 euroa päivässä. En ollut moisesta ikinä kuullutkaan. Siis täh, eivät saa oikeaa palkkaa.
Ja kaiken kukkuraksi: työmaalla oli lisäksi kesätöissä 3 poikaa, jotka eivät suostuneet moneenkaan hommaan. Laiskottelivat päivät pitkät. He saivat normaalia hyvää palkkaa. (Olivat kaupungin viranhaltioiden jälkikasvua.) Varastivat lisäksi (remontoimme koulua) koulun pakastimesta valtavan määrän jäätelöä.
9 euron työmiehet tekivät sentään töitäkin. Nuo palkkaa saavat olivat pelkästään riesa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen päättäjät keuhkoaa jostain kiinalaisista orjatyöläisistä jotka saa asunnon ja ruoan ilmaiseksi työtä vastaan ja samaan aikaan orjuuttaa omaa kansaansa. Ei kaikki saa toimeentulotukea eikä asumistukea.
Näin on. 9 euroa päivässä saavat on orjan asemassa.
Kaikki ilmaistyö pitäisi lailla kieltää. Olipa se millä nimikkeellä tahansa.
Tehkää kansalaisaloite!
Tuo 9 euroahan poistuu, ei sitä leipärahaa enää kohta makseta.
Vierailija kirjoitti:
9 euroa ei poistu vaan 5 euron raha mikä on osalle tullut lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu vaan se korotusosa, jota on saanut noin 5 € päivältä. Sitä ei tarvinnut itse hakea vaan Kela maksoi sen esimerkiksi pitkään työttömänä olleille "kannustusrahana".
Ei töissä käydä rahan takia.
t. kokoomus
Tuokin 9 euroa on täysin eriarvoinen kulukorvaus. Toisilla matkaa 20 km ja toisilla 500 metriä.
Vierailija kirjoitti:
t. kokoomus
"Työ on parasta sosiaaliturvaa." Ilmeisesti Orpo tarkoitti tällä sitä mihin nyt ollaan menossa, että kohta on pakko tehdä jotain työtä saadaksesi toimeentulotuen ja muut säälirahat.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin 9 euroa on täysin eriarvoinen kulukorvaus. Toisilla matkaa 20 km ja toisilla 500 metriä.
Se on tarkoitettu ruokaan, 9e päivässä ruoka
ITKEKÄÄ ja nähkää nälkää.
Te syötte mitä teille annetaan, jos annetaan.
MINÄ teen työntekijöistä orjia, työttömät ja sairaan joutuvat kaduille ja sairaalahoitoa turha pyytää.
Minä olen teidä herranne ja YLIJUMALA.
Niin on kirjoittu, niin tapahtukoon.
Orpo the Destroyer
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakustannuksiin myös.
"Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia. "
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki/
Tyypillinen työpaikkalounaan hinta on nykyään 13,50. Sillä 9 eurolla pitäisi maksaa se ja vielä matkakustannukset.
Mie saan vaan 14 €/viikko NS palkkaa. Ei tartte tehä pahemmin töitä............7 €/koko päivä, 3 €/puoli päivää. Se o yks hullujen huone se paikka !!! Täysin. Siellä ei tunnu olevan ikinä täysin hiljaista edes 10:ntä minuuttia.......aina o joku, joka vaatii huomioo NS ohjaajilta, jotka eivät oo edes mitään ammattilaisia ! Yksikään. Niin ovat sanoneet, ja sen kyl huomaaki. Ku kyse o esim kiusaamisesta. Heil menee vaan sormi suuhun, ku eivät osaa puututa siihen, vaikka pitäisi. Kerran ihan äsken yks tekosokea UKONRETALE löi mua syyttä ! Eikä oo VIELÄKÄÄN pyytänyt anteeksi. Seuraavalla kerralla voi tulla vaik VERTA musta. Siitäkö ne haluaa ??? Eivät sitte oo tietävinäänkään mitään koko asiasta.....vaikka olisivatkin sattuneet näkemään sen. Tiedän, se on vaikeaa pyytää anteeksi, JOS ON vahingossa loukannut, lyönyt jotakuta, VARSINKIN MIEHILTÄ !! Mutta silti. Jos ei pyydä ollenkaan anteeksi mitään, esim lyöntiä, se on tahallinen teko. Ja tämä ei tosiaankaan ollut eka kerta, ku MÄ OON kiusattu siellä !! Ed. oli yks täyshullu läski muija. Se hakkasi, löi ja repi vaatteitani täysin syyttä. Nyt se o onneks veke sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja matkoihin. Ei niihin erikseen mitään matkakorvauksia makseta omalla työssäkäyntialueella. Monella tuo 9 euroa ei edes riitä aiheutuneisiin lisäkustannuksiin.
Korotettu kulukorvaus on 18 euroa päivältä eli noin 387 euroa kuukaudessa. Kulukorvaus maksetaan korotettuna silloin, kun työllistymistä edistävä palvelu järjestetään työssäkäyntialueen ulkopuolella tai kun palvelu järjestetään kotikunnan ulkopuolella ja osallistumisesta aiheutuu majoituskustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia. "
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki/
On niitä asuntoja muillakin kuin yrittäjillä ja koskee muiden omistuasuntoja yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
t. kokoomus
Miksi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakustannuksiin myös.
Ei riitä 9 e päivässä sekä ruokaan että matkakustannuksiin.
Siis eikö tuo 9 euron orjatyön päiväkorvaus olekaan poistumassa? Luulin, että on. Toki eihän nuo orjatyöt valitettavasti ole loppumassa, joten ajattelin, että työttömiä ollaan pakottamassa todellisiin orjatöihin ilman mitään korvausta. Ilmeisesti kuitenkin esim. omaehtoisen opiskelun tuoma lisäkorvaus eli korotusosa poistuu. Ehdin tosiaan jo toivoa näiden orjatöiden loppumista, mutta taitavat päinvastoin vaan lisääntyä.
Suomen päättäjät keuhkoaa jostain kiinalaisista orjatyöläisistä jotka saa asunnon ja ruoan ilmaiseksi työtä vastaan ja samaan aikaan orjuuttaa omaa kansaansa. Ei kaikki saa toimeentulotukea eikä asumistukea.