Vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuuden erot?
Mitä eroavaisuuksia noilla uskon suuntauksilla on?
Kommentit (51)
Esikoispiireissä pyörineenä jäi kuva etteivät ole niin ankaria ja tiukkoja. Seuroissa pääpaino oli armo ja sovitustyö. Ei sellaista vl syntipainotusta. Pukeutuivat normaalisti ja naisilla oli meikkiäkin. Korvakoruja. Kodissa telkkari.
Hauskaa, kun vl perheessä kasvaneena oma käsitykseni on se, että nimenomaan meillä oli armo ja anteeksianto keskiössä. Ehkä molemmat porukat luulee sitten toisiaan tiukemmaksi, ja onhan liikkeiden keskuudessakin varmasti piireissä eroa. Joskus luin tältä palstalta jonkun vl:n listaa siitä mikä kaikki on vanhoillislestadiolaiselta kielletty, enkä tunnistanut yhtään niitä asoita. Oli ihan ihmeellisiä pukeutumissääntöjä esimerkiksi.
Esikoisilla on kai tiukempaa pukeutumisen suhteen, mutta hassusti meikit ja hiusvärit on ok, ja VL porukalla tuntuu olevan toisin päin :D tunnen molempia kaveripiiristä. Tuntemani esikoinen pukeutuu aina pitkiin paitoihin ja muodottomiin tunikoihin eikä pidä ikinä hiuksia auki mutta meikkaa, ja tuntemani vanhoillislestadiolainen ei meikkaa mutta käyttää lyhythihaisia toppeja, shortseja ja pitää hiuksia auki. VL kaverilla ei ole telkkaria mutta esikoisella on, kumpikin kuuntelee kyllä musiikkia. Esikoisella ei ole verhoja ja sanoo ettei ollut lapsuudenkodissakaan ja vanhoillisella on, Jumalan on tarkoitus nähdä sisälle jotta ei tapahdu syntiä. Molemmat ovat mielestäni aika maallistuneita eivätkä ole mitään kiihko uskovaisia.
Molemmat taitavat pitää toisiaan toistaan ankarampina. Ihmeen vähän tekevät yhteistyötä keskenään, samoista juurista lähtöisin ja silti erot tuntuvat olevan kuin yöllä ja päivällä.
Miten näiden liikkeiden edustajat suhtautuvat toisiinsa? Pitääkö molemmat itseään toistaan parempana ja ajattelevat olevansa oikeassa?
Täällä kirjoittaa sama esikoinen kuin eilen.
Minä suhtaudun täysin neutraalisti vanhoillislestadiolaisiin ja kaikkiin muihinkin uskovaisiin. Eihän tärkeää ole se, mihin liikkeeseen kuuluu, vaan se, että uskoo Jeesukseen Kristukseen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia yhdenkään vanhoillislestadiolaisen, ei körttien, ei helluntailaisten tai muidenkaan herätysliikkeiden tai niihin kuulumattomienkaan kanssa.
En ajattele missään tapauksessa, että vain oma porukkani olisi oikeassa. Oma tulkintani on melko vapaata ja ajattelen, että meistä kuka tahansa voi olla oikeassa. Pääpointtihan kaikilla kristityillä on kuitenkin sama, itse en koe lillukanvarsiin takertumista tai yksityiskohdista jankkaamista kovinkaan mielekkäänä tai hyödyllisenä.
Tunnen paljon vanhoillislestadiolaisia enkä ole myöskään huomannut mitään erikoisempaa suhtautumista minuunkaan. Iloisesti ja avoimin mielin on kutsuttu rauhanyhdistykselle mukaan seuroihin, ollaan juteltu kavereidenkin kanssa eroavaisuuksista paljon, mutta hyvin avarakatseisesti ja avoimin mielin ja kunnioituksella toistemme vakaumuksia kohtaan. Mukavia, ihan tavallisia ihmisiä kuten muutkin. Yhteiset arvot.
Synnistäkin on joskus aivan aiheellista puhua ja sitä nykyään valitettavan harvoin tehdään (puhutaan synnistä siis, syntiä taas tehdään valitettavan paljon ja sitä jopa ihannoidaan), esimerkiksi viime viikolla olin jumalanpalveluksessa jossa vihdoinkin ravisteltiinkin seurakuntaa hieman myös kadotuksesta puhumalla. Vastapainoksi tietysti puhuttiin myös armosta ja rakkaudesta. Painopiste-eroista en ole täysin varma, koska en ole vielä päässyt vanhoillisten seuroissa käymään. Radiosta olen kyllä kuullut ja ihan samanlaista se oli kuin meilläkin. Tosin yksi asia mikä poikkeaa, on se, että meillä tosiaan on enemmän ehkäpä vapauksia tulkita Raamattua eri tavoilla ja keskustelu on avoimempaa ja moniäänisempää, naisen rooli ehkäpä hieman suurempi kuin mitä se oman ymmärrykseni mukaan vanhoillisilla on. Korjatkaa joku joka paremmin tietää. Musiikkikulttuuri erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiset kuuluu kirkkoon mutta osallistuvat vähemmän kirkon Jumalanpalveluselämään ja pitävät omia seurojaan omissa piireissään. Esikoisilla on myös jollain tasolla enemmän vapauksia ja vähemmän "sääntöjä" ja protokollia kuin vanhoillisilla.
Minusta vaikuttaa, että esikoiset ovat jyrkempiä ja -yllätys, yllätys - vanhoillisempia kuin vanhoilliset.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisilla on kai tiukempaa pukeutumisen suhteen, mutta hassusti meikit ja hiusvärit on ok, ja VL porukalla tuntuu olevan toisin päin :D tunnen molempia kaveripiiristä. Tuntemani esikoinen pukeutuu aina pitkiin paitoihin ja muodottomiin tunikoihin eikä pidä ikinä hiuksia auki mutta meikkaa, ja tuntemani vanhoillislestadiolainen ei meikkaa mutta käyttää lyhythihaisia toppeja, shortseja ja pitää hiuksia auki. VL kaverilla ei ole telkkaria mutta esikoisella on, kumpikin kuuntelee kyllä musiikkia. Esikoisella ei ole verhoja ja sanoo ettei ollut lapsuudenkodissakaan ja vanhoillisella on, Jumalan on tarkoitus nähdä sisälle jotta ei tapahdu syntiä. Molemmat ovat mielestäni aika maallistuneita eivätkä ole mitään kiihko uskovaisia.
Aika vajavainen Jumala esikoisilla, kun ei näe verhoken läpi.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat taitavat pitää toisiaan toistaan ankarampina. Ihmeen vähän tekevät yhteistyötä keskenään, samoista juurista lähtöisin ja silti erot tuntuvat olevan kuin yöllä ja päivällä.
Uskovaisen pahin vihollinen on toinen uskovainen.
Esim. helluntailaiset ja lestadiolaidet eivät voi sietää toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku kirjoitti olevansa suvaitsevainen miita kristinuskon suuntia kohtaan.
Hyvä niin. Tuntemani VL- puhujat ovat olleet hyvin jyrkkiä erotyisesti helluntailaisuutta ja sen tyyppistä herätyskristillisyyttä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittaa sama esikoinen kuin eilen.
Minä suhtaudun täysin neutraalisti vanhoillislestadiolaisiin ja kaikkiin muihinkin uskovaisiin. Eihän tärkeää ole se, mihin liikkeeseen kuuluu, vaan se, että uskoo Jeesukseen Kristukseen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia yhdenkään vanhoillislestadiolaisen, ei körttien, ei helluntailaisten tai muidenkaan herätysliikkeiden tai niihin kuulumattomienkaan kanssa.
En ajattele missään tapauksessa, että vain oma porukkani olisi oikeassa. Oma tulkintani on melko vapaata ja ajattelen, että meistä kuka tahansa voi olla oikeassa. Pääpointtihan kaikilla kristityillä on kuitenkin sama, itse en koe lillukanvarsiin takertumista tai yksityiskohdista jankkaamista kovinkaan mielekkäänä tai hyödyllisenä.
Tunnen paljon vanhoillislestadiolaisia enkä ole myöskään huomannut mitään erikoisempaa suhtautumista minuunkaan. Iloisesti ja avoimin mielin on kutsuttu rauhanyhdistykse
Vanhoillislestadiolaiset eivät juurikaan lue Raamattua. Seurapuheita kuunnellaan ja niissä sanottua toistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku kirjoitti olevansa suvaitsevainen miita kristinuskon suuntia kohtaan.
Hyvä niin. Tuntemani VL- puhujat ovat olleet hyvin jyrkkiä erotyisesti helluntailaisuutta ja sen tyyppistä herätyskristillisyyttä kohtaan.
Olen kuullut tätä samaa ja se on suuri sääli. Kristittyjen pitäisi pitää yhtä, samalla asiallahan me olemme kaikki. Vanhoillisten ja helluntailaisten erimielisyyksiä olen itsekin päässyt todistamaan ja niistä paljon kuullut, mietin mistä tämä johtuu. Helluntailaisuudessa ehkäpä pelottaa erilainen kulttuuri, itsekin kerran säikähdin todella pahasti kun tapasin erään helluntailaisen joka alkoi puhua kielillä, säikähdin tuliko jokin aivoverenvuoto. En mitenkään paheksunut enkä ajatellut ilkeästi, mutta pelästytti kyllä pahanpäiväisesti. Pohjimmiltaanhan ihminen haluaa aina uskoa olevansa itse oikeassa, mutta sellaiseen ylimielisyyteen ei pitäisi koskaan sortua. Me olemme erehtyväisiä, siksihän Jeesuskin tänne meitä tuotiin auttamaan ja valaisemaan. Jospa tässä joskus otettaisiin opiksi ja saataisiin nämä erimielisyydet laantumaan. Verhojuttu hämmentää itseänikin, en ajattele että verhoilla olisi mitään merkitystä siltä kannalta näkeekö Jumala minua vai ei. Tässä on kyse ihan tavallisesta maallisesta asiasta ja se on paloturvallisuus. Yksiössä ei kannata pitää verhoja patterin vieressä.
- se aiempi esikoinen
Edellinen jatkaa vielä, että näissähän on myös isoja paikkakunta- ja yksilökohtaisia eroja, mitä kukin milloinkin haluaa painottaa! Omassa seurakunnassani oli pitkään melko tiukkapipoinen ja ahdasmielinen meininki, mutta pääsääntöisesti hyvin raikasta ja keskustelevaa tulkintaa. Uskoisin, että vanhoillisillakin asia on jotenkin näin, mutta ei ehkä niin radikaaleja eroja mitä meillä on nähty asenteissa.
Mielenkiintoinen ketju. Kiitos avartavista vastauksista esikoiselle. Miksi ehkäisyä pidetään kiellettynä molemmissa liikkeissä?
Ehkäisyä ei käytetä koska lapset ovat jumalan lahja. Moni käyttää hormonaalista ehkäisyvalmisteita esimerkiksi "aknen" tai "kuukautiskipujen" hoitamiseen mutta varmasti oikea syy on ehkäisyn tarve. Nuorilla näin varsinin
Ap kysyy vanhoillisten ja esikoislestadiolaisten välisistä eroista. Kaikissa vastauksissa kerrotaan esikoisten ja vanhoillisten välisistä eroista.
Esikoiset ei ole sama asia kuin esikoislestadiolaiset. Esikoislestadiolaisuus on nykyisin vanhoillisia konservatiivisempi lestadiolaisuuden suuntaus. Suuri osa esikoislestadiolaisista ei kuulu kirkkoon. Esikoiset on esikoislestadiolaisuudesta irtaantunut vapaamielisempi suuntaus. Tämä näkyy mm pukeutumisessa, meikkaamisessa jne.
Ehkäisyä käytetään oikeastikin edellämainittujen vaivojen hoitoon. En usko että kukaan haluaa nähdä esimerkiksi endometrioosia sairastavan kärsivän kohtuuttoman kovista kivuista, jos vaivan voi hormonaalisella ehkäisyllä korjata. Aknekin on aika ikävä vaiva varsinkin herkässä iässä olevalle nuorelle ja kystinen akne kivuliaskin. Nämäkö sitten pitäisi teidän mielestä jättää hoitamatta uskonnon vuoksi? Höpö höpö.
Kuten aiemminkin joku kommentoi, esikoisten tavoista kertoneet eivät vaikuta olevan esikoisLESTADIOILAISIA, vaan esikoisia.
En tunne vanhoillislestadiolaisuutta kovin hyvin, mutta seuraaviin asioihin olen törmännyt.
Kulttuurisesti liikkeet ovat hyvin lähellä toisiaan. Samoja asioita pidetään syntinä, mutta perustelut voivat olla erilaisia.
Tärkeimmät erot eivät kuitenkaan liity niinkään tapoihin kuin 'sisäiseen' elämään. Molemmissa liikkeissä elämää ohjaa Jumalan Sana. VL liikkeessä ohjaus on enemmän ulkoa tulevaa. Jos et täytä 'normeja' sinut voidaan erottaa. Tai jos itse haluaa elää liikkeen oppien vastaisesti, ihmiset eroavat ensin liikkeestä. Esim. Itselliset äidit tai naiset jotka haluavat käyttää ehkäisyä joutuvat 'kieltämään uskonsa'
EL ihmisen elämä on enemmän sisäisesti ohjattua. Oma tahto elää Jumalan Sanan mukaan on se mikä määrittää miten elää. Kukaan ei erota eikä seurakunta syrji esim. itsellistä äitiä ja ehkäisyä käyttävä voi hyvin olla uskomassa.
Miten EL ja VL pelastuskäsitys? Ajattelevatko molemmat, että ovat ainoita jotka pelastuvat?
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen tässä. Minulla kyllä on telkkari ja oli jo lapsuudenkodissa, en vaan katso sieltä muuta kuin uutiset ja A-talkin, joskus hömppäelokuvia. Kotona rajattiin mitä sai katsoa, tosi-tv:tä tai saippuasarjoja en katso enkä muita "roskaohjelmia". Erona myös, ettei esimerkiksi paljastavaa pukeutumista suosita, mitä olen kyllä taas VL-piireissä nähnyt paljonkin. Meillä pukeudutaan konservatiivisemmin mielestäni pääsääntöisesti, mutta meikit ja hiusten värjääminen on ihan ok, joskaan yliampuva tyyli ei ole kovin suotavaa. Aiemmissa kommenteissa on myös hyvin kuvattu eroavaisuuksia. Itsestäni tuntuu välillä, että VL kulttuuri on hieman jäykähkö ja konservatiivisempi ajattelutavoiltaan, TS. Esikoisissa painottuu paljon myös oma tulkinta ja moniääninen keskustelu. Minä meikkaan joskus kevyesti ja olen ottanut välillä raitoja tai sävyä hiuksiin, eikä kukaan ole seuroissa mitään sanonut. Asia ihan ok. Olen kuullut tutuilta että vl piireissä suht
Siis esikoisetkin liukumassa ja liukenemassa maailman teille.
VL:T taitavat nimensäkin mukaisesti olla konservatiivisin porukka ja samalla suurin lestadiolaisuuden haaroista.