Millainen vuosi 1993 oli elää?
Ei kiitos "oli lama ja yks Lego ja sekin patterin takana" -vastauksia.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanelet ilmiselvän vastauksen pois. Oli lama syvimmillään.
Siksi kun en viitsi kuunnella sitä ruikutusta 30:n vuoden takaisesta lamasta. Joillakin ihan sairas fiksaatio kyseiseen asiaan. Ap
Susta siis ihmisten tradegiat on päähänpinttymia ja ruikutusta. Selvä, jatkakaa valheellista keskusteluanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lama? Nousukausi aluillaan, taidat olla pessimisti.
Nousukausi alkoi -95.
Persiistä, tuo vuosi oli elämäni turhin ajanhukka eli sotavaltion poikaleiri. ,
Mukava vuosi se oli. Olin pari vuotta aiemmin siirtynyt uuteen työhön, jossa viihdyin todella hyvin, ja ostanut uuden asunnon, jossa myös viihdyin erinomaisesti.
Edelliseen työhöni oli sisältynyt todella paljon matkustamista, mutta enää ei tarvinnut hotellikuolemasta kärsiä, kun reissuja oli vain harvakseltaan.
Sisaruksilleni oli 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa syntyneet ensimmäiset lapset ja yksi syntyi vielä vuoden 1993 lopussa. Oli ihanaa touhuta tätinä ja kummitätinä, kun omia lapsia ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lama? Nousukausi aluillaan, taidat olla pessimisti.
Tossa vähän faktaa.
Suomen 1990-luvun alun lama alkoi loppuvuonna 1990. Maan bruttokansantuote laski kolmessa vuodessa yhteensä 12 prosenttia.Lasku oli rajua vuosina 1991 ja 1992. Bruttokansantuote ja elintaso lähtivät kasvuun jo vuonna 1993, mutta köyhyys alkoi tuolloin vasta lisääntyä ulosottoon joutuneiden määrän ja työttömyyden kasvun vuoksi.
Silloin ei ollut persuja joten siltä osin parempaa aikaa.
Töissä Finnairilla neljättä vuotta tuolloin. Helsinki oli hyvä paikka asua. Seuraavana vuonna täytin 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten näkynyt wokettavia vihervassujakaan yhtään missän.
Koulut olivat ohi ja ongelmakakarana keskiarvo ei riittänyt hyvään lukioon (kävin kyllä myöhemmin aikuislukion), joten ns. paskahommissa mietin mitä minusta tulee isona.
Listamusiikki muuttui tuohon aikaan huonommaksi kuin 80-luvulla. En tykännyt teknosta tai grungesta. Flanellipaitamuotikin oli perseestä. Sitten ärsytti se mukacoolius mikä paistoi läpi kaikessa populaarikulttuurissa.
Muistan, että oli myöhäisteinin/nuoren aikuisen angstia liikaväestöstä ja joku Pentti Linkola oli olevinaan viisas mies. En siis hirveästi eronnut nykynuorista siinä mielessä.
Itsetunto-ongelmat vaivasivat ja jätin parin nätin naisen/tytön lähestymisyritykseen vastaamatta, kun en voinut uskoa, että olisivat olleet oikeasti kiinnostuneita. Lapsuuden traumat vielä liian vahvana muistissa.
En nyt ole satavarma tapahtuiko nuo kaikki juuri 1993 vuonna, mutta fiilikset tuollaisia noin tuohon aikaan. Ei mitään erityisen kivaa aikaa, mutta jälkikäteen ei mitään oikeitakaan ongelmia ollut. Elämä oli vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten näkynyt wokettavia vihervassujakaan yhtään missän.
Ai ei? Tiedoksi vaan että raiskaus avioliitossa tuli tuolloin rikoslakiin ja presidenttiehdokkaina oli naisia. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Jouduin veneen alle asumaan kun lähti työ, talo ja akkakin.
Ryyppäsin veneen alla Viru Valgeaa pakkasella lämmikkeeksi. Viinan ostin trokarilta joka kantoi sitä Tallinnasta...
Kolme harmia lähti,vain yksi harmi jäi,onnenpekka olit.
Itse täytin tuolloin 25 ja voi wau, mikä vuosi. Alkoi hyvin, eteni heikommin, vaikka niinsanoakseni roikuin laidassa kiinni. Tein loppuvuodesta huonon päätöksen muuttaessani toiselle puolelle Suomea umpiurpon poikakaverin kanssa. Sen erehdyksen purkaminen kävi myöhemmin kalliiksi. En muista ko.vuodesta muuta kuin henkilökohtaiset asiani. Oli lama-aikaa, itse olin melko vastavalmistunut, mutta onnistuin roikkunaan töissä. Toisella puolella Suomea meni sitten heikommin.
Mulla oli polkkatukka ja parit tyylikkäät ballerinat kevyellä kiilakorolla (sellaisia ei saa enää mistään!) . Lyhyt hame tai shortsihame oli aika vakio. Paidat oli isoja. Farkuissa oli leveähköt lahkeet. Niiden kanssa käytettiin tennareita. Kävin aerobicissa - vaihtoehdot taisi olla kuntojumppa, aerobic tai step aerobic;-) Kännyköitä ei olut kuin ehkä joillain bisneshemmoilla. En muista olinko kuullut vielä internetistä mitään... Basic Instinct oli alkuvuodesta leffateattereissa. Oisko joku Ace of Base ja vastaavat ruotsalaisviritykset raikaneet baareissa tuohon aikaan - ainakin niillä seuduilla missä minä asuin. Alkuvuoden poikakaveri tykkäsi Chris Reasta ja loppuvuoden urpo - Kaija Koosta! Kukaan ei kertonut mulle millainen red flag jo tuo musiikkimaku oli! Ehkä siksi, että red flageja ei tuolloin vielä tunnettu.
Eskarivuosi alkoi, ihan tavallista lapsuutta. Muistaakseni oli aika hiljaista, ehkä hieman ankeaa aikaa mutta muuten ihan normaalia lapsuutta elettiin.
töitä oli valtavasti.ajoin hyvällä autolla.menin kihloihin.kävin metallican konsertissa.hyvää aikaa vaikka lama oli päällänsä.
Oli lama ja ankeat ajat. Itse olin pelastunut työmarkkinoilta opiskelemaan, olin helpottunut, ja minulla oli kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Yo-kirjoitukset, lakkiaiset, 5kk chillailua ja dokailua, marraskuussa inttiin. Nopeesti meni ja hauskaa oli. Pildeäkin sai siihen aikaan joka diskosta keskisuuressa kaupungissa.
Aika sama, paitsi ettå menin inttiin jo kesäkuussa. Eli kevään kirjoitusten ja rilluttelujen jälkeen vietin loppuvuoden intissä. Joka viikonloppu lähes kyllä lomille ja kavereidej kanssa baariin. Olihan se lamaa, mutta baareissa käytiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein pinnistäisit, niin ehkä ymmärtäisit miksi persuille ei ollut silloin tarvetta ja se oli SEN vuoksi parempaa aikaa.
Syy ja seuraus on aina osalle ihmisistä liian monimutkainen ajatusketju.
Kurja koska talouministeri taisi olla Iiro Viinanen ja muuten puikoissa Esko Aho. Laman alku, työpaikkoja hävisi
Valetta, vhervasuja on ollut varmaan 1970-luvulta
Koiviston ja lamaliikasen työn jäljet kauhistutti, yrityksiä oli valtavat määrät ajettu konkurssiin ja osa firmojen omistajista teki viimeisen päätöksen ja lopettivat itsensä.