Miksei esim rattikelkalla saa lasketella isossa rinteessä?
Miksi pitäisi olla sukset tai lumilauta. Mieti miten hauskaa olisi laskea jostain levin isoimmasta mäestä rattikelkalla lapsen kanssa. Hissiäkin voisi käyttää pikkuisella hifistelyllä
Kommentit (23)
Johtunee siitä että vaikeammin ohjattava ja riski vahinkoon kasvaa kun lasketaan monen kirjavilla välineillä
Vierailija kirjoitti:
Johtunee siitä että vaikeammin ohjattava ja riski vahinkoon kasvaa kun lasketaan monen kirjavilla välineillä
Väitän että ratilla ohjattava ja jarruilla varustettu rattikelkka pysähtyy ja on hallittavissa paremmin kuin 90% slalom laskettelijoista hallitsee suksiaan
Sitten sais hakea rinteestä niitä solisluunsa tai ranteensa katkaisseita jotka liika vauhti on yllättänyt. Ei se kelkka jyrkässä mäessä niin vaan pysähdy.
Kokeiltu on. Se rattikelkan (stiga) etusuksi ei tee mitään jos yrittää kääntyä, ne puikkareiden reunakantit puuttuu.
Eli saa käännellä rattia aina lähimpään puuhun asti.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sais hakea rinteestä niitä solisluunsa tai ranteensa katkaisseita jotka liika vauhti on yllättänyt. Ei se kelkka jyrkässä mäessä niin vaan pysähdy.
Terveisin pirkko 73v joka on puukelkalla laskenut viimeksi 60-luvulla.
Rattikelkassa on tehokas molemmilla jaloilla poljettava metalliterä jarru joka pysähtyy takuulla nopeammin kuin sukset tai saatika lumilauta samasta vauhdista.
Siitä idis: rattikelkan etusuksen paikalle puikkarista reunakantillinen suksi ja menoksi?
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu on. Se rattikelkan (stiga) etusuksi ei tee mitään jos yrittää kääntyä, ne puikkareiden reunakantit puuttuu.
Eli saa käännellä rattia aina lähimpään puuhun asti.
Eihän se varmasti teekkään jos istuu perällä, kääntäessä pitää olla painoa edessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sais hakea rinteestä niitä solisluunsa tai ranteensa katkaisseita jotka liika vauhti on yllättänyt. Ei se kelkka jyrkässä mäessä niin vaan pysähdy.
Terveisin pirkko 73v joka on puukelkalla laskenut viimeksi 60-luvulla.
Rattikelkassa on tehokas molemmilla jaloilla poljettava metalliterä jarru joka pysähtyy takuulla nopeammin kuin sukset tai saatika lumilauta samasta vauhdista.
Mutta kun rinne ja vauhti on kovemmat niin se muovinen etusuksi ei kanttaa vaan suoraan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu on. Se rattikelkan (stiga) etusuksi ei tee mitään jos yrittää kääntyä, ne puikkareiden reunakantit puuttuu.
Eli saa käännellä rattia aina lähimpään puuhun asti.
Eihän se varmasti teekkään jos istuu perällä, kääntäessä pitää olla painoa edessä...
Yritäppä vastaavasti pujotella minareilla, ei se pelkkä muovi riitä kanttaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sais hakea rinteestä niitä solisluunsa tai ranteensa katkaisseita jotka liika vauhti on yllättänyt. Ei se kelkka jyrkässä mäessä niin vaan pysähdy.
Terveisin pirkko 73v joka on puukelkalla laskenut viimeksi 60-luvulla.
Rattikelkassa on tehokas molemmilla jaloilla poljettava metalliterä jarru joka pysähtyy takuulla nopeammin kuin sukset tai saatika lumilauta samasta vauhdista.
Mutta kun rinne ja vauhti on kovemmat niin se muovinen etusuksi ei kanttaa vaan suoraan mennään.
Höpöhöpö, rattikelkalla pitää istua mahdollisimman etukumarassa kun kääntää.
Ei ne puikkareiden metalliset reunakantit koristeita ole.
Miksi lieneekään vastaan intät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu on. Se rattikelkan (stiga) etusuksi ei tee mitään jos yrittää kääntyä, ne puikkareiden reunakantit puuttuu.
Eli saa käännellä rattia aina lähimpään puuhun asti.
Eihän se varmasti teekkään jos istuu perällä, kääntäessä pitää olla painoa edessä...
Yritäppä vastaavasti pujotella minareilla, ei se pelkkä muovi riitä kanttaamaan.
Muuten kokeiltu on tämäkin. Yllästä alas pystymättä ohjaamaan pätkääkään.
Ainakin vielä muutama vuosi sitten Rukalla oli yhtenä iltana viikossa Stigamäki. Gondolilla ylös ja stigalla alas. Aivan hullun hommaa, vaikka laskettiin vain sinistä rinnettä. Kaksi päällä, lapsi ja aikuinen, siitä hommasta ei tosiaan tullut yhtään mitään, vauhti kiihtyy liikaa. Rinne on lunta eikä mikään jäämäki, stigan jarrut ei siinä jarruta, lyhyet, pyöristetyt metallipiikit ei riitä. Kumossa oltiin monta kertaa jokaisen laskun aikana. Suksilla kantti pitää mustassakin rinteessä, kun vaan riittää reisissä voimaa, stigaan jarrutusvoimaa ei saa tarpeeksi.
Kokeile jätesäkillä! Ei voi jarruttaa eikä kääntyä, mutta prce saa kerrankin kunnon käsittelyn! (kokeiltu tääkin,auts)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jätesäkillä! Ei voi jarruttaa eikä kääntyä, mutta prce saa kerrankin kunnon käsittelyn! (kokeiltu tääkin,auts)
Nimimerkillä onnekas häntäluu
Tietysti jos pitää vauhdin hallittavana(varmaan vaikeaa isossa rinteessä)niin hallittavuus säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Rattikelkassa on tehokas molemmilla jaloilla poljettava metalliterä jarru joka pysähtyy takuulla nopeammin kuin sukset tai saatika lumilauta samasta vauhdista.
Sen rattikelkan metalliterän päällä ei ole tarpeeksi painoa. Pikku mäessä se on tosi hyvä, mutta isossa mäessä tarvitaan käytännössä se että suksilla/lumilaudalla laskiessa koko laskettelijan paino on mukana jarrutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sais hakea rinteestä niitä solisluunsa tai ranteensa katkaisseita jotka liika vauhti on yllättänyt. Ei se kelkka jyrkässä mäessä niin vaan pysähdy.
Terveisin pirkko 73v joka on puukelkalla laskenut viimeksi 60-luvulla.
Rattikelkassa on tehokas molemmilla jaloilla poljettava metalliterä jarru joka pysähtyy takuulla nopeammin kuin sukset tai saatika lumilauta samasta vauhdista.
Mutta kun rinne ja vauhti on kovemmat niin se muovinen etusuksi ei kanttaa vaan suoraan mennään.
Höpöhöpö, rattikelkalla pitää istua mahdollisimman etukumarassa kun kääntää.
Olisi varmaan näky kun vedät isoa rinnettä ratin päällä maaten!
Liian hauskaa olisi