Opetelkaa hakemaan töitä!
Olen tässä parin viikon aikana lukenut lähes 200 työhakemusta, joista oikeasti hyviä on ehkä 5-10%. Suurin osa on sellaisia, josta tulee tunne, ettei hakia oikeasti edes halua töihin. Osassa ei lue juuri muuta kuin nimi, joka sekin välillä pienellä kirjoitettu. Muutenkin paljon kirjoitusvirheitä jne. Se kertoo heti, ettei hakemukseen ole panostettu yhtään. Sitten ihmetellään kun ei oteta edes haastatteluun.
Kommentit (38)
Olen ulkoistanut hakutoimet. Ei tarvitse itse vääntää hakemuksia. Odottelen vain, että puhelin soi tai viesti kilahtaa.
Tuskin olet yhtään lukenut, ihan typerää trollausta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkeakoulututkinto ja nyt vaihdoin alaa duunariksi. Työhakemukset uudelle alalle ei johda mihinkään. Olen pohtinut, että kirjoitanko "liian hyviä" hakemuksia, vaikutanko jotenkin vääränlaiselta duunarityöyhteisöihin? Tietenkään en mitenkään korosta aiempaa taustaani, vaan motivaatiotani uutta alaa kohti, mutta pakkohan se aiemmastakin elämästä ja urasta on jotain mainita, ja kirjoitustyyli nyt on mitä on. Työnhakukurssinkin kävin ja oikein kehuttiin mun hakemusta malliesimerkiksi, mutta mutta. Onko se sittenkin vääränlainen? Toki juuri nyt omalla alalla ei ole paljo töitä tarjolla ja työttöminäkin paljon, joten niihin harvoihin avoimiin paikkoihin on verkostojen kautta tulossa porukkaa tai sitten kokeneempia hakijoita.
En tiijä.
Olet liian "pätevä" hakija. Itselläni on myös alempaa korkeakoulututkintotasoa oleva koulutus. Heti jos haen työhön, johon ei ole mitään vaatimuksia, "häviän" hakuprosessissa jollekin, koska luulevat, että haen heti omaa koulutusta vastaavaan työhön, enkä olisi pitkäaikainen työntekijä heillä. Vähän sama, jos haastattelussa tuo esille liikaa halua päästää eteenpäin uralla. Työnantaja hakee sillä hetkellä tekijää työhön x, ei heitä kiinnosta, haluatko edetä firman tj:ksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska töitä ei saa, kukaan ei jaksa enää panostaa hakemuksiin.
Kyllä töitä saa. Suuri osa ihmisistä käy töissä!
Käydä töissä tai saada/hakea töitä ovat ihan eri asioita. Oletko jotenkin vajaa, kun tuollaista väität?
Minun paikkaani tuli 139 hakemusta. Paikka oli pedattu minulle, joten hakemuksessani luki että haen. Säälitti vaan ne 138 muuta jotka kuluttivat päivän elämästään hiomalla täydellisen hakemuksen.
Minua ärsyttää eniten vuokrafirmojen ympäripyöreät työtarjoukset. Sellaista ja sellaista osaajaa haetaan jonkun alan paikkaan ja sitä ja tätä koulutusta saisi olla ja jonkunlaista työtä olisi tarjolla. Ei vaan kerrota konkreettiseti mitä työtehtävä sisältää. Viime kesänäkin vuokrafirman edustaja ei yhtään tiennyt minkälainen työ on kyseessä. Oli sellainen homma jota firman omat miehet eivät suostuneet tekemään. No nyt tiedetään työ ja palkan pitää olla ihan eri luvuissa.
Vuokrafirmat varmaan haluavat listoilleen mahdollisimman paljon (epätoivoista) porukkaa josta voi laittaa jonkun hommiin jos ei muita löydetä. Aina lähden jos tarvitaan mutta kohta alkaa tuntipalkka kolmosella.
Vierailija kirjoitti:
Minun paikkaani tuli 139 hakemusta. Paikka oli pedattu minulle, joten hakemuksessani luki että haen. Säälitti vaan ne 138 muuta jotka kuluttivat päivän elämästään hiomalla täydellisen hakemuksen.
Oliko tyyliin haetaan perheetöntä alle 30-vuotiasta vähintään 10 vuotta alakohtaista työkokemusta omaavaa työntekijää ...?
Näistä yleensä tietää, että tehtävä on jo valmiiksi täytetty, mutta on pakko, syystä tai toisesta, laittaa julkiseen hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää eniten vuokrafirmojen ympäripyöreät työtarjoukset. Sellaista ja sellaista osaajaa haetaan jonkun alan paikkaan ja sitä ja tätä koulutusta saisi olla ja jonkunlaista työtä olisi tarjolla. Ei vaan kerrota konkreettiseti mitä työtehtävä sisältää. Viime kesänäkin vuokrafirman edustaja ei yhtään tiennyt minkälainen työ on kyseessä. Oli sellainen homma jota firman omat miehet eivät suostuneet tekemään. No nyt tiedetään työ ja palkan pitää olla ihan eri luvuissa.
Vuokrafirmat varmaan haluavat listoilleen mahdollisimman paljon (epätoivoista) porukkaa josta voi laittaa jonkun hommiin jos ei muita löydetä. Aina lähden jos tarvitaan mutta kohta alkaa tuntipalkka kolmosella.
Itse erehdyin kerran laittamaan työntekijähakemukseen palkkaus yrityskohtaisen palkkausjärjestelmän mukaan. Palkka jokaisella työntekijällä on useita euroja/tunti parempi kuin alan TES:n mukaan, mutta tuo lause teki sen, ettei hakemuksia tullut yhtään. Uusin haun lisäten, että palkkaus TES:ä paremman yrityskohtaisen palkkausjärjestelmän mukaan ja Johan tuli useampi hakemus, joista sai sitten valita parhaat 2.
Minun cv on huolella suunnitteltu jotten miksi et ole palkannut minua töihin. Olen näyttänyt cv täni monille asiantuntijoille joilla 40 vuoden työkokemus ja se on kuulemma hyvä eikä siitä paremmaksi saa. Minun cv on 3 sivuinen myös, olen laittanut siihen lähes kaikki työkokemukseni. Olen ollut 25 eri raksafirmassa töissä yleensä 6-12 määräaikais sopimuksia. Lähetin kerran työhakemuksen yhteen firmaan eikä se palauttanut cv täni ja työtodistuksia. Siinä oli kova työ hankkia niitä todistuksia takas.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmat kerää porukkaa ja sit mitään töitä edes on. Mut onpaha listalla porukkaa. Mä oon yhen paikan saanu vuokrafirman kautta. Piti olla pari kuukauden kiireapu purkuhommissa. No jotenkin työ muuttui työhaastattelun yhteydessä ihan muuksi ja muutama 🚩🚩 alkoi jo siinä liehumaan, mutta otin paikan vastaan kun tarjottiin eikä muutakaan ollut. Noh, en purkanut yhtään mitään eikä siellä kiirekään ollut, päin vastoin, kenellekään ei ollut mitään tekemistä! Olisivat sit halunneet vakinaistaa mut itelleen, mut mä en halunnu ku masennuin tuosta ettei ollut mitään tekemistä. Noh, tämä nyt ei sinänsä vuokrafirman vika ole, mutta kun otetaan kolmas osapuoli rekryyn mukaan, tulee helpommin näitä työnkuvaan liittyviä epäselvyyksiä ja virherekryjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmat kerää porukkaa ja sit mitään töitä edes on. Mut onpaha listalla porukkaa. Mä oon yhen paikan saanu vuokrafirman kautta. Piti olla pari kuukauden kiireapu purkuhommis
Mitä väliä onko tekemistä jos palkkaa saa...
Jos oikeasti haluaa työpaikan, silloin tietysti soittaa yritykseen ja sopii haastatteluajan.
"Mitä väliä onko tekemistä jos palkkaa saa..."
Töissä on tarkoitus tehdä töitä. Kyllä mua ainakin vtuttaa tuollainen tehottomuus ja tylsistyttämäänkin alkaa, kun päivät pitkät vain norkoilee apaattisena. Joillekinhan tuo tietysti sopii.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluaa työpaikan, silloin tietysti soittaa yritykseen ja sopii haastatteluajan.
Eikös tää ollut se vanhentunut tapa, jota ei missään nimessä saa tehdä?
V.ttu kuule, jos kaveri oikeasti osaa vetää TIGillä laadukasta saumaa, niin se on ihan v.tun sama, kirjoittaako nimensä pienellä vai isolla alkukirjaimella?
Ihmettelen, jos tuollainen tyyppi edes haaskaa elämänsä tekemällä toiselle palkkatyötä, kun yhden miehen yrityksenä voi saada viisinkertaisen tienestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää ollut se vanhentunut tapa, jota ei missään nimessä saa tehdä?
Näin mä sain tämän nykyisen vakiduunin. Soitto ja haastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan moni turhautuu, jos/kun tietää, että hakijoita on paljon, eikä ole mitään mahdollisuuksia päästä. Ei sitä syrjäytynyt enää jaksa turhiin hakemuksiin panostaa. Vastaus tulee olemaan, että meillä oli paljon hakijoita ja valitsimme monien joukosta meille parhaiten sopivan....... Toivotamme sinulle hyvää jatkoa!
Onhan tämä. Se kun haet johonkin postin kausityöhön lajittelemaan, oikein hienon hakemuksen kirjoitat ja pohdit miten entiset kokemuksesi ja oppimasi hyödyttäis lajittelutyössä, etkä pääse edea haastatteluun...
Minä pääsin postin kausityöhön lajittelemaan, ja rekryprosessi meni niin että haastattelut olivat isoja liukuhihnahaastatteluja jossa ainakin minun kohdallani vain katsottiin onko sopivaa pestiä vielä vapaana ja palkattiin samantein. Eli ei ollut mitään muuta karsintaa enää siinä vaiheessa. Itselleni sopi vain tietty vuoro ja taisin saada viimeisen tai toiseksi viimeisen paikan siitä vuorosta.
Itselläni on vuosikausien työkokemus postin lajittelusta ja niin tuntuu olevan aika monella muullakin palkatusta, mutta tämä työhän ei vaadi mitään muuta kuin riittävää fyysistä kuntoa.
Onhan tämä. Se kun haet johonkin postin kausityöhön lajittelemaan, oikein hienon hakemuksen kirjoitat ja pohdit miten entiset kokemuksesi ja oppimasi hyödyttäis lajittelutyössä, etkä pääse edea haastatteluun...