Kirkkoon kuulumattomia on jo 2,1 miljoonaa
Tuo luku nousee koko ajan. Vuoden lopussa noin 38% kansasta ei enää kuulu kirkkoon. Kirkon alasajo on kiihtyvä trendi.
Kommentit (194)
Tätä vauhtia Suomen ainoaksi uskonnoksi nousee islam.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eronnut kirkosta vuosia sitten koska huomasin että joudun maksamaan ylimääräistä veroa siitä että kuulun kirkkoon. Kirkko tai ylipäätänsä uskonto ei vaikuta elämääni millään tapaa.
Joo, ei varmaan. Et halua papin aamenta? Etkä pappia siunaamaan vanhempasi ja läheisesi? Etkä päästä lastasi riparille, vaikka se tahtoisi muiden kanssa sinne? Joo joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eronnut kirkosta vuosia sitten koska huomasin että joudun maksamaan ylimääräistä veroa siitä että kuulun kirkkoon. Kirkko tai ylipäätänsä uskonto ei vaikuta elämääni millään tapaa.
Joo, ei varmaan. Et halua papin aamenta? Etkä pappia siunaamaan vanhempasi ja läheisesi? Etkä päästä lastasi riparille, vaikka se tahtoisi muiden kanssa sinne? Joo joo.
Mitä niillä tekee jos ei usko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse mitään poppamiesten loitsuja. Et sinäkään. Etkö huomaa kuinka iskostamisen seurauksena pidät noita asioita jotenkin itsestäänselvyytenä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä uskiksia vaivaa kun eivät osaa pitää uskontoaan omissa housuissaan ja tunkevat sitä lasten kurkusta alas?
Parempi on respektia lapsille kouluopiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ateistien luvussa on mukana myös sellaisia, jotka ovat muuttaneet tänne muualta, ja kuuluvat johonkin sellaiseen kirkkoon, mitä ei Suomessa juuri harjoiteta. Ovat ehkä virallisesti ateisteja, vaikka tunnustavatkin jotain muuta uskontoa. Tuo porukkahan kasvaa Suomessa kokoajan. Vielä 20 vuotta sitten heitä oli todella vähän.
Ateistien luvussa? Miksi pelkäät ateisteja?
Olen itsekin mukana tuossa ateistien prosentissa. Lapseni kyllä kuuluvat ev.lut.kirkkoon, mutta itselleni hyvätuloisena kirkollisvero oli aika suolainen suhteessa siihen, paljonko noita palveluja käytän. Mutta kyllä se uskonnottomien prosentti pitää todellakin sisällään myös jotain muuta uskontoa tunnustavia, joilla nyt ei välttämättä jossain maakunnissa esim. ole mitään sen uskonnon seurakuntia tarjolla. Miksi sen toteaminen tarkoittaisi, että pelkäisin ateisteja? En siis ihan ymmärrä nyt, että miksi tuollaista kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyminen esim. hääjuhlaa tai lapsen kastetta varten onnistuu ihan yhtä helposti kuin eroaminen. Jos katsoo, että 31.12. ei ole jäsen, ei mene veroja, ja tilastoissa ei lasketa kirkkoon kuuluvaksi.
Mikäli porukka tahtoo Neuvostoliiton mallia, niin minkä sille sitten voi.
Jälkikin on tosin sitten sen mukaista.
Hampaattomat ihmiset laahustaa ryysyissä kadulla nälissään.
Ihmisillä on tarve kuulua joukkoon ja halua ajatella samansuuntaisesti sen joukon kanssa. Ihmisillä on myös tarve saada vertaistukea ja myötätuntoa ja toivoa. Kun ei enää kuuluta ev.luth. seurakuntaan eikä uskota kristinuskon käskyihin (eli tuttuihin: älä varasta, tapa, himoitse kaverin puolisoa jne), niin tähän rakoon iskee islamilaiset ja todella vakuuttavasti! Kenties seuraavaan sukupolveen jo?
Islami tulee tilalle, ikävä kyllä. Mutta se ei kai ketään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli porukka tahtoo Neuvostoliiton mallia, niin minkä sille sitten voi.
Jälkikin on tosin sitten sen mukaista.
Hampaattomat ihmiset laahustaa ryysyissä kadulla nälissään.
Ei liity asiaan mitenkään.
Kristuksen Kirkko kattaa kaikki kristityt: vapaat suunnat, luterilaiset, katoliset, ortodoksit jne. Järjestö nimeltä "Suomen evlut kirkko" ei ole itsessään mikään "the Kirkko"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa eroaa kirkollisveron takia. Kyllä silti viettävät joulua, menevät kirkkohäihin jne.
Se on perinteen, ei uskonnon harjoittamista.
Kirkkohäät nyt on uskonnon harjoittamista, joulun vietto ehkä ei välttämättä. Vaikka ihmettelen miksi muihin uskontoihin Suomessa kuuluvat eivät sitten vietä joulua? Jos se kerran ei ole uskonnon harjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyminen esim. hääjuhlaa tai lapsen kastetta varten onnistuu ihan yhtä helposti kuin eroaminen. Jos katsoo, että 31.12. ei ole jäsen, ei mene veroja, ja tilastoissa ei lasketa kirkkoon kuuluvaksi.
Miksi kukaan liittyisi häiden tai kasteen takia kirkkoon jos ei halua kirkkoon kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Olen nykyään helluntailainen.
Ojasta allikkoon 🤣
"Kun ei enää kuuluta ev.luth. seurakuntaan eikä uskota kristinuskon käskyihin."
Eivät leipäpapitkaan ja -piispatkaan välttämättä nykypäivänä usko tuommoisiin asioihin. Kyse on tavasta ansaita elanto.
Vierailija kirjoitti:
96% 0n ikäluokasta ilmoittautunut 2025 rippikouluun. Mukana ei kaikki rippikoululeiriläiset vielä.
Vaikka Suomessa on niin paljon muihinkin uskontoihin kuuluvia?
Vierailija kirjoitti:
HALLELUJA!!
HALLEBERRY!!
Ootte te luulevaiset kovia spinnaamaan kaikki mahdolliset asiat itsellenne edulliseen muotoon. Sen suhteen teillä on paljon persujen kanssa yhteistä.
Eiköhän kirkosta erota, koska ei uskota siihen parintuhannen vuoden takaiseen paimentolaissatuiluun ollenkaan.