Mitä ajattelet ihmisistä, jotka suuttuvat, jos heille ei lainaa rahaa?
Ja tarkoitan tällä rahanlainaamisella sitä, että yritetään vippailla jatkuvasti ruokaostoksiin, vuokravelkoihin jne.
Kommentit (38)
Sanon etten lainaa. Minulla ollut paljon sellaisia kavereita jotka jatkuvasti pyysi rahaa vaikka niillä on töitäkin tuloja. Itse olen oppinut säästämään, aloitin säästämään 14 vuotiaana ja olen säästänyt 30 vuotta. Minulla on säästössä parisataatuhatta ja oma velaton asunto.
Siinähän suuttuvat, en ole pankki.
Olet lainannut heille rahaa usein ja siksi he jostain syystä luulevat sen rahan lainaamisen olevan sinun olemassaolosi ainoa tarkoitus.
Kannattaa pysytellä kaukana tällaisista tutuista. Se ei tule koskaan muuttumaan muuksi
Vierailija kirjoitti:
Not my cup of tea.
Niko?
Ex onnistui pummaamaan joulukinkkurahat facesta. Osti 200 e viinaa ja itki netissä, ettei ole varaa edes joulukinkkuun, kun hallitus kurittaa työtä tekevää vähävaraista. Ihmiset auttoi välittömästi.
En ollut uskoa silmiäni. Vieläkin hävettää enkä ymmärrä itseäni, miten olen voinut tapailla tällaista. Oli ulospäin ihan normaali työssäkäyvä mies.
En olisi tekemisissä. Eikä minulla tuollaisia kavereita tai sukulaisia olekaan. En myöskään lainaisi. Joskus nuorempana lainasin jollekin ihan jotain pieniä summia, enkä saanut niitä koskaan takaisin. Tarvitsin itse joka sentin, joten olin sitten lainaamisen vuoksi pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttäjiä. En enää lainaisi kuin omille lapsille hätätilassa.
Joutuvatko lapsesi maksamaan sinulle kovatkin korot? Minä en lainaa lapsilleni rahaa, minä annan heille rahaa.
Entä kun lapsi on jo yli kolmikymppinen, asuu edelleen peräkammarissa. Kaikki hänelle on ilmaista, asuminen, sähkö, vesi, netti ym. puhelimenkin äiti maksaa. Ja silti pitäisi "lainata" vielä melkein joka päivä kymppi-pari, ja tätä on jatkunut jo vuosia?
Joittenkin mielestä aviomiesmateriaalia, ainakin siihen malliin jotkut ylistää vippi-jykää tuolla enskarit ketjussa 😂
Heillä on kummallinen käsitys siitä, että muiden pitäisi elättää heidät.
Sama käsitys on monella Kela-raivoajalla, joka räyhää siitä, että Kelassa maksettiin rahat hänelle ITSELLEEN eikä esim. laskuttajalle. Pikku vinkki: jos saat Kelasta rahaa, niin tutki summat - AINA.
Tiedän erään yksinhuoltajatapauksen, joka on jatkuvasti lainailemassa rahaa milloin mihinkin tarkoitukseen. Ei ole kunnon talvikenkiä, ei edes pölynimuria, mutta Woltin kautta kyllä tilataan hampurilaisaterioita kotiin. Hänellä on muutama muksu, jotka on tehty samanlaisen, talousasioissa täysin ulalla olevan miehen kanssa.
Aita ihmistä vaikeuksissa, hän sen muistaa kyllä...
...kun seuraavan kerran on vaikeuksissa.
Tämä on tullut karvaasti koettua.
Olen joutunut pummien ja juoppojen hyväksikäyttämäksi moneen kertaan.
Eipä silti, eivät nuo pummit ja juopot ole pahoja ihmisiä, mutta haluaisin, että minilla olisi lähelläni muiyakon kuin perässä vedettäviä, eteenpäin tyrkittäviä ja selässä kannettavia.
Yksi banha koulukaveri muutto samoille kulmille ja alkoi pitää yhteyttä.
Kohta alkoi tahan pummaaminen.
Pakko oli ottaa etäisyyttä.
Toinen nuoruudenystävä alkoholisoitui ja onnistui käyttämään minua huväksi monella tavalla, en vastaa enää hänen puheluihinsa.
Kolmas lainaili rahaa myös milloin minkäkin liikuttavan tarinan myötä, kunnes erehtyi pyytämään rahaa, vaikka entisetkin lainat oli pystyssä. Vippasin "perheelle aamiaisrahat" evästyksellä, että unohdetaan kaikki velat, mutta uutta ei tipu ikinä.
Se vahvistaisi näkemystäni siitä, että kyseisellä ihmisellä ei ole minkäänlaisia rahankäyttötaitoja ja että viimeinen asia, jota minun tulisi tehdä, on se rahan lainaaminen. Sen sijaan alkaisin kysellä, että mihin rahasi menee ja että etkö tee budjettia ja että tarvitsetko siihen apua. Oletko otanut sossuun yhteyttä, entä tehnyt sitä ja tätä.
Olen myös tuota ennen tietenkin sanonut, että tällä hetkellä en valitettavasti voi lainata yhtään rahaa.
Onko aloittaja saanut rahat takaisin?
Jos asiasi ovat kunnossa ja varsinkin jos sinulla on firma, maatila tms. pummit kuvittelevat, että sinä ryvet rahoissa ja velvollisuutesi on antaa rahaa heille.
Yksikin tuttavani, joka käy pienipalkkaisessa työssä sai kymppitonnin perintöä. Kaverilla oli loppuunajettu auto, niinpä hän osti UUDEN auton, perintökymppitonni käsitaraksi ja loput velkaa 10v maksuajalla... Nyt miehellä ei ole varaa auton kalliisiin määräaikaishuoltoihin...
On jo yrittänyt pummata minulta rahaa auton jakopääremonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiasi ovat kunnossa ja varsinkin jos sinulla on firma, maatila tms. pummit kuvittelevat, että sinä ryvet rahoissa ja velvollisuutesi on antaa rahaa heille.
Yksikin tuttavani, joka käy pienipalkkaisessa työssä sai kymppitonnin perintöä. Kaverilla oli loppuunajettu auto, niinpä hän osti UUDEN auton, perintökymppitonni käsitaraksi ja loput velkaa 10v maksuajalla... Nyt miehellä ei ole varaa auton kalliisiin määräaikaishuoltoihin...
On jo yrittänyt pummata minulta rahaa auton jakopääremonttiin.
jatkan... nyt on jo tilanteessa, että auton jälleenmyyntiarvo on velkasummaa pienempi.
Tarvitsee auton työmatkoihin.
Normaali aikuinen ihminen ei pyytele ystäviltä lainoja. Eikä kyllä keneltäkään muultakaan. Pankit ovat lainoja varten.
En olisi tekemisissä tuollaisen kanssa.