Voiko olla skitso ilman harhoja?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no skitsotypaalinen persoonallisuus voi toki olla. Sitten on tietenkin skitsofrenian esioireet, jotka alkavat muutamaa vuotta ennen sairautta.
Mulla on ihan diagnosoitu paranoidinen skitso. Ihmettelen vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no skitsotypaalinen persoonallisuus voi toki olla. Sitten on tietenkin skitsofrenian esioireet, jotka alkavat muutamaa vuotta ennen sairautta.
Höpö höpö. Epäilet itselläsi sitä
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Epäilet itselläsi sitä
.
No en epäile : D
On muitakin diagnooseja esim. Harhaluuloisuushäiriö. Voi hoitamattomana pahentua ja sitten kuulee ja näkee jo harhojakin.
Skitsolla voi tarkoittaa montaa asiaa, mutta veikkaan sinun tarkoittavan skitsofreniaa. Ja kyllä, diagnoosin ja hoitoa voi saada ilman harhoja. Tiedän kaksi tapausta.
No minulla on paranoidinen skitsofrenia ja ei ole ollut harhoja 15 vuoteen. Lääkkeitä en syö ja töissä käyn kokoaikaisesti. Eli todellakin voi olla.
Vierailija kirjoitti: Skitsolla voi tarkoittaa montaa asiaa, mutta veikkaan sinun tarkoittavan skitsofreniaa. Ja kyllä, diagnoosin ja hoitoa voi saada ilman harhoja. Tiedän kaksi tapausta.
Juu skitsofreniaa tarkoitan.
Pakko-oireinen häiriö voi yltyä lievän delusionaaliseksi, tyyliin että pihalla on vaarallista haravoida lehtiä koska niissä saattaa olla hometta. Samoin toiminnallisiin häiriöihin voi liittyä vähän outoja harhakäsityksiä omasta kehosta ja sen toiminnasta, ihmisellä voi olla vaikkapa virheellinen ajatus että on kuihtumassa kuoliaaksi.
Tottakai voi. Voihan nykyään olla nainenkin jos haluaa vaikka jalkovälissä heiluisi vitjapallit.
Vierailija kirjoitti:
Pakko-oireinen häiriö voi yltyä lievän delusionaaliseksi, tyyliin että pihalla on vaarallista haravoida lehtiä koska niissä saattaa olla hometta. Samoin toiminnallisiin häiriöihin voi liittyä vähän outoja harhakäsityksiä omasta kehosta ja sen toiminnasta, ihmisellä voi olla vaikkapa virheellinen ajatus että on kuihtumassa kuoliaaksi.
Arvasin et mulla on pakko-oireita
Synnyitkö äitisi pers reijästä? Tykkäätkö sipulista? Oletko käynyt rippikoulun? Koska söit?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla.
No mikä sitten?