Olen järkyttynyt. Iso onnettomuus oli lähellä.
Kädet vapisee vieläkin.
Olin normaalisti ajamassa kotiin autolla. Vauhtia noin 40 km/h. Ohitin suojatien ja samassa huomaan, kun kaksi mustiin pukeutunutta poikaa ylittää tien juosten kohdasta missä ei ollut suojatietä vähän matkan päässä minusta. Tein äkkijarrutuksen. Juuri ennen kun sain auton pysäytettyä autoni keulan edestä tien yli juoksi vielä yksi poika, vaikka vastaan tuli auto. Vastaantullut autokin pysähtyi. Ajoin tien sivuun ja puhuttelin poikia. Olivat varmaan noin 12-14 vuotiaita. Leikkivät kuulemma leikkiä, kuka uskaltaa juosta lähimpää autoa. Vaarallinen leikki. Näytin heille miten paljon mun kädet tärisivät ja pyysin heitä lopettamaan tuon leikin. Laitoin paikalliseen puskaradioon viestin, koska minua jäi harmittamaan, etten pyytänyt lapsia soittamaan kanssani vanhemmilleen. Mielestäni lasten vanhemmilla olisi ollut oikeus tietää, mitä lapset leikkivät. Onneksi yksi vanhempi tunnisti lapsensa kuvauksen facebookissa ja hän lupasi jutella asiasta lapsensa kanssa.
Olkaahan varovaisia liikenteessä ja keskustelkaa lastenne kanssa, että liikenne ei ole leikkipaikka. Onneksi tällä kertaa mitään ikävää ei tapahtunut. Ei ollut monesta metristä kiinni, ettei viimeisin poika olisi jäänyt minun tai vastaantulevan auton alle. Se oli niin lähellä, että sydän hakkaa edelleen tuhatta ja sataa kun edes ajattelen asiaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Aina sama sukupuoli asialla. Kertokaa nyt vielä, miksi pojan saaminen on ok?
Siksi, että osa myös kasvattaa poikansa ja on kartalla siitä, mitä he tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää heijastimia, huomioikaa muut tiellä liikkujat! Juu, ei heitellä jäälohkareita siloilta, ei hypitä bussin takapuskuriin kiinni ym. Jokainen valitkoon itse ja tietyillä valoinnolla lähti sitten henki. Elämä on ja opettaa.
Älä huoli! Pidän kyllä huolen itsestäni. Olen tehnyt sen siitä lähtien, kun alakouluikäisenä olin jäädä keskellä kirkasta päivää keskellä suojatietä auton alle. En luota pätkääkään TEIHIN, jotka olette siellä penkin ja ratin välissä.
- Anni, 16
Se on hyvä. Ei pidäkään luottaa. Ajaja voi aina olla päihteiden takia sekaisin, saanut sairauskohtauksen tai ratin takana voi olla vaikka vanhus. Miksei toki myös nuori, joka hajukuusipöllyssään musan huutaessa ei ehdi reagoida, kun viestin kirjoittaminen on kesken.
Jatka samaan malliin, niin
Äiti hoki läpi lapsuuteni, että lasten pitää osata varoa, kun aikuiset ei osaa. Ei siinä heijastimet, yms paljon auta.
- Kaisla, 26
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla jotkut teki tuota samaa junan edessä.
Me mentiin 90-luvulla autotielle makaamaan ja juostiin sitten karkuun auto tuli. Yksi mies sitten lähti siitä perään ja kommensi kotiinsa ja pakotti soittamaan vanhemmille. Nyt ei uskalla kun tehdä Facebook jakoja.
Muistan lapsuudestani kotikylältä tapauksen, jossa jotkut lapset oli menneet tielle makaamaan, odottamaan että auto ajaa yli. Syy? Halusivat tietää, että miltä tuntuu olla sellainen littana, kuin piirretyissä kun joku ajaa yli. Olisi ollut kuulemma hauskaa. Tosin he olivat hyvin pieniä, hyvä jos kouluikäisiä. Mutta että nykyään jotkut 12-14-vuotiaat leikkii käytännössä samaa leikkiä. Älykkyysosamäärä hoi!
Iso onnettomuus? Pari kersaa jäämässä auton alle siis. Luulin että kyseessä oli joku voimalaitoksen räjähdys tjsp
Tämä juuri ahdistaa, kun vaikka itse olisi kuinka varovainen ja toimisi sääntöjen mukaan, niin se ei silti estä jotain tapahtumasta kun näitä tolvanoita on tuolla liikenteessä sekä lapsissa että aikuisissa.
"Äiti hoki läpi lapsuuteni, että lasten pitää osata varoa, kun aikuiset ei osaa. Ei siinä heijastimet, yms paljon auta.
- Kaisla, 26"
Ajatteletko oikeasti vielä tuossa iässä, ettei "siinä heijastimet yms. auta"? Et taida itse paljon autoilla? Ne on kuule todella tärkeitä ne heijastimet yms., ne pelastavat henkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri ahdistaa, kun vaikka itse olisi kuinka varovainen ja toimisi sääntöjen mukaan, niin se ei silti estä jotain tapahtumasta kun näitä tolvanoita on tuolla liikenteessä sekä lapsissa että aikuisissa.
Ja silti se on heti sitten aikuisen autoilijan vika, jos lapsi tahallaan juoksee auton alle. Tai ajaa kolme päällä sähköskuutilla jalankulun suojatielle jossa sähköskuutilla pitäisi väistää.
Vierailija kirjoitti:
Iso onnettomuus? Pari kersaa jäämässä auton alle siis. Luulin että kyseessä oli joku voimalaitoksen räjähdys tjsp
Tällaisessa tilanteessa eka auto törmää lapsiin ja kun lapsi tai pari lentää kaaressa pitkin teitä, muut ajavat päälle. Autot jarruttavat nopeasti, peräänajoja ja muita kolarointeja tulee ja olenpa nähnyt bussinkin kyljellään ojassa, kun lapsi on juossut eteen ja kuski väistänyt.
Yhden lapsen menetys tai loukkaantuminen on jo riittävän iso onnettomuus. Kuitenkin esim. kotitiellämme, joka on kapea ja mutkainen, kulkee rekkoja ja busseja henkilöauton lisäksi. Ymmärtänet, mitä tapahtuu, jos mutkaan tullaan niin, että edessä on valmiiksi kolaritilanne tai vaikka vain loukkaantunut lapsi ajouralla.
Se on hyvä. Ei pidäkään luottaa. Ajaja voi aina olla päihteiden takia sekaisin, saanut sairauskohtauksen tai ratin takana voi olla vaikka vanhus. Miksei toki myös nuori, joka hajukuusipöllyssään musan huutaessa ei ehdi reagoida, kun viestin kirjoittaminen on kesken.
Jatka samaan malliin, niin olet paremmin turvassa.