Miksi paino ei tipu vaikka syön vähemmän?
Painoin pitkään 85 kg kunnes pari vuotta sitten jostain syystä aloin syömään isompia ja isompia annoksia ja enemmän roskaruokaa. Varmaankin stressi ja kiire. Tällä tavalla sain painoni nousemaan 102 kiloon. Viime keväänä päätin tehdä muutoksen ja vähensin syömisiäni. Huomaan, että ruokahaluni on pienentynyt ja ilmeisesti mahalaukkuni myös. Nykyään tulen isosta pizzasta ihan täyteen. Paino ei vaan laske vaan pyörii siinä 98-100 kilossa. Olen 171 cm pitkä nainen, joten varaa olisi kyllä keventää. Toisaalta näytän hoikemmalta, kun se valtava pömppömaha on kutistunut selkeästi viime kevääseen verrattuna.
Kommentit (23)
Syöt liikaa jos pystyt syömään kokonaisen ravintolapizzan. Eikä se muutenkaan kuulu laihduttajan ruokavalioon kuin hyvin harvoin 1-2 sliceä.
Malttia vaan, kyllä se paino lopulta laskee. Jatkat samaan malliin, suunta on oikea!
Ne on sitten kalorit vieläkin liian korkealla kulutukseen nähden. Päivästä toiseen, maanantaista sunnuntaihin on dieettiä ja matalia kaloreita pidettävä yllä, jos meinaa painon putoavan.
Kyllä keventäjäkin voi syödä pizzaa. Ei minkään pidä olla kiellettyä.
Eri
painan 56 ja pystyn syömään puolet ja tulen ihan täyteen.
Eli olisiko vieläkin liian isot annoskoot?
Kerro mitä syöt
Laita lista esimerkkipäivästä
Kerron syyn
Kerro
Määrät ja ruuat
Huomaa, että olit jo ennen lihomisyasi ylipainoinen, eli olet varmasti syönyt paljon ja tuhdisti jo ennen lihomista.
Minkä ikäinen olet? Jos olet yli neljäkymppinen niin ei kilot enää lähde pois samalla tavalla.
Huh huh, minä olen 171/75 ja pidän itseäni tuhtina.
Syöt ap edelleen aivan liikaa ja väärin, vaikka itseäsi toisin huijaatkin.
Annoskoot pienemmäksi ja roskaruoka pois, et tarvitse laihdutusvaiheessa minkään kokoisia pizzoja. Elimistöllä kestää yleensä n. 2 viikkoa tottua pienempiin annoksiin ja sen jälkeen helpottaa hieman, kuten ilmeisesti oletkin jo huomannut. Varaudu kuitenkin tekemään pitkään töitä itsesi kanssa ja se tärkein: löydä sellainen dieetti mitä pystyt itse noudattamaan kurinalaisesti. Mitään kaikille sopivaa laihdutuskeinoa kun ei ole olemassa.
Keitäppäs iso kattilallinen mustikkakeittoa ja laita siihen vaan hyvin hyvin vähän sokeria. Sitä syöt lautasellisen illalla. Vain 1 ruisleipäpala/pv ja minim rasvaa . Ei sämpylöitä. Lautasellinen , jossa on salatin lehtiä, tomaattia, mandariinin lohkoja, papriaa,kurkkua porkkanaa .
Aamulåpalaksi puuroa sen mustikkasopan kanssa. Kerro, paljonko paino tippui viikossa.!
ruokajuomaksi vettä,
Eikä tippaakkaa virvoitusjuomia ja alkoholia
Mä olin samoissa mitoissa. Nyt syön 1200 kaloria 5 päivänä viikossa, kahtena päivänä 1800. Miinuskaloreita siis n. 3000/viikko. Kilossa läskiä on 7000 kaloria. Paino putoaa.
Me ollaan ystävän kanssa samanpituisia ja liikuntatottumuksemme ovat samanlaiset. Totuus on, että minä syön paljon enemmän kuin hän. Kun tätä jatkuu vuosia on lopputulos se, että hän painaa 65 ja minä 108.
Todennäköisin syy on että syöt edelleen vähintään kulutuksen verran. Eli vaikka olisit vähentänyt ruuan määrää niin et ole miinuskaloreilla vaan +/- = 0 tilanteessa.
Vähennä edelleen ja katso mitä oikeasti syöt. Esim riisi ja pasta on sellaisia ruoka-aineita joissa on energiatiheys suuri. Esimerkiksi 50 grammassa perunaa on paljon vähemmän energiaa kuin 50 grammassa riisiä (kuivapaino). Tää tuli itselle isona yllätyksenä aikanaan kun aloin pudottamaan painoa.
Sitten tietysti kaikki ruoka-aineet ylipäätänsä niin monet terveelliset vaihtoehdot on energiatiheitä eli niiden määrään pitää kiinnittää huomiota (esim. pähkinät). Jos ostat lihaa niin siinäkin kannattaa pohtia sitä tuleeko yllätyskalorit siitä että syö 17% jauhelihaa ja kanankoipia vai 10% jauhelihaa ja kanan rintafileetä.
Sitten maustetut rahkat ja jogurtit, monissa on sokeria ja rasvaa eli katso näissäkin ravintosisältö. Mitä tulee pizzaan ym niin niitäkin toki voi syödä mutta ne täytyy laskea ja yhdessä pizzassa riippuen täytteistä ja pohjan paksuudesta voi olla äkkiä 1000 kcal -> jos syöt sen kokonaan niin se pitää päivän syömisissä huomioida.
Sitten jos nämä ovat kunnossa, tiedät olevasi miinuskaloreilla ja paino ei putoa niin sitten lääkäriin selvittämään miksi paino ei putoa. Voi olla esim aineenvaihduntaan liittyviä sairauksia taustalla.
Vierailija kirjoitti:
painan 56 ja pystyn syömään puolet ja tulen ihan täyteen.
Eli olisiko vieläkin liian isot annoskoot?
Painan saman verran mutta itse syön yleensä koko pitsan. Toki olen sitten täynnäkin enkä tarvitse koko päivänä muuta.
Mutta annoskoot on liian suuret, jos paino ei tipu. Ikä ja jotkut lääkitykset voi toki hidastaa ja vaikeuttaa laihdutusta.
1,5 - 2 tuntia reipasta kävelyä 6 päivänä viikossa, niin alkaa pudota.
Ja kannattaa muistaa että painonpudotus ottaa aikansa. Harva lihoo hetkessä reilusti vaan pitkän ajan puitteissa -> painon pudotus yhtä lailla vie aikaa. Lisäksi pelkkää puntaria ei kannata orjallisesti tuijottaa etenkin jos olet nainen. Paino heittelee kuukautiskierron mukaan joka tapauksessa ja jos paino nyt näyttää esim 98 kg se voi kahden viikon päästä olla 99kg ja se ei tarkoita sitä että olet saanut rasvaa kilon vaan kyse on nesteistä. Eli näistä heittelystä ei pidä masentua. Lihoaksesi 1 kg pitää syödä oman kulutuksen päälle 7000 kcal mikä on siis todella paljon.
Se tavallinen tarina.