Nolo ongelma, mutta en ole hoitanut jalkojani vuosiin, mitä voisin tehdä näin aluksi? Varaa e i ole jalkahoitoon
Mikään rasva ei edes tunnu auttavan.. On sellaisia kovettuneita osia jalkapohjissa, yksi vähän isompi. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (94)
Oletko käynyt kirjastossa? Siellä on mittavat määrät itsehoito-oppaita myös jalkavaivoihin kaiken muun mahtavan tiedon lisäksi. Oletko varma, että nuo kovettumat eivät ole esim hoitamatonta jalkasilsaa tms? Jos vuosia ollut hoitamatta, ala etsiä tietoa pian-jalkasi palvelevat sinua joka päivä pyyteettömästi mutta jos et huolla niitä,on luvassa isompiakin ongelmia kuin muutama kovettuma. Luontokin on täynnä mahtavia jalkakylpyaineksia, kaupan hyllyt tursuavat luonnollista kosmetiikkaa heviä osastoilla ja muuallakin,jos aiheeseen jaksaa tutustua. Flunssakaudella on erityisen hyvä voidella jalkansa esim valkosipuliöljyllä(itse uutetulla tottakai) tai laittaa ihanan metsäinen havukylpy merisuolalla ja etikalla höystettynä. Vaseliinin sijaan olisi paljon parempi ja ympäristöystävällisempi käyttää esim mehiläisvahaa, mutta jos sitä ei ole saatavilla, teet ihanan ja edullisen pihkavoiteen helposti myös vaseliinista ja itse kerätystä kuusen pihkasta. Siinä muutama vinkki, mene kirjastoon sillä kaikkea tietoa et netistä löydä..tai ehkä nettidivareista voi jotain kirjallisuutta löytyäkin. Jos oikein innostuu, aina voi lähteä vaikka kansalaisopiston kursseille.
Jalkasuolaa veteen ja 10 min lämmin jalkakylpy. Kuivaus ja jalkaraspilla pahimpia kovettumia pois. Sen jälkeen rasvaus. Rasvausta joka ilta ja kerran viikko tuo jalkakylpy ja raspaus. Heti jo pehmenee parissa, viikossa on hyvät. Jatkossa jalkakylpy ja raspi tarvittaessa. Rasvausta ahkerasti.
Tänään just leikkasin kynnet, liotin, raspasin ja laitoin lidlin halpaa ureavoidetta. Kynsiin lakkaa.
Tuli kevyet jalat
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi vanha kunnon vaseliini. Enkä edes huijaa. Kolmen päivän käytön jälkeen huomaat eron. Itse laitan joka ilta ja jalat on kuin vauvan peppu.
Ei tarvi edes vaseliinia. Tarvii kyllä ruokaöljyä ja niitä pullapitkon pakastukseen tarvittavia pakastepusseja. Ensin peset jalat ja kuivaat paperikäsipyyhkeellä etenkin varpaanvälit kuiviksi. Sitten otat kasviöljyä ja hierot sitä jalkapohjaan. Sitten vedät sen pitkän pakastepussin jalan päälle. Sitten laitat vaikka vanhan sukan päälle. Toista toisen jalan kanssa ja kävele varovasti sänkyyn. Voit tehdä rasva-pakastepussi-sukka-seremonian vaikka sängyn laidalla istuen jos laitat pyyhkeen lattialle kaiken varalle.
Kiellettyä on kaikki raspaaminen, hohkakivellä hankaaminen, veitsellä leikkely jne. Ne vain aktivoivat kovettumien syntyä.
Sitten jatkat kynsihuoltoon kun pitää lyhentää kynsiä ja tasoita leveällä kynsileikkurilla leikatut kynnet lasiviilalla (löytyy marketista). Kynsinauhoja ei kannata tökkiä, koska ne repeävät ja sitten voi tulla bakteeri kynsinauhaan. Niin kynnet kuin kynsinauhatkin nauttivat öljyhieronnasta. Jos sinulla on sellainen tunne, että on pakko kuoria jalat niin kuori vaikka kahviporojen ja nestesaippuan sekoituksella. Ota 5 rkl märkiä kahviporoja ja lisää 1 rkl nestesaippuaa tai maitohappopohjaista pesunestettä ja sekoita. Laita loput kahviporot laakealle lautaselle kuivumaan ja purkita kuivina tulevia kuorimisia varten. Jalkoja, kuten muutakin kehoa kannattaa pestä mieluummin maitohappopohjaisella pesunesteellä, koska kuten vaikuttavan aineen nimi sanoo: se kuorii ja nuorentaa ihoa olematta liian ihoa kuivattava. Jalkakylpyjä ei edes suositella nykyään siksi, ettei ole hyvä päästää varpaanvälejään suotta muutenkaan kostamaan tai hautumaan. Niihin voi tulla siten kivuliaita haavoja.
Suurin haasteesi on pitkän hoitamattomuutesi perusteella pitkäjännitteisyys ja kärsivällisyys. Yhtenä päivänä pitää aloittaa, mutta se on pieni sysäys prosessille, joka kestää ja jota pitää jatkaa - tämä jatkaminen on vain tosi paljon kevyempää kuin pohjatöiden teko. Jalkahoito ei ole hyvinvointihoitoa kalliimmasta päästä, sinun kohdallasi se voi olla terveydenhoitoa. Siihen kyllä olisi hyvä se raha satsata, minkä se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kovettumarasvaa ammuin illoin. Sitte niitä kovettumia voi repiä irti. Mullakaan ei ole varaa jalkahoitajalle.
Älä hyvä ihminen revi mitään irti! Tee vaikka kotikuorinta hienostasokerista ja ruokaöljystä ja hiero sillä jos et jaksa peukaloilla hieroa.
Vierailija kirjoitti:
Alat vain hoitamaan. Kylvetät jalkojasi ja kuorit niitä tai raspaat niitä kovettumia mutta varoen. Sitten rasvaat ja hierot. Lopuksi sukat jalkaan.
Asentovirheet tekevät myös kovettumia paikallisesti esimerkiksi.
Kun terveys on paremmalla tolalla niin kyllä se koko kehonkin terveytenä näkyy. Kun keho on siis tavalla tai toisella kovilla tai sairastelee niin jalatkin useasti kärsivät, olemme paljon jalkojemme päällä.
Muistakaa myös hyvät istuvat ja sopivan kokoiset kengät.
Jalkojen terveys vaikuttaa myös meihin yllättävän paljon, mieleen myöskin.
Ei jalkojen vedessä liotusta. Eikä raspausta. Ovat 1990-luvun hommia. Eivät käy yhteen nykytietämyksen kanssa.
Jalkakylpy jalkasuolalla, kuivaus, kynsien leikkaus, raspaus ja rasvaus. Tämä on hyvä aloitus sen jälkeen rasvaat jalkoja iltaisin ja raspaus korkeintaan kerran viikossa.
Yksittäiset kovettumat saa pois sellaisella aineella kuin Verruxin, muuten jalkoja sinikkäästi rasvaamalla kovettumat ja halkeilevat kohdat vähitellen pehmenevät. Ennen jalkojen rasvausta niitä voi pehmittää lämpimässä vedessä. Jaloille on olemassa erilaisia jalkarasvoja, joista voi olla apua, mutta itse olen ostanut jotain paksuhkoa yleisvoidetta (esim. Niveaa purkissa) ja olen lisännyt siihen oliiviöljyä ja olen saanut hyviä tuloksia, jotkut kehuvat Vaseliinin tekevän hyvää jaloille.
Vierailija kirjoitti:
Hanki joku ureaa sisältävä jalkavoide sekä vaseliini. Ensin parina iltana ureavoidetta, sitten voi varovasti kuoria suihkussa esimerkiksi sokerilla tai vartalonkuorinnalla. Kun iho on vähän pehmentynyt, voi yöksi laittaa paksun kerroksen vaseliinia. Itse laitan vielä sukat päälle, niin lakanat ei likaannu. Leikkaa kynnet, tarvittaessa viilaa kynsien reunat sileiksi. Kynsinauhoja voi vähän työntää esim appelsiinipuutikulla.
"Kynsinauhoja voi vähän työntää esim appelsiinipuutikulla."
Miksi helvetissä kynsinauhoja pitäisi työntää yhtään mihinkään?
Paljon hyviä ohjeita ja hoidon tarve riippuu myös paljolti siitä mikä on se oma tilanne. Jos rohkenee niin kotonakin saa hoitaa niitä jalkoja, isänikin jo opetti minulle työmiehenä aikanaan kuinka hoiti kovettumia jaloissa sek käsissä ja tuntuihan se inhalta että vuollaan vaikka puukolla jaloista paloja mutta kyseessä oli käsistään taitava aikuinen mies jolla oli järkeä päässä joten en ihmettele että muutkin tekevät taikoja itse. En tosin suosittele näin rohkeaan toimintaan, se vaatii luonnetta ja osaamista, helposti tulee terve iho vastaan eikä monellakaan ole ehkä niin paljon sitä kovettumaa, ainakaan nuorilla ihmisillä. Niitä känsiäkin joutuu itse hieman repimään kun käyttää niitä apteekin voiteita, ohjeissakin on ollut ihan selkeästi se että juuri on saatava pois ja se vaatii hieman terveenkin ihon rapsuttelua. Kaikkea oppii tekemään itsekin kun tilanne sellaista vaatii.
Mitään ihmeempiä vaivoja ei näköjään ole joten ihan vaan rasvaat ja pidät kynnet tietysti tarpeeksi lyhyinä. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Kovettumarasvaa ammuin illoin. Sitte niitä kovettumia voi repiä irti. Mullakaan ei ole varaa jalkahoitajalle.
Mitä on kovettumarasva ja mistä ostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset kovettumat saa pois sellaisella aineella kuin Verruxin, muuten jalkoja sinikkäästi rasvaamalla kovettumat ja halkeilevat kohdat vähitellen pehmenevät. Ennen jalkojen rasvausta niitä voi pehmittää lämpimässä vedessä. Jaloille on olemassa erilaisia jalkarasvoja, joista voi olla apua, mutta itse olen ostanut jotain paksuhkoa yleisvoidetta (esim. Niveaa purkissa) ja olen lisännyt siihen oliiviöljyä ja olen saanut hyviä tuloksia, jotkut kehuvat Vaseliinin tekevän hyvää jaloille.
Verruksin on känsille, ei normaalille ihon kovettumalle. Raspausta ja kuorintaa jos iho on kuiva tai kovettunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki joku ureaa sisältävä jalkavoide sekä vaseliini. Ensin parina iltana ureavoidetta, sitten voi varovasti kuoria suihkussa esimerkiksi sokerilla tai vartalonkuorinnalla. Kun iho on vähän pehmentynyt, voi yöksi laittaa paksun kerroksen vaseliinia. Itse laitan vielä sukat päälle, niin lakanat ei likaannu. Leikkaa kynnet, tarvittaessa viilaa kynsien reunat sileiksi. Kynsinauhoja voi vähän työntää esim appelsiinipuutikulla.
"Kynsinauhoja voi vähän työntää esim appelsiinipuutikulla."
Miksi helvetissä kynsinauhoja pitäisi työntää yhtään mihinkään?
Ei se olekaan pakollista mutta joillakin sekin kuuluu kynsien hoitoon. Suosittelen olemaan hellävarainen. Jotkut työntävät hieman kynsinauhoja irti kynnestä ja leikkaavat sen ohuen kuivan osankin pois.
Vierailija kirjoitti:
Hanki kunnon jalkaraspi. Liota ensin jalkoja vartin verran lämpimässä vedessä. Sitten raspaat maltillisesti pahimmat kovettumat ja huuhtelet jalat. Sen jälkeen kuivaat hyvin varpaanvälit ja taputtelet jalat kuiviksi. Lopuksi laitat kunnollista jalkarasvaa molempiin jalkoihin ja puet hengittävät sukat jalkaan. Jatka jalkojen säännöllistä rasvaamista aina suihkun jälkeen, toista raspaus tarvittaessa. Jalkarasvoista paras on vaahtomainen voide, jota pursotetaan kuten muotovaahtoa. Nimi ei nyt tule mieleen, mutta löytyy apteekista. Se on rakenteeltaan kevyttä, mutta paljon parempaa kuin marketin paksut jalkarasvat.
Ei raspia eikä hohkakiveä, vain ja ainoastaan paksua rasvaa. Tämä on lääkärin neuvo ja käsky, hän tutkii mun jalat joka vuosi. Joskus mainitsee kuivuudesta, yleensä kiittelee, kun olen muistanut rasvata jalat sopivasti ennen lääkärikäyntiä. Mun jalat on niin hyvässä kunnossa, jotta en edes ole ikinä päässyt jalkahoitajalle vaikka se kai pitäisikin lakien mukaan kuulua hoito-ohjelmiin. Käytän Herbamedicuksen Lypsäjän voidetta, on tarpeeksi paksua. Saunassa joskus kynsillä irrotan päällimmäisiä kovettumia, se riittää.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verruksin on känsille, ei normaalille ihon kovettumalle. Raspausta ja kuorintaa jos iho on kuiva tai kovettunutta.
Siis Verruxin, hassu ajatusvirhe.
Verruxinia saa apteekista, poistaa kovettumia ja känsiä. Apteekista saat muitakin neuvoja. Jalkakylvyn voi tehdä edullisesti lisäämällä veteen karkeaa merisuolaa.
Katso, onko varpaanvälit rikki. Yleensä helpoiten rikkoontuu pikkuvarpaan väli. Kuivaa ne paperilla pesun jälkeen ja laita villalangasta taiteltu pätkä yöksi varpaanväliin. Auttaa aika nopeasti.
Ei se pidä paikkaansa. Se iho kovettuu toimenpiteestä huolimatta aikansa. Ehkä tässä on ymmärrystävajetta ja on ajateltu että se johtuu raspaamista mutta ei se pidä paikkaansa oikeasti.