työpari joka ei osaa hommaansa, mitä tehdä?
Minulla on kollega, joka palkattiin avuksi hoitamaan yhtä osa-aluetta minun kanssani. Hänellä on myös muita hommia, mutta on lisäksi mukana tässä asiassa X.
Ongelma on se, että hänestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kaikki suunnittelu jää minulle, hän on kyllä innokkaana varaamassa suunnittelupalaveria aina, mutta itse tilanteissa tarjoutuu kirjuriksi ja asiat mitä ehdottaa, eivät ole toteuttamiskelpoista.
Toteutuksessa suunnittelunkin pohjalta sattuu niin paljon mokia, että minulla menee paljon aikaa kirjallisten materiaalien korjailuun. Käytännössä tekisin samat hommat yksin nopeammin.
Pahinta on se, että käytännön toteutus tapahtuu talon ulkopuolisten kanssa ja näissä tilanteissa hän saattaa puhua aivan mitä sattuu ja joudun paikkailemaan ja asiavirheet ovat aika vakavia. Joudun sitten selittämään että tämä ei pidä paikkaansa. Kertoilee tapaamisissa myös asioita, joista ei ole sovittu että puhutaan vielä ulos.
Hän on todella nuori, mutta määräaikaisuuden koeaika on jo ohi. Ja hänen piti olla hyvä nimenomaan tässä osa-alueessa. Teemme tämän teeman työtehtäviä käytännön tasolla vain kahdestaan, joten minä olen ainoa joka todellisen suorittamisen tason tietää. Muut töissä ilmeisesti luulevat että teemme tätä yhdessä tasapuolisesti ja esimies pitää hänestä kovasti.
Olin miettinyt jo jonkin aikaa, että sanoisin esimiehelle, mutta en oikein tiedä miten. Nyt työpari ollaan palkkaamassa jatkoon nimenomaan tähän hommaan minun kanssani (koska on kovin innokkaasti sitä esimiehelle ehdottanut) ja tulen itse saamaan burnoutin jos tämä jatkuu näin.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?
Ei se kyllä auta yhtään mitään, jos esimies on nimenomaan palkannut kyseisen henkilön, jotta voi helpommin hoitaa sivusuhteensa (oli omien sanojensakin mukaan avioliittoonsa tyytymätön).
Ei häntä haitannut yhtään, että tuo palkattu henkilö oli suorastaan vähä-älyinen eikä edes yrittänyt hoitaa työtehtäviään.
Ainut mahdollisuus oli minulle etsiä uusi työpaikka. Onneksi onnistuinkin siinä, vaikka esimieheni ei suostunut kirjoittamaan työtodistusta vaan jouduin pyytämään sen erikseen ylemmältä taholta. Kirjoitin työnkuvani itse ja johtaja kirjoitti siihen lisäksi jonkinlaisen arvostelun. Sain käytettyä sitä uusiin työnhakuihini.
Kyllä jäi paha maku suuhun. Olisin todella muuten viihtynyt sekä tehtävieni että työpaikan kanssa luultavasti monia vuosia eteenpäinkin. Kaikki meni pilalle sen "prinsessan" takia.