Mikä voi olla syy miksi hautakiveen ei ole laitettu henkilön nimeä?
Kävin yhden ystäväni haudalla, jota epäilemme kuoli luultavasti itsemurhaan... (emme ole viitsineet vaivata hänen perhettään ja kysyä kuoleman syytä) Hautahaku.fi kautta löysimme hänen hautakiven paikan. Mutta hautakiveen ei oltu kirjoitettu hänen nimeään, hän oli kuollut siis jo 2 vuotta sitten että siihen olisi ollut hyvin aikaa kirjoittaa hänen nimi. Kysesssä siis oli sukuhauta. Kyseessä on siis henkilö joka kuoli 26v. Tiedän että hänellä oli huonot välit äitinsä kanssa ja he aina riitelivät. Ja hän oli vaihtanut etunimensä, koska ajatteli olevansa muunsukupuolinen.
Mietin voisiko syy olla jotenkin noiden asioiden yhdistelmä että ei tullut toimeen äitinsä kanssa + teki luultavasti itsemurhan + oli vaihtanut etunimensä ja siksi hautakiveen ei oltu kirjoitettu hänen nimeä. Silti tosi julman tuntuista, kun hautakivessä ei ollut hänen nimeään... Kuin hän olisi kokonaan kadonnut maanpäältä...
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia kuuluu sinulle...... Ei mitenkään .
Kyllähän sitä nyt ystävän haudalla saa käydä, hän oli minulle tärkeä ihminen aikanaan. Tuli vaan pahamieli hänen perheensä käytöksen puolesta, kun hautaan ei oltu laitettu nimeä... Minulla on sukulaisia samalla hautausmaalla, niin oli helppo käydä hänenkin haudallaan samalla.
Mahdollisesti ko "ystäväsi" ei ole kyseisessä haudasa oikeasti vaan tuhkat on esim. heitetty mereen, ja seurakunalle on vain ilmoitettu noin. P.S. Toi ystävä on lainausmerkeissä siksi, että jos oikeasti olisit ollut vainajan ystävä, etkä utelias kyylä, tietäisit mihin hän kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko lukee vaikka lehtiä välillä? Siellä ihan normaaliin tapaan tuollaiset asiat ilmoitetaan.
Ei meillä ainakaan lehdissä ole ilmoituksia siitä, kenen nimet on hautakiviin tällä viikolla kaiverrettu ja kenen nimiä niihin ei tule.
Meillä on hautausmaalla hautapaikka, jossa on iso kivi ja runsaasti saman suvun perheenjäsenten nimiä, vaikka hautaan on kuulemma haudattu vain 3 vainajaa, heidätkin joskus 50 vuotta sitten. Ovat tehneet siitä oman muistelupaikan, laki kuulemma ei kiellä naputtelemasta hautakiveen muidenkin kuin juuri siihen haudattujen nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Hautahaku.fi on aika lailla epätarkka, ei se edes kerro todellista hautaa, vain hankitun hautapaikan. Jos aikoo viskoa tuhkat luvattomaan paikkaan, pitää silti olla hautapaikka nimettynä. Todennäköisesti tuossa on juuri noin eli tosiasiassa tuhkat on jossain metsässä tai mökkilaiturilta ripoteltu tuuleen, jolloin ei ole edes tarvetta kirjoitella nimiä kiviin. Lähtenyt mihin lie, ei se kivi ole kuin kivi.
Kyllä pitää olla kivi!
Mihin minä muutoin menisin arvostelemaan kynttilöitä, kukkalaitteita, haudan hoitoa, nimeään ja fonttia sekä sen väriä jolla se on kiveen kirjoitettu. Lisäksi samalla voin oletuspohjalta arvottaa hänen sukulaiset ja heidän suhteensa vainajaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat saamattomia. Tällaiset asiat hoidetaan heti pois alta.
Aivan ja aloittaja ei ilmeisesti ymmärrä, että ei niitä nimiä sinne automaattisesti kirjoiteta, eikä tuoda kiviäkään, eikä järjestetä hautapaikkaa eikä mitään muutakaan.
Kyllä nämä kaiikki pitää itse tilata, järjestää ja maksaa, ellei ole joku pilveä polttava super tuki luuseri höööömö.
En usko että se oli rahasta kiinni, hänellä oli korkeakoulutettuja molemmat vanhemmat... Loogisin ja mukavin selitys on varmaan se, että tuhkat on siroteltu muualle.
Ei vaan lehdissä on ihan yleisesti ilmoitettu että jos on siunaustilaisuus ja missä ja milloin, ehkä sun tosiaan kannattaa lukee niitä lehtiä kun olet noin pihalla. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että et saanut kutsua ystävän siunaustilasuuteen.
Siis hänen perheensä olivat ilmoittaneet siitä lehdessä, mutta kun ei kukaan meidän kaveriporukasta lue lehtiä, niin ei tiedetty siitä. Sitten he laittoivat yhdelle kaverille porukastamme kuvan lehden kuolin ilmoituksesta kuukausi siunaustilauksen jälkeen koska ei oltu huomattu lehti-ilmoitusta. Niin saimme tietää että hän oli kuollut.
Eli et ole läheinen ystävä kun et huomaa moneen kuukauteen toisen poistuneen maanpäältä.
Ei se kiveen nimeen lisääminen ilmaista ole. Ei se vainaja näe eikä tiedä ettei kivessä ole nimeä. Kuollut on kuollut.
Viimeksi kun kuolinilmoituksen luin lehdestä , siinä oli myös tieto milloin on siunaus ja tilaisuus....
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat saamattomia. Tällaiset asiat hoidetaan heti pois alta.
Toisaalta mikään laki ei pakota hankkimaan edes kiveä eikä mitään muutakaan ristejä tai laattoja haudalle, kun ei välttämättä uteliaille kuulu kuka siellä makaa..
Kyllä mä aika äkkiä huomaisin jos mun YSTÄVÄ olis kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että et saanut kutsua ystävän siunaustilasuuteen.
Hautajaiset pidetty perhepiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun kuolinilmoituksen luin lehdestä , siinä oli myös tieto milloin on siunaus ja tilaisuus....
Kerrottiinko siinä myös kuolinsyy ja edellinen etunimi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko lukee vaikka lehtiä välillä? Siellä ihan normaaliin tapaan tuollaiset asiat ilmoitetaan.
Miten niin ? Isäni kuolemaa ei ole missään lehdessä lukenut, ei kuulunut kirkkoon niin kirkko ei ilmoittele, eikä itsekään ostettu tilaa ilmoitella että nyt se kuoli.
Hautajaisiin ei yleensä kutsuja lähetetä, kyllä siitä aviisin ilmoituksessä näkee milloin haudataan, ja yleensä maininta että siunataan omaisten läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan lehdissä on ihan yleisesti ilmoitettu että jos on siunaustilaisuus ja missä ja milloin, ehkä sun tosiaan kannattaa lukee niitä lehtiä kun olet noin pihalla. 🙄
Ei välttämättä laiteta kuolinilmoitusta lehtiin, sen vuoksi ei kannata lehtiä tilata. Ihan on omaisten asia, miten parhaaksi näkevät toimia. Sinänsä olen sitä mieltä, että lukeminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautahaku.fi on aika lailla epätarkka, ei se edes kerro todellista hautaa, vain hankitun hautapaikan. Jos aikoo viskoa tuhkat luvattomaan paikkaan, pitää silti olla hautapaikka nimettynä. Todennäköisesti tuossa on juuri noin eli tosiasiassa tuhkat on jossain metsässä tai mökkilaiturilta ripoteltu tuuleen, jolloin ei ole edes tarvetta kirjoitella nimiä kiviin. Lähtenyt mihin lie, ei se kivi ole kuin kivi.
Kyllä pitää olla kivi!
Mihin minä muutoin menisin arvostelemaan kynttilöitä, kukkalaitteita, haudan hoitoa, nimeään ja fonttia sekä sen väriä jolla se on kiveen kirjoitettu. Lisäksi samalla voin oletuspohjalta arvottaa hänen sukulaiset ja heidän suhteensa vainajaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrottiinko siinä myös kuolinsyy ja edellinen etunimi?
Ei oltu kerrottu. Mutta olen tuntenut hänet 15v lähtien, niin tiedän mikä hänen nimi oli ennen. Ja se mihin 26v voi kuolla on aika rajalliset vaihtoehdot... Varsinkin kun tiedän että hänellä oli lapsesta asti ollut masennusta... Tietty oltaisiin voitu kysyä hänen sukulaisiltaan kuolinsyytä, kun he kertoivat hänen kuolemastaan, mutta ei haluttu vaivata heitä asialla.
Ai, siis se hautahaku toimii siten, että kirjoitat ihmisen nimen tai syntymäajan ja sitten se hautapaikkahaku kertoo sulle missä se hautapaikka on!
Ootko ihan varma, että on oikeassa se hautapaikkahaku? Voihan olla että on siroteltu tuhkat ja nimilaattaa ei ole tai se on jossain muualla kuin siinä kivessä. Tai jos uurna tai arkku onkin sinne sukuhautaan laitettu, niin ehkei sitä laattaa ole siihen kiveen saatu pistettyä, ehkä olisi tullut kalliiksi kaivertaa nimi, ehkä olisi pitänyt putsata kivi ja ennallistaa kultaukset kaikilta osin, tai ehkä nimilaatta on laitettu jonnekin muualle, jos siellä hautausmaalla on jokin uurnahautaukseen jälkeen laatalla muistetuille tarkoitettu oma kivimuuri.
No, mikset sä kysy niiltä sukulaisilta, kun niin hyvin vaikutat tietävän heidät?
Kerran kun kävin omien omaisteni haudalla, pistin merkille siellä hautausmaalla omituisesti vaeltavan naisen... En mä tiedä mitä se etti, vai ettikö oikeesti mitään, mutta jos ei ole omaa sukua se jonka hautaa etsii, niin mitä ihmettä sitä sitten etsii... Näinpä kun mun mielestä se vaikutti vähän uteliaalta vaan se nainen, niin kun se tuli kohdille, jotain siinä tiuskaisin...
Pah. Mitään väliä mitä mä tiuskin, mä en asu silla paikkakunnalla!