Kuka teidän perheessä tekee jouluaattoaamuna riisipuuron?
Kommentit (61)
Minä miehenä teen samoin kuin kaikki laatikot, karjalanpiirakat ja kinkun paiston.
Vierailija kirjoitti:
Riisinkeitin
Kestääkö se muka maidon?
Meillä mies tekee puuron ja kuivakakut, mä paistan piparit, ja jos laatikot tehdään itse niin se on myös mun homma.
Meillä ei tehdä riisipuuroa aamulla vaan päivällä Tapaninpäivänä. Minä teen. Aamiainen on syöty siinä vaiheessa, kun rupean puuron tekoon.
Heräsi kysymys, että kuka alapeukuttaa niitä viestejä, missä kerrotaan riisipuuroa keitettävän joulun aikaan. Siis kelle tuokin voi olla negatiivinen asia, että keitetään riisipuuroa. Ja kyllä, meillä keitetään jouluaattona aamulla. Meillä myös kuunnellaan joulurauhan julistus. Ja meillä on perinteisiä jouluherkkuja pöydässä jouluillallisella viinin kera. Ja glögiä juodaan myös. Joulu on meille tärkeä hiljentymisen ja yhdessä olon juhla. Jäänkin odottelemaan viestejä, kuinka laatikot ovat pahoja ja kaikki on muutenkin ihan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä eli isoäiti. Kun olen ensin yön horrostanut leivinuunin kyljessä kinkkuvahdissa.
Ei sitä kinkkua vahtia tarvitse. Meillä se kypsyy leivinuunissa ihan itsekseen päivän aikana.
Leivinuunissa?
Olemmeko jossain 1800-luvulla?
Fiksuilla ihmisillä on tulipesiä, joita käyttää jos esim. sähkö on jostain syystä poikki.
Veikkaisin että lainaamasi ihmettelijä osaisi arvostaa tulipesiä viimeistään siinä vaiheessa kun sähköt ovat poikki yli neljä vuorokautta, kuten meidän pitäjässä joillakin oli Jari-myrskyn jäljiltä.
Minä, mutta mies on seurana, kattaa pöydän ja on lapsen kanssa
Haluan itse keittää. Ehkä olen nuoruuden naiivi, mutta se on mukavaa. Keittiössä on pehmeät valot ja kynttilä palaa
Minä teen sen, mutta jo aatonattoillalla. En halua odottaa tuntia aattoaamuna ennen kuin saan aamiaista.
Vaimo tekee joulupuuron, minä puolestaan valtaosan vuodesta aamupuuron.
Vierailija kirjoitti:
Heräsi kysymys, että kuka alapeukuttaa niitä viestejä, missä kerrotaan riisipuuroa keitettävän joulun aikaan. Siis kelle tuokin voi olla negatiivinen asia, että keitetään riisipuuroa. Ja kyllä, meillä keitetään jouluaattona aamulla. Meillä myös kuunnellaan joulurauhan julistus. Ja meillä on perinteisiä jouluherkkuja pöydässä jouluillallisella viinin kera. Ja glögiä juodaan myös. Joulu on meille tärkeä hiljentymisen ja yhdessä olon juhla. Jäänkin odottelemaan viestejä, kuinka laatikot ovat pahoja ja kaikki on muutenkin ihan paskaa.
Alapeukutin sinua juuri siksi, kun aloit jeesustelemaan alapeukuttamisesta. Noilla peukuilla ei ole yhtään mitään väliä, oli niitä sitten alhaalla tai ylhäällä, ei yhtään tai satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo sen on aina tehnyt.
M58
Tuo sinun loputon vaimo-p askasi on ollut väsynyttä viimeiset viisi vuotta. Aikuinen nainen 🥱
Niinhän se incellin mielestä menee. Minulla on aivan oikea vaimo eikä Kaalimadosta ostettu, jota kuulemma voi käyttää nyrkkeilysäkkinä, kahlita keittiöön ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä eli isoäiti. Kun olen ensin yön horrostanut leivinuunin kyljessä kinkkuvahdissa.
Ei sitä kinkkua vahtia tarvitse. Meillä se kypsyy leivinuunissa ihan itsekseen päivän aikana.
Leivinuunissa?
Fiksuilla ihmisillä on tulipesiä, joita käyttää jos esim. sähkö on jostain syystä poikki.
Veikkaisin että lainaamasi ihmettelijä osaisi arvostaa tulipesiä viimeistään siinä vaiheessa kun sähköt ovat poikki yli neljä vuorokautta, kuten meidän pitäjässä joillakin oli Jari-myrskyn jäljiltä.
Aggregaatti löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivinuunissa?
Aggregaatti löytyy.
Aika monella syrjäkylillä asuvilla iäkkäillä kotihoidon asiakkailla ei ole aggrekaattia, saati että osaisivat sellaista edes käyttää. Tulisijoja kyllä löytyy lähestulkoon kaikilta, ruokatavarat pysyvät kylminä kuistilla, vintin rapuissa tai kellarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vahdit kinkkua? Jos rasvaa lirisee hiukan uuniin niin kyllä se palaa pois kun seuraavan kerran lämmität leivinuunin.
Koska se pitää ottaa uunista pois sitten kun se on kypsä, ettei tule nyhtöpossua.
Ratkaisu; paistomittari, joka piipittää kun haluttu lämpötila on saavutettu. Ainakin oma mittari ei lakkaa piipitystä ennenkuin anturi viilenee (otetaan irti kinkusta) ja on melko kovaääninen, kovempi kuin kännykän herätysääni. Omani on Ikeasta, taisi maksaa n.5e, ja samassa on munakello eli on aktiivikäytössä ympäri vuoden.
Minä tai äiti. Jos äidillä on muita valmisteluja niin siinä tapauksessa minä teen riisipuuron.
Meillä minä eli lasten Kokkikartano.
Riisipuuro syödään lounaaksi kalaleipien kanssa. Aamulla vähän tavallista parempi aamupala. Yhdessä keitetään eli vahtina kuka kulloinkin.
Ei kukaan. En ehdi puuroja keittelemään, kun jouluruokaa syödään jo kahdeltatoista, koska kehitysvammainen veli tulee asumisyksiköstään meille joulunviettoon ja kaikki menee hänen taksikyytien aikataulujen mukaan. Että kello soimaan seitsemältä ja sitten suorittamaan. Onneksi illalla saadaan sitten olla omalla porukalla ihan rauhassa. Saunotaan ja syödään toistamiseen ajan kanssa, sekä avataan lahjat.
Minä ( äiti) laitan sen niin, että on valmista kun joulurauhanjulistus alkaa. Syödään samalla puuro kun katsotaan telkkaria.
Koska se pitää ottaa uunista pois sitten kun se on kypsä, ettei tule nyhtöpossua.