Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan kömpiminen vanhemman sänkyyn, vinkkejä kiitos

Vierailija
28.11.2024 |

Okei juu, olen siis kahdestaan lapsen kanssa asuva äiti ja lapseni yöralli alkaa väsyttämään pahasti. En saa häntä iltaisin omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään, joten hän nukahtaa kainalooni minun sänkyyni ja kannan sitten omaan sänkyyn. Tästä on sovittu lapsen kanssa että näin tehdään ja omassa sängyssä nukutaan.

Kuinka ollakaan, yöllä kun lapsi havahtuu, hän säntää suorinta tietä minun sänkyyni ja tunkee aivan kainaloon nukkumaan ja pyörimään. Alan olla todella väsynyt, kun yöunet on huonot joka ikinen yö.

Millaisia unikouluja tämän ikäisille voisi vielä pitää? Arki-iltaisin hän on tosi iltavirkku ja nukutus edes minun kainalooni on vaikeaa, kun hyörii ja pyörii ja hölisee. Ihan kiltisti siis käyttäytyy iltatoimien jälkeen, tietää että pitää nukkua ja koko huone on pilkkopimeä ja hiljainen, mutta ei vaan saa millään unta. Itse en tietenkään enää tässä vaiheessa juttele mitään, sitten kun valot menee kiinni niin ei enää tapahdu mitään. Saattaa silti valvoa sängyssä 30-45 min helposti ihan itsekseen höpisten.

Kaikki vinkit tarpeen!

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan lapsiani, mutta yöt haluan nukkua miehen vieressä enkä lapsen vieressä. Päivällä kun ei voi lasten nähden mitään kovin K18-toimintaa tehdä. Jos ei edes yölläkään voisi parisuhdetta hoitaa ja läheisyyttä ylläpitää, niin siinähän kuolisi seksielämä kokonaan.

Parisuhdetta voi hoidella vaikka olkkarin sohvalla jos ei tykkää saunasta tai keittiöstä.

Sama se, kenen sängyssä lapsi sillä aikaa nukkuu, kunhan nukkuu.

No meillä ei kyllä yhteisissä tiloissa seksiä harrasteta, joihin lapsi voi herätessään pelmahtaa milloin vaan. Oman makkarin ovessa on sentään salpa jonka saa tarvittaessa kiinni. Ja sen verran on sängystä maksettu, että siitä todellakin nautitaan eikä panna jossain kovalla keittiönpöydällä. 

Hohhoijaa näitä "neuvoja" taas. K

No, hoitaa sitten sen yökulttuurinsa sellaiseen kuosiin, että kaikki nukkuvat siellä missä pitää jos luovuutta edes tilapäisiin elämän muunteluihin ei löydy.

Vierailija
102/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulisi asettaa rajat. Valitettavasti esim tuo vieressä nukkuminen menee juuri noin, että välillä sallitaan, kun ei jakseta kasvattaa ja sitten taas kielletään. Ei siis mitään johdonmukaisuutta ja rajoja asian suhteen. Hermostutaan ja muutetaan sääntöjä. 

Itse tiesin jo etukäteen, että jos tuollaisen sallin niin omasta nukkumisesta ei tule mitään. Koskaan ei ole lapset saaneet yöllä tulla viereen. Ei mitään ongelmaa ole ollut, kun tämä on itsestään selvyys ollut. Lapset on jo aikuiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et anna lapsen nukkua kanssasi? Meillä lapset saivat tulla aikuisten nänkyyn, vaikka nukuttiin siinä vaimon kanssa. Nuorempi tuli satunnaisesti vielä ensimämisen luokan aikana yöllä väliin, jos oli ollut liian vauhdikas päivä. 

Vierailija
104/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini 14-vuotias poika kömpii yöllä äitinsä viereen nukkumaan. Miettikääpä sitä.

Vierailija
105/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kommenteista näkee, kuinka (ilmeisesti) toiset naiset osaavat olla naisten pahimpia vihollisia. Silloin, kun toisella on voimavarat lopussa ja pyydetään apua tai empatiaa, ei ole oikea hetki brassailla kuinka itse kyllä jaksoi ja suorastaan loisti vähillä yöunilla lapsen kanssa samassa vuoteessa. 

Ei mulla ainakaan ollut tarkoituksena loukata neuvoillani. Halusin tuoda esiin että on täysin ok ja normaalia että tuon ikäinen haluaa nukkua vieressä. Kun enemmänkin korostetaan itsenäisyyttä jo vauvasta lähtien. Halusin sanoa että ei tarvitse tuosta tavasta pyrkiä eroon, vaan löytää keinoja miten saisi vierekkäin nukuttua paremmin. 

Ketään ei kiinnosta se, pyritkö sinä loukkaamaan vai et. Kyse on siitä, että jos yksinhuoltaja sanoo olevansa väsynyt ja selittää, kuinka vaikeaa lapsen on s

Mutta tässäkin tapauksessa ap tekee asiasta vaikeampaa kaikille. Ensin nukuttaa lapsen viereensä, sitten kantaaa lapsen omaan sänkyyn, josta hän kömpii kuitenkin takaisin. Jos kerran on yksin lapsen kanssa ja lapsi kaipaa turvaa, niin miksi ei suosiolla nuku samassa sängyssä?

Vierailija
106/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan lapsiani, mutta yöt haluan nukkua miehen vieressä enkä lapsen vieressä. Päivällä kun ei voi lasten nähden mitään kovin K18-toimintaa tehdä. Jos ei edes yölläkään voisi parisuhdetta hoitaa ja läheisyyttä ylläpitää, niin siinähän kuolisi seksielämä kokonaan.

Parisuhdetta voi hoidella vaikka olkkarin sohvalla jos ei tykkää saunasta tai keittiöstä.

Sama se, kenen sängyssä lapsi sillä aikaa nukkuu, kunhan nukkuu.

No meillä ei kyllä yhteisissä tiloissa seksiä harrasteta, joihin lapsi voi herätessään pelmahtaa milloin vaan. Oman makkarin ovessa on sentään salpa jonka saa tarvittaessa kiinni. Ja sen verran on sängystä maksettu, että siitä todellakin nautitaan eikä panna jossain kovalla keittiönpöydällä. 

Hohhoijaa näitä "neuvoja" taas. K

Hohhoijaa tuollaista seksiä. Vain lukittujen ovien takana pimeässä. No jos mies sattuu olemaan tuollaiseen tyytyväinen, niin asiahan on toki hyvin. 

Vierailija
107/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea koko ketjua, joten voi olla, että joku on jo sanonutkin nämä. Ensinnäkin kli 21-21:30 on täysin normaali nukahtamisaika 4-vuotiaalle, joka nukkuu hoidossa päiväunet. Ei ole mitään järkeä mennä sänkyyn pyörimään tunti etukäteen, jos silloin ei vielä nukuta. Paljon helpommalla pääset, jos laitat ne pyykit kuivumaan yhdessä lapsen kanssa ja menette sitten yhdessä sänkyyn vähän ennen yhdeksää.

Vaikuttaa siltä, että lapsi kokee olonsa turvattomaksi omassa huoneessa. Minä en yrittäisi saada lasta väkisin nukkumaan lasta omassa huoneessa, kun se ei näköjään suju, vaan yrittäisin löytää ratkaisun, joka ei häiritse liikaa sinun untasi, mutta antaisi lapselle tarpeeksi turvallisuutta. Esimerkiksi lapselle oma sänky sinun huoneeseesi tai jopa parisänky, jossa lapsi pysyy omalla puolellaan ja sinä omallasi.

Kolmen lapsen äiti

Vierailija
108/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa avuton.

Vierailija
109/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa avuton.

Oletpa typerä. 

Vierailija
110/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatte nyt totuttautumaan siihen, että lapsi nukahtaa omaan sänkyyn. Alkuun siinä voi kestää pitkään, mutta pikku hiljaa tottuu. Yöllä saa sit juosta viereen jos haluaa. Meillä 6v ja 9v tulevat joka yö tai viimeistään aamulla vanhempien sänkyyn, minusta se on ihanaa... Pian ovat jo isoja, eivätkä enää halua tulla.. Sitten ikävöin näitä aikoja 

Vierailija
111/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi pehmolelujen lisääminen lapsen sänkyyn. 4v täälläkin. Joskus kun mies/lapsen isä on töissä yömyöhään ja ollaan lapsen kans kotona kahdestaan niin saattaa nukkumaanmenoajan jälkeen piipahtaa luonani vähän väliä tunninkin ajan ja aina hän sanoo "äiti minua pelottaa", "äiti haluan halin", "äiti mulla on iskää ikävä" ja "äiti onko kummituksia ja luurankoja olemassa?"

Aina halaan häntä, lohdutan häntä ja tuo pelko kummituksista ja luurangoista tuli hänelle vuosi sitten kun päiväkodilla oli halloween juhla... Luurankoasioista sanoin kerran, että "siinä on yksi luuranko, sinun ihosi sisällä" ja kerroin että eihän me pystyttäis kävelemään jos meillä ei olis luita lihaksien tukena.

Nukahtaa yleensä kun halailen ja lohdutan, mutta tosiaan kannustan myös ottamaan pehmolelut kainaloon kaveriksi sängyssä. Niitä on ainakin 12 hänellä siellä. 

Vierailija
112/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä. Itse en saa nukuttua lainkaan jos joku on vieressä ja muutenkin inhoan sitä jos joku tunkee iholle. Opeta lapsi kunnioittamaan muiden rajoja tai hänelle seuraa tuosta ongelmia myöhemmin.

Kun olin lapsi vanhempieni makuuhuoneen ovessa oli lukko. Tajusin kyllä jo ala-aste iässä mitä siellä tapahtuu eikä olisi tullut mieleenkään tunkea sinne 

Vierailija
113/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hirveältä. Itse en saa nukuttua lainkaan jos joku on vieressä ja muutenkin inhoan sitä jos joku tunkee iholle. Opeta lapsi kunnioittamaan muiden rajoja tai hänelle seuraa tuosta ongelmia myöhemmin.

Kun olin lapsi vanhempieni makuuhuoneen ovessa oli lukko. Tajusin kyllä jo ala-aste iässä mitä siellä tapahtuu eikä olisi tullut mieleenkään tunkea sinne 

Onko sinulla lapsi? Siis onko ollut mies joskus? Kuinka te nukuitte? Ja jos ei ole lapsia, niin älä nyt vain mene sellaisia hankkimaankaan.

Vierailija
114/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini 14-vuotias poika kömpii yöllä äitinsä viereen nukkumaan. Miettikääpä sitä.

Lapsi irtaantuu äidistä, kun on valmis. Minä en usko, että tyrkkimällä ja hylkäämällä se prosessi edistyy ollenkaan. Kun pienenä saa sitä tarvitsemaansa turvaa, niin pystyy sitten aikanaan irtautumaan itsenäisenä ja rohkeana, eikä maailma tunnu pelottavalta paikalta.

Vierailija
115/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulatatuoinnit, irtoripset, tupakka, Pirkka-olut ja markettivaatteet haisevat tässä langassa kyllä niin vahvasti. Tuollaisen lapsen isoäitikin on väritukkainen ja tatuoitu, käheä-ääninen yön nainen. Miettikää millainen Suomi meille räjähtää naamalle vuoteen 2040 mennessä. Peli on jo menetetty. Näiden lasten nimiä: Nico, Alex, [Isännimi]npoika, Veeti, Samuel, Oliver, Matilda, Neah, Leah, Savannah, Milyah, Aurora, Linnea, Ellen, Olivia. Kaikilla marketin valkoinen huppari ja itsekääritty sätkä huulessa.

Vierailija
116/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tosi hienoa jos tähän riittää voimia... Lapsen todellinen nukahtamisaika on klo 21-21.30, ite oon siinä vaiheessa jo rättiväsynyt ja usein silloin pyykkikone on vasta pyörinyt ja nekin pitäisi ripustaa.

- Miksi pyykit pyörii vasta klo 21-22?

- Kone pesee pyykit nappia painamalla aiemminkin ja ehdit ripustaa ne aiemmin.

Yksi lapsi ja noin vaikeaa!

Et rakasta lasta!

Vierailija
117/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset aina nukkunut samassa sängyssä vanhempien kanssa. Nyt 5v ja 7v. En näen mitään ongelmaa, vaikutukset olleet vain positiivisia. Ei painajaisia, yöheräilyjä ja nukahtavat alle 5minuutissa. Tukee itsetuntoa ja tekee lapsista rohkeita. Näin on tutkittu, että on lapsen psyykelle hyväksi. 

Vierailija
118/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti se vauva saada ja nyt 4 vuoden kuluttua ei kiinnosta enää. 

Haloo. Oot lapsen äiti loppuelämäsi.

Vierailija
119/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi nukku välillä mun vieressä ihan ala-aste ikäisenä. Olet siis turvallinen aikuinen kun lapsi haluaa olla lähelläsi. Kyllähän ihminen yleensä kaipaa olla toisen lähellä, kyllä se menee ohi, anna nukkua sun sängyssä tai siirrä sänky sun huoneeseen.

Vai haetko itse turvaa/läheisyyttä ?

Vierailija
120/174 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka käännyttää lapsen pois yöllä. Mulla oli sellainen vanhempi ja muistan kuinka pelkäsin yksin yöllä, kun vanhempi aina käännytti pois. Se oli kamalaa. En ikinä tekisi niin omalle lapselle. 

Samoin. Luottamussuhe äitini kanssa heikkeni huomattavasti varmaan osin tästäkin syystä. En nyt tarkkaa ikää muista, mutta siinä 4-7 vuotiaana ei saanut enää tulla syliin tai viereen nukkumaan ja hellyyden tarpeeseeni suhtauduttiin torjuvasti. Tunsin että olen taakka äidilleni ja koin häpeää pikkulapsena siitä, että halusin viereen. Sitten aloin joskus kinua viereen pääsemistä tuloksetta, mikä heikensi suhdettamme entisestään.

Yli 20-vuotiaana on ollut vielä vaikeaa seurustelusuhteen aloitusvaiheessa etenkin, kun läheisyys toisen ihmisen kanssa ei tunnu luontevalta ja tulee epämääräinen hylkäämisen pelko ja haavoittuvainen olo. Ehkä eivät kaikki tähän samaistu, mutta näin olen asiaa pohtinut.

Se on hyvä, että lapsi luonnostaan osoittaa äidilleen milloin tarvitsee turvaa. Muuten se taito saattaa hävitä, eikä hänelle sitten enää 10-vuotiaana tule mieleenkään kertoa sinulle, jos jotain ikävää on tapahtunut tai jokin asia pelottaa tai ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi