Lapsen kirjat katoilee repusta koulupäivän aikana
Koulussa ei ole kameroita eikä kukaan tunnu tietävän kuka kiusaa tekee. Rehtori jopa epäili että mun lapsi itse hukkaa kirjojaan. Lapsi viimeksi tänään itki, että jos minä joudun ostamaan hänelle uuden matikan kirjan kun kirjaa ei löydy mistään. Maantiedon kirja on mennyt myös hukkaan ja sen olen jo korvannut koululle. Mitä voin tehdä? Ei mulla ole halua ostaa turhaan kaikkia kirjoja uusiksi.
Kommentit (49)
Onko teidän luokan vanhemmilla whatsapp ryhmä. Kerro ryhmässä että teiltä on kirja mennyt hukkaan ja voisiko muut perheet tarkistaa ettei ole vahingossa mennyt jonkun toisen reppuun. Vahinkoja sattuu.
Missään nimessä ei saa ketään syyttää varkaaksi, joten ystävälliseen sävyyn tuo kysely.
Se nyt on selvää, että joku ne sieltä repusta vie ne kirjat. Tuo pitää ilmoittaa heti vastuuopettajalle ja reksille, jotta konna saadaan kiinni ja vastuuseen teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku kiusaa ja varastaa niitä? Luulisi että joku näkee tai hälytin reppuun, vai onko ne pulpetin päällä. Älä syytä lasta ettei itke turhaan ja kärsi. Keksikää yhdessä ratkaisuja. Syy voi löytyä myöhemmin jos ei nyt. Ja ei tahallaan tee sitä, enpä usko. Ehkä vahingossa kadotettu, mutta koska se tapahtuu tai missä kohtaa, voiko ne olla kotona jossain. Mitä ikää lapset ovat luokassa.
Olen ihan varma, että joku varastaa tai piilottaa jonnekin tahallaan. Ovat 14v eli kasilla. Kotona ne eivät voi olla, koska ne ovat kadonneet koulussa eli ne ovat olleet samana päivänä mukana koulussa, kun ne ovat kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän luokan vanhemmilla whatsapp ryhmä. Kerro ryhmässä että teiltä on kirja mennyt hukkaan ja voisiko muut perheet tarkistaa ettei ole vahingossa mennyt jonkun toisen reppuun. Vahinkoja sattuu.
Missään nimessä ei saa ketään syyttää varkaaksi, joten ystävälliseen sävyyn tuo kysely.
Ei ole. Valitettavasti. En mä muutakaan keksi kuin varastamisen. Sen vielä ymmärtäisin, jod yhden kerran joku olisi vahingossa ottanut lapseni repusta kirjan mutta ei kaksi kertaa vaan voi käydä samaa "vahinkoa". Anteeksi, mutta en pysty enää uskomaan siihen.
Kyllä tuo pitää mahdollisimman nopeasti ratkaista. Hyssyttelemällä se ei ainakaan lopu, ihminen nyt on vain lähtökohtaisesti sellainen, että jatkaa ellei mitään seutraamuksia teoista tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kiusaa ja varastaa niitä? Luulisi että joku näkee tai hälytin reppuun, vai onko ne pulpetin päällä. Älä syytä lasta ettei itke turhaan ja kärsi. Keksikää yhdessä ratkaisuja. Syy voi löytyä myöhemmin jos ei nyt. Ja ei tahallaan tee sitä, enpä usko. Ehkä vahingossa kadotettu, mutta koska se tapahtuu tai missä kohtaa, voiko ne olla kotona jossain. Mitä ikää lapset ovat luokassa.
Olen ihan varma, että joku varastaa tai piilottaa jonnekin tahallaan. Ovat 14v eli kasilla. Kotona ne eivät voi olla, koska ne ovat kadonneet koulussa eli ne ovat olleet samana päivänä mukana koulussa, kun ne ovat kadonneet.
Ja lapsellasi ei OIKEASTI ole mitään tietoa edes siitä, kuka VOISI olla pöllimisen takana? Ei ole ollut mitään riitoja tai tappeluita kenenkään kanssa? Ei mitään tyttödraamoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsellasi ei OIKEASTI ole mitään tietoa edes siitä, kuka VOISI olla pöllimisen takana? Ei ole ollut mitään riitoja tai tappeluita kenenkään kanssa? Ei mitään tyttödraamoja?
Ei se ainakaan mulle ole sanonut, vaikka olen kysynyt. Tänäänkin itki, että ei tiedä. Mua vähän pelottaa, että on jotain mitä hän ei uskalla kertoa, koska ihme olisi, jos tässä ei olisi mitään taustalla. Toki onhan sekin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsellasi ei OIKEASTI ole mitään tietoa edes siitä, kuka VOISI olla pöllimisen takana? Ei ole ollut mitään riitoja tai tappeluita kenenkään k
No tuo että itkua tihrustaen äidille tuollainen asia kerrotaan, niin viittaa ikävä kyllä siihen, että joku asia painaa mieltä.
Tulipa surullinen olo. Toivottavasti asia ratkeaa pian.
Onko ajautunut huonoon seuraan? Onko tuo jotakin uhkailua?
Sano sille pojalles, että jos ei sulle pysty kertomaan niin varaat ajan kuraattorille. Jollekin hänen on kerrottava että tuo asia selviää. Ei tuon ikäinen tuollaisesta yleensä itke, jos ei ole joku isompi huoli tai hätä taustalla.
Reppua ei enää jätetä yksin minnekään, mitä ei lukita. Jos ei ole lukollista kaappia, minne repun saa (miten ihmeessä koulussa ei näitä ole jo? Tämä on aika tyypillistä tuossa vaiheessa, kun ei enää ole "omaa" luokkaa?), niin sitten se reppu pysyy mukana. Siihen lupalappu ja opettajat pitävät ruokalassa turpansa kiinni, elleivät ole valmiita itse katsomaan sen repun perään ja ottamaan vastuuta.
Meillä on ollut tätä lapsen koulussa ja sieltä tuli ihan viestiä joka kotiin että on näitä reppurosvoja, eikä saa mitään arvokasta pitää koulussa mukana. Onkohan taas joku tiktok-haaste tämäkin...
Sanoisin opettajalle että jos kirja katoaa kotona korvaan, jos koulussa en, koska lapsi on heidän vastuullaan siellä ja heidän pitää tietää mitä siellä koulussa tapahtuu, lapselle pitäisi antaa lukittava kaappi jos muu ei auta.
Myy niitä ja ostaa kovia huumeita joita piikittää koulun vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Käsket lapsesi pitää parempaa huolta tavaroistaan.
Miten? Pitäisikö hänen ehkä palkata vartija vahtimaan omaisuuttaan?
Vai riittääkö, että kun kerran on käsketty, niin sillä on sitten asia hoidettu?
Laitat sellaisen Lidlin seurantatägin muihin kirjoihin ja seuraat niiden matkaa varkaan mukana. Sitten teet rikosilmoituksen ja pyydät koulua hoitamaan asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei unohtelisi niitä jonnekin?
Ei. Tuo matikan kirja oli 100% varmasti hänen repussa ennen ruokailua, sillä hänellä ei ole ollut matikkaa ennen ruokailua. Ruokavälkän jälkeen matikantunnilla poika oli huomannut että kirja ei enää ole repussa.
Eli ei pakannut kirjaa ollenkaan mukaan. Löytyy teiltä kotona jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko lukollisia kaappeja? Reppu mukaan ruokalaan? Luokan ovi lukkoon? Onko pojalla tietoa mahdollisesta varkaasta? Asia henkilökunnan tietoon ja heiltä toimien vaatiminen.
En ymmärrä miksi koulut suhtautuvat nihkeästi lukollisten kaappien hankkimiseen. Vähemmän valvottavaa siitä tulee.
Tosin koulut on rakennettu monesti palkitun arkkitehdin visioita toteuttamaan, joten tilaa ei välttämättä ole.
Toivottavasti ei ole mitään pahempaa kiusaamista taustalla vaikka pahalta näyttää.