Neuvokaa tietämätöntä / nettiyhteys ja laitteet
Joskus taannoin (ennen kuin mulla oli älypuhelinta) ostin kannettavaa tietokonetta varten nettireitittimen, eli erillisen pienehkön laitteen läppärin yhteyteen.
Nykyhetkeen asti olen maksanut tästä mobiililaajakaistasta oman kk-maksunsa, mutta (vasta) nyt olen havahtunut, että eikö älypuhelin hoitaisi saman asian. Jakaisin vain netin puhelimesta? Toimii kai yhtä hyvin? Kokemuksia?
Häpeän jo valmiiksi, että olen itc-teknisesti osaamaton, joten ei tarvitse erikseen tulla kertomaan, että olen ääliö.
Kiitän lämpimästi, jos saan asiallisia vastauksia. :)
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se puhelimen hotspot satunnaisessa käytössä riittää, toki kuluttaa puhelimen akkua ja rasittaa sitä puhelinta muutenkin. Jos yhteyden täytyy olla päällä koko ajan, sitten käyttäisin erillistä littymää, esim. just sitä sulla jo olevaa mobiililaajakaistaa.
Kiitos vastauksesta.
Tämä hotspot ei ilmeisesti ole sama kuin puhelimen mobiilitukiasema (usb-piuhalla kiinni tietokoneeseen)?
Miksei puhelimen kautta voisi jakaa nettiä "koko ajan"?
Kyselee ap
Hotspot nimenomaan on mobiilitukiasema. Jaat nettisi muille laitteille ja se näkyy wifi-listalla yhtenä langattomana verkkona, johon voi liittyä useammalla laitteella.
Kiitos selvennyksestä (ja anteeksi tietämättömyys)!
Eli pystyykö yhden puhelimen langattomalla verkolla operoimaa useampi käyttäjä?
Ahdistaa, kun en ole kartalla. :(
Ap
Pystyy. Ihan kuin langallisellakin.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän wifi-yhteyttä edes ole jossain maaseudun ok-talossa, vai onko???
Täh?
Puhelin on yhteydessä kännykkämastojen kautta mm. internetiin normaaliin tapaan.
Puhelimesta laitetaan Hotspot-toiminto päälle, jolloin se muodostaa wifi-tukiaseman.
Muut laitteet kytkeytyvät puhelimen muodostaman wifi-tukiaseman kautta internetiin.
Vierailija kirjoitti:
USB-piuhalla on helppo jakaa netti puhelimesta läppäriin. Uusissa läppäreissä on yleensä myös Bluetooth tai/ ja wifi-valmius, jolloin yhteyden voi jakaa nyös langattomasti, ilman piuhaa. Tästä käytetään yleensä nimeä mobiili/ henkilökohtainen tukiasema tai Hotspot.
"Uusissa läppäreissä." Siis kaikissa tämän vuosituhannen puolella valmistetuissa läppäreissä on wifi-moduuli ja antenni sisään rakennettuina, ja niillä saa yhteyden hotspottiin langattomasti.
Ei todellakaan kannata maksaa mokkulasta, jos voi jakaa netin kännykästä ja puhelimessa on rajoittamaton data kiinteään hintaan.
Tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän wifi-yhteyttä edes ole jossain maaseudun ok-talossa, vai onko???
Minulla toimii wifi kakkostalollakin, jossa ei ole edes mitään sähköliittymää. Talo on n. 40km päässä sivistyksestä.
Akun kulumiselta viitataan siihen, että se akku pitää ladata useammin.
Meillä on kotona valokuitu ja sisäinen wifi, joka yhdistää kaikki laitteet. Se on tarpeen meidän käytössä.
Kodin ulkopuolella käytän omaa kännykän hotspotia läppärille ja toimii loistavasti.
Jos netin käyttö on melko pientä, eikä ole tarvetta jatkuvalle yhteydelle, niin pelkkä kännykkä riittää jakamaan netin. Mokkulat on turhia.
Se että jakaa puhelimella ihan usb-piuhan kautta nettiyhteyttä läppäriin, jolloin puhelin on useita tunteja jatkuvassa latauksessa, ei vahingoita puhelimen akkua ollenkaan. Päinvastoin, akku vaikuttaa sen myötä muuttuvan jopa kestävämmäksi. Ilmeisesti "hidas lataus" -toiminto, joka puhelimessa tuolloin aktivoituu, on hyväksi akulle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/