Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Startti- tai hyvä alku -luokka?

22.02.2007 |

Kaipailisin kokemuksia ja tietoja startti- tai hyvä alku -luokista.



Meillä juuri sanottiin eskarista, ettei loppuvuonna syntynyttä poikaamme kannattaisi laittaa tavalliselle ekaluokalle syksyllä. Valitettavasti koulukypsyystestin tekeminen viivästyi eri syistä, joten olemme nyt tosi viime tipassa päätöstä tekemässä. Ilmoittautumisajat ovat ilmeisesti kohta menossa umpeen (eskarissa ei tarkalleen tiedetty), koulupsykologia ja opettajia ei saa kiinni, kun täällä on juuri nyt hiihtolomat. Kurja tilanne, kun tietoa ei saa ja päätös pitäisi tehdä pian, hyvä alku -luokkaa varten jo ensi viikolla. (Starttiluokkaa varten toki tarvittaisiin vielä koulupsykologin testi.)



Netistä nyt voikin saada kaikenlaista tietoa, myös hyvin ennakkoluuloisten kirjoittamia. :) Siltikin nyt tästä kyselen muiden kokemuksista, niistä voisi olla hyötyä. Tällä palstalla ei liene ennakkoluuloisia tällaisia sopeutettuja luokkia kohtaan! :)



Siinäkin mielessä tämä on nyt uusi tilanne, kun lapsemme ei ole ns. erityislapsi (siis ei ole todettu mitään erityistä aikaisemmin neuvolassa tai päivähoidossa). Sosiaalinen puoli toimii, jaksaa istua paikallaan ja keskittyä mieluisaan tekemiseen. Piirtäminen tuli vähän myöhässä, mutta sujuu (samoin kirjainten kirjoittaminen). Korostaisin juuri tuota, että jaksaa keskittyä mieluisaan tekemiseen: kuulemma ongelma eskarissa on se, ettei jaksa keskittyä ohjeisiin, kun ne annetaan ryhmässä ja alkaa tehdä eskaritehtäviä, vasta kun aikuinen tulee paikalle neuvomaan erikseen häntä. Saman olemme huomanneet kotona.



Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että kun tuossa edellisessä viestissä kirjoitin, että koulukypsyystesti viivästyi, niin tarkoitin siis kouluvalmiustestiä. Koulupsykologin koulukypsyystestiä ei ole vielä tehty.

Vierailija
2/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa siitä olisi joskus hyötyä/apua jollekin muullekin.



Hyvä alku -luokka onkin kuulemma tarkoitettu sellaisille, joilla on jokin neurologinen häiriö. Starttiluokista löytyi kyllä netistä paljon tietoa ja positiivisia kommentteja (saa toki omia kokemuksia vielä kirjoittaa, jos niitä on!).



Ehkä tämä aihe ei oikeastaan kuulu erityislapset-palstalle. En tiedä, rajanveto voi välillä olla siinä ja siinä. Eilen olin vain niin hämmentynyt, kun tämä tuli niin yllättäen, ja halusin saada mahdollisimman nopeasti kaiken mahdollisen tiedon (vielä ennen joulua asenne eskarissa oli, että ei kyllä kannata miettiä koulun aloituksen lykkäämistä, kun asiaa joskus pohdiskelin ääneen).



No ehkä tässä tuli nyt koettua pienemmässä mittakaavassa sellaista, mikä varmasti monelle erityislapsen vanhemmalle on tuttua: tietoa joutunee itse hankkimaan valtavasti ja pohdiskelemaan, mikä lapselle nyt olisi parasta. Toivottavasti lisää omaa ymmärrystä. Ehkä on helpompi eläytyä muutaman lähipiirissä olevan erityislapsen vanhempien ajatuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kunnassasi tarjolla alakouluja, joissa olisi luokkatasottomat ryhmät? Siis niin, että kukin tekisi omatasoisiaan tehtäviä, ja saisi suorittaa eskarin + alkuluokat niin monessa vuodessa kuin niihin häneltä siihen menee? Ainakin pk-seudulla on tällaisia.



Etuna olisi se, että nyt hätäisesti tehty luokkaratkaisu ei välttämättä rajaisi lapsen tulevaisuutta pidemmälle. Ongelmathan _saattavat_ mennä ohi.

Vierailija
4/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkatasottomista ryhmistä en ole kuullutkaan. Asumme kyllä pk-seudulla, mutta tällaisesta ei ole ollut puhetta. No ei toisaalta ihme, eilen en vielä tiennyt startti- ja hyvä alku -luokan eroja, nyt tiedän... Kauheasti on pitänyt selvitellä asioita yhden vuorokauden aikana, soitella eri ihmisille, lähettää sähköpostia, yrittää etsiä netistä tietoa. Pitänee selvittää tätäkin. Nyt mietinnässä on myös koulun aloittaminen ekaluokalla, mutta pienessä ryhmässä. En vaan tiedä, mitä tällaiseen vaaditaan, tarvitaanko lapselle jonkinlaista diagnoosia.



Totta on, ettei nyt vielä pitäisi tehdä päätöksiä, jotka ehkä kauheasti rajaavat pois muut vaihtoehdot. Lapset kun voivat kehittyä niin omassa tahdissa ja kehittymispyrähdyksiä voi tulla odottamattakin. Olen ymmärtänyt, että starttiluokiltakin voisi siirtyä tavalliselle toiselle luokalle, jos lapsi kehittyy niin paljon vuoden aikana - mutta tämäkin voisi ehkä vaihdella kunnittain ja jopa kouluittain... Normaali käytäntö taitaa kuitenkin olla, että startilta mennään tavalliselle ekalle luokalle, mikä voisikin meidän pojalle olla oikea vaihtoehto. Minusta kuitenkin olisi hyvä, jos eri vaihtoehtoja ei suljettaisi pois jo tässä vaiheessa.



Vierailija
5/7 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpas nyt, kun juuri tuonkaltainen prosessi on käyty juuri itse läpi. Meillä kylläkin eskarilaiselle on loppuvuodesta tehty psykologin testi, jossa on havaittu viivästettä jollaikin kehityksen osa-aluieilla. Psykologi on antanut meille vaihtoehdoiksi erityiskoulun tai tav. koulun jossa mahdollisuus erityisopetukseen eri aineissa tarpeen tullen.

Meillä eskarissakin on huomattu, että lapsi hyötyisi erityisesti pienemmästä ryhmästä, koska ongelmat ovat etenkin tehtävien ja ohjeiden vastaanottamisessa.

Mekin olimme aluksi hyvin hämmentyineitä eteen tulleesta tilanteesta, mutta tutustuttuamme erityiskouluun ja tarkkaan harkittuamme, laitamme lapsen erityiskouluun. Siellä lapsi saa itselleen sopivaa opetusta, pienemmän ryhmän eli enemmän ohjausta. Erityisopetus on integroitu tav. kouluun ja lapsi käy normaaliopetuksen ryhmissä niissä aineissa joissa hän kykenee olemaan ilman erityisohjausta. Uskomme, että tämä on juuri paras tapa aloittaa koulu kun on tuen tarvetta. Suuressa ryhmässä hän saattaisi kokea epäonnistumisen kokemuksia ja juuri koulun aloituksessa ja oppimisen alussa onnistumisen kokemukset ovat erittäin tärkeitä. Myöhemmin jos tuen tarve poistuu, lapsemme voi siirtyä tav. ryhmiin ko. koulussa.

Toivottavasti lapsenne pääsee testeihin joissa selviäisi missä osa-alueilla hän tarvitsee mahdollisesti tukea. Tämä selkiytti meille tätä kouluasiaa, jota pohdittiin jo eskarin alussa.

Vierailija
6/7 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään postiivista sanottavaa.Starttiluokalla on 11 oppilasta ja jokaiselle tehdään oma opintosuunnitelma,pojan luokalla on 11 oppilasta (10 poikaa ja 1 tyttö!!).Pojan luokkakavereista moni on loppuvuodesta syntynyt.Poika on kehittynyt huimasti tämän vuoden aikana,jaksaa keskittyä tehtäviin ja itsetunto on noussut! Meidän pojalla ei ole mitään erityisiä ongelmia;leikintarve on vielä kova (loppuvuodesta syntynyt) ts. ei ollut vielä koulukypsä.

Nyt on hyvät eväät ensi syksyä varten! Meillä oli sama tilanne viime talvena kuin teillä ja jouduimme muutaman päivän sisällä tekemään päätöksen meneekö startille vai integroituna ekalle.



Tavallisella luokalla olisi ollut 27 oppilasta ja valitsimme mieluummin pienryhmän kun sellainen vaihtoehto oli olemassa.Suosittelen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaan viikon asiaa mietittyämme päädyimme hakemaan paikkaa starttiluokalta. Eipä se päätös edes ollut lopulta mikään vaikea, kun vaan saimme tietoa starttiluokasta ja selvitimme, miten mm. koulukuljetus järjestyy.



Koulupsykologi ei ole vielä ehtinyt testata poikaa, mutta eskarinopen lausunto on ja pystyimme nyt ikään kuin varaamaan paikan starttiluokalta. Psykologi testaa pojan myöhemmin.



Aika paljon yritin löytää netistä tietoa starttiluokista ja luin useampia keskusteluja. Kukaan starttiluokalle lapsensa laittanut ei katunut päätöstään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi