Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostalossa asuva pyöräilijä! Miten peset, huollat ja säilytät pyörää?

Vierailija
26.11.2024 |

Edessä muutto omakotitalosta kerrostaloon, ja pyörän omistajana vähän hirvittää. Omakotitalossa pyörä on helppo huuhdella pihassa rapalenkin jälkeen, ja ketjujen rasvaaminen niin ikään pihassa käy helposti. Pyörä säilyy lukitussa autotallissa turvassa.

Tämä kaikki pitäisi voida tehdä kerrostalossa, miten onnistuu?

Olen käynyt yhdessä sukulaisen kerrostalon pyörävarastossa, joka oli pelkkä avoin tila eikä paikkaa tai telinettä, johon pyörän voisi lukita kiinni. Eihän sellaiseen uskalla pyörää jättää! Entä missä pyörän pystyy pesemään, kun se on lenkillä likaantunut? Miten te kerrostalossa asuvat pyöräilijät selviätte näistä hommista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pessyt ihan kylpyhuoneessa. 

Joissain uusimmissa kerrostaloissa on rappukäytävässä sellaiset vesipisteet, joissa voi suihkuttaa pyörän tai vaikka lapsen kuravaatteet. 

Vierailija
2/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni pyöräilyhenkisempi vie fillarinsa asuntoon. Ite pidän pihatelineessä ja en pese pyörää juuri koskaan- onhan se sateellakin siinä peseytymässä. Joskus harvoin öljyä ketariin ja lähinnä ilmaa ja kumenvaihto kun pakko. Ja fillari enimmäkseen asiointiväline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarit ovat parvekkeella. Kylppäri on heti ulko-oven vieressä. Jos fillari on kovin kurainen niin vien sinne suihkuun ja annan kuivua ennen kuin kuskaan asunnon poikki parvekkeelle. Huollan myös parvekkeella.

Ei täydellistä mutta tällä mennään. Parempaakaan vaihtoehtoa ei ole. Ajan vain maantiellä niin pyörät pysyvät suhteellisen puhtaina. Olen tsekannut josko häkkivaraston seinään saisi pultattua hyvän (ja lukittavan) säilytystelineen mutta toistaiseksi se on jäänyt alustavan selvityksen asteelle.

Vierailija
4/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän pyörää pyöräkellarissa. Vien sen kotiin kun pitää vaihtaa kumit renkaisiin tai jarrupalat.

Vierailija
5/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän joko pyöräkellarissa tai pihalla. Näin olen tehnyt aina, ja aika monessa kerrostalossa asunut. Pyörää en pese koskaan, sateella puhdistuu.

Vierailija
6/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä kun fillarin kaivan häkkikellarista, pesen sen pihalla. Rasvaan ketjut samalla, tsekkaan pinnat, ruuvit, kumit yms siinä pihalla. Joskus olen pesun jälkeen käyttänyt huollossa 50e.

Jos oikein rapaseksi tulee, niin haen pari ämpärillistä vettä pyykkituvasta ja huuhtasen fillarin tuossa pihalla.

Syksyllä pesen pyörän ihan tuossa pihalla ja vien sen sinne häkkivarastoon talveksi.

Pyöräilyjen välissä pyöräaikaan säilytän Ainoani siellä häkkärissä myös. Lukossa fillari ja ovessa järeempi lukko. Oli kuitenkin tonnin pyörä.

Nimim. Täti pyöräilee -72

Vierailija
7/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Ehkä minullekin löytyy sopiva tapa.

Miksiköhän kerrostalojen tavaravarastot ovat nimenomaan HÄKKIkellareita? Jotain kanaverkkoa tai sen tasoista "suojaamassa" tavaraa? Melkein sama, millaisen lukon siihen oman häkkivarastonsa oveen laittaa, kun "seinistä" pääsee niin helposti läpi. En uskaltaisi sellaisessa säilyttää mitään nöyhtää arvokkaampaa.

Ap

Vierailija
8/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Ehkä minullekin löytyy sopiva tapa.

Miksiköhän kerrostalojen tavaravarastot ovat nimenomaan HÄKKIkellareita? Jotain kanaverkkoa tai sen tasoista "suojaamassa" tavaraa? Melkein sama, millaisen lukon siihen oman häkkivarastonsa oveen laittaa, kun "seinistä" pääsee niin helposti läpi. En uskaltaisi sellaisessa säilyttää mitään nöyhtää arvokkaampaa.

Ap

Itseasiassa meillä ei ole häkkivarastoja. Vanhasta tottumuksesta tulee käytettyä lämminvarastosta häkkivarasto sanaa. Vankat puuseinämät, eikä sinne edes näe. Tiedä sitten kuinka murron kestävät loppupeleissä. Tuplalukko ja siru.

Tuo täti

Vierailija
9/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on mielestäni tietää ja ymmärtää, ettei kerrostalojen pyörävarastoissa voi merkkipyörää säilyttää. Tai oikeastaan mitään pyörää. Erehdyin viemään kaksi lasten uutta pyörää kerrostalon pyörävarastoon, ja molemmat varastettiin. Samaan aikaan. Pyörillä ehdittiin ajamaan noin 10 kertaa. Kolmas pyörämme oli viety läheisen joen rantaan ja heitetty vetoen. Pyörän osien irroittaminen ja renkaiden tyhjentäminen oli talon lapsille ajankulua ja hupia. Pyörien osien irroittaminen oli jatkuvaa ja lähes päivittäistä kohdistuen kaikkiin pyöriin. Kun pyörävarastoa siivottiin, pyörät pyydettiin merkitsemään. Ja nän tapahtui. Asukkaat merkitsi pyörät. Merkinnöistä huolimatta useita hyväkuntoisia merkittyjä pyöriä katosi. Pyöräkellarit ovat lasten ja varkaiden ajanviettopaikkoja. Jokaisessa pyörävarastossa pitäisi olla kameravalvonta. Jäisi edes talon oma väki kiinni. 

Vierailija
10/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeella pyörän säilytys ja huolto. En yleensä pese pyöriä vaan pyyhin rätillä sitten kun on kurat vähän kuivuneet.

Vierailija
11/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on mielestäni tietää ja ymmärtää, ettei kerrostalojen pyörävarastoissa voi merkkipyörää säilyttää. Tai oikeastaan mitään pyörää. Erehdyin viemään kaksi lasten uutta pyörää kerrostalon pyörävarastoon, ja molemmat varastettiin. Samaan aikaan. Pyörillä ehdittiin ajamaan noin 10 kertaa. Kolmas pyörämme oli viety läheisen joen rantaan ja heitetty vetoen. Pyörän osien irroittaminen ja renkaiden tyhjentäminen oli talon lapsille ajankulua ja hupia. Pyörien osien irroittaminen oli jatkuvaa ja lähes päivittäistä kohdistuen kaikkiin pyöriin. Kun pyörävarastoa siivottiin, pyörät pyydettiin merkitsemään. Ja nän tapahtui. Asukkaat merkitsi pyörät. Merkinnöistä huolimatta useita hyväkuntoisia merkittyjä pyöriä katosi. Pyöräkellarit ovat lasten ja varkaiden ajanviettopaikkoja. Jokaisessa pyörävarastossa pitäisi olla kameravalvonta. Jäisi edes talon oma väki kiinni. 

Tätä vähän uumoilinkin. Itselläkin merkkipyörä, muutaman tonnin arvoinen, kun sen uutena liikkeestä ostin. En ikinä veisi sitä pyörävarastoon, jossa pyörää ei saa lukittua seinään pultattuun telineeseen, mutta enpä taida viedä, vaikka varastossa tuollainen teline olisikin. - Ap

Vierailija
12/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen tuolla paremmalla pyörällä lähinnä hyvillä keleillä ettei sisään tule mitään ylimääräistä vaikka en kerrostalossa asukaan, mutta silti pakko säilyttää sisällä. Pihavarastosta lähtee 5 tontun pyörä helposti varkaan mukaan oli varasto lukossa tai ei.

Vierailija
13/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesu ja muu huolto tapahtuvat pihalla.

Säilytän pyörääni pyöräkellarissa. Ei ole varastettu, vaikka on suhteellisen arvokas pyörä. Hyvät lukot (sekä ketju- että u-lukko) tietenkin tärkeitä ja sähköpyörästä kannattaa poistaa aina akku, niin vähentää houkuttelevuutta. Itse olen myös kiinnittänyt pyörän vaijerilukolla seinätelineeseen (joita meidän pyöräkellarissa on) kiinni.

Itse en tuo pyörääni sisälle asti. Kynnys käyttämiseen nousee, jos joutuu raahaaman raskasta pyörää portaita ylös ja alas. Olen päättänyt ennemmin luottaa naapureihin.

Kotivakuutus on toki se viimesijaisin turva eli sellainen kannattaa olla.

Vierailija
14/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörän tehopesuna olen toiminut seuraavasti: Vahvaa liuotinta mukaan ja sitten huoltoasemalle, jossa painepesuria voi käyttää poleteilla. Ennen oli esim. Nesteellä yksinkertaista, 2 polettia kassalta ja ne riitti. Myöhemmin oli lisätty joku aikaveloitus homma siihen päälle. Itse löysin litukasta hyvän tehoaineen: grillinpuhdistus sumute. Keskiöön ei kannata suoraa painepesuria tietystikään suunnata. Ekalla poletilla irtokura veks, sitten sumute ketjuihin ja rattaisiin ja muihin ketjuöljystä yms. suttaantuneisiin pinttyneisiin kohtiin. Antaa vaikuttaa, sitten vielä toinen kierros ja vähän tiskiharjalla jynssää. Perään huuhtelu pesurilla. Avot rattaat kiiltää kuin uutena ja ketjukin puhdas. Öljy perään tietysti.

Vierailija
15/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeella pyörän säilytys ja huolto. En yleensä pese pyöriä vaan pyyhin rätillä sitten kun on kurat vähän kuivuneet.

Kerrostalossa oli mielestäni parempi säilyttää pyöriä kuin nyt ok-talossa. Ei täällä ok-talossakaan nimittään mitään turvallista varastotilaa ole pyörille. Lasitettu parveke oli just täydellinen.

Vierailija
16/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörävarastossa on normi-fillari. Ei pesumahdollisuutta. Sähköpyörä on asunnossa, parvekkeella. Pesu kylppärissä. Ongelma on tuo hiekka, märällä kelillä todella hiekassa paikat eikä suihkun lattiakaivoon voi hiekkaa päästää. Siksi olen vienyt suihkuun mummon vanhan räsymaton, siihen tarttuu hiekka ja sen käy yöllä salaa puistamassa parvekkeella..

Vierailija
17/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörävarastoon ei merkkipyörää kannata viedä. Minulla on harrastajana kallis maastopyörä. Suunnittelen juuri pyörätelinettä seinään osaksi sisustusta. Maalaan tehosteseinän ja laitan tyylikkään pyöräni siihen. Kannattaa googlailla pyörätelineiden sisustusideoita. Pyörän tai pyörätelineen ei tarvitse olla lattialla tilaa viemässä. 

Vierailija
18/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisistä tiloista ne pöllitään, irrotetaan osia tai rikotaan. Häkkikellarissa voi säilyttää, mutta on sielläkin varkaus-riski. Ainoa tapa säilyttää pyörää on pitää sitä asunnon sisällä, ei edes parvekkeella.

Vierailija
19/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kerrostalon pihassa olen putsannut pyörää tiskiharjalla, rätillä ja vedellä ja ämpärissä on vesi. Ketjuöljyä olen sitten lisännyt myös parin kuukauden välein tuossa pihalla. Hyviins e siinä on aina onnistunut. Pidän pyörää varastossa kahdella lukolla kiinni. Ei ole koskaan varastettu varastosta.

Vierailija
20/22 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pyörääni on pöllitty pyörävarastosta, ja myös häkkivarastostani varastettu tavaraa. Tämän vuoksi mulla ei enää pyörää olekaan. Mutta tosiaan noissa ei kannata arvotavaraa säilyttää. Parveke sopivin paikka.