Asumaan mökkiin jossa sähköt on ja kaivo, ulkohuussi ja -sauna?
Asutaan nyt kaukana työpaikoista. Lähellä olisi myynnissä mökki edellä mainituilla ominaisuuksilla. Nätti paikka, lyhyt matka töihin ja hinta erittäin halpa. Ei paljoa itse aurattavaa ja naapurit sopivan etäisyyden päässä. Siinä on asuttu talvellakin. Olemme päätymässä kaupantekoon ja muuttamassa sinne asumaan. Odotan innolla! Onko täällä ketään joka näin asuisi vuoden ympäri?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuu vain muutama ihminen läpivuoden asunnossa, jossa on ulkohuussi. Muistaakseni sellaisia talouksia on n.20.
Sarkasmia, huomaan.
Mutta itse asiassa on ollut hauska huomata, miten paljon meitä onkaan. Kun tapasin vävykokelaan ekaa kertaa ja siinä tutustuttiin, naureskelin että mullahan on siis ulkosauna ja huussi ja mukavuuksina vain sähkö, puulämmitys ja kylmä vesi, niin vävykokelas innostui että hei, meidän äitillä on ihan samanlainen koti! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulsaattorikone jossain kylmässä saunassa. Se vesi täytyy lämmittää. Ja missä noita rytkyjä kuivaa. Siellä pienessä mökissä? Sitten täytyy erikseen vielä hankkia kuivain. Mahtaako tilat enää riittää.
Hyvin ovat saunassa kuivuneet. Näetkö aina ihan kaikessa vain ongelmia, vai onko vaan tämä asumismuoto jotenkin punainen vaate?
Yhtä hyvin voi kysyä miksi joitain ärsyttää niin kovasti jos mainitsee mahdollisista ongelmista.
Voi kuule, tämä ei ole mitään viatonta mainintaa mahdollisista ongelmista, vaan silkkaa vlttuilua:" Pulsaattorikone jossain kylmässä saunassa. Se vesi täytyy lämmittää. Ja missä noita rytkyjä kuivaa. Siellä pienessä mökissä? Sitten täytyy
Näyttää kovin monelta puuttuvan ihan pienikin kreatiivisuus. Ei hahmotu päässä yhtään ratkaisua. Kuka nyt mökissä märkiä pyykkejä kuivaa? Saunan kiuas lämmitetään ja pyykkiteline sinne, kuivaa vaikka kuinka hyvin. Ei saunan tartte olla kylmä ja pimeä jos sinne menee pyykkiä pesemään. Kerrostalossa onkin pakko pitää pyykkitelinettä olohuoneessa ja muutahan ratkaisua nämä eivät keksi edes maalaismökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kantovesi-ihmiset, miten saatte pidettyä kaivon sulana talvella. Ja käsipumpun sulana. Meillä mökillä viikonloppuna ei pumppu suostunut enää toimimaan, oli jäätynyt.
Jäätymistä taitaa estää se, että sitä vettä otetaan joka päivä ja eri vuorokaudenaikoihin. Kun käydään mökillä vain viikonloppuisin, niin siinä välissä ehtii paikallaan oleva vesi jäätyä.
Maalla joissakin asunnoissa oli vesijohtovesi, mutta talvella se saatettiin jättää pikkuisen liruttamaan ettei vesi jäätynyt putkeen. Edellinen on vuosikymmenten takaa opittu tieto ja sen jälkeen on taidettu kehittää tuota putkien eristystä ja laittaa putkien ympärille sähköllä toimivaa saattolämmitystä.
Meillä on navetalla vesipiste. Jäätyy talvisin, eli sulatuskaapeli laitetaan lämmittämään ja sulattamaan vesijohto, aina vähän ennen kuin tarvitaan vettä. Kannetaan saunalle yleensä kerralla 170 litraa vettä, joka riittää 1-2 viikoksi.
Nopealla vilasulla täällä tuntuu olevan jonkunlaista huussivääntöä.
Minulla on kohtalaisen paljon kokemusta ulkohuussista, eikä se ole mikään ongelma jos se on siisti, kunnollinen ja toimiva. Ja voihan sen kompostivessankin tehdä sisätiloihin, ei ole välttämättä kovin suuri projekti sekään.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mökkikunnasta onko edes mahdollista ja mitä vaaditaan. Jätehuolto ainakin yms asioita
1800-luvulla oli ihan yleistä asua tuolla tavalla. Onko nykyajan ihmiset niin heikkoja kermaper-seitä ettei voi asua jos ei ole lattialämmitystä eikä valokuituliittymää? Miten sellaiset ressukat puolustaa tätä maata sotatilanteessa? Kirmaa itku silmässä äiteen helmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka auraa tien, ja missä kunnossa se nyt on?
Onko mökin ympärillä puustoa, joka pitäisi poistaa? Kuka omistaa sen?
Onko piha helppohoitoinen?
Hiton typeriä kyselet.
Olen maalta, asunut monessa vanhassa talossa, nyt hoidan iäkästä mummolaa. Eli tiedän tasan tarkkaan, mistä puhun. Etkö hölmö ymmärrä, ettei se asuminen rajoitu siihen mökkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mökkikunnasta onko edes mahdollista ja mitä vaaditaan. Jätehuolto ainakin yms asioita
1800-luvulla oli ihan yleistä asua tuolla tavalla. Onko nykyajan ihmiset niin heikkoja kermaper-seitä ettei voi asua jos ei ole lattialämmitystä eikä valokuituliittymää? Miten sellaiset ressukat puolustaa tätä maata sotatilanteessa? Kirmaa itku silmässä äiteen helmoihin.
Minun kotonani maaseudulla 1960-1970 luvuilla ei ollut sisävessaa, vaan ulkohuussi pitkän matkan päässä. Kylmä vesi tuli sisään, kun navetalla käytti pumppua. Lavuaarista meni vesi ulos imeytyskenttään.
Saunassa käytiin lauantaisin kylpemässä ja pesulla, siellä oli padassa lämmintä vettä. Mulloin pestiin pesuvadissa sisällä. Äiti pesi pyykit pulsaattorikoneella ja kuivatti vaatteet talvella ullakolla ja kesällä ulkona.
Se oli tavallista, kun muusta ei lapsena tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka auraa tien, ja missä kunnossa se nyt on?
Onko mökin ympärillä puustoa, joka pitäisi poistaa? Kuka omistaa sen?
Onko piha helppohoitoinen?
Hiton typeriä kyselet.
Olen maalta, asunut monessa vanhassa talossa, nyt hoidan iäkästä mummolaa. Eli tiedän tasan tarkkaan, mistä puhun. Etkö hölmö ymmärrä, ettei se asuminen rajoitu siihen mökkiin?
Mökistä voisi vielä kysyä, onko kivijalka hyvässä kunnossa, ei kai maata/kukkapenkkejä ole kasattu liian liki, tuulettuuko alapohja? Missä kunnossa vesikourut ovat, etteivät ne rikkinäisinä valuta vettä seinälaudoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kotonani maaseudulla 1960-1970 luvuilla ei ollut sisävessaa, vaan ulkohuussi pitkän matkan päässä. Kylmä vesi tuli sisään, kun navetalla käytti pumppua. Lavuaarista meni vesi ulos imeytyskenttään.
Saunassa käytiin lauantaisin kylpemässä ja pesulla, siellä oli padassa lämmintä vettä. Mulloin pestiin pesuvadissa sisällä. Äiti pesi pyykit pulsaattorikoneella ja kuivatti vaatteet talvella ullakolla ja kesällä ulkona.
Meillä elettiin noin vielä kauemminkin. Eikä ollut sähköä (purettu pois), eikä aluksi lavuaariakaan. 80-luvulla alettiin kuroa elintasokuilua kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut aina ivaa että routa porsaan kotiin ajaa, ja maalaisen kaupunkiin. Koskakohan se tapahtuu, kun nyt ollaan neljättä talvea ilman kaikkia mukavuuksia, ja tosiaan sisävessan teostakin luovuttu koska ollaan todettu se ihan turhaksi hienosteluksi 😂
Näillä muutamilla hienostelijoilla on varmaan niin pitkät rakennekynnet, että persuksen pyyhkiminen paperilla ei enää onnistu, kynnet repivät ihon haavoille. Tarvitaan aina se p-puhelin. Eivät ymmärrä edes sitä, että pesut voi hoitaa saunassa.
Onko nämä hienostelijat niitä jotka muistuttaa/kysyy ihan aiheellisista asioista, jotkut kun ei mökinostohuumassa ymmärrä ajatella tylsiä perusjuttuja ollenkaan. Esim että mahdollisesti itse pitää hankkia mahdollinen tien auraus, jonkunlainen pihavalaistus on ihan mu
Meillä on mökillä ongelmana kunnan metsä. Se ulottuu juuri pihan rajaan. Ylikasvaneet kuuset ovat vaarassa kaatua puuvaja-ulkovaraston päälle (vierestä on jo mennyt). Asiasta on kysytty useaan otteeseen, mutta korjuuta ei nyt tehdä siellä päin.
Metsässä kasvaa myös haapoja, joiden juuret ulottuvat tontille ja tuottavat uusia haapoja (ja lehtiroskaa) keskelle nurmikkoa. Ne ovat myös pehmeää, nopeakasvuista puuainesta, ja lahoavat helposti.
Vierailija kirjoitti:
Mökin tulisijat ensimmäisenä kuntoon, että pystyy lämmittämään muullakin kuin vain sähköllä.
Pisteet tästä havainnosta.
Mikäs siellä ollessa, ja saahan sitä sisälle laitettua talveksi kemiallisen tms vessan jos tahtoo. Asuuhan ihmiset talvella leirintäalueella asuntovaunuissakin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos puusto on ylikasvuista, se voi kaatua myrskyssä mökin tai mahdollisen sähkölinjan päälle. Lisäksi liian lähellä kasvavat puut varjostavat, pitävät mökin kosteana, roskastavat pihan ja tukkivat kuolleilla lehdillä vesikourut.
Jos se ei kuulu mökkitonttiin, sen poisto on omistajan vastuulla. Esim. perkunnat voivat olla todella riitaisia, ja metsien hoito niin ja näin.
Onko sinulla ns. mummonmökkiä? Minulla on. Remppaa on tehty pitkään ja perusteellisesti. Ja juuri sen metsän hoidosta on viimeinen vääntö tekemättä."
Miksi ihmeessä olet ostanut mökin niin pienellä tontilla että naapurin tontilta kaatuva puu voi osua sinun mökkiisi? Ei sinulla ole mitään oikeutta vaatia naapuria kaatamaan puita siksi koska ne varjostaa ja niistä tulee roskia pihaasi.
Olen perikuntaa. Olemme ostaneet pois muita sen jäseniä, jotka eivät enää käytä mökkiä. Pari jumittajaa (tai heidän omistamattomia, mutta sekaatuvia jälkeläisiään) on vielä mukana.
Itse asiassa, koko tönö oli menossa maan tasalle sähköineen päivineen, kun me seuraava sukupolvi aloimme laittaa asioita kuntoon. Myös paperiasioita.
Metsä on perikunnan ja kunnan omistuksessa.Talo on entinen asuinrakennus, ja tärkeä monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos puusto on ylikasvuista, se voi kaatua myrskyssä mökin tai mahdollisen sähkölinjan päälle. Lisäksi liian lähellä kasvavat puut varjostavat, pitävät mökin kosteana, roskastavat pihan ja tukkivat kuolleilla lehdillä vesikourut.
Jos se ei kuulu mökkitonttiin, sen poisto on omistajan vastuulla. Esim. perkunnat voivat olla todella riitaisia, ja metsien hoito niin ja näin.
Onko sinulla ns. mummonmökkiä? Minulla on. Remppaa on tehty pitkään ja perusteellisesti. Ja juuri sen metsän hoidosta on viimeinen vääntö tekemättä."
Miksi ihmeessä olet ostanut mökin niin pienellä tontilla että naapurin tontilta kaatuva puu voi osua sinun mökkiisi? Ei sinulla ole mitään oikeutta vaatia naapuria kaatamaan puita siksi koska ne varjostaa ja niistä tulee roskia pihaasi.
Olen perikuntaa. Olemme ostaneet pois muita sen jäseniä, jotka eivät enää käyt
Myös sillä tavalla, että se voi toimia vara-asuntona tiukan paikan tullen. Kasvimaa, polttopuut, marjat ja sienet sekä läheisen joen kalakanta tarjoavat lisäturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko talviasuttava mökki, eristeet ja toimiva takka. Tarkastettu takka ja nuohous. Vai onko puutteita. Miten liukkauden hoito pihapoluilla. Entä ulkovaloja.
Mitä h*&%vettiä nyt taas? Kyllä ihan jokainen kiinteistönomistaja vastaa itse talvikunnossapidosta. Vai luuletko että jossain mummonmökissä käy huoltoyhtiö hiekottamassa?
Ulkovaloja? Niitä saa laittaa lisää ihan niin paljon kuin asukas itse tarvitsee.
Ei tässä puhuttu mistään huoltoyhtiöstä, vaan onko mietitty pihanhoitoa pidemmälle...valot päälle, sinulle !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummuni asui näin vielä 2000-luvullakin. 90-vuotiaana oli pakko muuttaa kirkonkylälle, kun ei yksin enää pärjännyt. Että tottavie minä tässä näin viiskymppisenä pärjään vielä pitkään!
Voisin asua itse samoin, mutta jonkinlainen sisävessa olisi kyllä must. Edes sellainen kompostoiva, tms.
Olet varmaan pesunkestävä ja herkkähipiäinen stadilainen, joka ei osaa varautua mihinkään eikä varsinkaan näe nenäänsä pitemmälle.