Jouduin lukion jälkeen välitilaan, jossa minulla
oli välillä töitä ja välillä olin työttömänä, koska töitä ei ollut. Asuin tuolloin pienellä paikkakunnalla. Nyt minulla on vakituinen työ eikä pelkoa työttömyydestä, mutta hamstraan silti kaikkea varoiksi. Esimerkiksi jouduin äsken miettimään mihin tungen 100 vessapaperia ja talouspaperia. En tiedä onko tämä varsinainen ongelma, mutta nyt säilytystila on alkanut täyttyä ja saatan hamstrata ruokatarvikkeita, joista sillä hetkellä pidän, mutta jotka ehtivät mennä vanhaksi, koska en enää syökään niitä. Ja se tuntuu kyllä haaskaukselta.
Kommentit (3)
Eläpä osta. Maksa ostokset netissä etukäteen, jos tulee muuten tehtyä turhia impulssiostoksia. Kotona on helpompi harkita ajan kanssa mitä tarvitsee ja mitä ei.
Toi on ihan normaalia kun sitä rahaa yhtäkkiä tulee joka kuuksusi. Pitkään työttömänä ollessa kulutti ne vähäisetkin rahat heti parissa viikossa ja oravanpyörä oli valmis. Sinusta nyt tuntuu et jes, ihanaa olla miettimättä senttejä ja voi ostaa mitä haluaa. Mut tuo on se ydin, että osataan säästää ja budjetoimaan elämän varalle. Kaikilta se ei onnistu, mutta miettisitkö mitä haluat vanhempana omistaa tai tehdä? Asunto, matkat?
Rupea hamstraamaan rahaa. Sitä ei ole pakko kuluttaa heti ja kaikkea. Näin säästyy tilaa.