Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tee prosessoimatonta kotiruokaa

Vierailija
24.11.2024 |

Prosessoitu teollisuusruoka on vaarallista. Kotiruoka on terveellistä koska se on puhdasta prosessoimatonta. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetään ja paistetaanhan kotiruokakin.

Vierailija
2/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka ei lihota

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoka ei lihota

Paskapuhetta

Vierailija
4/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkisit minun valmistamani ruuat, voisit muuttaa mieltäsi. Lähimmäiset ovat sitä mieltä, että karsinogeeneja on aivan liikaa, kun minulla on tapana paistaa ruokaa kypsäksi. Suolan määrää ei kannata edes mainita, mutta kyllä se puhdasta on.

Vierailija
5/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka on aina terveellisempää kuin tehtaissa prosessoitu lisäainesotku

Vierailija
6/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehujako kaipaat, ap?

Vierailija
7/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoitu = perunan kuorinta ja keittäminen/ lihan paistaminen/ kasvisten pilkkominen

ultraprosessoitu = muutettu ruokaa niin että sen ravintoaineet imeytyvät nopeasti ja tuottavat näin mielihyvää, mutta johtaa nopeasti nälän tunteeseen

Vierailija
8/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä, kaikki pitää syödä raakana. Nam,  kala ja liha rouskutella raakana papujen ja herneiden kera, eikä mitään tappavia suoloja ja mausteita. Vettä päälle ja vatsa tykkää, näin elät satavuotiaaksi ;D

Vierailija
9/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan syön kaikkea mikä on ruokaa, a bimp

Vierailija
10/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiver me timbers! Nyt me kaikki kuolemme, jos olemme kerran tai pari syöneet eineksiä 😔

Vierailija
11/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoitu ruoka = lisäaineita, säilöntäaineita, kaikenmaailman muita aineita! 

Vierailija
12/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosessoitu = perunan kuorinta ja keittäminen/ lihan paistaminen/ kasvisten pilkkominen

ultraprosessoitu = muutettu ruokaa niin että sen ravintoaineet imeytyvät nopeasti ja tuottavat näin mielihyvää, mutta johtaa nopeasti nälän tunteeseen

Ultraprosessoitu ruoka on täynnä lisä- ja säilöntäaineita. Mitä luulet kun teen itse kotona juustokastikkeen niin se on juustoa. Mäkkärin ym. pikaruokaloiden juustokastikkeissa - myös marketin eineksissä, on korkeintaan 2% juustojauhetta. Kotona kuorii potut niin, paistaa lihan tai hauduttaa sen tai pilkkoo kasviksia niin ei niihin tule millään mittarilla lisä- ja säilöntäaineita joukkoon. Mausteita yrteistä eivät ole lisäaineita. Ottaisit nyt edes vähän selvää. 

Vierailija
13/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitempi on sisältöteksti, sen enemmän se on prosessoitu.

Vierailija
14/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lykkäät kotiruokaasi säilöntäainetta? Entä lisäaineita? 

Vierailija
15/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näkisit minun valmistamani ruuat, voisit muuttaa mieltäsi. Lähimmäiset ovat sitä mieltä, että karsinogeeneja on aivan liikaa, kun minulla on tapana paistaa ruokaa kypsäksi. Suolan määrää ei kannata edes mainita, mutta kyllä se puhdasta on.

Minäkin paistan kypsäksi, mutten mustaksi. Paistan lihan molemmilta puolilta pikaisesti ja sitten haudutan kannen alla kypsäksi. Kovaksi mustaksi palaksi paistettu liha on pahaa ja kovaa. Ei suolaakaan tarvitse paljon laittaa kun käyttää yrttejä. 

Vierailija
16/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraprosessoitu ruoka on täynnä lisä- ja säilöntäaineita. Mitä luulet kun teen itse kotona juustokastikkeen niin se on juustoa. Mäkkärin ym. pikaruokaloiden juustokastikkeissa - myös marketin eineksissä, on korkeintaan 2% juustojauhetta. Kotona kuorii potut niin, paistaa lihan tai hauduttaa sen tai pilkkoo kasviksia niin ei niihin tule millään mittarilla lisä- ja säilöntäaineita joukkoon. Mausteita yrteistä eivät ole lisäaineita. Ottaisit nyt edes vähän selvää. 

Huoh, aloituksessa sanottiin prosessoitu vaikka oletan että tarkoitettiin ultraprosessoitua. Nyt vähän luetunymmärtämistä. En jaksa päivästä toiseen katsoa kun ihmiset kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa ja pitää niitä faktoina. 

Vierailija
17/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan prosessointi ei tee siitä epäterveellistä. Esimerkiksi kaurahiutaleet, pakastevihannekset, maitorahka, oliiviöljy ja tölkkitonnikala ovat kaikki prosessoituja ruokia ja silti hyvin terveellisiä. Prosessointi tarkoittaa että ruoka prosessoidaan tehtaassa alkuperäisistä raaka-aineista valmiiksi tuotteeksi. Joihinkin tuotteisiin lisätään tietysti prosessoidessa sokeria, lisäaineita, väriaineita jne mutta niistä tuotteista voi pysyä erossa ilmankin että lyttää kaiken prosessoidun ruoan.

Vierailija
18/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki ruokani itse, yksinkertaisista, selkeistä ruoka-aineista. Lähes kaikki luomuna. Onhan se vähän kalliimpaa mutta minulla ei tule ruokahävikkiä oikeastaan koskaan. Pullaa, kakkuja, virvotusjuomia, makeisia en osta koskaan itselleni. Enkä syö mitään missä on lisättyä sokeria. Maustamista olen opetellut hyvillä yrttimausteilla. Asun yksin niin kaikki tämä helpompaa kuin esim. perheellisellä.

Vierailija
19/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shiver me timbers! Nyt me kaikki kuolemme, jos olemme kerran tai pari syöneet eineksiä 😔

Ei se näin mene. Asia on niin, että melkein kaikki elintarvikkeet, joita me ostamme ruokakaupasta (ja muualta) , on käsitelty tehtaassa monella tavalla. Niitä on kuumennettu, jäähdytetty, lisätty makua, väriä, "tekoaineita". Jossain kerrottiin, että valmispizzan tai muun juustoa sisältävän aterian päällä oleva juusto on joissakin tapauksissa vain juuston näköistä, se ei ole oikeaa juustoa. Aiheesta on ollut kohuotsikoita vuosien varrella. Kuluttajien kannattaa ainakin vilkaista tuotteiden sisällyasluetteloa. Jos siinä on monta kymmentä eri ainetta, niin se on huolestuttavaa. Käytännössä valmistaja joskus korvaa aiemmin käyttämänsä hyvälaatuisen ainesosan toisesta paikasta ostetulla ainesosalla, joka yllättäen ei olekaan turvallinen. Esimerkki: eri maissa alkaa esiintyä terveyshaittaa tai laboratoriokokeet paljastavat johonkin tuotteeseen liittyvän riskin. Nyt alkaa "syyllisen" aineen  jäljittäminen.  Onko haitta peräisin ruoassa olevasta  aineesta nimeltä a,b, c---vai j, k? Tässä on se ongelma. Jos se saadaan selville, yritetään keksiä mihin kaikkeen haitallista ainetta on lisätty. Onko sitä salaatinkastikkeissa, tabascossa, ketsupissa, kekseissä, säilykkeissä, valmisruoassa jne?  Kuinka moneen erilaiseen elintarvikkeeseen sitä on lisätty? Missä maassa niitä on myyty?  Ovatko kaikki valmistajat kirjanneet elintarvikkeen sisällön tunnollisesti vai onko oltu vähän lepsuja? Tämä kai on se varsinainen ongelma, kun ruoantuotanto on globaalia ja kaikkea myydään eri puolilla maailmaa.

Vierailija
20/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kaikki ruokani itse, yksinkertaisista, selkeistä ruoka-aineista. Lähes kaikki luomuna. Onhan se vähän kalliimpaa mutta minulla ei tule ruokahävikkiä oikeastaan koskaan. Pullaa, kakkuja, virvotusjuomia, makeisia en osta koskaan itselleni. Enkä syö mitään missä on lisättyä sokeria. Maustamista olen opetellut hyvillä yrttimausteilla. Asun yksin niin kaikki tämä helpompaa kuin esim. perheellisellä.

Miksi käytät prosessoituja mausteita?