Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi hyvä koirarotu ensimmäiseksi koiraksi?

Vierailija
24.11.2024 |

Ajatuksissa olisi hankkia koira perheenjäseneksi.

Eli: mitä rotua suosittelisit ensimmäiseksi koiraksi? Ei haluta kovin isoa koiraa. Asumme omakotitalossa, piha ei ole kauhean suuri. Olisi hyvä, jos koirasta ei lähtisi karvaa ainakaan kovin paljon. 

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ilmastoteko. Älä ota koiraa. 

Montakos sinä olet poikinut ?

Vierailija
42/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bittbull on sopiva

Mikä se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi koiraksi suosittelisin itse sekarotuista. Mulla on aika paljon kokemusta koirista ja eri roduista, enkä nyt tarkoita sitä että meillä on ollut koira, vaan kokemusta on useasta omasta ja sen lisäksi eläinlääkärillä, koirien turvakoti, sekä kennelissä työskentelystä ja vaikka moneen rotuun olen ihastunut ja olen sitä mieltä että rodusta riippumatta jos on ongelmia niin se ongelma löytyy aina sieltä remmin toisesta päästä niin täytyy sanoa, että noi sekarotuiset on vaan niin helppoja ja ihmisrakkaita.

Sekarotuiset on sellaisia mistä ei voi yhtään tietää mitä saa, luonne, periytyvät sairaudet, nää on usein myös pentutehtailua!

Vierailija
44/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran hiilijalanjälki on järkyttävän suuri ja ovat ajoittain vaaraksi ympäristölle. Lisäksi niiden jätökset ovat ainakin esteettinen haitta.

Jätä hankkimatta.

Jospa jätetään ihmisten valinnat moralisoimatta, kun mitään laitonta ei ap ole suunnittelemassa.

Tai tee sitten asian puolesta  joku isompi kampanja, missä saat suurempaa julkisuutta, ja ennen kaikkea omalla nimelläsi, ei anonyymina puskista huudellen. Ehkä aloitat kennelien toimintaa kritisoimalla? Tai otat suoraan yhteyttä vaikka kansanedustajiin? Kansalaisaloite?

Vierailija
45/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koirarodut, kuten maltankoira, cavalier kingcharlesinspanieli ja ranskanbulldoggi, tunnetaan yleisesti helposti koulutettavina ja hyväluonteisina kumppaneina.

Vierailija
46/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku neuvoi jättämään pihan. 

Kyllä minusta omasta aidatusta pihasta on iloa. Oi sitä riemua ja juoksua juuri kun lenkin päätteeksi tultiin pihalle, koira irti ja yhteistä leikkiä.

Tai ne hetket kun naapurin koira on pihallaan ja koirat juoksee ja leikkii keskenään aidan eri puolilla valtavan kokoeron takia. 

On paljon koiria, jotka sopivat ensimmäiseksi koiraksi, mutta luonne-eroja toki on valtavasti. Sheltti olisi myös hyvä vaihtoehto. Suomenlapinkoirat ei ole käsitykseni mukaan kovin miellyttäimshaluisia, joten kouluttaminen voi olla haastavaa. 

Vierailija
47/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi koiraksi suosittelisin itse sekarotuista. Mulla on aika paljon kokemusta koirista ja eri roduista, enkä nyt tarkoita sitä että meillä on ollut koira, vaan kokemusta on useasta omasta ja sen lisäksi eläinlääkärillä, koirien turvakoti, sekä kennelissä työskentelystä ja vaikka moneen rotuun olen ihastunut ja olen sitä mieltä että rodusta riippumatta jos on ongelmia niin se ongelma löytyy aina sieltä remmin toisesta päästä niin täytyy sanoa, että noi sekarotuiset on vaan niin helppoja ja ihmisrakkaita.

Sekarotuiset on sellaisia mistä ei voi yhtään tietää mitä saa, luonne, periytyvät sairaudet, nää on usein myös pentutehtailua!

Ihmettelinkin miten tuo kommentti sai alapeukkuja pelkästään, mutta nyt ymmärrän, että se johtuu siitä kun ihmiset ei tiedä mistä puhuu. On ihan yleisestä tietoa sellaisten keskuudessa jotka tästä asiasta jotain ymmärtää, että vaikka sekarotuisilla voi joskus ominaispiirteet jopa vahvistua esim. Kahden eri ajokoiran sekoituksella voi olla todella voimakas ajovietti niin niihin nimenomaan noi sairaudet ja luonneviat ei jostain syystä periydy. Pentutehtailua harrastetaan rotukoirissa ihan yhtä paljon, mutta olin ehkä hölmö siinä, että oletin ihmisten ymmärtävän ilman sanomista, että se täytyy tietysti ihan itse osata päätellä ja selvittää ettei sellaisesta paikasta hae sitä koiraa. Kuten sanoin, kokemusta löytyy monenmoisesta ja sun kommentista paistaa että ei löydy.

Vierailija
48/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet koirarodut, kuten maltankoira, cavalier kingcharlesinspanieli ja ranskanbulldoggi, tunnetaan yleisesti helposti koulutettavina ja hyväluonteisina kumppaneina.

Jotenkin chatGPT vastaus tuo edellinen... Cavalierit ja ranskanbulldogit ovat erittäin sairaiksi jalostettuja koiria, ja niitä ei pitäisi kenenkään ottaa.

Havannankoiralle suositukset täältäkin!

Vierailija
49/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä  hanki koiraa jos on ihan pieniä lapsia.  Koira ei ole lelu lapselle. Kotieläimeen pitää sitoutua koko sen elinkaaren ajan.

Vierailija
50/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa- ja vesikoirat, sekä bichonit. Karvaa ei lähde, mutta niitä on pestävä ja trimmattava enemmän kuin muita.

Mulla on ollut pk collie ja sheltti. Karvaa lähtee kunnolla vain karvanlähtöaikaan jolloin harjaaminen on se pelastus. Muutenkin harjasin koirat kerran viikossa, eikä karvat todellakaan olleet ongelma. Labrikseni  kanssa meinasin tulla "hulluksi" kun se tiputteli lyhyttä karvaansa koko ajan. 

Vierailija
51/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, tähänhän tulee asiallisia vastauksia. Itse kysyin aikoinaan samaa, lisäten, etten osaa kouluttaa koiraa (koska koiraa ei ole ennen ollut). Sain miljoona vastausta, ettei tällaiselle idiootille pidä koiraa antaa.

Lue Tuire Kaimion kirja Pennun kasvatus ja toinen hyvä kirja on Vilanderin Koirankorjauskirja, mikä on hyvä lukea ajatuksella läpi, vaikkei ongelmakoiraa olisikaan. 

Vierailija
52/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommy Wiren, sen kirjat kannattaa tsekata 🐕

https://www.tommywiren.fi/

Vierailija
53/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whippet 

Vierailija
54/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bittbull on sopiva

Tämä on varmaan jonkinlainen virtuaalikoira, joka elää bittimaailmassa. 🤔

Vierailija
55/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australianterrieri. Näppärä koko. Ei lähde karvaa. Saattaa olla haukkuherkkä, mutta miellyttämisenhaluinen eli koulutettavissa. Erinomainen rotu lasten kanssa! Kokemusta ausseista sekä itsellä että lähipiirissä.

Vierailija
56/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Australianterrieri. Näppärä koko. Ei lähde karvaa. Saattaa olla haukkuherkkä, mutta miellyttämisenhaluinen eli koulutettavissa. Erinomainen rotu lasten kanssa! Kokemusta ausseista sekä itsellä että lähipiirissä.

Trimmattava rotu

Vierailija
57/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trimmattava rotu

Kyllä. Mutta lyhyessä trimmissä turkinhoito erittäin helppoa. Ja karva irtoaa lähinnä trimmissä. Itse käytän kaksikon n 3krt vuodessa trimmattavana. Ei ole pakko osata itse.

Vierailija
58/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt kaikki vastaukset. Moni suositteli havannankoiraa. Lisäksi suositeltiin australianterrieriä, suomenlapinkoiraa, villakoiraa, portugalin vesikoiraa, jackrusselinterrieriä, whippettiä, bassettia, coton de tulearia, bichonia ja sekarotuista. Jäiköhän joku pois? En ota huomioon niitä rotuja, jotka tiedän vaativiksi esim. kaukaasiankoira. 

Osa noista roduista on ilmeisesti riistaviettisiä. Meidän alueellaan on todella paljon rusakoita ja peuroja, joten ei välttämättä ole sopivin rotu tälle alueelle.

Vierailija
59/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terriereillä on riistaviettiä ja whippet lähtee pupun ja kauriin perään. Paimenkoirilla ei ole riistaviettiä kuten esim. shetlanninlammaskoiralla.

Rotua valitessa se tärkein on kuinka paljon liikuntaa ja aktiviteettia voit koiralle tarjota, ja aiotko ehkä harrastaa sen kanssa jotain. Sohvaperunaksi ei ole yhdestäkään koirasta, ja jokainen tarvitsee vähintään perustottelevaisuuskoulutuksen kokoon ja rotuun katsomatta.

Hyvä tietopaketti.  https://www.kennelliitto.fi/

Vierailija
60/96 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trimmattava rotu

Kyllä. Mutta lyhyessä trimmissä turkinhoito erittäin helppoa. Ja karva irtoaa lähinnä trimmissä. Itse käytän kaksikon n 3krt vuodessa trimmattavana. Ei ole pakko osata itse.

Trimmauksessa käyttäminen ei ole halpaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi