Voinko tulla haastetuksi oikeuteen, jos kirjoitan semifiktiivisen teoksen joka perustuu löyhästi julkisuudenhenkilön elämään?
Suomessa elämäkerrat ovat pääsääntöisesti henkilön itsensä sanelemia ja yhteistyössä kirjailijan/toimittajan kanssa kirjoitettuja. Ulkomailla tunnetaan unauthorized biography, eli elämäkerta, joka on ilman lupaa kirjoitettu.
Haluaisin kirjoittaa kauhu -genren Stephen King henkisen teoksen, joka löyhästi perustuu erääseen julkisuudenhenkilöön raameiltaan.
Kommentit (42)
Kirjoita ihmeessä! Luulin että olit jo aloittanut. Älä välitä mistään oikeuslaitoksesta tai että ketään tunnistettaisiin. KIRJOITAT ja tarjoat sitä jonnekin tai sitten teet omakustanteen. Jos joku tunnistaa niin tunnistakoot!
JA KAIKEN KUKKURAKSI TEET SIITÄ FILMIKÄSSÄRIN JA TARJOAT SITÄKIN.
Jos minä pääsen siihen kirjaan ja vaikka ihan päähenkilöksi niin ei tartte pelätä mitään oikeusjuttua. Voit kirjoittaa niin kuin kaikki oikeasti oli tai sitten täyttä bullshitiä - ei mitään väliä! Tiedät kaiken tai ainakin tarpeeksi kässäriä varten.
Niin - ja tiedäthän että olen ollut 'aika tunnettu' ainakin noin 3v ja sitten haihtunut kartalta kunnes ilmestyn kuin tuhkasta sinun ympyröissäsi ja sinun kuvioissasi sillä sinähän olet itse se toinen ja vähintään puolijulkkis! Älä pelkää mitään! Antaa ihmisten päättää onko tämä kaikki totta vai jotain pelkkää keksittyä (bullshitiä) juttua. Tästä voisi oikeastaan tulla vuosisadan juttu. Jos itse olet varakas niin sinulla ei ole väliä, mutta mulla on kiire lyödä kaikki rahoiksi. Eikä vaan se vaan haluan tuoda maailman tietoon mitä kaikkea karmeaa tässä maailmassa oikeastaan tapahtuu - ja voi tapahtua! Ja siis tapahtuu... (kulisseissa...!!!???)
Ilmoittele kun jotain valmistuu. Voisin 'koelukea' teostasi niin loppuisi tämä palstalle kirjoittelu. Ei siihen kamalasti mene aikaa kirjoittat tuo. Kuukaudessa olet tarpeeksi valmis. Mutta älä ota yhteyttä mihinkään kustantamoon ennen kuin teos 'valmis'. Tarjoat sitä 'valmista' teosta, et mitään 'ehkä tästä jotain vielä tulee'...
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita ihmeessä! Luulin että olit jo aloittanut. Älä välitä mistään oikeuslaitoksesta tai että ketään tunnistettaisiin. KIRJOITAT ja tarjoat sitä jonnekin tai sitten teet omakustanteen. Jos joku tunnistaa niin tunnistakoot!
Jos minä pääsen siihen kirjaan ja vaikka ihan päähenkilöksi niin ei tartte pelätä mitään oikeusjuttua. Voit kirjoittaa niin kuin kaikki oikeasti oli tai sitten täyttä bullshitiä - ei mitään väliä! Tiedät kaiken tai ainakin tarpeeksi kässäriä varten.
Niin - ja tiedäthän että olen ollut 'aika tunnettu' ainakin noin 3v ja sitten haihtunut kartalta kunnes ilmestyn kuin tuhkasta sinun ympyröissäsi ja sinun kuvioissasi sillä sinähän olet itse se toinen ja vähintään puolijulkkis! Älä pelkää mitään! Antaa ihmisten päättää onko tämä kaikki totta vai jotain pelkkää keksittyä (bullshitiä) juttua. Tästä vois
Juoni on jo valmiina. Katkera avioeroriita, jääkiekkomiljonääri ja uusi nuori vaimo, kartano Turun saaristossa ja eksä, jonka mielen tasapaino on järkkynyt. Tulee siinä tapahtumaan muutakin ja miljöö ei ole moderni huvila, vaan vanha kartano. Pienoinen plot twist siinä on myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin - ja tiedäthän että olen ollut 'aika tunnettu' ainakin noin 3v ja sitten haihtunut kartalta kunnes ilmestyn kuin tuhkasta sinun ympyröissäsi ja sinun kuvioissasi sillä sinähän olet itse se toinen ja vähintään puolijulkkis! Älä pelkää mitään! Antaa ihmisten päättää onko tämä kaikki totta vai jotain pel
"Juoni on jo valmiina. Katkera avioeroriita, jääkiekkomiljonääri ja uusi nuori vaimo, kartano Turun saaristossa ja eksä, jonka mielen tasapaino on järkkynyt. Tulee siinä tapahtumaan muutakin ja miljöö ei ole moderni huvila, vaan vanha kartano. Pienoinen plot twist siinä on myös."
Eikö tuota voi etäännyttää niin, että kyse futismiljonääristä, pramea ökylukaali Tukholman saaristossa, vaimojen kotimaat esim. exä suomalainen ja nyxä espanjalainen. Omistuksia ja sukua myös Suomessa. Vai meneekö mielenkiinto, kun ei ole niin yks yhteen? Edellyttää myös taustatyötä ja tutustumista maiden kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ihan varma, että henkilö on julkisuudenhenkilö?
Eikö P Uppa ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin - ja tiedäthän että olen ollut 'aika tunnettu' ainakin noin 3v ja sitten haihtunut kartalta kunnes ilmestyn kuin tuhkasta sinun ympyröissäsi ja sinun kuvioissasi sillä sinähän olet itse se toinen ja vähintään puolijulkkis! Älä pelkää mitään! Antaa ihmisten
No kun en halua siihen mitään latinoita. Niillä voi räiskyä temperamentti muutenkin. Ja inhoan jalkapalloa.
Vastaus: voit tulla haastetuksi oikeuteen, vaikka et olisi tehnyt mitään. Voit myös saada tuomion ilman valitusoikeutta, jos haastaja osaa valehdella hyvin. Käytännössä jopa ilman todistusaineistoa. Itse olen kokenut Suomen oikeusjärjestelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: voit tulla haastetuksi oikeuteen, vaikka et olisi tehnyt mitään. Voit myös saada tuomion ilman valitusoikeutta, jos haastaja osaa valehdella hyvin. Käytännössä jopa ilman todistusaineistoa. Itse olen kokenut Suomen oikeusjärjestelmän.
Sana sanaa vastaan tapaukset tulkitaan lain mukaan syytetyn hyväksi. Ei riitä tuomioon, jos ei ole mitään näyttöä.
Haluatko avata tapaustasi? Tai peräti sen mukaan kirjaani? Voin laittaa pienen sivujuonen siitä ja pääset kertomaan versiosi lukijoille. Ap
Tuottihan ylekin fiktiivisen audiodraaman Marinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin - ja tiedäthän että olen ollut 'aika tunnettu' ainakin noin 3v ja sitten haihtunut kartalta kunnes ilmestyn kuin tuhkasta sinun ympyröissäsi ja sinun kuvioissasi sillä sinähän olet itse se toinen ja vähintään puolijulkkis! Älä pelkää mitään! Antaa ihmisten päättää onko tämä kaikki totta vai jotain pel
Vaihda ammatti, ei urheilijaksi (liian tunnistettava) vaan ihan johonkin muuhun, vaikka leipuri + lentoemäntä. Vaihda maat, sosiaaliluokat, lasten määrä ja iät, yhdistele henkilöitä, ota osa fiktiivisinä.
Vinkkinä: kirjoita tarina toimittajan tai juristin näkökulmasta (bystander).
Jos teos on hyvä, niin lakitiimin kanssa katsotaan ennen julkaisua, tarvitseeko vielä muuttaa, vai voiko julkaista.
Tuo unauthorized biography ei viittaa fiktiiviseen teokseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuottihan ylekin fiktiivisen audiodraaman Marinista.
Niin joo! Ja eikös joku toimittaja kirjoittanut kirjan myös ja laittoi siihen asioita ilman lupaa ja juttuja joista sanottiin, etteivät tapahtuneet. Ei sitä ole haastettu oikeuteen, ainakaan vielä.
Miksi tässä lähdetään siitä oletuksesta, että saat jonkin kustantamon julkaisemaan kirjasi, jota ei edes ole vielä olemassa? Omakustanteitahan ei juuri kukaan löydä. Ei ole ensinnäkään kovin todennäköistä, että kukaan julkaisisi tekstiäsi. Toisekseen et ole ilmeisesti edes aloittanut vielä kirjoittamista. Keskity nyt ensin siihen. Samalla kannattaa treenata oikeinkirjoitusta ja käydä vaikka kirjoituskursseilla. Kyllä jokainen saa kirjoittaa itselleen ja omaksi ilokseen mitä vain. Julkaisuhommia ja juridista puolta ei tarvitse miettiä vielä vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä kirjoita ensimmäistä kirjaasi Matti Vanhasesta.
Uuniperuna vei Susan Ruususen käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä lähdetään siitä oletuksesta, että saat jonkin kustantamon julkaisemaan kirjasi, jota ei edes ole vielä olemassa? Omakustanteitahan ei juuri kukaan löydä. Ei ole ensinnäkään kovin todennäköistä, että kukaan julkaisisi tekstiäsi. Toisekseen et ole ilmeisesti edes aloittanut vielä kirjoittamista. Keskity nyt ensin siihen. Samalla kannattaa treenata oikeinkirjoitusta ja käydä vaikka kirjoituskursseilla. Kyllä jokainen saa kirjoittaa itselleen ja omaksi ilokseen mitä vain. Julkaisuhommia ja juridista puolta ei tarvitse miettiä vielä vuosikausiin.
Kysyin ensimmäisellä sivulla, mitä kirjoitusvirheitä aloituksessa on. Kukaan ei vastannut siihen mitään. Onko kauhu -genre väärin kirjoitettu, kuuluuko se yhteen? Kauhugenre?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kirjoita ensimmäistä kirjaasi Matti Vanhasesta.
Uuniperuna vei Susan Ruususen käräjille.
Toisaalta Tervo kirjoitti Koljatin. Oli bestseller, Vanhanen ei diggaillut erityisesti.
Juoni on jo valmiina. Katkera avioeroriita, jääkiekkomiljonääri ja uusi nuori vaimo, kartano Turun saaristossa ja eksä, jonka mielen tasapaino on järkkynyt. Tulee siinä tapahtumaan muutakin ja miljöö ei ole moderni huvila, vaan vanha kartano. Pienoinen plot twist siinä on myös.
Jos tämä on sitä kirjaa niin surkealta kuulostaa. Luulen että sulla on se 'oikea juttu' piilossa, mutta ota se sieltä piilosta. Mitä mielenkiintoista on jossain exässä jonka mielen tasapaino on järkkynyt? Paljon mielenkiintoisempaa jos itse jääkiekkomiljonäärin oma mt järkkynyt ja nuori vaimo on seko. No tossa toisessa, mikä sulla on piilossa, on ihan oikeita kartanoita joita ei ole millään jääkiekkoilulla hankittu... Ketä kiinnostaa jonkun avioeroriita mt-ongelmaisen vaimon, pian exä, kanssa ja joku suhde nuoreen uuteen vaimoon kesken sotkuisen avioeroriidan mt-ongelmaisen vaimon kanssa... Paljon mielenkiitoisempaa jos jääkiekkoilija hakannut henkihieveriin tämän vaimonsa (ei mt-ongelmia vaan miehellä) ja sen jälkeen päätyy naimisiin jonkun baarineidin kanssa. Miehen kasvot menneet jollain pikkupaikkakunnalla ja sotku on valmis. Pyrki takasin exän luo mutta ei tietenkään päässyt... kaikki varoittaa pettäjästä ja pahoinpitelijästä... Ei kyllä tässä ketjussa on nyt jotain HUMPUUKIA MENEILLÄÄN... kusetat näitä ketjun lukijoita... Ylläri, ylläri... tuo pahoinpidelty ei ollutkaan kuka tahansa jostain suomalaisesta WT:stä, vaan... johon jääkiekkoilija on koko ajan ja aina vaan rakastunut, ei tuohon nuoreen, joka hankittu laastariksi... mutta kuka välittää jostain rahoista kun oikeat tunteet pelissä joista ei pääse eroon, vaikka haluaisi... ja niiden päälle eletään sitten koko elämää...
Tämä ketju taitaakin lähteä liikkeelle ihan niin kuin jotkut muinaisajan blogikirjoitukset joita porukka luki... oli mm EnkeliElisa ja sitten se joku Teinityttö Candy ja perheenisä Mikko... Jos satutte muistamaan?
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi riskiä.
Ihan sama, rapsahtaa muutamat päiväsakot. Bid deal. Porukat on Suomessa alistettu pelkäämän oikeuslaitosta.
Esim. hallitsija Pietari Suuresta on tehty täysin fiktiivinen elämäkerta.
Toki on eri asia, jos teoksessa mässäillään elossa olevien henkilöiden oletetuilla tekemisillä. Kukaan tuskin pahastuisi kieli poskessa kirjoitetusta tarinasta à la Veikko Huovinen. Mutta nykyään kiltti huumori ei kai myy. Pitää olla likaista.