Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö edunvalvonnan alaisen henkilön saada nähdä omat tiliotteensa

Vierailija
23.11.2024 |

Äitini muistiongelmat alkaa olla siinä pisteessä, että laitetaan edunvalvontavaltuutus voimaan. Äiti on todella vainoharhainen kaiken suhteen. Vaikka näkee tiliotteet, silti on näkevinään siellä jotain ylimääräisiä maksuja. Jankkaa ja kysyy samoista uudestaan ja uudestaan. Minulla hänen tiliinsä käyttöoikeus ja olen hoitanut laskuja viime aikoina. Jos jatkossa pimitän tiliotteet häneltä ja annan vain käyttörahan käteisenä, onko se ok?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma edunvalvonnassa oleva läheiseni näkee omat tiliotteensa.

Et voi pimittää tiliotteita äidiltäsi.

Vierailija
2/4 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni missään ei ole määrätty, että päämiehen (= se, joka on edunvalvonnassa) pitäisi saada nähdä omat tiliotteensa. Poikkeuksena on päämiehen omassa käytössä oleva tili, jolle päämiehelle maksetaan käyttärahaa. Kaikilla tällaista omassa käytössä olevaa tiliä ei ole, vaan käyttövarat annetaan esim. käteisenä.

Eli jos äitisi ei ole edunvalvontavaltuutuksessa nimenomaan määrännyt, että hänelle pitää näyttää tiliotteet, ei sinun tarvitse niitä hänelle näyttää sitten, kun olet hänen edunvalvontavaltuutettunsa.

Edunvalvoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttärahaa piti olla käyttörahaa.

2

Vierailija
4/4 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oma edunvalvonnassa oleva läheiseni näkee omat tiliotteensa.

Et voi pimittää tiliotteita äidiltäsi.

Minun päämieheni ei puolestaan näe tiliotteitaan eikä mikään ole velvoittanut minua näyttämään niitä hänelle. Minulla ei ole sinänsä mitään syytä salata niitä häneltä, mutta ei ole myöskään mitään syytä näyttää, koska hän ei kunnolla tajua niitä.

2 (edunvalvoja)