Voiko julkinen facebook-profiili vaikeuttaa työnhakua?
Jos on sellainen vähän räväkkä tyyppi joka ottaa kantaa asioihin ja päivän politiikkaan, kuitenkin ei käyttäydy törkeästi eikä nimittele ketään eikä tee mitään laitonta kuten kunnianloukkauksia. Ei myöskään puhu mitään irstaita, mutta omaa ehkä hiukan mustan huumorintajun ja käyttää sitä siellä profiilissaan. Käsittääkseni meillä on Suomessa mielipiteen vapaus ja hyvä niin.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
No ainakin näiden työnantajien pitäisi sitten kertoa avoimesti, että julkinen someprofiili on este palkkaamisellesi. Miksi he eivät tee sitä?
Eihän se ole este, saattaa ne siellä esitetyt mielipiteet ym olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin näiden työnantajien pitäisi sitten kertoa avoimesti, että julkinen someprofiili on este palkkaamisellesi. Miksi he eivät tee sitä?
Oikeasti se ei ole sallittua, se on syrjintää.
No niinpä! Eli ne pomot Tässä ovat niitä rikollisia, jos mielipiteen takia syrjivät!
Voi. Kannattaa miettiä mitä puhuu ja kirjoittaa missäkin ja mitä seurauksia siitä voi olla. Raamatussakin sanotaan, että avosuinen joutuu turmioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole este, saattaa ne siellä esitetyt mielipiteet ym olla.
No tuo kommentti oli niille joiden mielestä ylipäänsä työnhakijalla ei voi olla mitään julkista profiilia omalla nimellä ja naamalla.
Jos haetaan työntekijää, jossa koulutetuin palkataan, koulutetuin pitää palkata. Jos on kaksi yhtä pätevää hakijaa, joista toisella on julkinen profiili, jossa hän kertoo kaikki elämää haittaavat ongelmansa ja elämänhallinnan ongelmansa ja toisella ei ole sitä profiilia, niin luulisin, että palkkaaja ottaisi sen puhtoisemman. Ja se menisi laillisesti silloin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Kannattaa miettiä mitä puhuu ja kirjoittaa missäkin ja mitä seurauksia siitä voi olla. Raamatussakin sanotaan, että avosuinen joutuu turmioon.
Evankeliumia esimerkiksi On silti hyvä julistaa julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos haetaan työntekijää, jossa koulutetuin palkataan, koulutetuin pitää palkata. Jos on kaksi yhtä pätevää hakijaa, joista toisella on julkinen profiili, jossa hän kertoo kaikki elämää haittaavat ongelmansa ja elämänhallinnan ongelmansa ja toisella ei ole sitä profiilia, niin luulisin, että palkkaaja ottaisi sen puhtoisemman. Ja se menisi laillisesti silloin oikein.
Ok mutta miksi nyt on niin vaikea ymmärtää sitä mitä sanoin, että en puhu profiilissani mitään sopimattomia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tee pahaa kenellekään niin kateus puhuu ja tekee pahaa. Tällä pelottelulla kiusataan ja estetään muita tekemästä asioita. Tiedän itse että monia kiinnostaa asiat, ei se oikeasti ole este, vain niille joilla on ongelmia ja silloin se ei ole minulle este.
Ei pitäisi vaikuttaa, koska työantaja tai rekrytoija ei saa käydä katsomassa henkilön someprofiileja ellei työnhakija anna siihen suostumusta (Laki yksityisyyden suojasta työelämässä). Toki, jos annat luvan tai ilmoitat tilisi työhakemyksessa ja sen jälkeen työnantaja toteaa, ettet sovi heille, niin se voi vaikuttaa päätökseen.
Työnantajillakin pitää olla sopivasti sitä huumorintajua, se kuuluu tähän maailmaan eikä ole rikos.
Ennen kunnioitettiin esim. työnantajan vaatimaa vaitiolovelvollisuutta asiakkaiden ja työnantajan asioista. Nyt somepökelöt soittavat jonnekin iltalehteen työpaikkansa asioista. Jonkinlainen tolkku kannattaisi pitää päässään somettaessakin. Ihan pakko ei ole myöskään selvittää sairauksiaan ja lääkärissäkäyntejään julkisesti.
Sairaushan tuo some on, ja siihen meidän yhteiskuntamme vielä hukkuu.
Tietenkin voi. Myös ryhmävalintasi voi vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan sinusta saa. Jos esim. kuulut ryhmiin: koronakapina, stop autoilijoiden kuritukselle tai sipsikaljavegaanit, Sinua pidetään tyhmänä.
Kannattaa aina muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Itsestään kannattaa antaa asiallinen kuva - myös somessa.
- En puhu mielenterveyden ongelmista eikä minulla ole niitä. Jos minulla olisi työnteon estäviä mielenterveysongelmia en hakisi töitä tai jos olisi työnteon estämättömiä mielenterveysongelmia en puhuisi niistä julkisesti.
-En puhu omasta tai toisten sukupuolielämästä enkä myöskään vihjaile asiasta kenellekään.
- usein puolustan köyhiä ja sorrettuja heikkoja ihmisiä joiden asiaa Ei kukaan muu Aja eivät edes asianajajat.
- käytän paljon huumoria. En silti kenenkään kustannuksella ellei siihen todella ole aihetta ja kyseessä on joku ilmiselvä pahantekijä tai rikollinen.
- en auo päätäni törkeästi kenellekään
Mikä näistä on ongelma ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Myös ryhmävalintasi voi vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan sinusta saa. Jos esim. kuulut ryhmiin: koronakapina, stop autoilijoiden kuritukselle tai sipsikaljavegaanit, Sinua pidetään tyhmänä.
Entä jos on noissa ryhmissä vastustamassa noita ilmiöitä? Tai on itsetuhoisten ryhmässä auttamassa ja tukemassa itsetuhoisia ihmisiä eikä itse ole itsetuhoinen?
Minä Googletan usein työnhakijan, varsinkin jos hänen nimensä sellainen, ettei niitä todennäköisesti juuri muita samalla paikkakunnalla ole. Siitä tulee jo ensivaikutelma. Jos siellä on jotain pridetunnuksia tai palestinalaisfanitusta, niin käytännössä jo sillon olen päättänyt etten tule palkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
- En puhu mielenterveyden ongelmista eikä minulla ole niitä. Jos minulla olisi työnteon estäviä mielenterveysongelmia en hakisi töitä tai jos olisi työnteon estämättömiä mielenterveysongelmia en puhuisi niistä julkisesti.
-En puhu omasta tai toisten sukupuolielämästä enkä myöskään vihjaile asiasta kenellekään.
- usein puolustan köyhiä ja sorrettuja heikkoja ihmisiä joiden asiaa Ei kukaan muu Aja eivät edes asianajajat.
- käytän paljon huumoria. En silti kenenkään kustannuksella ellei siihen todella ole aihetta ja kyseessä on joku ilmiselvä pahantekijä tai rikollinen.
JANKUTI JANKUTI
No jatka sitä kirjoitteluasi, miksi edes tulit tänbe kyselemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Järkevillä ihmisillä ei ole julkisia sosiaalisen median profiileita paitsi linkedin. Mitkään poliittiset mielipiteet tai vastaavat ei kuulu julkiseen jakoon jos et kuulu eduskuntaan.
Järkevä ihminen ei tee LinkedIn profiilia.
Eikä varsinkaan avaudu siellä mistään yksityiselämään liittyvistä asioista, kuten mt-ongelmista tai perhekuvioista.
Ei AP puhunutkaan mistään tuollaisesta vaan juuri sanoi että puhuu aivan sopivasti. Ei mitään rähinää tai törkeää tai nimittelyä yms. Kun meillä kerran mielipiteen ja sananvapaus tässä maassa on niin näitä vapauksia tulee käyttää! Lakikirjan mukaisella tavalla niin sen pitäisi olla täysin ok! En ymmärrä mikä ongelma Tämä voi pomolle olla, Voisiko
Wokepomo katsoo puolustatko aktiivisesti jotain vähemmistöä. Minun ohitseni sai paikan sateenkaarilipullinen. Minulla oli tavallinen profiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JANKUTI JANKUTI
No jatka sitä kirjoitteluasi, miksi edes tulit tänbe kyselemään?
Haluan vain tietää kuinka asia on, ja saadaan minulla siitäkin olla mielipide ja saanhan minä senkin tuoda esille Mitä lakikirja asiasta sanoo. Se on sitten yhteiskunnallinen Ongelma joka pitää ihmisiä työttömänä.
Minä juuri kerroin mitä julkaisen ja mitä en Julkaise ja siinä oli aika tarkat rajaukset. En puhu mistään sopimattomista sukupuoliasioista esimerkiksi. Ja muut jo kerroin Mistä En puhu.