Mieheltä lähti hammas eikä mene hammaslääkäriin
Yritän maanitella, kannustaa ja jo alkaa mennä painostamisen puolellekin.
Mikään ei auta. Neuvoja?
Kommentit (97)
Nyt kuule kannattaisi SINUN ottaa asioista selvää, typerys. Julkinen puoli on hoitanut aikuisten hammashoidon jo monta vuosikymmentä. Itse olen jo yli 50-vuotias ja aina käynyt pelkästään julkisen puolen hammashoidossa terveyskeskuksessa.
En ole kyllä aikoihin törmännyt kehenkään työikäiseen joka olisi julkiselle päässyt normaaliin hammastarkastukseen jne. Kuulemma joskus saa maksuseteleitä jne. Lähinnä eläkeläisillä joilla on sairauksia joita hampaat voisivat myös pahentaa pääsevät julkiselle. Taitaa olla hammashoito ja gynen palvelut heikoimmat julkisella.
ohis, mut oletteko koskaan miettineet, mikä on se pahin särky/kipu, mitä olette koskaan kokeneet?
Hammassärky on yksi niistä pahimmista; meillä miehillä (mulla ainakin) kivessärky (eikä johdu mistään, et kassit täynnä, p:ttais; voi olla että joku infektio, lisäkives ottaa sen pöpön ensin vastaan, ettei pääse varsinaisiin...).
Viikolla nimittäin mulla oli, mietin, et tämäkin vielä :( ... Tuumin, et mielummin ottaisin se hammaskivun kuin tämän (kun se kipu oli terävä eikä mitään jomotusta...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat ei irtoa omia aikojaan, vaan siellä suussa on vuosikausien (kymmenien vuosien?) aikana kehittynyt ongelma. Tuo ei enä parane missään tk-hammaslääkärin ja suuhygienistin hoidolla.
Okei 🙁 Mikä tässä sitten olisi järkevä ensimmäinen askel? Jos menee tk:n hammaslääkäriin ensin niin laittaako ne sieltä lähetteen eteenpäin esim. yliopistosairaalan hammasklinikalle?
Ap
Tarkoitan sitä, että ei ole kyse enää yhden hampaan aiheuttaman kolon korjaamisesta. Jos paradontiitti on pitkällä (niin kuin on pakko olla) ja miehesi ei edelleenkään ole varannut aikaa, niin seuraavalla kerralla (hammaskipu tai hampaan irtoaminen) voi olla vakavammat seuraukset. Suun haava tai juuriaan myöten irronnut hammas on tie elimistön laajemmalle bakteeritulehdukselle. Tulehdusarvot voisi tarkistuttaa terkkarissa (tai yksituisellä) nyt heti.
Laaja-alainen bakteeritulehdus pitäisi nyt kaikin tavoin estää. Jos ukollesi nousee kuume, niin se ei välttämättä ole mikään pikkuflunssa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuule kannattaisi SINUN ottaa asioista selvää, typerys. Julkinen puoli on hoitanut aikuisten hammashoidon jo monta vuosikymmentä. Itse olen jo yli 50-vuotias ja aina käynyt pelkästään julkisen puolen hammashoidossa terveyskeskuksessa.
En ole kyllä aikoihin törmännyt kehenkään työikäiseen joka olisi julkiselle päässyt normaaliin hammastarkastukseen jne. Kuulemma joskus saa maksuseteleitä jne. Lähinnä eläkeläisillä joilla on sairauksia joita hampaat voisivat myös pahentaa pääsevät julkiselle. Taitaa olla hammashoito ja gynen palvelut heikoimmat julkisella.
Älä valehtele. Jokainen pääsee hammastarkastukseen julkiselle, jonot toki on pitkiä. Akuuttihoitoon taas pääsee hyvinkin nopeasti myös julkiselle, jopa samana päivänä. Käyn n. kerran vuodessa julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt implantin jankkaajat tajuta, että implanttia ei todellakaan kannata laittaa sellaiselle, joka ei hoida hampaitaan. Implantin komplikaatiot ovat todella yleisiä.
Ei ne muut hampaat nyt välttämättä liiku merkittävästi, vaikka siihen kolo jäisikin. Enemmän olisin huolissani syystä, että miksi hampaat irtoavat itsestään.
Mulle aukko oli helpotus, koska hammasvälien puhtaanapito helpottui hampaiden saadessa vihdoin tilaa ahtaassa suussa.
Kuolema tulee ukollesi,jos olis kaksi hammasta irronnut niin jäisi eloon.
Vierailija kirjoitti:
Implantti on noin tonnin.
Noin 3 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkäri sille enää pystyy tekemään?
1. Pysyvä hammas irtoaa (aikuinen)
Jos pysyvä hammas irtoaa tai menee irti (esimerkiksi onnettomuuden vuoksi), on tärkeää toimia nopeasti, jotta hampaan voi mahdollisesti pelastaa. Tässä on ohjeet:
Älä koske juuriosaan. Pidä kiinni vain hampaan kruunusta (yhtenäisestä osasta, joka näkyy suussa).
Puhdista hammas varovasti. Jos hampaan päällä on likaa, huuhtele hammas nopeasti haalealla vedellä. Älä käytä saippuaa, harjaa tai desinfiointiaineita, koska ne voivat vaurioittaa hammasta.
Siirrä hammas takaisin paikalleen. Jos mahdollista, yritä laittaa hammas takaisin paikalleen suuhun, puristamalla sitä varovasti, jotta se menee oikeaan asentoon.
Jos et voi laittaa sitä takaisin paikoilleen, säilytä hammas oikein. Laita irronnut hammas maitokahviin, pieneen määrään suolaliuosta tai suuhun. Jos nämä vaihtoehdot eivät ole saatavilla, voit laittaa hampaan puhtaaseen veteen.
Hakeudu heti lääkäriin. Mene mahdollisimman nopeasti hammaslääkäriin, sillä hampaan pelastamiselle on parhaiten aikaa ensimmäisten tuntien kuluessa (parhaimmillaan noin 30-60 minuutin sisällä).
Vierailija kirjoitti:
Onko mies narkomaani? Keneltä normaalilta aikuiselta ihmiseltä lähtee hammas missään oloissa?
Multa lähti kun suussa on väärä bakteerikanta ja narskutan.Tästä seurauksena on ollut, että ajoittain jokin hammas on haljennut ja on tullut eroosiota hoidosta huolimatta.
Nuorempana toki hoidinkin huonommin ja yhteen hampaaseen tehtiin juurihoito. Sitä sitten paikkailtiin vuosien mittaan kun hammas oli entistä huonommassa kunnossa ja iso osa siitä pelkkää paikka-ainetta. Lopulta se sitten irtosikin. En kuitenkaan tiedä mitä tuohon laittaa tilalle. Eroosion takia kun ei implanttiakaan suositella...?
Vierailija kirjoitti:
ohis, mut oletteko koskaan miettineet, mikä on se pahin särky/kipu, mitä olette koskaan kokeneet?
Hammassärky on yksi niistä pahimmista; meillä miehillä (mulla ainakin) kivessärky (eikä johdu mistään, et kassit täynnä, p:ttais; voi olla että joku infektio, lisäkives ottaa sen pöpön ensin vastaan, ettei pääse varsinaisiin...).
Viikolla nimittäin mulla oli, mietin, et tämäkin vielä :( ... Tuumin, et mielummin ottaisin se hammaskivun kuin tämän (kun se kipu oli terävä eikä mitään jomotusta...).
Kävitkö kiveskivun takia lääkärissä? Vai päädyitkö itse diagnosoimaan sen tulehdukseksi?
Osta sille lahjakortti yksityiselle. Jos ei mene niin rahat menee hukkaan. Sitä ajatusta aika harva kestää!
Tampereella on sitten turha yrittää julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies narkomaani? Keneltä normaalilta aikuiselta ihmiseltä lähtee hammas missään oloissa?
Multa lähti kun suussa on väärä bakteerikanta ja narskutan.Tästä seurauksena on ollut, että ajoittain jokin hammas on haljennut ja on tullut eroosiota hoidosta huolimatta.
Nuorempana toki hoidinkin huonommin ja yhteen hampaaseen tehtiin juurihoito. Sitä sitten paikkailtiin vuosien mittaan kun hammas oli entistä huonommassa kunnossa ja iso osa siitä pelkkää paikka-ainetta. Lopulta se sitten irtosikin. En kuitenkaan tiedä mitä tuohon laittaa tilalle. Eroosion takia kun ei implanttiakaan suositella...?
Hyvän hoidon avulla muut hampaat ovat kestäneetkin hyvin. Yksi lohkeaman korjaus maksoi yli 200, mutta oli hyvin tehty ja siinä mielessä jopa säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se ole maailmanloppu jos hammaslääkäri toteaa että loputkin hampaat pitää poistaa. Sitten saa hammasproteesit.
Vanhempani jättivät hampaani hoitamatta ja hampaat ovat sen seurauksena mitä ovat, vaikka miten hoidan. Viimeisimmän paikan korjauksen jälkeen totesin, että nyt riittää tämä hampaiden tekohengitys ja saavat jatkossa mennä suoraan poistoon.
Isovanhemmallani on ollut proteesit koko ikäni, eikä hän ole koskaan sanonut mitään huonoa niistä.
Hoiditko itse niitä säännöllisellä hammaspesulla aamulla ja illalla? Ei puolison hampaita kukaan ottanut vastuulleen, paitsi puoliso itse. Ovat edelleen kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö kiveskivun takia lääkärissä? Vai päädyitkö itse diagnosoimaan sen tulehdukseksi?
Kivessyöpäkin on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivessyöpäkin on mahdollinen.
Ja se on yleensä hyvin hoidettavissa, kunhan nyt ensin menee ajoissa oireista sinne lääkäriin, eikä jää kotiin keksimään selityksiä oireille.
Määrään peräpuikkoja kolme kpl vuorokaudessa ja puolilitraa pirtua puolukkamehuun lantrattuna.Kullinpäähän voit sipaista kerroksen tulista sinappia.
EI sillä miehellä välttämättä parodontiittia ole. Multa hajosi aikanaan juurihoidettu hammas paikan ympäriltä. Eipä löytynyt parodontiittia, päinvastoin hammaslääkäri totesi:"hyvinhän sä olet pärjännyt", vaikken ollut vuosikymmeniin uskaltanut hammaslääkäriin. EI löytynyt myöskään paikattavaa. Parodontix-hammastahnaa voisi tietysti alkaa varmuuden vuoksi käyttää, se maistuu aluksi pahalta, mutta muutaman päivän kuluttua makua ei edes huomaa. jos on parodontiittia, pitää pestä hampaat erityisen huolella.
Sori vähän myöhässä (olen tuo kivessärkyinen...).
En nyt käynyt, kun meni itsestään ohi; muuten olisin kyllä.
Kävin aikoinaan: sain ajan niin äkkiä ajan Tk:een, et piti myöhentää, et ennätin lähiöstä.
Tulos: hyvänlaatuinen kasvain, ei syöpä eikä sen aihe. Se kait oireilee tai sitten VT-tulehdus. Olin silloin 49v. nyt 59v.
Jos on oireita, niin heti lääkärille - ottavat kyllä tosissaan.
Vanhempani jättivät hampaani hoitamatta ja hampaat ovat sen seurauksena mitä ovat, vaikka miten hoidan. Viimeisimmän paikan korjauksen jälkeen totesin, että nyt riittää tämä hampaiden tekohengitys ja saavat jatkossa mennä suoraan poistoon.
Isovanhemmallani on ollut proteesit koko ikäni, eikä hän ole koskaan sanonut mitään huonoa niistä.