Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä varhaiskasvattajia? Miksi lasten ei tarvitse enää totella aikuisia?

Vierailija
22.11.2024 |

Olen tällä viikolla käynyt tutustumassa lapseni kanssa hänen tulevaan päiväkotiinsa. Lapsi menossa 3-5v ryhmään. Päiväkoti on ihan normaali, hyvämaineinen kunnallinen päiväkoti.

Seuratessani toimintaa, tuli kyllä sellainen olo että ensinnäkin työpaikkana päiväkoti olisi ainakin itselleni kauhein mahdollinen. Melu oli aivan sietämätöntä, vaikka lapset eivät huutaneet, leikkivät vain. Toinen asia mitä kauhistelin oli lasten rauhattomuus. Aamuhetkellä lapset saivat ottaa käsiinsä jonkinlaiset stressilelut jotta jaksaisivat istua 5min paikallaan. Silti tilanne oli rauhaton. Yleisesti ottaen lapset eivät totelleet aikuisia pätkääkään. Työntekijät yrittivät perustella ja selittää miksi pitää pukea, käydä vessassa tai kuunnella ohjeita. Ihan älytöntä! Kysyin että miksi ei vain sanota lapsille että pitää totella aikuisia. Kuulemma vanhanaikainen ajattelutapa. Mitä hitsiä? Ja kun lapset lähti juoksemaan pitkin käytävää, ei aikuiset voineet kuin suostutella että tulisit nyt pois. Kuulemma fyysinen rajoittaminen on viimeinen keino. Ajattelisin että 3-5v lapsen vaikka kantaa pois jos ei tottele. 

Tällaistako se nykymeno on? En yhtään ihmettele että koulussa ei opettajat pärjää kun ja varhaiskasvatuksessa lapset vetää aikuisia narusta 6-0.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi siellä ei vain saada otetta lapsiin 

Ja mitä tuohon kantamiseen tulee, niin olen itse kantanut taaperon karkuteiltä. Aina taapero on suostunut tulemaan syliin/kävelemään lopulta käsikkäin ryhmään 

Vierailija
62/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä niin kuin kouluissa eli soittaa poliisi paikalle aina kun lapset eivät tottele. Poliiseilla on yhä voimankäyttövaltuudet vaikka ne kaikilta muilta on poistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tuohon kantamiseen tulee, niin olen itse kantanut taaperon karkuteiltä. Aina taapero on suostunut tulemaan syliin/kävelemään lopulta käsikkäin ryhmään 

Vaikka tarhatäti olisi kasvatustieteen tohtori niin hän ei saa otetta keskivertoon taaperoon pelkästään keskustelemalla sen kanssa. Myös noita ihmisoikeusloukkauksia eli kantamista jne. tarvitaan jatkuvasti.

Vierailija
64/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tarhatäti olisi kasvatustieteen tohtori niin hän ei saa otetta keskivertoon taaperoon pelkästään keskustelemalla sen kanssa. Myös noita ihmisoikeusloukkauksia eli kantamista jne. tarvitaan jatkuvasti.

Ei hän niin väittänytkään 

Vierailija
65/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, että ehkä ryhmä on ollut aika uusi, eli lapset eivät vielä tottuneet ja tutustuneet toisiinsa / ryhmän aikuisiin ja muihin lapsiin. Silloin meno on herkästi tuollaista, rajojen kokeilemista, mutta kunhan rajat ja säännöt tulevat tutuiksi, meno yleensä rauhoittuu. Voi toki olla myös niin, että tuossa ryhmässä on osa lapsista erityislapsia, eivätkä päiväkodin aikuiset voi kertoa muiden lasten asioita sinulle, tai kenellekään muulle. Voi olla, että tavalliset keinot eivät toimi noihin lapsiin. Et siis voi tietää, mitä muiden lasten käyttäytymisen taustalla on. 

Olen itse varhaiskasvatuspuolen keikkailija ja kymmeniä ryhmiä olen nähnyt. Joku kyseli, että onko olemassa "erityisryhmiä" oireileville lapsille. Ainakin meidän paikkakunnalla on noita "pienryhmiä" jonkin verran. Tokikin, jos päiväkodissa on vain 1-2 hankalaa lasta, niin heidän vuokseen ei sellaista ryhmää voida perustaa, vaan nämä adhd- yms. muulla tavalla oireilevat ovat siellä muiden joukossa. 

Haluaisin vielä kommentoida sitä, kun varhaiskasvatuksen väitetään olevan täyttä kuraa, että eihän se toki pidä paikkaansa. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Siellä toimitaan tutkimustietoon ja vahvaan ammattitaitoon + kokemukseen perustuen. Lapset kasvavat ja oppivat päiväkotiuransa aikana monia asioita, kuten käyttäytymissääntöjä. Harva niitä heti ensimmäisestä kerrasta oppii, mutta opetellaan ja opitaan hyvässä hengessä.

Jonkin verran olen myös sitä mieltä, että päiväkodissa ei ole tarpeeksi "kuria". On olemassa todella vaikeita lapsia. Joku saattaa sylkeä, kiroilla ja potkia, eikä käytös siitä muutu, vaikka mitä tehtäisiin. Päväkodin jälkeen onkin sitten suuntana jokin erityiskoulu. Ongelma on osittain siinä, että tällä hetkellä kaikki mahdolliset lapset, kuten kehitysvammaisetkin integroidaan päiväkoteihin, vaikka henkilökunnalla ei ole koulutusta, tai resursseja huolehtia kaikista oireilevista lapsista. Joskus kesken päivän soitetaankin lapsen kotiin, että vanhempien pitää tulla hakemaan lapsi, koska henkilökunnalla ei ole velvollisuutta huolehtia jatkuvasti raivoavasta lapsesta. Mielestäni hänen paikkansa olisi muualla kuin päiväkodissa. 

Vierailija
66/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varsinkaan kokeneemmat rivityöntekijät yleensä kannata tuollaista, että normaalia kuria ei saa käyttää. Kyllä he tietävät miten tuhoisa vaikutus sillä on heidän auktoriteetilleen ja päiväkodin koko toiminnalle, että he joutuvat suunnilleen anelemaan lapsia olemaan kunnolla.

Se meininki missä kuria ei hyväksytä (tai siitä puhutaan lainausmerkeissä "kurina"), adhd- ja muita erityislapsistatuksia jaellaan hyvin kevyin perustein, yli kaiken korostetaan lempeää keskustelua lasten kanssa ja pidetään esimerkiksi kiinnipitelemistä ja rangaistuksia väkivaltana on enemmänkin pienen johtavassa asemassa olevan poppoon aate. Tämän aatteen kannattajat perustelevat aatettaan tieteellä, mutta unohtavat sen, että kasvatustiede on täynnä erilaisia koulukuntia eikä kyse muutenkaan ole mistään eksaktista tieteestä samaan tapaan kuin mitä vaikkapa fysiikka tai matematiikka ovat.

Ylipäätään koko hanketta missä päiväkodit on päätetty muuttaa varhaiskasvatuksiksi voi pitää hyvin kyseenalaisena. Päiväkotien henkilökunta on pakotettu varhaiskasvatuksen myötä näyttelemään rooleja sellaisessa näytelmässä (varhaiskasvatus) millä ei juurikaan ole tekemistä todellisuuden kanssa. Ja jonka toteuttamiseen ei ylipäätään ole mitään mahdollisuutta resurssien puolesta. Päiväkodit ovat yhä nykyäänkin lastenhoitopaikkoja ja lastenhoito on myös se syy miksi vanhemmat yleensä sinne lapsensa vievät. Päiväkoti ei muutu jonkinlaiseksi pienten lasten kouluksi vain sitä kautta, että se nimetään sellaiseksi ja että kaikki alan termistö vaihdetaan varhaiskasvatus-alkuiseksi.

Vierailija
67/74 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa todella vaikeita lapsia. Joku saattaa sylkeä, kiroilla ja potkia, eikä käytös siitä muutu, vaikka mitä tehtäisiin.

Suurin osa päiväkodeista on sellaisia, että siellä ei nykyisin todellakaan ole mahdollisuutta tehdä "vaikka mitä". Käytössä on keskustelu ja muu lempeä ohjaus, ja jos se ei auta, niin keinot ovat loppu. Tämä sitten usein johtaa siihen, että aivan tavalliset lapset leimataan esimerkiksi adhd-tapauksiksi, koska heidän kuriin laittamiseensa ei saa käyttää aivan tavallisia keinoja, koska ne aivan tavalliset keinot on kielletty.

Vierailija
68/74 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa todella vaikeita lapsia. Joku saattaa sylkeä, kiroilla ja potkia, eikä käytös siitä muutu, vaikka mitä tehtäisiin.

Suurin osa päiväkodeista on sellaisia, että siellä ei nykyisin todellakaan ole mahdollisuutta tehdä "vaikka mitä". Käytössä on keskustelu ja muu lempeä ohjaus, ja jos se ei auta, niin keinot ovat loppu. Tämä sitten usein johtaa siihen, että aivan tavalliset lapset leimataan esimerkiksi adhd-tapauksiksi, koska heidän kuriin laittamiseensa ei saa käyttää aivan tavallisia keinoja, koska ne aivan tavalliset keinot on kielletty.

Kyseisen lapsen kohdalla on päivittäin kiinnipitotilanteita. Että se siitä. Ei ole mikään "tavallinen lapsi". Et taida olla alan työntekijä, tai ainakin tuntuu siltä, että sinulla ei ole tuntumaa näihin valitettavan tavallisiin tapauksiin. 

Vierailija
69/74 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 v. ryhmän lapset on ihania🤗

Vierailija
70/74 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pelleilyksi mennyt koko homma, kun tarhoista on tehty näitä "varhaiskasvatuksia".

Vierailija
71/74 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet lisääntynyt?

Kuinka tyhmä voit olla? Mitä tapahtuu, jos kukaan ei lisäänny?

Vierailija
72/74 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-3 v. ryhmän lapset on ihania🤗

Paitsi kun karkaavat etkä voi hakea niitä takaisin koska fyysinen rajoittaminen on varattu vain poikkeuksellisiin tilanteisiin eikä fyysisen rajoittamisen raportin laatimiseen ja asiasta tiedottamiseen (vanhemmat, johtaja ym.) sitä paitsi ole aikaa.

Vierailija
73/74 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti laitetaan vastuuta päiväkotiin. Hoitakaa omat lapsenne kotona tai käyttäkää vapaa-aika lastenne kasvattamiseen. Sieltä ne tavat lähtee. 

Vierailija
74/74 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi en vienyt omia lapsia päiväkotiin.

Hoiditko kotona täysin vai olivatko perhepäivähoitajalla?

Minä hoidin lapseni koululaiseksi asti ihan itse, tosin kaikissa mahdollisissa kerhoissa kävimme että on kavereita. Juu ja yks päiväkotiin tutustuminen riiitti vakuuttamaan siitä että se ei ole lapsen paikka!

Toki elintasommme ei kovin korkea ollut, mutta elämäntaso oli!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi