Kela ja sossu sanoo että mun pitäis vaan olla syömättä yli viikko joulukuun alkuun kunnes saan Kelasta rahaa. 0€ tilillä ja ruoat loppu.
Voiko tämä olla totta että suomessa joutuu ihminen näkemään nälkää?
Kommentit (125)
Jospa jättäisit tupakan, 10 e päivä ja oluset juomatta. Voisit niillä rahoilla ostaa ihan mitä vaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänäkin (pienipalkkaiselta) voi olla välillä niin tiukkaa taloudellisesti, että syön viikon tosi halvalla. Esim. kaurapuuroa, kananmunia, perunaa, kasviksia. Ihan sillä puurollakin kyllä pärjää viikon, jos on pakko. Vedän sit minivitamiinit kylkeen. Kahvia onneksi yleensä on jemmassa. Halpaa, mutta paskaa, on myös pakastepyttipannu.
En tupakoi, se jeesaa. Koiran ruokaan menee myös rahaa.Niin noin tekee normaali ihminen. Suunnittelee ja laskee. Olen puolisen vuotta työskennellyt näiden avuttomien ihmisten kanssa, irtisanouduin, kun sain paremman paikan.
Sinä aikana tajusin, että on olemassa ihmisiä, jotka näyttävät normaaleilta, mutta heiltä puuttuu taito suunnitella, aikatauluttaa elämää ja talouttaan ja puuttuu kokonaan tietynlainen sitkeys ja mm. työmoraali. Elävät hetkessä, eivätkä ymmärrä syytä ja seurausta. Ihan perusjuttuja.
Ja se miten huonosti nämä ottaa apua vastaan! Vain raha kelpaa. Se että neuvot jättämään erilaiset kalliit luksusjutut kuten kynnet, ripset tai kampaajat väliin ja suosimaan vaateostoksissa kirpputoria / yleensä suitsimaan sitä kulutusta on ihan punainen vaate. Vaikka se on se ainoa lääke siihen ongelmaan.
En kyllä usko, että noin olisi kelasta ja sossusta sanottu! Muka viikko syömättä, puhut omiasi...
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko, että noin olisi kelasta ja sossusta sanottu! Muka viikko syömättä, puhut omiasi...
Tai ainakin osa totuudesta puuttuu. Onko ap urputtanut kaikkiin annettuihin ratkaisuvaihtoehtoihin vastaan ja haukkunut virkailijaa, jolloin virkailija on todennut että mikäli annetut vaihtoehdot ei käy, niin ainoa vaihtoehto on odottaa että tulee seuraavat tuet.
Esim. kissanlihasta saa oikein maittavaa ruokaa ja yhdestä kissasta riittää useammallekin aterialle.
Käyt seurakunnan diakoniatyöntekijät kanssa juttelemassa, ehkä saat maksulapun kauppaan. Sen verran pitää nähdä kuitenkin vaivaa, että selvität yhteystiedot kun et ole kertonut missä asut. Google auttaa.
Ihmeen moni on avuton. Silloinkun sitä rahaa on niin kannattaa ostaa kuivaainemuonaa kuten puuroa, hernekeittoa, nuudelia...
Provohan tää, mutta olisko se töihin meno mitään, kun sieltä töistä katsos saa rahhaa ihan vithusti enemmän kuin jotkut sossun säälituet. Niin ja on se elämänlaatukin ihan erilaista. Pienituloinen olen minäkin ja samoin mieheni, mutta niin vaan on meilläkin esim kaksi (2014 ja 2015 vuoden) autoa., on ihana iso omakotitalo, upealla jättiterassilla ja rauhaisalla pihalla....ai niin kun me ollaan aina oltu töissä, pienellä palkalla, mutta töissä kumminkin.
Nää " kerää pulloja" jankuttajat , eivät kyllä ole ikinä kerännyt pulloja.
Muuten kukaan tuskin kuvittelee löytävänsä maaseudulla lumihangesta niin paljon pulloja, että niillä kuittaa viikon ruokaostokset.
Käy varastamassa kaupasta ruokaa, mitä väliä jos jäät kiinni eivät pysty sakkoja perimään työttömältä.
Varakkailla on varastamisen arvoista tavaraa (kellot, korut) esim Ruotsissa tätä jo tapahtuu varakkailla alueilla.
Enkyllä ymmärrä Voit vauvapalstalle kirjoitella, mutta et yritä tarpeeksi hankkiaksesi ansiotuloja.
kerää vaikka pulloja ja tölkkejä, mutta se vaatii että pitäisi herätä varhaina ja liikkua ulkona.
Ehdotan kuitenkin töiden hankkimista. Ja koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se on. Ei ne voi alkaa kaikille jakamaan lisärahaa, kun rahat on loppu.
Mene ruokajakeluun. Lainaa joltain.
Mikä on lisäraha? Itse olen hakenut toimeentulotukea jo alkuvuodesta, ei ole näkynyt. Ainoa tuki jonka olen saanut on ollut asumistuki, vähän yli 600e. Nyt joudutaan pois asunnosta lasten kanssa. Ja ennen kuin joku alkaa jankuttaa, sanon että olen työkyvytön tällä hetkellä. -eri
Nyt en ihan ymmärrä miksi joudutte pois asunnosta ? Ja mihin siis joudutte ?
Ei ole ollut rahaa vuokriin. En tiedä minne joudutaan, kadulle varmaan.
Jos on lapsia niin saat lapsilisä ja työkyvyttömänä saa kelasta työkyvyttömyyseläke tätä. Saatko vielä elatusapuakin. Miten niin ei ole rahaa vuokraan vai onko teillä liian kallis asunto. Itse asutaan viisi henkinen perhe kolmiossa ja vuokra ei ole kovin suuri per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tää, mutta olisko se töihin meno mitään, kun sieltä töistä katsos saa rahhaa ihan vithusti enemmän kuin jotkut sossun säälituet. Niin ja on se elämänlaatukin ihan erilaista. Pienituloinen olen minäkin ja samoin mieheni, mutta niin vaan on meilläkin esim kaksi (2014 ja 2015 vuoden) autoa., on ihana iso omakotitalo, upealla jättiterassilla ja rauhaisalla pihalla....ai niin kun me ollaan aina oltu töissä, pienellä palkalla, mutta töissä kumminkin.
Niin se mikä on kenellekkin hyvää elämänlaatua on täysin yksilöllistä. Ihmiset arvostaa eri asioita. Ei kaikki arvosta taloja ja autoja ym.
Itse olen osa-aikatyössä ja saan kolmea eri tukea kelasta palkan lisäksi. Asun pienessä maalaiskylässä rivitalossa ja mulla on oma sauna, auto on vm. 2007 pieni punainen Opel Corsa 1.2 koneella. Ei kummoinen mutta auto kuitenkin enkä jää jalkoihin ja ehdin sillä paikasta toiseen kuten muutkin ym. saan ostettua kaiken mitä haluan eli elän mun makuun hyvää elämää.
Mulla oli aikoinaan talo 2009-2013 jonka rakennutin v.2009 joten se on koettu eikä ollut niin ihmeellinen asia että haluaisin talon uudestaan. Näin miten asiat on nykyään niin olen oikein onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mites meinaatte elää jos sota tulee ??
Ei ole kelaa tai sossua ??
Onko käynyt mielessä. Mistä saatte ruuan veden lämmön ja asunnon.
Silloin voi kyllä palkanmaksukin takkuilla.
Mitä tältä palstalta olen oppinut, jokaisella sos.tukien varassa elävällä on patjan alla melkoiset säästöt, paitsi ap:lla ilmeisestikään.
Eiköhän nälkä ole monelle tuttu juttu. Ei kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleen, että kun ollut viikon syömättä niin vauva palstalle avautumaan. Eikö ole jotain ruokajakeluja esim. seurakunnissa puurojakelua.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen moni on avuton. Silloinkun sitä rahaa on niin kannattaa ostaa kuivaainemuonaa kuten puuroa, hernekeittoa, nuudelia...
Hernesoppa on hyvää, ravitsevaa ja halpaa.
Lähikaupassa 500 gramman pussi maksaa 1,25 €.
Siitä saa yhdelle hengelle hernesoppaa ainakin kolmeksi päiväksi. - Tiedän, koska puolisoni ei pidä siitä, joten saan vetää tämän herkun yksin.
Lisäksi sipuli ja kasvis/lihaliemikuutio sekä muutamia pippureita, niin on jo makua riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niih. Jos rahat ovat menneet turhuuksiin, edes osittain, lienee ainoa keino lainata jostain sen verran, että pärjää.
Sossu ei katso tupakkaa, alkoholijuomia tai wolttaamista välttämättömiksi menoiksi, joten jatkossa osaat olla viisaampi.
Ei ole mennyt turhuuksiin vaan vuokraan ja laskuihin, en käytä päihteitä
Ap
Mitä laskuja? As.kulujen jälkeen ei kestä olla kuin puhelin/netti lasku tai elää yli varojensa. Kyllä muut ovat onnistuneet löytämään halvemman asunnon.
Aikansa kuluksi haetaan kaiikki avustukset ja hävikkiruoka. Hyvä jos on sellaisia omaisia ja ystäviä joilta saa käytettyä vaatetta ja tavaraa, Lähipiirissä on työttömiä eikä kukaan ole valittanut nälkää.
Opiskeluaikoina elettiin perunasäkillä pari viikkoakin. Höyryperunat kuorineen on terveyspommi. Hernekeitto ja juureskeitto kaikkein halvinta myös. Niitä syötiin aamupalaksi, lounaaksi ja iltapalaksi.
Ilmeisesti et ole ikinä elänyt opiskelija budjetilla.
Alkuvuodesta hakenut ttt? Hakemus on kuukaudeksi kerrallaan.
Jos as.tuki maksettu suoraan vuokranantajalle, niin miksi häätö? Vai käytätkö rahat muuhun?