Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennusdiagnoosi ja sen väärinkäyttö!

Vierailija
22.11.2024 |

Kuulisin teiltä kokemuksia, miten "masennusta" on käytetty väärin.

Usein lääkärin tekemä diagnoosi on tietysti oikein. Oikeasti sairaus voi olla vakava. Mutta tiedän myös, että sairautta käytetään väärin :( Kun jokin tavallinen, päivittäinen asia ei kiinnosta, käydään hakemassa todistus masennuksesta. =Kun ei huvita tiskata, on masentunut.

Kuulisin myös (täällä ehkä mahdoton pyyntö?), millä perusteilla lääkärit määrittelevät potilaan masentuneeksi? Onko se perus lääkäriaika (15 min), ja lääkäri kirjoittaa todistuksen, kun potilas hieman vihjailee väsymyksestä ja vuosia sitten tapahtuneesta itsemurha-ajatuksesta?? Vai tutkivatko lääkärit asiaa sen tarkemmin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaksat tällaisia edes miettiä, kun sinulla ei selvästi ole mitään tietoa tai edes hajua koko asiasta? Lue nyt edes pääkohdat sairaudesta ja diagnostiikasta ja tule sitten avaamaan keskustelua. 

Vierailija
2/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusten määrä tilastoissa kohoaa koko ajan. Iso syy on, että burnoutin, uupumuksen ja surun takia ei saa saikkua. On siis laitettava diagnoosiksi masennus. Ja tietty on niitä, jotka normaalin alakulon takia hakeutuvat lääkäriin ja saavat masennusdiagnoosin. Enää ei ymmärretä, että on normaalia olla välillä väsynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan varmasti joku käy jonottamassa psyk.polilla kuukausia saadakseen ajan ihan vain sen takia, että kerran ei huvittanut tiskata. Ja psykiatri antaa masennusdiagnoosin asteilla lievä-keskivaikea-vaikea potilaan kertomuksen ja omien havaintojen perusteella pääosin.

Vierailija
4/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen jäänyt työttömäksi (toisen kerran nyt koronan takia) ja hakenut aina mielenterveysdiagnoosin ja sairausloman siksi aikaa, että olen löytänyt uusia töitä ja alkanut jotenkin yllättäen "voimaan paremmin" kun uusi duuni on löytynyt.

Vierailija
5/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi perustuu potilaan kertomiin asioihin, lääkärit osaavat lukea masennukseen viittaavia tekijöitä myös rivien välistä. Useimmiten tehdään masennustesti, ja vaikka sen pohjalta ei voi tehdä suoraan diagnoosia, se on hyvä apuväline. Ja tietysti pitää sulkea pois somaattiset sairaudet, koska jotkut niistä aiheuttavat masennuksen kaltaisia oireita.

Vierailija
6/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jos missä, lääkäreillä on pitkä koulutus ja kansainvälisessä vertailussa huippuosaaminen, ennen kuin edes pääsevät itsenäisesti potilaasta tekemään diagnooseja ja määräämään lääkkeitä. 

Luulen, jos joku lääkäri on tehnyt jostakin diagnoosin jonkun masennuksesta, niin se ainakin minulle on paljon luotettavampi ja uskottavampi, kuin jonkun av-palstalausen maalikko höpinät ja viritelmät kenenkään mielenterveydestä ja niiden juurisyistä. 

Ja siksi olen aivan toista mieltä, mitä ap. kun uskon faktoihin ja lääketiett. 

Vierailija
7/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä löytyy masennustesti, siinä hoksaa aika äkkiä kuvion miten siitä saa riittävän "huolestuttavat" lukemat. Lähipiiristä löytyy tapaus jota masentaa kaikki epämieluisa tekeminen, bilettäminen ja reissaaminen kyllä onnistuu mainiosti. En väitä että kaikki ovat sellaisia.

Vierailija
8/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä masennus-sairaudessa on väärinkäyttöä?

Eikö se ole samanlainen sairaus kuin esim. sydänsairaudet, verenpainetauti, kaihi, silmäsairaudet jne. ja osittain geeneistä johtuvia. 

Vierailija
9/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä kerrot, mitä tarkoitat "sairautta käytetään väärin"?

Sitäkö, että lääkäri on tehnyt väärin vai potilas kokee asiat ja terveytensä väärällä tavalla?

Vierailija
10/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jaksat tällaisia edes miettiä, kun sinulla ei selvästi ole mitään tietoa tai edes hajua koko asiasta? Lue nyt edes pääkohdat sairaudesta ja diagnostiikasta ja tule sitten avaamaan keskustelua. 

Tunnen näitä masentuneita, yks oli eläkkeelle päässyt koirien kanssa tuntitolkulla ulkoili ja harrasti näyttelemistä, kun aikaa oli. Yks "masentui" kun oli ryypännyt jonkun vuoden ja löi jotain kaveriaan puukolla, yks masentui kun kaverin kaveri kuoli,byls masentui kun käytti kannabista ja pameja alkoholin kanssa siirtyi sitten kovempiin aineisiin. 

Vierailija
11/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n asenne mielenterveysasioita kohtaan huokuu läpi. Et taida olla perillä siitä kuinka paljon kärsimystä ne aiheuttavat henkilölle itselleen. Katsopas Yle Areenasta sarjaa sairastunut mieli.

Vierailija
12/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

netistä löytyy masennustesti, siinä hoksaa aika äkkiä kuvion miten siitä saa riittävän "huolestuttavat" lukemat. Lähipiiristä löytyy tapaus jota masentaa kaikki epämieluisa tekeminen, bilettäminen ja reissaaminen kyllä onnistuu mainiosti. En väitä että kaikki ovat sellaisia.

Pelkät huolestuttavat lukemat ei riitä diagnoosiin. Teeskentelyn huomaa kyllä monista asioista, mitä feikkaaja ei tajua edes ajatella.

Vierailija
13/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikilla ja kaikille pitää olla diagnoosi. Ei ole enää mitään "normaalia".

Ylidiagnosointi on tappaa normaalin järjen käytön

Vierailija
14/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa olen jäänyt työttömäksi (toisen kerran nyt koronan takia) ja hakenut aina mielenterveysdiagnoosin ja sairausloman siksi aikaa, että olen löytänyt uusia töitä ja alkanut jotenkin yllättäen "voimaan paremmin" kun uusi duuni on löytynyt.

Älä hei valehtele. 

Vierailija
15/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat kuulla kokemuksia?

Vierailija
16/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos missä, lääkäreillä on pitkä koulutus ja kansainvälisessä vertailussa huippuosaaminen, ennen kuin edes pääsevät itsenäisesti potilaasta tekemään diagnooseja ja määräämään lääkkeitä. 

Luulen, jos joku lääkäri on tehnyt jostakin diagnoosin jonkun masennuksesta, niin se ainakin minulle on paljon luotettavampi ja uskottavampi, kuin jonkun av-palstalausen maalikko höpinät ja viritelmät kenenkään mielenterveydestä ja niiden juurisyistä. 

Ja siksi olen aivan toista mieltä, mitä ap. kun uskon faktoihin ja lääketiett. 

Meillä vain on oletus että Suomessa kaikki on paremmin vaikka meidän koko lääkärikunta valikoituu isommissa maissa yhden keskikokoisen kaupungin väestöstä, ja valikoinnissa käyutetään lähinnä matemaattista lahjakkuutta jonka yhteyttä lääkärin taitoihin en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Parasta hoitoa olen kyllä saanut suomalaistaustaisilta mutta ulkomailla opiskelleilta lääkäreiltä, ilmeisesti muualla esim. opetetaan keskustelemaan potilaan kanssa, tuntuu että suomessa opetetaan että potilas on aina väärässä.

Vierailija
17/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako AP pahansuopaisesti keittiödiagnosoida jonkun tuttunsa huijariksi? Toivottavasti en tunne AP:ta.

Vierailija
18/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se haittaa jos joku tahalleen vaikka diagnosoi väärin masennuspotulaaksi. Ei ketään voi pakkolääkitä sentään.

Itse elin ihan normaalia elämää paitsi mitä nyt olin ollutvakavien rikosten kohde mitä en edes tiennyt vuosikausiin.

Selän takana oli kuiskuteltu mt sun muista kuulemma mukana jotkut lääkäritkin. No mutra huvittavaa kun monet voi vahvistaa että en ollut missään hoitokontaktussa mihinkään, ei lääkityksiä, eikä diagnooseja.. 

En sitten tiedä miten ihmiset uskoivat tuohon kun elin ihan normaalia työttömän elämää ja jos jotain häikkää oli ne oli todelkakin pääosin ihan muiden henkilöiden käytöksestä ja tekemisistä johtuvia.

Järkyttynyt siitä kuinka jopa rikoksia voidaan toteuttaa terveydenhuollossa ja yhteiskunnassa hyvin avoimesti. 

Mt ongelmista oli todisteena mukana se että poikaystävä oli vähön huonosti käyttäytyvä välillä . Tuo siis ilmeisesti todiste omista ongelmista? Laskujen maksua myöhässä kun rahatilanne ei ollut mitenkään hyvä. Ja tässä suurin todiste: Työtön ja ei harrasta mitään! Buhahaaaa no moni voi todistaa että ei ole ollut mitään hoitokontaktia, diagnoosia, ei mitään. 

No ei se mitään lukuisia ihmisiä oli sotkettu kuvioihin mukaan ja monikaan ei tiennyt hölkäsen pöläystä valheista ja rikoksista mitä jutussa oli. Paljon peitetarinaa peittelemässä oikeita motiiveja ja oikeita tarinoita.

Vierailija
19/21 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hei valehtele. 

Miksi valehtelisin nimettömänä netissä? Sairauslomassa on monia etuja verrattuna työttömyyskorvaukseen tai työmarkkinatukeen. Miksi ihmeessä en käyttäisi tätä hyödykseni?

Vierailija
20/21 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. työkyvyttömyyseläkkeelle ei niin helposti pääse, määrätään debressiioon lääkkeet jotta olisit mielenterveys ongelmainen ja kohta eläkepaprut kädessä leimana mielenterveysongelmat vaikka oikeasti olet täysin terve päästäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi