Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla, että lapsi ei kerro koulukiusaamisesta?

Vierailija
22.11.2024 |

Minä en nykyään tiedä paljoakaan koulumaailmasta. Tuli vaan mieleeni, kun 8-luokkalainen pyytää usein, että pappa veisi hänet kotiin, vaikka hän yleensä kulkee linja-autolla.. Minulla siis ei ole autoa ja on tullut tunne, että jos häntä kiusataan kotimatkalla. Lapsethan eivät aina kerro noista.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, että häntä kiusataan. On kuitenkin myös mahdollista, että hänestä on vaan kivempi päästä auton kyydillä kotiin kuin odotella bussia ja kävellä pysäkiltä kotiin. Minun kasiluokkalaiseni kyllä mielummin kulkee auton kyydissä minne tahansa.

Vierailija
42/53 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi usein häpeää kertoa kiusaamisesta. Pelkää leimaantuvansa heikoksi.

Niinpä. Sellaiseksi, joka ei pärjää ikätoveriensa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni siinä kiusauskuviossahan tavallaan opetetaan häpeämään, siis se kiusaaminen itsessään aiheuttaa häpeää, mutta myös se, että kukaan ei puutu asiaan. Kyllä lapsi tajuaa että aikuisten (opettajat yms.) kuuluisi tehdä asialle jotain, mutta kun eivät tee. Siinä sitä oppii arvottomaksi.

Vierailija
44/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatun pitäisi voida luottaa siihen, että jokainen asia mikä ei ok, silti selvitetään. Jos näin ei ole, voi olla että ajattelee, että kukaan ei halua puuttua. Voi myös säästellä vanhempien tunteita jos tietää että murehtivat ja muutenkin vaikeaa. Sellasta tilannekohtaista mutismia voi tulla jos kiusataan, että ei enää edes kykene vastaamaan tai puolustamaan itseään. 

Vierailija
45/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös, että alueella liikkuu jotain uhkaavaa porukkaa. Jos häntä tai jotain tuttua on uhkailtu, ahdisteltu tms?

Vierailija
46/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös, että alueella liikkuu jotain uhkaavaa porukkaa. Jos häntä tai jotain tuttua on uhkailtu, ahdisteltu tms?

Tiedän myös yhden tapauksen, jossa bussikuski ahdisteli yläkouluikäisiä.

Vierailija
47/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattiin ala-asteella koko luokan toimesta luokan pienintä tyttöä joka oli ihan vìtun ärsyttävä kielikello ja pikkuvanha lässyttäjä saatana. Mitään en kadu. 

Eipä tähän ole mitään sanottavaa. Aikuinen taidat kumminkin jo olla.

Jep, olen menestynyt elämässä hyvin ja inhoan vieläkin tuollaisia saatanan lässyttäjiä.

Et kyllä vaikuta aikuiselta.

Vierailija
48/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ikinä kertonut.

Vierailija
49/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MISSÄ IHMEEN TYNNYRISSÄ OLET ELÄNYT AP?

KAUTTA AIKOJEN ON OLLUT NIIN, ETTEI LAPSET OLE USKALTANEET KERTOA KOULUKIUSAAMISESTA. 

Etkö ole kuunnellut ja lukenut näitä lukuisia kiusaamisesta kerrottuja juttuja mediassa vuosikausien varrelta?  : O

Vierailija
50/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta siilmä, kasvojen ruhjeet tai revennet vaatteet ovat usein se viimeinen asia mitä kannattaa hyväksyä koulupäivänä. Itse en kertonut vanhemmilleni koskaan kiusaamisesta mut nyrkkitappelun jäleen ala-asteella kävi heillekkin asia selväksi. tämä siis vuonna 1990. Nykyään en tiedä enää mikä lasketaan kiusaamiseksi kun yleensä jo nimittely ja syrjiminen taitaa olla sellaista.siihen onkin vaikempi puuttua kyllä.

Tämä olisi pahinta. Mutta kyllä henkinenkin kiusaaminen on hirveää. Jätetään kaveriporukan ulkopuolelle ja saatetaan laittaa kamalia tekstiviestejä.

- ap

Kiusaajien äidit (?) eivät tykkää kommentista.

Jos myöntäisivät, miten vakavaa henkinenkin kiusaaminen on, voisi omatunto kolkuttaa.

Vierailija
51/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin äidille ala-asteella (ulos sulkemista, haukkumista, naureskelua jne. ei suoraan fyysistä väkivaltaa). Hän sanoi että opettajalle pitää kertoa, mutta kielsin, pelkäsin menettäväni kasvoni ja leimautuvani vielä pahemmin. Asia jäi siihen. Olin tosi kovassa paineessa koko alakouluajan ja älyttömän yksinäinen.

Jälkikäteen olen ajatellut, että tuo kokemus vahvisti, mutta vaati kyllä todella pitkää prosessointia myöhemmin elämässä, että opin arvostamaan itseäni ja jollain tavoin luottamaan muihin. Jos olisi ollut kyse fyysisestä kajoamisesta niin joku raja olisi varmaan rikkoutunut ja itsekin kärsinyt seurauksista ihan eri tavalla. Yritä ottaa asia lapsen kanssa puheeksi.

Ja ennen kuin joku ilmoittaa, että kiusaaminen oli omaa syytäni, niin mainittakoon vielä että tulin ihan tavallisesta perheestä, en ollut kielikello, en ollut hikipinko tai mikä

Tuo on todella yleinen kuvio. Pääkiusaaja pomottaa muita ja päättää kenen kanssa saa olla.

Vierailija
52/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIUSAAMISTA EI TARVITSE ANTAA ANTEEKSI. KIUSAAMINEN PITÄÄ KOSTAA. KIUSAAJILLE PITÄÄ ANTAA ANSIONSA MUKAAN. 

Vierailija
53/53 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän(kin) keskusteluun tulee noita ylisläisiä - kuinkas muuten. Joka tapauksessa uskoisin, että täällä suurin osa keskustelijoista on naisia ja ehkä äitejäkin. Miksi he kaikki ovat ilkeitä? Vaikuttaako tämä maailman aika ja pelko, että sota alkaa? 

Kyllä tytöt ja naiset, myös äidit, kiusaavat. Se on usein hienovaraisempaa kuin poikien/miesten kiusaaminen, joten sitä on vaikeampi ulkopuolisen tunnistaa.