Tuttavani pesee lapsensa vain kaksi kertaa viikossa
Kommentit (81)
Oletko koskaan kuullut että pienelle lapselle riittää kokopesu kerran viikossa?!
lasten iho ei rasvoitu, joten ihon omalle suojamekanismille saadaan todella paljon haittaa pesemällä useammin. Esim. atooppinen iho. Pikkupesut (pylly ym) sitten tarpeen mukaan!
Itse olen pessyt lasta vauvasta asti vain kerran tai kaksi viikossa. Peppuakaan en vauvana pessyt kuin silloin tällöin ja käytin "pesemiseen" kosteuslappusia ja märkiä papereita jne., jos ei ollut sotkuinen kakka. Iho on saanut aina erikoismaininnan neuvolassa ja kertaakaan ei ole tarvinnut rasvata. Olen jutellut tästä monen kaverin kanssa ja kaikki, jotka välttelevät liiallista veden kanssa löträilyä, ovat myös hyväihoisten lasten äitejä.
Tottakai aikuisen pitää peseytyä tiheämmin, kun hikoilee, hiukset rasvottuu jne.
Kesällä yleensä 2 kertaa tai joskus useamminkin, riippuen likaisuudesta. Vaatteet meilläkin vaihdetaan päivittäin ja pestään tietenkin kasvot, kädet ja peput päivittäin tarpeen mukaan.
Puhtaita ovat. Liialla pesemisellä saa aikaan vain ihon kuivumista.
meitä pidät sitten varmaan maailman törkyisimpinä kun kerron, että meidän eskarilainen ja ekaluokkalainen peseytyvät vain kerran viikossa. eli lauantaisin on saunapäivä. joskus käyvät keskiviikkona suihkussa jos ovat ihan kamalan likaisia. vaatteet kuitenkin vaihdetaan päivittäin.
Eli totta kai aikuisten pitää normaalisti peseytyäkin useammin.
Meilläkin lapset normaalisti suihkutellaan kaksi kertaa viikossa, muuten sitten tarpeen mukaan. Lisäksi tietysti päivittäinen kasvojen ja käsien pesu + alapäät yleensä myös miltei päivittäin.
Etenkin kuopuksemme iho selvästi kuivuu liioista pesuista (vaikkei käytetä tavallista saippuaa), eli tämä ei-päivittäinen pesurytmi on käytännössä hyväksi todettu.
jos pieniä lapsia pestään päivittäin. Pari kertaa viikossa riittää hyvin. Meidän taaperolle käy kylvyssä kerran viikossa, muuten pesen vain peppun jos se on vaipanvaihdon yhteydessä tarpeen sekä nassun jos on syödessä on se on sottaantunut niin ettei kostealla pyyhkäisy riitä. Isommat lapset käy pikaisesti suihkussa joka toinen tai kolmas päivä harrastuksista riippuen. Samoin teen itsekin.
alapää pestään isommalla hädällä käynnin jälkeen eli käytännössä joka päivä. Suihkussa lapset käy aina treenien jälkeen eli 2-3 kertaa viikossa. Pienemmälle riittää silloin vesipesu, 10-vuotias pesee jo saippualla ja sampoolla melkein joka kerta. Saunassa kuurataan sitten kerran viikossa perustellisesti.
Ei meillä aikuisetkaan käy joka päivä suihkussa vaan noin joka toinen päivä/tarpeen mukaan. Ei toimistotyötä tekevä ihminen niin pahasti päivässä likaannu. Hirveää veden ja energian tuhalusta käydä suihkussa päivittäin vain koska "se raikas olo on niin mukava". Olette varmaan niitä samoja jotka laittaa joka ilta kaikki vaatteet pesuun riippumatta siitä, onko ne likaisia vai ei?
Olen päiväkodissa töissä ja kyllähän ne lapset, jotka eivät pesulla käy, haisevat potalla käynnin yhteydessä aika pahalle.
Pahalle haisevaa lasta on ikävämpi sylitellä!
Kyllä sen lapsista huomaa, jos pestään vain kerran viikossa =( Hiuspohjakin haisee. Yök.
Ja vielä ihmetellään, miksi päiväkodeissa jyllää päätäit ja syyhypunkit =( Ostakaa kunnollisia mietoja shampoita ja pesuaineita ja peskää useammin.
mä olen varmaan sit todella huono äiti, kun ei mulle ole tullut mieleenkään mennä pesemään joka ilta 6v tytön alapäätä..
Suihkussa käydään joka toinen päivä ja kyllä siinä samalla aina hiukset pestään..
Onkohan se liikaa....molempien lasten sääristä on iho hiukan kuiva, siis ihan vähän. Mutten osaa ajatella etteikö käytäisi päivittäin pesulla. Hiukset pestään lapsilta ehkä 3 krt viikossa.
Tuo ei ole enää tervellistä! Ja todellista vedentuhlausta.
Lapsetkin tykkäävät puhtaasta, raikkaasta olosta. Suihkun jälkeen on kiva laittaa puhdas yöpuku ja pujahtaa puhtaiden lakanoiden väliin. En itsekään voisi olla käymättä päivittäin suihkussa. Olen tosi yllättynyt kuinka harvoin muiden lapsia pestään. Meillä läträtään ehkä vedellä mutta saippuaa käytämme koko kehon pesemiseen harvemmin.
- millaista elämää lapsesi oikein viettävät jos heidän on pestävä päivittäin?
- mitä ihmettä pieni lapsi voi tehdä, että tulee niin likaiseksi, että on pestävä joka päivä?
- onko lapsillasi joku hikoiluongelma tms? meillä lapsi ei kyllä haise, vaikka käy suihkussa vain kerran viikossa. Aikuisetkin käymme vain 3 krt/vko, juuri sen takia, että mitkään iho-ongelmat eivät tosiaankaan kiinnosta. Eli oma terveys on tärkeämpi kuin jotkut pinnalliset "ai kun tuntuu kivalta suihkun jälkeen" -olot
- eikö sinua kammota että kuivatat lastesi ihon liialla pesemisellä?
Olet kyllä aika edesvastuuton äiti... Sinun kaltaistesi takiat kaikki allergiat leviävät!
Päivittäin pestään alapää, kahdesti päivässä hampaat, aina tarvittaessa kädet ja kasvot. Miksi niitä lapsia pitäisi koko ajan kylvettää, meidän molemmilla lapsilla helposti kuivuva iho joka sitten kutisee...
Välillä tietysti on pakko pestä useammin jos vaikka urehielee paljon, käy joku vahinko tai sotkee itsensä totaalisesti.
Päätäit eivät viihdy likaisessa päässä eli tuo on ihan väärä luulo. Ne viihtyvät PUHTAISSA hiuksissa. Syyhypunkeista en ole kuullutkaan eli niistä en tiedä. Meidän tytär ja poika eivät ole täitä saaneet, vaiika niitä päiväkodissa onkin ollut usein liikkeellä. Ja hiukset pestään vain kerran viikossa. Eivät ole likaiset, eivätkä haise!
Olen päiväkodissa töissä ja kyllähän ne lapset, jotka eivät pesulla käy, haisevat potalla käynnin yhteydessä aika pahalle.
Kyllä sen lapsista huomaa, jos pestään vain kerran viikossa =( Hiuspohjakin haisee. Yök.
Ja vielä ihmetellään, miksi päiväkodeissa jyllää päätäit ja syyhypunkit =( Ostakaa kunnollisia mietoja shampoita ja pesuaineita ja peskää useammin.
Meillä jo kouluikäiset lapset. Harrastavat ja hikoavat paljon. Vähintään 3x viikossa pitää peseytyä meillä. Esikoisella on atooppinen iho, joten liika suihkuttelu ei ole hyväksi.
Miksi olet huolissasi toisten lapsista? Jokaisella perheellä on varmasti oma tyylinsä. Kuka sanelee että juuri se sinun tyylisi on se oikea???
Talvella suihku+pesu ainakin joka toinen päivä. lapset ovat 2 ja 4v. Meillä eletään aktiivista elämää, johon kuuluu pieni hikoilu =) Aivan varmaan päänahka haisee, jos se pestään vain kerran viikossa.
Meidän 2v tytöllä on jo pitkät hiukset ja ponihäntä/saparot eivät aina ole tuon ikäisellä "viimeisen päälle", koska niitä on mukava nyppiä irti. Hän haluaa ehdottomasti syödä itse, joten välillä hiuksissa saattaa olla esim. puuroa. Isompi 4 v poika saa ihan ulkona juoksemalla/pyöräilemällä hiuksensa hikisiksi, eikä enää voi ilman pipoa laittaa ulos, hikosi tai ei.
Molemmilla on iho loistavassa kunnossa, en ole rasvannut koskaan.
Vaatteet vaihdetaan joka päivä, yöpuvut n. kolmen pv.n välein. Lakanat kerran viikossa. Veden tuhlausta tai ei, mutta meillä ei paskassa eletä.
Päätäit eivät viihdy likaisessa päässä eli tuo on ihan väärä luulo. Ne viihtyvät PUHTAISSA hiuksissa. Syyhypunkeista en ole kuullutkaan eli niistä en tiedä. Meidän tytär ja poika eivät ole täitä saaneet, vaiika niitä päiväkodissa onkin ollut usein liikkeellä. Ja hiukset pestään vain kerran viikossa. Eivät ole likaiset, eivätkä haise!
Eli likaisuudella ei ole tekemistä täiden jylläämisen kanssa...
Meillä lapsilta pestään illalla varpaat, pylly kasvot ja kaula, kädet ja hampaat. Aamulla pestään hampaat, kädet, peppu ja kasvot. Vessakäyntien yhteydessä pestään kädet. Joka päivä vaihdetaan puhtaat alushousut ja sukat.
Suihkussa käyvät talvella 2-3 kertaa viikossa, yhden kerran saunomisen yhteydessä. Hiukset pesen miedolla pesunesteellä saunomisen yhteydessä. Vauvana kävivät kylvyssä, nyt tykkäävät enemmän suihkutella. Kesällä voivat käydä suihkussa päivittäin, jos tuntuu siltä, tosin uivat paljon eli se puhdistaa myös.
Lapseni eivät tuoksu pahalle, eikä heillä ole syöpäläisiä. Ihoa ei jouduta rasvailemaan päivittäin, vaikka pojalla on lievästi atooppinen iho. Ilmeisesti maailmassa on näitä herkkänokkia, joiden mielestä kaikki ihmiset tuoksuvat pahalle, jos jollekin tuoksuvat. Poikani tuoksuu minusta omenalle (syö niitä paljon) ja tyttäreni taas tuoksuu puhtaalle pyykille :-)
Itse käyn suihkussa kerran päivässä, mutta minäpä olen aikuinen ja siitä syystä hikoan.
Jos lapsille on likaiset vaatteet (siis todella pesemättömät ja tahraiset) päällä he tietysti tuoksahtavat happamelle, mutta miksi siellä päiväkodissa ette sitten pese niitä haisevia pyllyjä?
Peitto on ohut ja yöpaita samoin, mutta on lämminverinen tapaus. Hiukset pestään aina silloin, kun tyttö on hikoillut hiuksensa liimaletiksi. Kesällä oli pakko pestä joka toinen päivä ihan miedolla laimennetulla shampoolla. Nyt kun ei enää ole niin kuuma, niin 2-3 krt viikossa riittää.
Pitää sitä jollain yrittää puolustella likaisia lapsiaan. Sä oot vaan tottunut likaisiin lapsiisi, ettet huomaa.
Olen ollut lastensuojelussa töissä. Siellä olen törmännyt syyhypunkkiin. eikä ollut ihan puhtaimmasta päästä ne perheet. Samoissa perheissä oli päätäitäkin, vaikka lapset tuskin shampoota olivat nähneet. Nyt sitä on Tampereen päiväkodeissa.
Anteeksi vain yleistykseni, mutta kerron vain omasta kokemuksestani.
"Päätäit leviävät ihmisestä toiseen, jos esimerkiksi hiukset ovat läheisessä kosketuksessa toisiinsa. Myös päähineitä, vuodevaatteita ja muita tekstiilejä täit käyttävät kulkuvälineinään. Tilaisuuden saatuaan täit viihtyvät kaikenlaisissa päänahoissa riippumatta hiusten pituudesta tai puhtausasteesta.
Yleinen luulo on, että täit johtuvat hiusten likaisuudesta, mikä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Usein toistuva hiustenpesu ei estä täiden saamista."
Ja syyhypunkit tarttuvat läheisessä ihokontaktissa. Mistään ei löydy mainintaa siitä, että mistä ne alunperin tulevat ja onko esim. likaisuudella jotain tekemistä syyhyn kanssa. Olis kyllä ihan kiva saada tuokin tietää. Yleisesti kuitenkin sanotaan, että sitä esiintyy kaikissa sosiaaliryhmissä ja ympäri maapallon.
jos aikuisen tai lapsen hiukset pestään shampoolla tai edes vedellä joka päivä, siellä päänahassa on päällä krooninen tulehdus. Tämä tulehdustila ei paljain silmin maallikolle erotu, mutta yksi havaittava merkki siitä on se, että jos sitten kerran jää pesemättä hiukset yhtenä päivänä, niin ne ovat ihan kamalan rasvaiset. Tämä ei ole normaalia.
Lapset 7v., 5,5v ja 3kk. Lapset saunovat 1-2 kertaa viikossa ja siinä yhteydessä voivat ottaa kylvyn halutessaan, hiukset pestään saunomisen yhteydessä. Vauva kylpee n. kerran viikossa. Ei tarvitse rasvailla, ei ihottumia ja neuvolassa aina kehuttu ihoa. Hampaat aamuin illoin ja kädet aina tarvittaessa.
Poika 5v. Kerran viikossa kylvyssä, hiukset pestään aqualan rasvalla. Joka ilta pyllyn pesu, naama, kädet ja hampaat.
Kesäisin kun niin hiekkanen, poika pika -suihkussa lähes joka ilta.