Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko "parantunut" läheisriippuvuudesta?

Vierailija
21.11.2024 |

Olen tajunnut, että olen varmaan läheisriippuvainen. Tämä näkyy minulla ikävällä tavalla parisuhteessa, ja korostuu kun mies on kovin itsenäinen ja taipuvainen emotionaaliseen etäisyyteen.

Odotan koko ajan että tuntisin oloni enemmän rakastetuksi. Tarvitsen jatkuvaa vahvistusta sille että mies oikeasti välittää. Kun mies haluaa omaa aikaa, ahdistun ja ajattelen että en selviä ja pelkään että hän pettää. Pohdin eroa usein. 

Teen parhaani että en näyttäisi näitä tuntemuksiani miehelle, vaan hajoan tunteiden kanssa yksin. Parisuhde pyörii mielessä koko ajan, olen pattitilanteessa kun en haluaisi menettää häntä, mutta näinkään en voi hyvin.

Edellisessä pitkässä suhteessani en oireillut näin. Toki meillä olikin tiivis suhde, mies ei ollut menevää sorttia ja saman katon alla asuimme.

Olen kasvanut väkivaltaisessa alkoholistiperheessä, äiti oli tunnekylmä. Kai nämä omat ongelmat sieltä juontavat juurensa vaikka olen koko aikuisuuden korostanut että pärjään taustaani nähden hyvin. En ole koskaan aiemmin kokenut tarvetta esim. terapiaan. Nytkö 4-kymppisenä "traumat" puhkeavat esiin?

Onko vastaavia kokemuksia ja voiko tästä oikeasti "parantua"?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parantunut. Se vei useamman vuoden. Minulla prosessi kulminoitui siihen, miksi kyseisen miehen valitsin. Rakkaus ei riitä syyksi, vaan juurisyiden kaivaminen. Lapsuushan sieltä löytyy, tavalla tai toisella. 

Toinen tärkeä pointti oli oppia uskomaan omiin tunteisiinsa ja tarpeisiinsa. Tai ensin tunnistamaan ne. Sen jälkeen uskomaan niisen viesteihin. Kolmanneksi arvottamaan ne tärkeämmiksi kuin mikään muu asia.

Vierailija
2/3 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Aloitin pettämisen ja salasuhteilun terapeutin kannustamana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko asiallisia kommentteja? Itseäkin kiinnostaa. Olen jo tiedostanut mistä kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi