Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskiaispullat, sima... muita einesteollisuuden pilaamia tuotteita?

Vierailija
01.02.2023 |

Ostin kaupasta laskiaispullat. Pulla on kuin kumia, ei maistu miltään. "Kermavaahto" välissä rasvainen klöntti jotain ainesta, joka kestää kuskaamisen rekassa maan toiseen laitaan ja säilyy viikon.

Toinen vastaava tuote on kaupan sima, joka tehdään mehusta ja maistuu laihalta Pommacilta.

Mietin vain, miksi meille kelpaa tällainen feikkimoska, joka ei muistuta alkuperäistä tuotetta juurikaan. Onko alettu pitämään näitä kauppalogistiikan versioita "oikeina". Tuleeko kumipullasta jo nostalginen olo, kun niitä on myyty kohta vuosikymmeniä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh!?!?!?? Itsehän ne on aina tehty laskiaisöullat ja sima!

Vain urpot ja weeteet ostaa valmispaskaa.

Vierailija
2/11 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla kaikki mitä voi tehdä kotona ja on alettu tekemään teollisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einespizzat, varsinkin Saarioisten, ovat hyvin kaukana italialaisesta pizzasta. Ja nyt ei saa enää edes Dennis-einespizzoja.

Vierailija
4/11 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö. Mistään ei saa jäätelöä, joka olisi tehty kermasta ja keltuaisista ilman nälkävuoden pituista lisäainelistaa.

Vielä joitakin vuosia sitten teolliset jätskit tehtiin maidosta ja kasvirasvasta ja muutamasta lisäaineesta, joissakin oli oikeaa kermaakin osa. Ei nekään niin hyviä olleet, mutta olivat sentään lähestulkoon luonnollisista aineksista tehtyjä.

Nykyään kaikki kaupan jäätelöt ovat ihmeellisen vaahtokarkkimaisen tuntuisia, hirveän tönkkömakeita, ja valmistusainelista hengästyttävän pitkä luettelo kaikenlaista sakeuttajaa, makeuttajaa ja ties mitä hydrolisoitua kryptoniittia. Listalla saattaa lukea ensimmäisenä VESI.

Kalliilla hinnalla voi ostaa pienen purkin jotain luomu-koti-terveys-teemoilla markkinoitua vähän paremman tuntuista ainesta, mutta niissä on ehkä vain vähän lyhyempi lisäainelista. Ei oikeaa mansikkaa eikä oikeaa kermaa kuin korkeintaan pieni osa antamassa nimeä.

Vierailija
5/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan ollaan sitä mieltä että laskiaispullan välissä ei pidä olla kermavaahtoa vaan sitä säilyvää rasvatahnaa.

Vierailija
6/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtynä niin hyvää. Pullat voilla ja kuohukermaa väliin. Simaa en ole koskaan tehnyt itse. Kaupan simat on jotain hiiluhapotettuja simoja. Mielummin ostan sitten ihan limsaa tai kotikaljaa.

Vierailija
7/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä päivittäistavarakaupan valikoimasta. Synteettisiä tuotteita, joissa ainoastaan ulkonäkö muistuttaa oikeaa asiaa.

Ei laskiaispullia tai simaa kuitenkaan ole pilattu, vaan niitä saa ihan autenttisina versioina itse tekemällä. Molemmat vieläpä helppoja valmistaa. Älkää ostako kallista skeidaa, tehkää itse ja nauttikaa.

Jäätelön kanssa on vaikeampaa. On kuitenkin onneksi vielä artesaanivalmistajia, joilta saa kunnon reseptillä tehtyjä. Lapsuudessa oli tapana ostaa jäätelöpakkaus kerran viikossa. Nykyään jätetään harvemmalle, vain silloin kun tulee kunnollista vastaan.

Tosiaankin iljettävää, kun vaikka kaupan jäätelöpuikko pääsee sulamaan kokonaan, mutta se säilyttää silti muotonsa.

Vierailija
8/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä päivittäistavarakaupan valikoimasta. Synteettisiä tuotteita, joissa ainoastaan ulkonäkö muistuttaa oikeaa asiaa.

Ei laskiaispullia tai simaa kuitenkaan ole pilattu, vaan niitä saa ihan autenttisina versioina itse tekemällä. Molemmat vieläpä helppoja valmistaa. Älkää ostako kallista skeidaa, tehkää itse ja nauttikaa.

Jäätelön kanssa on vaikeampaa. On kuitenkin onneksi vielä artesaanivalmistajia, joilta saa kunnon reseptillä tehtyjä. Lapsuudessa oli tapana ostaa jäätelöpakkaus kerran viikossa. Nykyään jätetään harvemmalle, vain silloin kun tulee kunnollista vastaan.

Tosiaankin iljettävää, kun vaikka kaupan jäätelöpuikko pääsee sulamaan kokonaan, mutta se säilyttää silti muotonsa.

Laskiaispullat helppo valmistaa?? Ei todellakaan ole.

Vierailija
9/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakaste puolelta puolivalmiita pullia ja vispaa kermavaahdon ite. Saa laskiaispullia 10kpl ja huokeaan hintaan.

Vierailija
10/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullan leipominen ja kerman vatkaaminen ei ole vaikeaa.

Vierailija
11/11 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne? Itse olen tehnyt suunnilleen tällä reseptillä jo 20 vuotta laskiaispullat. Tulee hyviä, pehmeitä ja maukkaita. Täyte vain paikoilleen juuri ennen tarjoamista.

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/47156/MAKOISAT%20LASKIAISPULLA…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi