Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako silmänpohjakuvauksen jälkeen Kela-taksin?

Vierailija
20.11.2024 |

Kun ei voi ajaa itse ja julkisillakin on yli tunnin matka-aika vaihtoineen ja kävelyineen.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei saa ilmaiseksi mitään, parahin nro 18! 

Jos ihminen haluaa mistä syystä hyvänsä mennä lääkäristä kotiin Kela-taksilla, hän pulittaa sen max 25 €.

Siinä se. 

Miten tässä nyt yhteiskuntaa huijataan? Autoton tarvitsee kyydin kotiin? 

Hän maksaa siitä! 25 € asti, itse! 

Omavastuu on vain osa loppusummasta. 25 eurolla ei normitaksilla ptkälle ajella. 

Vierailija
22/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelataksilla ajelu pitäisi mielestäni pistää tarkempaan tarkasteluun. MIhin kaikkeen sitä käytetään? Baarista kotiinpääsy ei useimmille ihmisille pikkutunneillakaan ole vaikeaa. Humalassakin löydetään yleensä kotiin. Kun käydään terveydenhuollossa, pitääkin saada taksi? Kelataksin hyväksyttävää käyttöä pitäisi valvoa ja rajata paljon tiukemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on lääkäriaika niin tippoja voidaan laittaa. Pelkkään kuvaukseen ei laiteta. 

Kyllä kuvaukseen on aina laitettu silmiin laajennustipat. Kerron yli 30 vuoden kokemuksella.

Vierailija
24/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla olen käynyt. Olen toki odotellut kuvauksen jälkeen jonkin aikaa ennen kuin lähden liikkeelle.

Vierailija
25/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea ei oikein näe, mutta eihän ne tipat kaukonäköön vaikuta.

Vierailija
26/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene omalla autolla pölkkypää. Ei se häikäise ku hetken. Uus avuttomia 

Vierailija
27/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelataksi silmätippojen vuoksi? Eipä ihme, että sotessa on rahat vähissä jos aikuisia itsenäisiä toimintakykyisiä ihmisiä paapotaan. Aikuinen ihminen voi odottaa tippojen vaikutuksen vähenemistä. Sinä aikana ehtii juomaan kupin kahvia. Näkö vain sumenee. Ei se katoa kokonaan. Lähestyvän bussin näkee saapuvan. Linjan numeron näkee vasta lähempänä kuin ennen. Silmäklinikan (Helsinki) lähellä busseja tulee pysäkeille tauotta. Siitä huolimatta olen aina päässyt tutkimuksista julkisilla kotiin. 

Niitä kuvauksia tehdään muuallakin kuin Helsingissä, pölkkypää. Niitä tehdään myös sellaisissa terveyskeskuksissa, joissa on pidempi matka bussipysäkille ja busseissa voi olla pidempiä vuorovälejä kuin tunti. Onko sinun muuten helppo elää, kun on noin vajavainen ymmärrys yksinkertaisissa perusasioissa? Luulisi tulevan vaikka mitä hankaluuksia useita kertoja päivä

Lapsellista nimitellä ihmisiä. Meilahti toimii hyvänä esimerkkinä siksi, että sumeasta näöstä huolimatta bussin numeron erottaa kymmenien eri linjanumeroiden joukosta. Ei ole vaikeaa. Jos asuu korvessa, ei tarvitse kuin pysäyttää ainut bussi joka raitilla kulkee. Aika helppoa. Minulla on ikää sen verran etten viitsi enempää rautalankaa vääntää. 

Vierailija
28/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelataksin saa silloin kun et terveydentilasi takia pysty matkustamaan julkisilla kulkuvälineillä tai jos julkisia ei kulje ollenkaan.

Sä voit kokeilla pyytää kelataksia, mutta jos sulla ei ole muita terveysongelmia kun toi silmänpohjakuvaus, niin todennäköisesti sä et saa.

Vierailija
29/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelataksi silmätippojen vuoksi? Eipä ihme, että sotessa on rahat vähissä jos aikuisia itsenäisiä toimintakykyisiä ihmisiä paapotaan. Aikuinen ihminen voi odottaa tippojen vaikutuksen vähenemistä. Sinä aikana ehtii juomaan kupin kahvia. Näkö vain sumenee. Ei se katoa kokonaan. Lähestyvän bussin näkee saapuvan. Linjan numeron näkee vasta lähempänä kuin ennen. Silmäklinikan (Helsinki) lähellä busseja tulee pysäkeille tauotta. Siitä huolimatta olen aina päässyt tutkimuksista julkisilla kotiin. 

Niitä kuvauksia tehdään muuallakin kuin Helsingissä, pölkkypää. Niitä tehdään myös sellaisissa terveyskeskuksissa, joissa on pidempi matka bussipysäkille ja busseissa voi olla pidempiä vuorovälejä kuin tunti. Onko sinun muuten helppo elää, kun on noin vajavainen ymmärrys yksinkertaisissa perusasioissa? Luulisi tule

Tjaah, oman terkkarin läheisellä pysäkiltä menee ohi noin kymmenkunta linjaa, joista vain yhdellä pääsen suoraan kotiin ja siinä on yli tunnin vuoroväli. Muilla pitää vaihtaa ja vaihdoissa vähintään puolen tunnin välit. Siellä sitten toikkaroit puolittaisella näkökyvyllä etsien vaihtoautoa. Se siitä ainoasta bussista, huoh tuota nykyhelsinkiläisten Suomi-käsitystä.

Vierailija
30/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne laittaa niitä tippoja silmiin ettei näe, ne kirjoittaa siellä kuvauspaikalla kelataksin. Koska en nähnyt edes soittaa, hoitaja soitti sen taksin. Tuossa tippatutkimuksessa ne kyllä kieltää jo saapumisenkin omalla autolla.

Tai sitten pitää olla saattaja.

Vierailija
31/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hirveän kiva, että teillä siellä Helsingissä pääsee julkisilla. Täällä Helsingin ulkopuolella on ihan normaalia, että busseja kulkee kerran tai kaksi tunnissa, vaihtaessa pysäkkien välillä on puoli kilometriä käveltävää ja lyhyeenkin matkaan saa menemään kauan aikaa.

Vierailija
32/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat. 

Pyydä vain hoitolaitoksesta lähete. - Jos olet jo kotona: soita hoitopaikkaan, ja kerro, että et huomannut sanoa. Jos ja kun sinulla on kuitti, asia on ok! 

Kela-taksi tarkoittaa, että maksat itse 25 € asti. Sen jälkeen Kela korvaa loput. Pienistäkin kyydeistä kannattaa tilatessa pyytää Kela - siinä on eri tilausnumero? Mutta siis: hommaa nyt kuitti, jos sinulla ei jo ole.

Ota yhteys hoitolaitokseen: he kirjoittavat sinulle jälkikäteenkin sen Kela-lausunnon. - Sen lääkärilausunnon tarvitset, ja ilman muuta sinä sen saat! Verikokeesta kirjoitetaan se Kela-taksi- lausunto, oikeasti! 

Ja jos mitään dokumenttia ei matkasta ole: soita taksifirmaan. Aluetaksiin. Ala purkaa siitä päästä. Saat erotuksen aikanaan tilillesi.

Mutta, kuten sanoin, omavastuu on aina 25 €/mmatka.Erotuksen maksat aina itse.

Pikaista paranemista! 🙂

Miten kuvauksista pitää parantua?

Vierailija
33/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat. 

Pyydä vain hoitolaitoksesta lähete. - Jos olet jo kotona: soita hoitopaikkaan, ja kerro, että et huomannut sanoa. Jos ja kun sinulla on kuitti, asia on ok! 

Kela-taksi tarkoittaa, että maksat itse 25 € asti. Sen jälkeen Kela korvaa loput. Pienistäkin kyydeistä kannattaa tilatessa pyytää Kela - siinä on eri tilausnumero? Mutta siis: hommaa nyt kuitti, jos sinulla ei jo ole.

Ota yhteys hoitolaitokseen: he kirjoittavat sinulle jälkikäteenkin sen Kela-lausunnon. - Sen lääkärilausunnon tarvitset, ja ilman muuta sinä sen saat! Verikokeesta kirjoitetaan se Kela-taksi- lausunto, oikeasti! 

Ja jos mitään dokumenttia ei matkasta ole: soita taksifirmaan. Aluetaksiin. Ala purkaa siitä päästä. Saat erotuksen aikanaan tilillesi.

Mutta, kuten sanoin, omavastuu on aina 25 €/mmatka.Erotuksen maksat aina itse.

Pikaista paranemista! 🙂

Kelataksi soitetaan aina alueellisesta Kelataksivälityksestä. Normitaksin käytöstä ei Kela jälkikäteen maksa yhtään mitään.

Omavastuuosuus on enintään 25 €/matka, voi olla siis myös vähemmän jos matka on lyhyt. Jos vuoden omavastuuosuus on täynnä, omavastuu on 0 €.

Vierailija
34/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hirveän kiva, että teillä siellä Helsingissä pääsee julkisilla. Täällä Helsingin ulkopuolella on ihan normaalia, että busseja kulkee kerran tai kaksi tunnissa, vaihtaessa pysäkkien välillä on puoli kilometriä käveltävää ja lyhyeenkin matkaan saa menemään kauan aikaa.

Niin? Mihin on kiire?

Vierailija
35/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Busdi on aina ensisijainen kulkuväline. 

Mikäs se semmonen on? 

Vierailija
36/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisitkö sieltä kuvauspaikasta? Siellä kyllä tiedetään Kela-asiatkin.

Olet kysynyt tätä jo monta kertaa, onko unohtunut.

En ole kysynyt, ensimmäisen kerran menossa kuvaukseen.

Jo siinä sun kutsukirjeessä lukee ettei silmätippojen vuoksi oman käyttö ole suotavaa, eli kyllä saat Kela taksin.

Vierailija
37/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi tilata kelakyydin suoraan haluamaltaan taksilta. Siis sellaiselta, jolla on kelakyytisopimus.

Vierailija
38/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelataksin käyttöön tarvitaan aina sairaanhoidosta saatava lupa, oma päätös ei riitä.

Vierailija
39/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelataksin käyttöön tarvitaan aina sairaanhoidosta saatava lupa, oma päätös ei riitä.

Ei ihan näinkään. Joudun käyttämään itse usein Kelakyytiä ja riittävä syy on siihen huonot julkiset liikenneyhteydet. 

Vierailija
40/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelataksilla ajelu pitäisi mielestäni pistää tarkempaan tarkasteluun. MIhin kaikkeen sitä käytetään? Baarista kotiinpääsy ei useimmille ihmisille pikkutunneillakaan ole vaikeaa. Humalassakin löydetään yleensä kotiin. Kun käydään terveydenhuollossa, pitääkin saada taksi? Kelataksin hyväksyttävää käyttöä pitäisi valvoa ja rajata paljon tiukemmin. 

Sä et nyt tajua. Kelakyyti soitetaan omasta erillisestä numerosta jossa kysytään tietoja kodin ja hoitokohteen välillä, mm. vastaanottoaika. Ei Kelataksi kuljeta mihinkään baareihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi