Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako se syntyvään vauvaan vielä se epirudaali? Eli vauva syntyy tokkurassa?

Vierailija
20.11.2024 |

Ekassa synnytyksessä vauva syntyi ilman kipulääkkeitä. Toisessa sain epiduraalin. Mietityttää.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä epiduraalia vauvaan pistetä.

Vierailija
2/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kätilöt ovat aina sanoneet, että luomuna syntyneen vauvan kyllä tunnistaa virkeydestä. Ovat tietty voineet sanoa ihan vain ilahduttaakseen, mutta tämän olen kolme kertaa kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppinen synnytys tapahtuu lihaksilla ja jos nainen ei tunne lihaksiaan, ei hän voi käyttää niitä oikein. Myös vauva osallistuu oikeaoppisessa synnytyksessä toimintaan mm. työntämällä jaloillaan, mitä ei voi tehdä jos hänet on doupattu. Lääketeollisuus ei harrasta oikeaoppista, vaan r aiskausspektaakkelimaista yläviistoon synnyttämistä, joka on äärimmäisen vaikeaa, haitallista, ja vaarallista sekä naiselle että vauvalle. Vääränlaisesta synnytysasennosta ja metodiikasta johtuvia vahinkoja EI korjata tai korvata. Tutustu siis kotisynnytykseen, hypnosynnytykseen, jne. luonnollisiin metodeihin ja vältä lääkäriä kuin ruttoa

Vierailija
4/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kätilöt ovat aina sanoneet, että luomuna syntyneen vauvan kyllä tunnistaa virkeydestä. Ovat tietty voineet sanoa ihan vain ilahduttaakseen, mutta tämän olen kolme kertaa kuullut.

Ihan yhtä lailla kuin alkoholikin vaikuttaa vauvaan, ihan kaikki huumeet mitä lääketeollisuus tunkee kehoosi, vaikuttavat. Epiduraalin saaneet naiset eivät pysty välttämättä edes kävelemään, joka kertoo aika paljon siitä missä kunnossa ne synnytyslihakset ja vauvan lihakset ovat tapahtuman aikana. En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miten kukaan edes uskaltaa sen ottaa

Vierailija
5/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi vaikutus heti syntyneeseen vauvaan niin ei sitä jälkikäteen huomaa millään tavalla. Tietysti voit kärsiä jos haluat, mutta me muut mieluummin teemme muutenkin ikäväntuntuisesta tilanteesta vähemmän ikävän.

Vierailija
6/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin sanoivat saman. Luotan että ne kyllä tietää. Varmaankin ero on melko huomattava kun ne haluaa sen sanoa.

Vierailija
7/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä lailla kuin alkoholikin vaikuttaa vauvaan, ihan kaikki huumeet mitä lääketeollisuus tunkee kehoosi, vaikuttavat. Epiduraalin saaneet naiset eivät pysty välttämättä edes kävelemään, joka kertoo aika paljon siitä missä kunnossa ne synnytyslihakset ja vauvan lihakset ovat tapahtuman aikana. En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miten kukaan edes uskaltaa sen ottaa

Höpsistä nyt. Se epiduraali laitetaan selkäytimeen juuri siksi että se lääke ei silloin mene samalla tavalla verenkiertoon (ja sieltä vauvaan) kuin muilla tavoilla annettu kipulääke.

Se ei kerro muuten yhtään mistään.

Vierailija
8/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi vaikutus heti syntyneeseen vauvaan niin ei sitä jälkikäteen huomaa millään tavalla. Tietysti voit kärsiä jos haluat, mutta me muut mieluummin teemme muutenkin ikäväntuntuisesta tilanteesta vähemmän ikävän.

Kyllä se imukupilla repiminen tai kohdun silpominen on aika paljon ikävämpää kuin luomuna synnyttäminen. Miettikää nyt miltä se tuntuu vauvastakin kun revitään imukupilla päästä ulos kanavasta, joka on väärässä asennossa... Tuollaisia traumoja ei korjaa elinaikana yhtään mikään, kun tulee synnytyksessä noin karmealla tavoilla pahoinpidellyksi. Ei äidiltä eikä vauvalta

Vierailija
9/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä epiduraalia vauvaan pistetä.

Mutta äitiin pistetään ja äidistä on suorahko yhteys vauvaan istukan välityksellä.

Ei se sikiö myöskään ryyppää tai syö teratogeenisia lääkkeitä. Silti ne aiheuttavat vahinkoa jos äiti niitä käyttää.

Vierailija
10/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muut mietimme vaikutuksia kokonaisuuteen, eikä vain epämukavia tunteita ja niiden välttelyä

Vierailija
11/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se imukupilla repiminen tai kohdun silpominen on aika paljon ikävämpää kuin luomuna synnyttäminen. Miettikää nyt miltä se tuntuu vauvastakin kun revitään imukupilla päästä ulos kanavasta, joka on väärässä asennossa... Tuollaisia traumoja ei korjaa elinaikana yhtään mikään, kun tulee synnytyksessä noin karmealla tavoilla pahoinpidellyksi. Ei äidiltä eikä vauvalta

Ai kaikki epiduraalin ottaneet silvotaan ja lapsi syntyy imukupilla? Jotain rajaa noihin houreisiisi.

Vierailija
12/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kaikki epiduraalin ottaneet silvotaan ja lapsi syntyy imukupilla? Jotain rajaa noihin houreisiisi.

Ei tietenkään kaikki, mutta epiduraalipuudutus kyllä ihan selkeästi ja kiistattomasti altistaa toimenpidesynnytyksille.

Vierailija
13/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä nyt. Se epiduraali laitetaan selkäytimeen juuri siksi että se lääke ei silloin mene samalla tavalla verenkiertoon (ja sieltä vauvaan) kuin muilla tavoilla annettu kipulääke.

Epiduraalipuudutus laitetaan kyllä suoraan selkäytimeen ja vaikuttaa ensisijaisesti siellä, mutta se ei tarkoita, etteikö sillä olisi myös systeemisiä vaikutuksia. Epiduraalipuudutuksessa käytetään aina opioidia joka kyllä pääsee myös äidin verenkiertoon ja sitä myöten syntyvään lapseen.

Ei levitetä virheellisiä tietoja.

Vierailija
14/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkettä ei laiteta selkäytimeen siksi, ettei se pääsisi verenkiertoon vaan siksi, että sinne laitettaessa se puuduttaa alaruumiin. Epiduraalipuutuksen yhteydessä lääkeainetta menee myös verenkiertoon.

Vierailija
15/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minäkin olen lukenut että epiduraali voi tehdä vauvasta vähän väsyneen, ja samaa sanoivat kätilöt.

Toivon että pärjään toisessa synnytyksessä ilman.Tosin onneksi ne on nykyään kai kevyempää kamaa, niin kätilö ainakin sanoi, kun olin huolissani että en pysty liikkumaan yhtään, ja olin hämmästynyt kun omin jaloin kävelin vessaan. Oletin että menen ihan liikuntakyvyttömäksi.

Vierailija
16/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epiduraali vaikuttaa istukan kautta myös vauvaan. Vauvan sydämensyke saattaa hidastua tai siihen voi tulla dippejä. Vauva voi syntyessään olla flegmaattisempi ja imeminen voi olla hankalaa. Vauva voi jäädä vaille oksitosiiniryöppyä sekä adrenaliinia, jotka suojaavat vauvaa synnytyksen aikana sekä auttavat palautumaan synnytyksestä. Mitä myöhemmin otat epiduraalin, sitä vähemmän vauva altistuu epiduraalin lääkkeille ja sitä paremmin hän saa luonnollisen suojan synnytykseen."

https://doules.fi/epiduraali-synnytyksessa/

Vierailija
17/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kerr

Eikä muuten laiteta suoraan selkäytimeen vaan epiduraalitilaan!

Vierailija
18/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun luen yllä olevan kaltaisen kommentin: tee sinä vain niin, mutta me muut kyllä teemme näin, tulee sellainen vaikutelma että kirjoittaja kärsii sivupersoonahäiriöstä.

Vierailija
19/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä synnytyksessä otin, kahdessa muussa en. Todella lamauttaa lihakset ja vauva saatiin kahden kätilön avulla painettua ulos, kun itse en siihen yksin pystynyt. Muitakin lääkkeitä on olemassa ja niitä olen käyttänyt.

Vierailija
20/35 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se epiduraali vaikuta. Mä jouduin vasten tahtoani hätäsektioon ja vielä nukutuksessa kun sain epiduraalista vuotavan selkäydinkanavan ja puudute ei täten toiminut (sain vuotavasta selkäydinkanavasta myöhemmin spinaalipäänsäryn, joka loppui kun vuoto tukittiin käsivarresta otetulla veripaikalla)

Mietin vaan, että miten nukutusaine vaikuttaa vauvaan ja oliko poikani veltto kun hänet nostettiin kohdustani ulos. Itsellä se vaikutti siten, että osastolla olin ärtynyt ja nyrpistelin nenääni kun vauvaa tuotiin syliini. Olin valvonut 72h nukkkmatta ja olisin vain halunnut nukkua ennen vauvan hoitamista. Näin unettomuudesta johtuen hallusinaatioita (jotka tiesin univajeen aiheuttamaksi). Onneksi mies oli paikalla ja otti koppia vauvanhoidosta... huh

Jos seuraavan lapsen yrittäisi ajoittaa niin, että kesäkandit ja muut keltanokat eivät olisi paikalla. Minun selkäytimeni sai aikaan anestesialääkäriksi erikoistuva poika, joka muistaakseni kokeili minuun laittaa epiduraalia ensimmäistä kertaa elämässään. En muista antaneeni lupaa siihen kun olin väsymyksestä ja liiasta oksitosiinista sekaisin (kipu niin lujaa etten pystynyt hillitsemään suoraa huutoa hengittelyllä)