Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisille kotivarapakkaus?

Vierailija
20.11.2024 |

Olen lähipiirissäni kuullut monen voivottelevan ettei ole varaa hankkia kotivaraa. Kun elää kädestä suuhun ja päivittäisten aterioiden saaminen pöytään koko perheelle on jo itsestään haastellista, on vaikeaa koota 72h pakettia joka on myöhempään käyttöön.

Aikaisemmin Suomessa jaettiin EU-pakkausta, jossa oli kuivaruokaa vähävaraisille. Olisiko mahdollista ajatella että nyt kasattaisiin samantyyppinen pakkaus, mutta 72h kotivaratarpeisiin? Kuka lähtisi tälläistä asiaa ajamaan, itselläni ei ole resursseja eikä kontakteja joita tälläiseen vaadittaisiin.

Myös ihan apuna läheisille, voisivat paremmassa taloudellisessa asemassa ovat koota näitä ja niitä sitten jaettaisiin esim. SPRn kautta tarvitseville.

Mitäs mieltä olette?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegehenkilötkin syö sitten vaikka multaa tai lihaa. Totuuksien äärellä.

Voiksä antaa mulle syötävää?

Vierailija
42/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idea hyvä mutta toteutus huono. Piti aloittaa keräys eräälle vähävaraiselle että saisi töllön. Hanke kaatui siihen ettei kukaan halua osallistua. Kyselin etukäteen ennen kun avaan tilin ja haen pienkeräyslupaa.

Ei heru kymppiä edes vaikka varallisuutta on.

Töllön saa kirppikseltä kympillä. 

Ei ole hd tv. Viekööt jätteensä itse kierrätykseen. Monta haluat, voin ostaa sulle vaikka kymmenen.

Kiitos, en tarvitse. Mulla on neljä HD-telkkua neljässä eri huoneessa. Ihan itse ostettu säästämällä 1400 euron bruttokuukausitulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kotivara, kun käydään kerran viikossa kaupassa ja silloinkin on vielä kuiva-/säilyketarvikkeita kaapissa. Pääsääntöisesti aina löytyy pastaa, nuudeleita, muusijauhetta, tonnikalaa, hernekeittoa, papuja, tomaattimurskaa, kaurahiutaleita, jauhoja, nötköttiä.

Vierailija
44/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Nuotiolla keittää helposti puuron.

-   Taloyhtiösi pyöräkellarissa juu sitte  😂

Suomalaisen ei tarvitse missään päin kauas mennä, että tulee aukea paikka vastaan. Puisto, ranta, niitty, valmis nuotiopaikka. Kriisitilanteessa on varmasti sallittua väsätä nuotio lähipuistoon.

Vierailija
45/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen elää vaikka kaurapuurolla kolme vuorokautta. Ei ole kallista.

Kunhan on jemmassa vettäkin ja mielellään laite, jolla sen puuron keittelee. On toki syömäkelpoista myös liotettuna ja kylmänä. Hillopurkki siihen oheen, maustaa puuron, antaa vähän energiaa ja hiukkasen vitamiinejakin ja säilyy kyllä sen kolme vrk viilenevässä asunnossa.

Nuotiolla keittää helposti puuron.

Kaasugrilleissäkin on usein sivukeitin ja itse grillillä tekee muunkin ruuan. Joillain onnekkailla on puuhella, leivinuuni, takka ja puulämmitteinen sauna. Aika monelta nämä löytyvät ainakin mökiltä.

Vierailija
46/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kolme päivää pärjää, jos kotona on kaurahiutaleita ja vettä. Normaalien "vähävaraistenkin" kotona on yleensä leipää tai jotain muuta syötävää. Ei kai niitä tukiakaan makseta joka päivä.  On aika helppo ostaa vaikka näkkäripaketti silloin tällöin ja laittaa jonnekin komeron perälle hätävaraksi.

Vierailija
47/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävarainenkin voi auttaa itse itseään. Pienestä voi lähteä liikkeelle. Kaurahiutaleita Lidlista, erittäin edullista. Vettä voi laskea hanasta omiin pulloihin tai astioihin, ei maksa mitään. Vesi myös säilyy hyvin ja sen voi välillä vaihtaa uuteen. Kaurapuuron sekään hilloa ja jos ei keittää puuroa liottaa kaurahiutaleita veteen. Näillä jo pääsee alkuun ja hätätilassa pysyy hengissä monta päivää.

Vierailija
48/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivara voi olla pari hernekeittopurkkia, lihapullasäilyke, iso paketti nuudeleita maustepussilla, tonnikalaa, tomaattimurskaa, pastaa. Parilla kympilla saa ja noitahan muutenkin yleensä ostetaan ja kierrätetään. Itselle tuo ja paljon muuta on ihan jatkuva kotivara ollut ihan vuosikausia. Välillä käytän ja ostan taas uutta. En mitään sotaa varten ole hätävaraa pitänyt, vaan yksinkertaisesti kaapissa täytyy olla ruokaa, jos vaikka sairastuu. Näin myös ennen koronaa. 

Kotivaran keräyksen pitää kuitenkin lähteä omasta halusta ja siitä tunteesta, että se tuo turvaa. Muutenhan se syödään heti eikä hankita uusia. 

Mä asun kerrostalossa joten mietin, millä keitän pastat, nuudelit tai hernekeiton? Nuo olisi hyviä ja edullisia hankintoja, mutta niitä varten pitäisi olla retkikeitin ja en tiedä, miten turvallista sellaista on käyttää kerrostalossa. Toki ne ovat pieniä ja voi mennä parvekkeelle (jos sellainen nyt on), mutta silti mietin miten "turvallisesti" ihmiset noita osaa käyttää. Ei kauheasti naurattaisi jos jonkun kriisin keskellä joutuisi vielä lähtemään taivasalle kun naapuri leikkii oman retkikeittimensä kanssa. Sitä ajatellen toivon, että ihmiset hankkisivat mieluummin myös paristokäyttöisen taskulampun, eivätkä rupeisi sytyttämään kynttilämerta omaan kämppään. Itse olen vähävarainen, ja olen pyrkinyt pitämään pientä kotivaraa yllä juurikin niin että ostaa palkkapäivänä tai alennuksesta isomman satsin kerralla. 

Vierailija
49/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegehenkilötkin syö sitten vaikka multaa tai lihaa. Totuuksien äärellä.

Voiksä antaa mulle syötävää?

Vegehenkilöllä on jemmassa juureksia ja kuivattua sekä säilykeruokatavaraa, joten voipi olla, että sulle tulee nälkä ennemmin kuin vegehenkilölle. Porkkanoita, tomaatteja, hedelmiä  voi syödä raakana eikä ne tarvitse 72 tunnin jaksolla jääkaappilämpötilaa. Myös kananmunat säilyvät hyvin ja niitäkin tämä henkilö syö.

Vierailija
50/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja lähipiirinsä ovat ihan saatanan typerää väkeä.

Vierailija
51/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina kotivara, kun käydään kerran viikossa kaupassa ja silloinkin on vielä kuiva-/säilyketarvikkeita kaapissa. Pääsääntöisesti aina löytyy pastaa, nuudeleita, muusijauhetta, tonnikalaa, hernekeittoa, papuja, tomaattimurskaa, kaurahiutaleita, jauhoja, nötköttiä.

Tämä on oikein hyvä. Niiden, keillä ei ole paljon tilaa vesikanistereille, kannattaa ostaa pääasiassa jotain muuta kuin kuivatuotteita. 

Vierailija
52/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne annetut tuotteet pysyy kotivarana vaan ne syödään heti pois tai myydään eteenpäin. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

tämä, jengi alkaisi tekemään niillä bisnestä tai siis osa. Miksi kotivaran mainostetaan olevan jotakin rakettitiedettä. 3 päivää elää vaikka digestivekekseillä ja hillopurkilla + se vesitonkka nyt oltava, 5l lähdevesi maksaa kaupassa 2e.

Vierailija
53/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaralla tarkoitetaan juomaa ja ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi eteenpäin.

Pane vettä n. 5 litraa/hlö vaikka tyhjiin limupulloihin.

Hernekeittotölkkejä 6kpl/hlö

Näkkileipäpakkaus

Jos tolla et pärjää 3 vrk, niin jo on kumma. Nuo maksaa yhteensä n. 10 euroa.

Aloituksesi on typerä.

Kuka hölmö laittaa vettä nyt valmiiksi ? Sitä joutuu jatkuvasti vaihtamaan niissä pulloissa, koska vesikään ei ikuisesti säily. Kannattaa varata juomaks vaikka kuplavettä kaupasta pulloina , joka säilyy. 

Vierailija
54/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkkileipäpakkaus

Aloituksesi on typerä.

Olen mieluummin syömättä kuin syön hernekeittoa 🤢

Avuton syö pikakaurahiutaleita veteen liotettuna ja sokeria päälle. Voit luottaa myös uht-maitoon. Maito säilyy avaamattomana pari kk. Se käytetään ennen vkp, ja ostetaan uusi tilalle.

Saman hintainen setti 72 tunniksi kuin hernarisetti. Vesiversioon menee fyrkkaa 5 euroa. 

Mut joo, ei sinua kukaan pakota syömään yhtään mitään.

Vierailija
55/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottaa = liottaa piti lukea 

Vierailija
56/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajan purkkihernekeittoa 6 kpl, näkkileipää ja kraanavettä tai jos rahaa vettä kaupasta.

Niin.

Vierailija
57/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään yh-opiskelijana oikein hyvin, on kattava kotivara jne. Tosin ei mene rahaa tupakkaan, alkoholiin, autoon, lemmikkiin, lehti- tai kanavatilauksiin ym. Saan lapselle säästettyä joka kuukausi ja hänellä on myös maksullisia harrastuksia. 

Ja ne opiskelijan tulot ovat paljon pienemmät kuin esim.työttömän. Myöskään toimeentulotukea ei opiskelija saa koska olisi pakko ensin nostaa lainat tappiin. Maksan siis sähköt, lääkärit, silmälasit ym. itse kun moni muu saa ne toimeentulotukena.

Ruokajonossa olen joskus käynyt ja suurin osa "vähävaraisista" on aivan järkyttävän ylipainoisia ihmisiä. 

Kyllä sitä rahaa siis on. Sitä ei vaan osata käyttää järkevästi. Suomessa ei todellista köyhyyttä olekaan. 

Vierailija
58/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää vihannekset viikon kun käy kerran viikkoon kaupassa.

Muuten ei ole mikään loppu. Kuivajutut riittää n3kk

Ollaan tosi pienitulosia.

Mies ulosmittauksessa konkurssin vuoksi.

Minä en saa Kelasta mitään koska kuntoutukseen liian sairas mutta työkuntoinen kun haen kuntoutusrahaa/sairaseläkettä, hakenut jo 2 vuotta.

Parantumaton fyysinen sairaus joka pahenee kokoajan.

Mies ei halua että haetasn ttt joten näillä mennään. Syödään silti ihan järkevästi.

Tosin valmisjutut minimissä.

Vierailija
59/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkkileipäpakkaus

Aloituksesi on typerä.

Kuka hölmö laittaa vettä nyt valmiiksi ? Sitä joutuu jatkuvasti vaihtamaan niissä pulloissa, koska vesikään ei ikuisesti säily. Kannattaa varata juomaks vaikka kuplavettä kaupasta pulloina , joka säilyy. 

Minä olen täyttänyt tyhjiä mehukatti"kanistereita" etukäteen valmiiksi. Vaihdan niihin säännöllisesti veden.

Katsos hölmö kun sähkökatkon aikana hanasta ei tule vettä.

On meillä lisäksi kaupasta ostettua pullotettua vettä. Litran mehujakin.

Se on poika vaikeeta täyttää vesikanistereita siinä vaiheessa kun sähkökatko tulee. Ne tulee yllättäen

Vierailija
60/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne annetut tuotteet pysyy kotivarana vaan ne syödään heti pois tai myydään eteenpäin. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Juu ei. Eikä köyhät mitään hätävaroja tartte. Ne joutaa muutenkin kuolla pois. Huonoja ovat he. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä