Vähävaraisille kotivarapakkaus?
Olen lähipiirissäni kuullut monen voivottelevan ettei ole varaa hankkia kotivaraa. Kun elää kädestä suuhun ja päivittäisten aterioiden saaminen pöytään koko perheelle on jo itsestään haastellista, on vaikeaa koota 72h pakettia joka on myöhempään käyttöön.
Aikaisemmin Suomessa jaettiin EU-pakkausta, jossa oli kuivaruokaa vähävaraisille. Olisiko mahdollista ajatella että nyt kasattaisiin samantyyppinen pakkaus, mutta 72h kotivaratarpeisiin? Kuka lähtisi tälläistä asiaa ajamaan, itselläni ei ole resursseja eikä kontakteja joita tälläiseen vaadittaisiin.
Myös ihan apuna läheisille, voisivat paremmassa taloudellisessa asemassa ovat koota näitä ja niitä sitten jaettaisiin esim. SPRn kautta tarvitseville.
Mitäs mieltä olette?
Kommentit (80)
Ihminen elää vaikka kaurapuurolla kolme vuorokautta. Ei ole kallista.
Pari päivää menee helposti syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä ideaa saisi eteenpäin?
Ei mitenkään.
Oletus on, että aikuinen ihminen pitää ihan itse huolen siitä, ettei ruokakaappi tyhjene. Se tehdään niin, että merkitään ostoslistaan seuraavaa kauppareissua varten kaikki, mikä on vähissä tai lopussa. Ihan heti ja automaattisesti.
Kotivara puuttuu niiltä, joiden päivittäinen ruoka koostuu einesrasiasta, leikkeleestä ja kaljasta. Jotka eivät ikinä laita ruokaa tai leivo. Eli ongelma on lähinnä asenteellinen; jos halveksuu puuroa ja juureksia, jos ei osaa itse valmistaa mitään, puuttuvat ne perustarvikkeet, jotka jokaisella itse kokkaavalla ja leipovalla on aina olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää menee helposti syömättä.
Jos ei parin tunnin välein saa suuhunpantavaa, tulee nälkäkiukku!
Hesburgerit tai Mäkkärit isooo määrä.
Isoon mustaan jätesäkkiin.
Nehän säilyy vuosia muuttumattomina. Tästä ollut lehtijuttujakin, kun oli löytynyt täysin ok tuote.
Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on jemmassa vettäkin ja mielellään laite, jolla sen puuron keittelee. On toki syömäkelpoista myös liotettuna ja kylmänä. Hillopurkki siihen oheen, maustaa puuron, antaa vähän energiaa ja hiukkasen vitamiinejakin ja säilyy kyllä sen kolme vrk viilenevässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea hyvä mutta toteutus huono. Piti aloittaa keräys eräälle vähävaraiselle että saisi töllön. Hanke kaatui siihen ettei kukaan halua osallistua. Kyselin etukäteen ennen kun avaan tilin ja haen pienkeräyslupaa.
Ei heru kymppiä edes vaikka varallisuutta on.
Töllön saa kirppikseltä kympillä.
Ei ole hd tv. Viekööt jätteensä itse kierrätykseen. Monta haluat, voin ostaa sulle vaikka kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on jemmassa vettäkin ja mielellään laite, jolla sen puuron keittelee. On toki syömäkelpoista myös liotettuna ja kylmänä. Hillopurkki siihen oheen, maustaa puuron, antaa vähän energiaa ja hiukkasen vitamiinejakin ja säilyy kyllä sen kolme vrk viilenevässä asunnossa.
Nuotiolla keittää helposti puuron.
Kotivaran ei tarvitse edes olla kummoinen. Kriisin tai sairastumisen keskellä ei ruoka edes ole ensimmäisenä mielessä. Puurohiutaleet ja jotain säilykettä luulisi löytyvän joka keittiöstä.
Ei kaikki ihmiset syö.
Edes moneen päivään.
Agraariaikaan syötiin silloin kun tuli syötävää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Nuotiolla keittää helposti puuron.
- Taloyhtiösi pyöräkellarissa juu sitte 😂
Vierailija kirjoitti:
Nehän säilyy vuosia muuttumattomina. Tästä ollut lehtijuttujakin, kun oli löytynyt täysin ok tuote.
Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kotivara voi olla pari hernekeittopurkkia, lihapullasäilyke, iso paketti nuudeleita maustepussilla, tonnikalaa, tomaattimurskaa, pastaa. Parilla kympilla saa ja noitahan muutenkin yleensä ostetaan ja kierrätetään. Itselle tuo ja paljon muuta on ihan jatkuva kotivara ollut ihan vuosikausia. Välillä käytän ja ostan taas uutta. En mitään sotaa varten ole hätävaraa pitänyt, vaan yksinkertaisesti kaapissa täytyy olla ruokaa, jos vaikka sairastuu. Näin myös ennen koronaa.
Kotivaran keräyksen pitää kuitenkin lähteä omasta halusta ja siitä tunteesta, että se tuo turvaa. Muutenhan se syödään heti eikä hankita uusia.
Listasi, joita "yleensä ostetaan", meille ostetaan vain pastaa. Kotivara on kyllä kunnossa eli juurikin kuivatuotteita (perunahiutaleita, pikapuuroja, kuivalihaa, kuivattuja sieniä, pastaa, näkkileipää, keksejä yms), säilykkeitä (hedelmiä, kanaa, järvikalaa, stroganoffia, kokonaisia tomaatteja, maissia, ateriakastikkeita, kookosmaitoa ja -kermaa yms) sekä huoneenlämmössä säilyviä maitotuotteita ja mehuja.
Kotivaralla tarkoitetaan juomaa ja ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi eteenpäin.
Pane vettä n. 5 litraa/hlö vaikka tyhjiin limupulloihin.
Hernekeittotölkkejä 6kpl/hlö
Näkkileipäpakkaus
Jos tolla et pärjää 3 vrk, niin jo on kumma. Nuo maksaa yhteensä n. 10 euroa.
Aloituksesi on typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä ideaa saisi eteenpäin?
Ei mitenkään.
Oletus on, että aikuinen ihminen pitää ihan itse huolen siitä, ettei ruokakaappi tyhjene. Se tehdään niin, että merkitään ostoslistaan seuraavaa kauppareissua varten kaikki, mikä on vähissä tai lopussa. Ihan heti ja automaattisesti.
Kotivara puuttuu niiltä, joiden päivittäinen ruoka koostuu einesrasiasta, leikkeleestä ja kaljasta. Jotka eivät ikinä laita ruokaa tai leivo. Eli ongelma on lähinnä asenteellinen; jos halveksuu puuroa ja juureksia, jos ei osaa itse valmistaa mitään, puuttuvat ne perustarvikkeet, jotka jokaisella itse kokkaavalla ja leipovalla on aina olemassa.
Kokkaan joka päivä, mutta viljattomana ja maidottomana (allergiat) ei ole varaa pitää ylimääräistä kotivaraa, ruoka on muutenkin kalliimpaa. Ostan käytössä olevien varojen mukaan tasan ja tarkasti vain sen mitä tarvitsen, en mitään ylimääräistä kaappiin, koska sellaiseen ei ole varaa. Turha väittää, että jos kaapissa ei ole ylimääräistä, ei harrastaisi ruoanlaittoa. Minä olen valmistanut omat ruokani 17-vuotiaasta saakka joka päivä ja silti joskus jääkaapissa on pelkkä valo ja ei mun kuivakaapissa ole juuri mitään. Kun kokkaa itse, yleensä tulee tosiaan käytettyä kaikki, mitä kaapista löytyy ja mausteetkin menee melko äkkiä eli mitään maustepurkkikokoelmaa ei pysty pitämään. Ne jotka ei kokkaa itse joka päivä, niillähän sitten säilyy kaapissa kaikki tosi hyvin ja voi jauhot jopa vanhentua.
Vegehenkilötkin syö sitten vaikka multaa tai lihaa. Totuuksien äärellä.
Voiksä antaa mulle syötävää?
Vierailija kirjoitti:
Joo, joka asia on hoidettava vähävaraisille, elukoiden tapaan sikiäville ihmisille valmiiksi, ettei vahingossakaan tarvitse itse tehdä mitään aikuisten elämään kuuluvia asioita. Edistä itse jos näet tarpeelliseksi, ja laita mukaan infolappusia sterilisaatiosta.
T. kädestä suuhun elävä Kela-elättimies, jolle ei toimiteta pllua kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Kotivaralla tarkoitetaan juomaa ja ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi eteenpäin.
Pane vettä n. 5 litraa/hlö vaikka tyhjiin limupulloihin.
Hernekeittotölkkejä 6kpl/hlö
Näkkileipäpakkaus
Jos tolla et pärjää 3 vrk, niin jo on kumma. Nuo maksaa yhteensä n. 10 euroa.
Aloituksesi on typerä.
Olen mieluummin syömättä kuin syön hernekeittoa 🤢
Vierailija kirjoitti:
Näillä mennään.
Venäjllä ruoka on nykyään useita kertoja kallimmpaa kuin ennen.