Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisille kotivarapakkaus?

Vierailija
20.11.2024 |

Olen lähipiirissäni kuullut monen voivottelevan ettei ole varaa hankkia kotivaraa. Kun elää kädestä suuhun ja päivittäisten aterioiden saaminen pöytään koko perheelle on jo itsestään haastellista, on vaikeaa koota 72h pakettia joka on myöhempään käyttöön.

Aikaisemmin Suomessa jaettiin EU-pakkausta, jossa oli kuivaruokaa vähävaraisille. Olisiko mahdollista ajatella että nyt kasattaisiin samantyyppinen pakkaus, mutta 72h kotivaratarpeisiin? Kuka lähtisi tälläistä asiaa ajamaan, itselläni ei ole resursseja eikä kontakteja joita tälläiseen vaadittaisiin.

Myös ihan apuna läheisille, voisivat paremmassa taloudellisessa asemassa ovat koota näitä ja niitä sitten jaettaisiin esim. SPRn kautta tarvitseville.

Mitäs mieltä olette?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä idea.

Jos ei onnistu, me lähimmäisen voisimme auttaa asiassa köyhimpiä.

Sekä kirkko. 

Vierailija
2/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni SPR:llä on kriiseijä varten varasto, sieltähän ne lähettävät katastrofipaikoille kaikkea mahdollista ympäri maailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne annetut tuotteet pysyy kotivarana vaan ne syödään heti pois tai myydään eteenpäin. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Vierailija
4/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä ideaa saisi eteenpäin?

Vierailija
5/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä idea, mutta tämä kotivarapakkaus vanhenisi jos/kun sitä ei vuosiin käytettäisi. Kotivaran ideahan on se, että niitä tuotteita käytetään koko ajan, joten lahjoitettaisiinko sitten aina uusi kotivara? Miten myös valittaisiin pakkauksen sisältö? 

Prismassa voi lahjoittaa nyt 40€ ruokalahjaan vähävaraisille. Tämä ruokalahja sisältää esim säilykelihapullia, suolakurkkua, mysliä, kaurahiutaleita, suklaakonvehteja ja kahvia. Itse vähävaraisena ottaisin mieluummin 40€ lahjakortin kuin tuon ruokalahjan, koska siinä on niin paljon tuotteita joille minulla ei ole mitään käyttöä, kuten kahvi, suklaa ja lihapullat.

Vierailija
6/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea hyvä mutta toteutus huono. Piti aloittaa keräys eräälle vähävaraiselle että saisi töllön. Hanke kaatui siihen ettei kukaan halua osallistua. Kyselin etukäteen ennen kun avaan tilin ja haen pienkeräyslupaa.

Ei heru kymppiä edes vaikka varallisuutta on.

Vierailija
7/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joka asia on hoidettava vähävaraisille, elukoiden tapaan sikiäville ihmisille valmiiksi, ettei vahingossakaan tarvitse itse tehdä mitään aikuisten elämään kuuluvia asioita. Edistä itse jos näet tarpeelliseksi, ja laita mukaan infolappusia sterilisaatiosta.

Vierailija
8/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, joka asia on hoidettava vähävaraisille, elukoiden tapaan sikiäville ihmisille valmiiksi, ettei vahingossakaan tarvitse itse tehdä mitään aikuisten elämään kuuluvia asioita. Edistä itse jos näet tarpeelliseksi, ja laita mukaan infolappusia sterilisaatiosta.

Toisilla on hyvä sydän ja haluavat auttaa. Moni työtön on työkyvytön mutta eläkkeelle ei pääse. Jos omistaan antaa niin se ei sulle kuulu pätkääkään.

Vierailija
9/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä, että leipäjonoissakaan ei tällä hetkellä riitä ruokaa kaikille tarvitsijoille. Miten ihmeessä sitä riittäisi ylimääräiseen kotivaraan? Ja mitä sille kotivaralle tapahtuisi kun Kela yhtäkkiä pienentäisi tukea tai tulisi karenssi ym? No sehän syötäisiin sen siliän tien pois ja sitten oltaisiin kerjäämässä uutta tilalle.

Vierailija
10/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivara voi olla pari hernekeittopurkkia, lihapullasäilyke, iso paketti nuudeleita maustepussilla, tonnikalaa, tomaattimurskaa, pastaa. Parilla kympilla saa ja noitahan muutenkin yleensä ostetaan ja kierrätetään. Itselle tuo ja paljon muuta on ihan jatkuva kotivara ollut ihan vuosikausia. Välillä käytän ja ostan taas uutta. En mitään sotaa varten ole hätävaraa pitänyt, vaan yksinkertaisesti kaapissa täytyy olla ruokaa, jos vaikka sairastuu. Näin myös ennen koronaa. 

Kotivaran keräyksen pitää kuitenkin lähteä omasta halusta ja siitä tunteesta, että se tuo turvaa. Muutenhan se syödään heti eikä hankita uusia. 

Vierailija
11/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole "vähävaraisten" ahneudella mitään rajaa....

Vierailija
12/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea hyvä mutta toteutus huono. Piti aloittaa keräys eräälle vähävaraiselle että saisi töllön. Hanke kaatui siihen ettei kukaan halua osallistua. Kyselin etukäteen ennen kun avaan tilin ja haen pienkeräyslupaa.

Ei siihen mitään keräyslupia tarvita. Pienen TV:n saa jo ihan edullisesti, käytetyn puoli-ilmaiseksi. Osta itse vaikka joululahjaksi.

Vierailija
13/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei osaa budjetoida pieniä tuloja. Makaronipussi maksaa 0,60 eur, tomaattimurska euron jne. Monella köyhällä pitää kuitenkin olla kallis taulutelevisio ja koira joka syö yhtä paljon kuin aikuinenkin.

Vierailija
14/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei niin köyhä ole, etteikö voisi pikkuhiljaa hankkia kuivatavaraa ja säilykkeitä kaappiin.

Niissä on sitten se puskuri, jota syödään kun tilillä on koko loppukuulle vain 6,95. Kun jokin tuote vähenee tai loppuu, se merkitään ostoslistaan ja tuodaan kaupasta uusi tilalle. Aina on kaapissa sokeria, munia, kaurahiutaleita, pastoja, kuivattuja hedelmiä, hernekeittoa, nötköttiäkin jos siitä tykkää jne.

Kotivara ei ole mikään erillinen kuivumaan jätetty läjä ruokaa, vaan ihan se perustarvikevarasto, joka jokaisella aikuisella tietenkin on, ellei käytä kaikkea tienestiään röökiin ja viinaan.

Se kiertää koko ajan. 

Vierailija
15/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaran idea hukassa sekä ap:ltä että monelta muulta. Se on se normaalin ihmisen ruokavarasto, jota käytetään ja korvataan jatkuvasti. Jokaista ruuanlaittokertaa varten ei tarvitse lähteä kauppaan, vaan aina löytyy ainekset safkaan.

Mun bravuuri, kun jääkaappi on tyhjä ja siellä on yksi sipuli, on tonnikalapasta: nippu pastaa, sipuli, tonnikalapurkki, kermaa tai vettä, kalaliemikuutio, kuivattua persiljaa.

Lihan sijaan mulla on soijarouhetta. Säilyy ilman sähköä, kevyt kantaa kaupasta. Korvaa jauhelihan koska tahansa missä ruuassa tahansa.

Vierailija
16/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töllön saa kirppikseltä kympillä. 

Vierailija
17/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monella ole edes lapsia eikä lemmikkejä. Moni jo liian vanhakin. Niin voit unohtaa lappusi.

Vierailija
18/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

72 h kolme vuorokautta. 

Pesuaineita sekä hygieniatarvikkeita kannattaa ostaa isompina puteleina ja pakkauksina aina. 

Lidlin hernekeittopurkin voi hätätilanteessa syödä kylmänä (0,89 senttiä/purkki). 

Säilykeosastolta voi ostaa muutaman papu-pakkauksen. 

Kolme vuorokautta ei ole pitkä aika.

Ehkä vesi on sitä, mitä pitäisi olla paljon ja sen järjestäminen on vaikeaa. Monet ihmettelee, mutta en mulla oikein ole rahaa mihinkään kanistereihin tai ylimääräisiin vesiin ikinä ja missä niitä voi pienessä asunnossa säilyttää?. 

Ei ole mahdollista laittaa köyhille tuettua kotivaraa, koska köyhillä se menee ihan perusarjessa, kun on se tarve tulee muulloinkin kuin kriisiaikana. Mulla on ollut kotivaroja kyllä, mutta ne on ollut pakko käyttää, koska ei ole ollut 

muuta ruokaa/varaa ruokaan. Kaikki mihin on varaa, menee kyllä saman kuukauden aikana. 

Vierailija
19/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä tapahtunut rikos! Ruokakaupan voi-ryöstö. Ihmisillä ei ole varaa ruokaan.

Vierailija
20/80 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset kertovat itse - Ihmisillä ei ole varaa ruokaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi