Jos mobiiliverkko on alhaalla, miten tehdä ilmoitus viasta?
Luin IL:n jutun, jossa DNA:lla kehoitettiin välttämään tekemästä ilmoitusta, jos verkot on nurin ettei tule ruuhkaa vikailmoituksista. Ehkä olen vain tyhmä maalainen, mutta missä ja miten voi tehdä ilmoituksen, että kaikki yhteydet poissa pelistä, kun ei toimi puhelin eikä netti? Ajettava jonnekin jossa kuuluvuutta, lähettämällä pulloposti, kirje?
Kommentit (42)
Urpelainen toivoo, että kovan myrskyn yllättäessä vikailmoituksia ei lähdettäisi tekemään liian nopeasti, vaikka oma älylaite putoaisikin verkosta. Näin voidaan välttää ilmoitusruuhka.
- On parempi odottaa hetki, seurata tilannetta ja olla yhteydessä sitten, jos myrskyn laantuessakaan verkko ei toimi. Häiriö on joka tapauksessa varmasti tiedossamme ja viankorjaus käynnissä, vaikka palvelut eivät juuri sillä hetkellä pelaisikaan.
Mikäli käytössä on jokin toimiva verkkoyhteys, kehottaa Urpelainen seuraamaan oman palveluntarjoajan häiriötiedotteita operaattorin verkkosivujen kautta.
----
Tästä jutusta puhun. Jos kaikki on nurin myrskyn laantuessakin, millä otat yhyeyttä?
Ap
Kyllä operaattori näkee näytöistään, missä ei puhelin ja muut yheydet ei toimi. Ei ole jokaisen esim. myrskyn aikana tarpeellista tehdä vikailmoitusta.
Jos et voi tehdä, niin et tee. joku kuitenkin on voinut tehdä. näkevät siellä puhelinoperaattorilla omista koneistaan, että missä on vikaa ja minne ei kulje. Vähän sama kuin jos sähkökatko osuu omaan taloon, niin kyllä ne näkee sähkölaitoksella sen, että on joku käyttöpaikka tyhjänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen läppärillä wifin kautta mutta sinä et tee mitenkään.
Sulla on siis joku kiinteä, esim. valokuituyhteys tuon wifin takana?
(tiedoksi tähän ketjeuun, niin jos MOBIILIverkko on alhaalla, kiinteät yhteydet voivat ihan hyvin toimia ja toisin päin)
Huono sanavalinta otsikkoon, tarkoitin tietysti ihan kaikkia verkkoja, niin kiinteä luin mobiili, aina 2g:stä 5g:n.
Ap
Tässä varmaan tarkoitettiin lähinnä dataverkkoja, eihän muuten mitään ilmoitusta pystyisikään tekemään. Eli puhelut voivat mennä läpi, vaikka netti ei toimisikaan.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/939ac943-3a93-44ca-8ba3-eb2b615d…
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi tehdä, niin et tee. joku kuitenkin on voinut tehdä. näkevät siellä puhelinoperaattorilla omista koneistaan, että missä on vikaa ja minne ei kulje. Vähän sama kuin jos sähkökatko osuu omaan taloon, niin kyllä ne näkee sähkölaitoksella sen, että on joku käyttöpaikka tyhjänä
Itseasiassa sähköyhtiöt eivät näe muuta kuin pääsähkölinjan pimeyden, ei sitä kenen talo(j)a koskee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen läppärillä wifin kautta mutta sinä et tee mitenkään.
Sulla on siis joku kiinteä, esim. valokuituyhteys tuon wifin takana?
(tiedoksi tähän ketjeuun, niin jos MOBIILIverkko on alhaalla, kiinteät yhteydet voivat ihan hyvin toimia ja toisin päin)
Huono sanavalinta otsikkoon, tarkoitin tietysti ihan kaikkia verkkoja, niin kiinteä luin mobiili, aina 2g:stä 5g:n.
Ap
Tässä varmaan tarkoitettiin lähinnä dataverkkoja, eihän muuten mitään ilmoitusta pystyisikään tekemään. Eli puhelut voivat mennä läpi, vaikka netti ei toimisikaan.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/939ac943-3a93-44ca-8ba3-eb2b615d…
Meilläpäin (Kainuu) oli puhelinmasto(?) kesällä 3 päivää pimeänä, yhden ukkosmyrskyn jäljiltä. Silloin oli kaikki yhteydetoissa pelistä, piti oikeasti ajaa 40km ennen kuin sai edes vähän kuuluvuutta että sai tekstiviestin menemään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjeitse KOPin Aleksanterinkadun konttoriin.
Tosi on.
Menet vaikka Hesburgeriin hampurilaiselle, ja lähetät hesen wifillä tiedon operaattorille . Tai lähetät savumerkkejä kotipihalta. Ehkä puolisollasi , naapurillesi tai tutullasi on eri liittymä mistä voisi tehdä ilmoituksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa sähköyhtiöt eivät näe muuta kuin pääsähkölinjan pimeyden, ei sitä kenen talo(j)a koskee!
Itse asiassa näkee, ns älysähkömittari. Jos esim kolme liittymää on kerralla pimeänä samassa lähdössä vikailmoitus lähtee automaattisesti verkkoyhtiön aliurakoitsijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa näkee, ns älysähkömittari. Jos esim kolme liittymää on kerralla pimeänä samassa lähdössä vikailmoitus lähtee automaattisesti verkkoyhtiön aliurakoitsijalle.
Jaa, ei ainakaan JSE:n alueella näytä niille kuin jakelumuuntajan. Jakelumuuntajan piirissä voi olla vaikka 50 asiakasta ja se tieto siis kyllä menee, mutta ei en näe jos vaikka 12/50:stä on pimeenä sähköt.
Mun vanhemmilla pätkii verkko usein pitkäksi aikaa poikki, ja jos saavat ilmoitettua minulle (menevät esim.naapurin kallion päälle soittamaan), niin soitan Telialle ja ilmoitan asiasta.
Siellä alkavat aina ensin tarkistaa, onko minulla oikeus hoitaa vanhempieni liittymäasioita 😳 Sanon aina että en mä nyt ole hoitamassa liittymäasioita vaan ilmoittamassa häiriöstä, koska he itse eivät saa soitettua, mutta ei mene perille... En voi käsittää tätä 😂
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä ihmiset pärjäävät elämässä?
Välillä mietin ihan samaa. Facebookissa valitetaan sitä ja tätä. Ilman että itse viitsii edes yrittää etsiä esim. kunnan yhteistietoja tai asiakaspalvelun numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä ihmiset pärjäävät elämässä?
Välillä mietin ihan samaa. Facebookissa valitetaan sitä ja tätä. Ilman että itse viitsii edes yrittää etsiä esim. kunnan yhteistietoja tai asiakaspalvelun numeroa.
Jos puhelin ei toimi eikä nettikään toimi, niin ei se auta etsiä kunnan yhteystietoja tai muitakaan asiakaspalvelunumeroita :
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei ainakaan JSE:n alueella näytä niille kuin jakelumuuntajan. Jakelumuuntajan piirissä voi olla vaikka 50 asiakasta ja se tieto siis kyllä menee, mu
Jännästi jo vuosia on kuitenkin tullut txt-ilmoitus välittömästi kun oma tölli on sähkötön. Eli tietoa on, mutta se ei kulje korjaajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei ainakaan JSE:n alueella näytä niille kuin jakelumuuntajan. Jakelumuuntajan piirissä voi olla vaikka 50 asiakasta ja se tieto siis kyllä menee, mu
Kenelle niille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei ainakaan JSE:n alueella näytä niille kuin jakelumuuntajan. Jakelumuuntajan piirissä voi olla v
Joku nyt kuvittelee että vikojen korjaajilla on käytössä vain kaikkien saatavilla olevat sähkökatkot kartalla palvelu, eikä verkkoyhtiöiden verkkotietojärjestelmiä.
Täällä on varsinaiset ATKnerot liikkeellä. Kiinteä kotiin vedetty valokuitu ei liity mobiiliverkkoon. Jos kaikki mahdolliset yhteydet on poikki kuuntelen suhinaa patteriradiosta ja laulan päälle "Kuusamoon bababa baa ba baa"
Vierailija kirjoitti:
Ne kyllä tietää jo, ei siihen yhden mobikäyttäjän ilmoitusta tarvita
Ei tarvi, ei. Mut voivat vakavalla naamalla väittää, etteivät ole saaneet mitään valituksia. Kun verkot ei toimi.
Ne tietää sen ennen sua ap ellet juuri sillä hetkellä ole käyttämässä sitä yhteyttä...