Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö opiskelija ilman lainaa tai muita tuloja?

Vierailija
19.11.2024 |

Pärjääkö omillaan asuva korkeakouluopiskelija nykyään pelkillä tuilla ilman lainaa, töistä saatavaa palkkaa, pappaa joka betalar tai muuta lisätulojen lähdettä? Oletetaan että opintojen alkaessa valmiina on kelvollinen pyörä nastarenkaalla talvea varten, opiskeluun riittävä läppäri, tarvittava kodin irtaimisto ja älypuhelin, vaatteet, hammasharja yms. pakolliset.

Opiskelija asuu vaatimattomasti solussa tai halvimmassa mahdollisessa opiskelijayksiössä jos kaupungin hintataso sallii, pyöräilee joka paikkaan ja syö tummaa makaronia keitetyillä linsseillä ja muuta suhteellisen tervellistä halpissafkaa. Lisäksi opiskelija on siitä onnellisessa asemassa, että hänellä on mahdollisuus suorittaa opintoja myös kesäisin jolloin tuet juoksee koko ajan. Opiskelija pysyy terveenä ja mitään isoja yllätyksiä ei muutenkaan tule. Pärjääkö tällainen opiskelija pelkällä opintorahalla ja asumistuella vai onko hänen pakko rahoittaa elämistään lainalla tai jotenkin muuten?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa pärjätäkin, mutta se kostautuu myöhemmin jos syö 5 vuotta pelkkää makaronia.

Vierailija
62/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen säästövinkki, että kannattaa hakea muualle kuin Helsinkiin opiskelemaan. Maakunnissa asuminen on halvempaa ja välimatkat ovat kuljettavissa pyörällä.

Itse tajusin tämän vasta silloin kuin juttelin samaa alaa Helsingissä opiskelee kanssa. Mulla oli töistä vähän rahaa säästössä ja hänellä oli monen tonnin velat valmistuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki opiskelijat ei ole lapsettomia nuoria. Mä olen yli 40v. omakotitalossa asuva enkä todellakaan olisi pärjännyt ilman opintolainaa. 

Ikäkö estää sinua muuttamasta halvempaam kämppään? Älä viitsi. Opiskelijasoluihin ei ole yläikärajaa eikä omakotitalossa asuminen ole ihmisoikeus.

Oletko vähän yksinkertainen? Mä omistan tämän talon! En todellakaan ala muuttamaan yhtään mihinkään täältä. Eikä mun opiskelupaikkakunnalla ole pahemmin mitään soluja tarjolla. En ala muuttamaan yhtään mihinkään väliaikaisen tilanteen vuoksi kun mulla on täällä tämä talo ja työpaikka mihin palaan valmistumisen jälkeen. 

Mitä vattua s

Edelleen mitä se sun persettä kaivelee jos mä olen halunnut ottaa opintolainaa? Missään en itkenyt vaan kerroin vain tosiasioita. Mene muualle siitä pätemästä. 

Fakta on se, että pelkällä opintorahalla ei pärjää kukaan. Harvinaista taitaa olla sekin, että pärjäisi vaikka saisi tuohon lisäksi opiskelijan asumislisän. Ei ne soluasunnot niin halpoja ole ainakaan isommilla paikkakunnilla eikä niitä nykyään edes ole enää tarjolla kuten aiemmin. Koulujen asuntoloita taitaa olla enää harvassa paikassa. Ei asiat ole enää samoin kuin sun nuoruudessa. Herää todellisuuteen.

Vierailija
64/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki opiskelijat ei ole lapsettomia nuoria. Mä olen yli 40v. omakotitalossa asuva enkä todellakaan olisi pärjännyt ilman opintolainaa. 

Ikäkö estää sinua muuttamasta halvempaam kämppään? Älä viitsi. Opiskelijasoluihin ei ole yläikärajaa eikä omakotitalossa asuminen ole ihmisoikeus.

Oletko vähän yksinkertainen? Mä omistan tämän talon! En todellakaan ala muuttamaan yhtään mihinkään täältä. Eikä mun opiskelupaikkakunnalla ole pahemmin mitään soluja tarjolla. En ala muuttamaan yhtään mihinkään väliaikaisen tilanteen vuoksi kun mulla on täällä tämä talo ja työpaikka mihin palaan va

Ja totta helvetissä mua ärsyttää tuollainen ylimielinen besserwisser joka tulee vinkumaan mun päätöksistä ja tekemisistä. Missään en kysynyt mielipidettä yhtään mihinkään enkä myöskään itkenyt yhtään mitään. Kerroin vain miten asiat on. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta päättää miten mä nämä asiat hoidan. 

Vierailija
65/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen säästövinkki, että kannattaa hakea muualle kuin Helsinkiin opiskelemaan. Maakunnissa asuminen on halvempaa ja välimatkat ovat kuljettavissa pyörällä.

Itse tajusin tämän vasta silloin kuin juttelin samaa alaa Helsingissä opiskelee kanssa. Mulla oli töistä vähän rahaa säästössä ja hänellä oli monen tonnin velat valmistuessa. 

Maakunnissakaan ei pärjää opintotuella ilman lainaa. Lisäksi töitä on kesäisin ja muutenkin heikommin tarjolla.

Vierailija
66/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
67/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin amk:ssa Mikkelissä ja pärjäsin ilman lainaa. Tiukkaa kyllä teki. Asuin yksiössä lähellä koulua, vuokrataso Mikkelissä halpa. Kesät kävin töissä ja säästin niitä rahoja sitten lukuvuoden ajaksi. 

Vierailija
68/68 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuki + asumistuki = 1470 € / kk. Hyvin pärjään... toistaiseksi! Keväällä tukikuukaudet sitten loppuu, lainaa en haluaisi ottaa :/

Onko sitten yleistäkin että opiskelijalla on näinkin hyvä tilanne kuin itselläni? 🤔 sitä en tiedä

Miten pihalla sä oikein olet? Etkö tosiaan tiedä, että suurin osa opiskelijoista ei todellakaan saa mitään aikuiskoulutustukea??? Eikä sitä saa jatkossa enää kukaan. Oletko jossakin tynnyrissä kasvanut?

Olipa aggressiivinen vastaus! Kuhan vaan pohdin asiaa... Ja ei, en osaa sanoa kuinka suuri osa opiskelijoista saa opintotukea ja kuinka moni vastaavasti aikuiskoulutustukea, mutta olisi ihan mielenkiintoista nähdä tästä joku tilasto! Teoriassa haluan ajatella, että en mä nyt oikeasti niin vähemmistön edustaja tämän tuen takia ole, saahan tätä moni muukin. Toisaalta käytännössä mua jopa ärsyttää, kun tuntuu että kaikkialla puhutaan vaan siitä opintotuesta, kun itse olisin varsinkin opintojen alussa kaivannut infoa nimenomaan aikuiskoulutustuesta ja tuntuu että sitä ei tarjottu ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä