Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö opiskelija ilman lainaa tai muita tuloja?

Vierailija
19.11.2024 |

Pärjääkö omillaan asuva korkeakouluopiskelija nykyään pelkillä tuilla ilman lainaa, töistä saatavaa palkkaa, pappaa joka betalar tai muuta lisätulojen lähdettä? Oletetaan että opintojen alkaessa valmiina on kelvollinen pyörä nastarenkaalla talvea varten, opiskeluun riittävä läppäri, tarvittava kodin irtaimisto ja älypuhelin, vaatteet, hammasharja yms. pakolliset.

Opiskelija asuu vaatimattomasti solussa tai halvimmassa mahdollisessa opiskelijayksiössä jos kaupungin hintataso sallii, pyöräilee joka paikkaan ja syö tummaa makaronia keitetyillä linsseillä ja muuta suhteellisen tervellistä halpissafkaa. Lisäksi opiskelija on siitä onnellisessa asemassa, että hänellä on mahdollisuus suorittaa opintoja myös kesäisin jolloin tuet juoksee koko ajan. Opiskelija pysyy terveenä ja mitään isoja yllätyksiä ei muutenkaan tule. Pärjääkö tällainen opiskelija pelkällä opintorahalla ja asumistuella vai onko hänen pakko rahoittaa elämistään lainalla tai jotenkin muuten?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksimi opintotuki on pikkusen alle 280€/kk. Aika velho saa olla, että tuolla elää ja asuu omillaan. Kun akipäivien ruuat koululla on tuosta jo 22,5%. Ja jotenkin kait sinne koululle pitäisi päästäkkin? Niinäkin aamuina kun lunta on maassa 20cm.

Ei pienituloisen kannata koululla syödä! Kävely ei maksa mitään, Suomessa moni kävelee ympäri vuoden pitkätkin matkat. Tämä on ilmeisesti ihmeellistä erityisesti pääkaupunkiseutulaisille, jotka on tottuneet matkustamaan lyhyetkin alle kilometrin matkat linja-autolla tms.

Mulla on koululle n. 85km ja pakko siellä oli omalla autolla käydä teoriaopintojen aikaan kaksi kertaa viikossa. Julkisilla ei täällä maaseudulla niin vain kuljeta. Pari työharjoittelupaikkaa ollut 80km:n päässä ja oli pakko olla noissa paikoissa koska sh:n harkkoihin on tietyt vaatimukset eikä kaikkea todellakaan pysty suorittamaan pikkupaikkakunnalla. Noissa sitten piti kulkea viitenä päivänä viikossa ja matkakorvauksia ei tullut mistään. Enkä todellakaan ala muuttamaan väliaikaisen tilanteen vuoksi pois paikkakunnalta missä omistan talon ja mulla on työpaikka.

Vierailija
42/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koville varmaan ottaisi. Vaikka soluasunnot ja opiskelijaruokalat ovat edullisia, asumiseen menisi silti varsin suuri osa tuesta. Vuosikymmeniä sitten opiskellessani kesätyöt ja omien vanhempien tukikin olivat tärkeitä, vaikka asuin opintojeni alkuvuosina teekkarikylän suurissa ja remonttiin menevissä edullisissa soluissa. Eipä siinä etelänmatkoja osteltu eikä syöty ravintoloissa kovin montaa kertaa. Raha oli tiukassa. Vaikka yleisesti kuviteltiin, että kylässä vain ryypätään ja rällätään, todellisuus oli aika kaukana siitä. Valmistumisen jälkeen vaimoni ja minun opintolainojen korot olivat kovimpia korkoja, mitä maksoimme. Asuntolainakin oli paljon halvempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki opiskelijat ei ole lapsettomia nuoria. Mä olen yli 40v. omakotitalossa asuva enkä todellakaan olisi pärjännyt ilman opintolainaa. 

Ikäkö estää sinua muuttamasta halvempaam kämppään? Älä viitsi. Opiskelijasoluihin ei ole yläikärajaa eikä omakotitalossa asuminen ole ihmisoikeus.

Oletko vähän yksinkertainen? Mä omistan tämän talon! En todellakaan ala muuttamaan yhtään mihinkään täältä. Eikä mun opiskelupaikkakunnalla ole pahemmin mitään soluja tarjolla. En ala muuttamaan yhtään mihinkään väliaikaisen tilanteen vuoksi kun mulla on täällä tämä talo ja työpaikka mihin palaan valmistumisen jälkeen. 

Mitä vattua se sitäpaitsi sun napaa kaivelee, että mä olen ottanut opintolainaa???

Vierailija
44/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää. Isossa kaupungissa se solukin vie ison osan tuloista. Lisäksi jokainen tarvitsee hygieniatarvikkeita, vaatteita ja lääkäriä sekä apteekkia joskus. Sekä edes jotain opiskelijarientoja ja maksullista tekemistä opintojen vastapainoksi. 

Korkeakouluopiskelija pääsee yleislääkärin ja hammaslääkärin vastaanotolle "ilmaiseksi". Lainausmerkit siksi, että opiskelijan on pakko maksaa joka vuosi YTHS-maksu, käyttipä hän YTHS:n palveluja tai ei. Mutta opiskelija ei joudu maksamaan senttiäkään yleislääkäriä, vaikka hän joutuisi ravaamaan lääkärin vastaanotolla joka viikko ja kaikki hampaatkin juurihoidettaisiin.

Paitsi, että vaikka maksu on pakollinen niin yths sanoi vain ettei ole aikoja. Mene julkiselle. Julkiselle ei ole aikoja niin pitää mennä yksityiselle. 

Vierailija
45/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin, mutta luovutin koska se oli äärimmäisen stressaavaa rahan puutteen takia. Ja mulla oli huono tuuri solukaverien kanssakin, joten päädyin siihen että en halua asua solussa, maksoi mitä maksoi. Otin sitten lopulta kaikki lainat mitä sai, enkä ole sitä päätöstä kyllä katunut, mutta toisaalta minä kyllä valmistuin erittäin hyvin työllistävälle ja hyväpalkkaiselle alalle, ymmärrän että lainan ottamiseen on isompi kynnys jos on epävarmempaa työn kanssa kun valmistuu.

Juuri näin. Ehkä nipin napin jos ruokabudjetiksi riittää tyyliin 100e. Mutta mitenkään erityisen kivaa se ei ole

Vierailija
46/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen vastattiin jo, ruokajakelusta saa ruokaa mutta ainakin pk-seudulla jonot ovat melkoiset eikä opiskelija välttämättä pääse ruokaa tiettyyn aikaan hakemaan. Itse kävin töissä opintojen ohella jotta sain kunnon ruokaa kotiin, bilettäminen ei niinkään kiinnostanut. Pelkkä ajatuskin siitä että pitäisi puolen päivän aikaan ahmia koko päivän ruoat meluisassa ruokalassa ei todellakaan houkutellut. Illalla sitten jotain veteen keitettyä puuroa ja halvinta teetä, yöksis! Mutta näin kämppikseni tekivät. Kerran kun olin toisessa solussa niin margariinirasiakin oli venytetty pitkälle päiväyksen jälkeen eikä siitä siltikään olisi saanut ottaa. Lopulta muutin omaan kotiin ja otin enemmän töitä, opinnot venyivät mutta pääsi jotenkin normaaliin elämään kiinni. 

Vierailija
47/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksimi opintotuki on pikkusen alle 280€/kk. Aika velho saa olla, että tuolla elää ja asuu omillaan. Kun akipäivien ruuat koululla on tuosta jo 22,5%. Ja jotenkin kait sinne koululle pitäisi päästäkkin? Niinäkin aamuina kun lunta on maassa 20cm.

Ei pienituloisen kannata koululla syödä! Kävely ei maksa mitään, Suomessa moni kävelee ympäri vuoden pitkätkin matkat. Tämä on ilmeisesti ihmeellistä erityisesti pääkaupunkiseutulaisille, jotka on tottuneet matkustamaan lyhyetkin alle kilometrin matkat linja-autolla tms.

Ihan varmasti kannattaa maksaa 2,95 e koululounaasta. Saa ottaa ison annoksen, salaatit, leivät, juomat. Kotiin ei tarvi ostaa sitten kuin voileipätarvikkeet ym. 

Voileipätarvikkeista puhuminen paljastaa, ettet ymmärrä köyhäilyruuan päälle. Leivät on kalliita ja leipomisellakin pääsee niin huonoille "tuntipalkoille", että kiireinen opiskelija voi käyttää aikansa paljon paremminkin, jos asiaa tarkastellaan puhtaasti rahan kannalta. (Pika)kaurahiutaleet maksaa alle 1 €/kg, joten todellinen köyhäilijä jättää leivät kauppaan ja syö kotona paljon puuroa.

2,95 € lounaasta ei myöskään ole mikään halpa hinta, ellei laske arvoa sille että pääsee syömään valmiiseen pöytään. Todellinen köyhäilijä syö eväitä, koska tarjoushaukka saa samalla rahalla kaupasta paljon enemmän vastaavan tasoista ruokaa. Tai ainakin täällä päin lautaselle saa lapata vapaasti vain riisiä/perunaa ja salaattia, joka koostuu lähinnä porkkanaraasteesta ja muusta halvasta. Proteiinipitoisen pääruuan määrää on rajattu niin, että sitä saa ottaa esim. vain yhden kauhallisen tai 3 pientä kalapalaa.

Vierailija
48/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vanhempi, joka et tue rahallisesti opiskelevaa lastasi, olet joko tyhmä tai itsekäs. Tai molempia. 

Vierailija
49/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti kannattaa maksaa 2,95 e koululounaasta. Saa ottaa ison annoksen, salaatit, leivät, juomat. Kotiin ei tarvi ostaa sitten kuin voileipätarvikkeet ym. 

Tai sitten ostaa tar

Todellakin! Esim. ap:n mainitsema tumma makaroni keitetyillä linsseillä on todellista köyhäilyruokaa. Eurolla saa 400 g pussin tummaa makaronia ja vähintään 150 g kuivattuja linssejä, ja siitä syö taatusti useammankin kerran.

Vierailija
50/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää ja pystyy vielä säästämäänkin.Asuntovaunussa 5 vuotta vierähtää nopsaan ja vaunu myyntiin opintojen valmistuttua.

Asuntovaunuun ei saa asumistukea vaan kaikki kulut täytyy maksaa itse.

Vierailija
51/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki opiskelijat ei ole lapsettomia nuoria. Mä olen yli 40v. omakotitalossa asuva enkä todellakaan olisi pärjännyt ilman opintolainaa. 

Ikäkö estää sinua muuttamasta halvempaam kämppään? Älä viitsi. Opiskelijasoluihin ei ole yläikärajaa eikä omakotitalossa asuminen ole ihmisoikeus.

Oletko vähän yksinkertainen? Mä omistan tämän talon! En todellakaan ala muuttamaan yhtään mihinkään täältä. Eikä mun opiskelupaikkakunnalla ole pahemmin mitään soluja tarjolla. En ala muuttamaan yhtään mihinkään väliaikaisen tilanteen vuoksi kun mulla on täällä tämä talo ja työpaikka mihin palaan valmistumisen jälkeen. 

Mitä vattua se sitäpaitsi sun napaa kaivelee, että mä olen ottanut opintolainaa???

Älä valita, kun kyse on omista valinnoistasi. Omistusasunto ei estä muuttamasta muualle, ja saisit hyvät rahat jos myisit asuntosi.

Vierailija
52/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuki + asumistuki = 1470 € / kk. Hyvin pärjään... toistaiseksi! Keväällä tukikuukaudet sitten loppuu, lainaa en haluaisi ottaa :/

Onko sitten yleistäkin että opiskelijalla on näinkin hyvä tilanne kuin itselläni? 🤔 sitä en tiedä

Vierailija
53/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuki + asumistuki = 1470 € / kk. Hyvin pärjään... toistaiseksi! Keväällä tukikuukaudet sitten loppuu, lainaa en haluaisi ottaa :/

Onko sitten yleistäkin että opiskelijalla on näinkin hyvä tilanne kuin itselläni? 🤔 sitä en tiedä

Miten pihalla sä oikein olet? Etkö tosiaan tiedä, että suurin osa opiskelijoista ei todellakaan saa mitään aikuiskoulutustukea??? Eikä sitä saa jatkossa enää kukaan. Oletko jossakin tynnyrissä kasvanut?

Vierailija
54/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tod. pärjää! Opiskelijat ovat ainoo ihmisryhmä joka pakotetaan ottamaan lainaa selvitäkseen hengissä.'

Aikoinaan opiskellessani oli selvää, että otetaan opintolainaa. Sen lisäksi tehtiin kaikki liikenevä aika hommia, kuten tehdassiivousta öisin, vessojen pesua...miten sitä olis ilman kys. pärjännyt? Ei mitenkään.

Vierailija
55/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kävelet joka päivä vaikkapa yhteensä 30 km kouluun ja takaisin?

Opiskelija hankkii asunnon läheltä kouluaan. Minä muutin aikoinaan yliopiston kylkeen opiskelijasoluun. Opiskelijan asumistuki kattoi tuolloin jopa koko vuokran. Monet opiskelija-asuntolat sijaitsevat ihan opiskelupaikan lähistöllä, jolloin ei tule mitään päivittäisiä matkakuluja. Tuota ennen asuin alivuokralaisena, mutta talven lähestyessä ja iltojen pimetessä ei tehnyt enää mieli oikoa metsän poikki yliopistolle. Jokusen kilometrin matka olisi pidentynyt huomattavasti, jos olisin joutunut teitä pitkin kulkemaan. Nykyisin ei kyllä tuollaista reittiä uskaltaisi kulkea, tosin eipä siellä enää metsää taida juurikaan olla,

Vierailija
56/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat, kanat, kalat tarjouksesta, lisukkeeksi perunoita, riisiä, pastaa, porkkanaraastetta, lantturaastetta jne.

Itse ostin juuri lohipyöryköitä tarjouksesta, yhden annoksen hinnaksi tulee 0,65 € + ne perunat ym. 

Vierailija
57/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli välivuoden jäljiltä muutaman sadan euron säästöt, kun aloitin opiskelut n. 20 vuotta sitten ja pärjäsin 3 ensimmäistä vuotta pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. (Sen jälkeen en enää opiskellut kesällä vaan menin kesätöihin, mutten niinkään rahan takia vaan siksi että sain vihdoin oman alani töitä ja tärkeää työkokemusta.) Sain vanhemmiltani rahaa vain siihen kun kävin heidän luonaan jouluisin. Siellä sain ilmaiset ruuat ym. reilun viikon ajan vuodessa. Joulu- ja synttärilahjat oli luokkaa leffalippu tai äidin neulomat sukat. Hyvinhän se aika meni, kun suurin osa kavereista oli yhtä persaukisia kuin minäkin. Yhdessä oli kiva köyhäillä.

Vierailija
58/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista, solussa tai kimppakämpässä varmaan täytyy asua. Lisäksi vanhemmat joilta voi pyytää vaikka synttäri- ja joululahjat rahana niin saa vähän ylimääräistä. Ruokaa voi saada ilmaiseksi jos ei ole allergioita tai muita ehdottomia rajoitteita. Itse menisin kyllä kesällä pariksi kuukaudeksi töihin ja pitäisin viikon, pari lomaa, pää kestää paremmin ja kesätyön palkasta voi jäädä säästöön. Joululomallakin voi mennä kiireapulaiseksi. 

Ei ole mahdollista. Ilmaista ruokaa? Kerrotko missä ihminen saa sellaista?

Leipäjonojen lisäksi esim. jotkut seurakunnat järjestää ilmaisia ruokailuja. Täällä saa ilmaista aamiaista 2 kertaa viikossa ja lämpimän ruuan salaattipöydällä ja jälkiruualla joka toinen viikko. Lisäksi kristillisissä opiskelijailloissa on tarjolla joka viikko ilmaista iltapalaa, mutta sitä ei  normaali ihminen kehtaa mennä syömään osallistumatta samalla muuhun ohjelmaan ainakin kuuntelijana.

Vierailija
59/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vattua se sitäpaitsi sun napaa kaivelee, että mä olen ott

Jopas tämä nelikymppinen omakotitaloasuja pillastui. Luuletko että kovinkin moni opiskelija haluaa asua solussa ja venyttää senttiä äärimmilleen? Ei varmasti halua, mutta se nyt vaan on pakko jos tahtoo elää tukien varassa ottamatta lainaa. Jokainen saa tietysti rahoittaa elämäänsä lainalla jos haluaa, mutta turha tulla itkemään että on pakko tehdä jotain mitä ei ole pakko tehdä.

Vierailija
60/68 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää ruokaan edes 6 euroa päivässä, rahaa ei jää enää mihinkään muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi