Pärjääkö opiskelija ilman lainaa tai muita tuloja?
Pärjääkö omillaan asuva korkeakouluopiskelija nykyään pelkillä tuilla ilman lainaa, töistä saatavaa palkkaa, pappaa joka betalar tai muuta lisätulojen lähdettä? Oletetaan että opintojen alkaessa valmiina on kelvollinen pyörä nastarenkaalla talvea varten, opiskeluun riittävä läppäri, tarvittava kodin irtaimisto ja älypuhelin, vaatteet, hammasharja yms. pakolliset.
Opiskelija asuu vaatimattomasti solussa tai halvimmassa mahdollisessa opiskelijayksiössä jos kaupungin hintataso sallii, pyöräilee joka paikkaan ja syö tummaa makaronia keitetyillä linsseillä ja muuta suhteellisen tervellistä halpissafkaa. Lisäksi opiskelija on siitä onnellisessa asemassa, että hänellä on mahdollisuus suorittaa opintoja myös kesäisin jolloin tuet juoksee koko ajan. Opiskelija pysyy terveenä ja mitään isoja yllätyksiä ei muutenkaan tule. Pärjääkö tällainen opiskelija pelkällä opintorahalla ja asumistuella vai onko hänen pakko rahoittaa elämistään lainalla tai jotenkin muuten?
Kommentit (68)
Pärjäisikö ap itse summalla, joka on murto-osa perustoimeentulotuesta?
Ei pärjää. Halvimmassakin soluasunnossa vuokraan menee ainakin 100 euroa. Ei kukaan elä sitten 170 eurolla, kun siitä pitää maksaa ruoka, kulkeminen, hygienia, vaatteet, puhelin + sitten mitä hankintoja ja menoja voi tulla.
Oma poikani opiskelee ja olen neuvonut ettei ota lainaa. Olen luvattu auttaa.
No ei tod. pärjää! Opiskelijat ovat ainoo ihmisryhmä joka pakotetaan ottamaan lainaa selvitäkseen hengissä.
Ei pärjää. Isossa kaupungissa se solukin vie ison osan tuloista. Lisäksi jokainen tarvitsee hygieniatarvikkeita, vaatteita ja lääkäriä sekä apteekkia joskus. Sekä edes jotain opiskelijarientoja ja maksullista tekemistä opintojen vastapainoksi.
Paljonko nykyhallituksen aikana korkeakouluopiskelija saa asumistukea ja opintotukea?
Olisin kiitollinen jos joku vastaisi🙏
Vierailija kirjoitti:
Paljonko nykyhallituksen aikana korkeakouluopiskelija saa asumistukea ja opintotukea?
Lisään vielä, että jos asunto jonne olen muuttamassa on 33 m2 yksiö ja 580 € vuokra. Täällä ei muita ole tarjolla. Nytkin asun alivuokralaisena.
No kaikki opiskelijat ei ole lapsettomia nuoria. Mä olen yli 40v. omakotitalossa asuva enkä todellakaan olisi pärjännyt ilman opintolainaa.
No ei pärjää. Ei ne tuet kata edes vuokraa, vaikka asuisi solussa. Jotain muita tuloja on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna yhteensä noin 500 euroa kk, kesällä ei mitään. Sisältää asumislisän ja opintorahan. Sen pitäisi sitten riittää sekä vuokraan että elämiseen ellei lainaa ota. Asumistukea opiskelijat ei enää tule saamaan ja asumislisää ei saa kesällä.
On se mahdollista, solussa tai kimppakämpässä varmaan täytyy asua. Lisäksi vanhemmat joilta voi pyytää vaikka synttäri- ja joululahjat rahana niin saa vähän ylimääräistä. Ruokaa voi saada ilmaiseksi jos ei ole allergioita tai muita ehdottomia rajoitteita. Itse menisin kyllä kesällä pariksi kuukaudeksi töihin ja pitäisin viikon, pari lomaa, pää kestää paremmin ja kesätyön palkasta voi jäädä säästöön. Joululomallakin voi mennä kiireapulaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että jos asunto jonne olen muuttamassa on 33 m2 yksiö ja 580 € vuokra. Täällä ei muita ole tarjolla. Nytkin asun alivuokralaisena.
Et saa edes tuota vuokraa maksettua jatkossa, kun opiskelijat tiputetaan takaisin asumislisälle. 280 euroa opintorahaa ja 260 euroa asumislisää. Laske siitä..
Maksimi opintotuki on pikkusen alle 280€/kk. Aika velho saa olla, että tuolla elää ja asuu omillaan. Kun akipäivien ruuat koululla on tuosta jo 22,5%. Ja jotenkin kait sinne koululle pitäisi päästäkkin? Niinäkin aamuina kun lunta on maassa 20cm.
Ei ole pärjännyt ennenkään. Joko piti ottaa opintolainaa tai tehdä töitä. Ei nykyopiskelijoiden elämä poikkea millään lailla paitsi että niitä töitä lomiksi tai opiskelujen oheen on huonommin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella googlaamaan. Sitä taitoa tarvitset myös opiskelijana. Vinkki: ihan kun hakee sanalla opintotuki pääsee jo aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna yhteensä noin 500 euroa kk, kesällä ei mitään. Sisältää asumislisän ja opintorahan. Sen pitäisi sitten riittää sekä vuokraan että elämiseen ellei lainaa ota. Asumistukea opiskelijat ei enää tule saamaan ja asumislisää ei saa kesällä.
Ennen ainakin yliopisto-opiskelijat saivat tukia myös kesällä, jos suorittivat opintoja myös kesällä. Ainakin kesätenttejä oli mahdollisuus suorittaa joka kesä.
Vierailija kirjoitti:
Maksimi opintotuki on pikkusen alle 280€/kk. Aika velho saa olla, että tuolla elää ja asuu omillaan. Kun akipäivien ruuat koululla on tuosta jo 22,5%. Ja jotenkin kait sinne koululle pitäisi päästäkkin? Niinäkin aamuina kun lunta on maassa 20cm.
Annat väärän kuvan. Opintorahasta osa menee vuokraan, sillä asumislisä ei koskaan kata koko vuokraa. Ei jää elämiseen edes opintorahan verran vaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa edes tuota vuokraa maksettua jatkossa, kun opiskelijat tiputetaan takaisin asumislisälle. 280 euroa opintorahaa ja 260 euroa asumislisää. Laske siitä..
Saan tavallista asumistukea eikä sekään ole kuin 299 euroa eli maksimi tässä kaupungissa yksin asuvalle. Ei kata lähellekään koko vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ainakin yliopisto-opiskelijat saivat tukia myös kesällä, jos suorittivat opintoja myös kesällä. Ainakin kesätenttejä oli mahdollisuus suorittaa joka kesä.
Se vähentää sitten tukikuukausia. Toimeentulotuki kesällä on moninkertainen. Mitään tenttejä ei kannata lainarahalla kesällä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisikö ap itse summalla, joka on murto-osa perustoimeentulotuesta?
En, mutta en pääsekään hyötymään opiskelija-alennuksista eikä kaveripiirini koostu minimibudjetilla elävistä köyhäilijöistä.
Mä yritin, mutta luovutin koska se oli äärimmäisen stressaavaa rahan puutteen takia. Ja mulla oli huono tuuri solukaverien kanssakin, joten päädyin siihen että en halua asua solussa, maksoi mitä maksoi. Otin sitten lopulta kaikki lainat mitä sai, enkä ole sitä päätöstä kyllä katunut, mutta toisaalta minä kyllä valmistuin erittäin hyvin työllistävälle ja hyväpalkkaiselle alalle, ymmärrän että lainan ottamiseen on isompi kynnys jos on epävarmempaa työn kanssa kun valmistuu.