Millä ihmeellä saisin 27-vuotiaan poikani työelämään tai edes kouluun? "En ole koskaan ajatellut meneväni töihin. Ei vaan ole mun juttu." 😢
Pelaa yöt pelejä ja nukkuu päivät. Kysyy aina unisena sängynpohjalta mumisten että kenelle hän muka on luvannut, että menisi tässä elämässä töihin. Sanoo haukotellen ettei varmasti pääsisi sängystä ylös, jos pitäisi mennä töihin. Kääntää kylkeä ja jatkaa nuokkumista.
Äitinä itkettää se, että olen näin pahasti epäonnistunut äitinä. Taloudellisestikin tekee tiukkaa elättää häntä.
Mitä tehdä?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen äidistä, joka ei päästänyt lastaan muuttamaan. Silti halusi puuttua esim. alkoholin, tupakan käyttöön ja esim. muurarikoulutukseen menemisen torppaamiseen (Koska työ oli äidin mielestä liian rankaa)
Tiedän minäkin tällaisen ikäänkuin äidin järjestämän peräkamarin pojan. Perheen isä kuoli, äkillisesti ja ihan keski-ikäisenä. Äiti takertui vielä kotona asuvaan poikaansa, juuri kun hänen olisi pitänyt alkaa itsenäistymään. Mihinkään opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ei ollut muka mitään järkeä lähteä. Työttömänä kotona. Kun sitten kunta alkoi ohjaamaan työtoimintaa ja pajalle ja jotain tekemään, niin siinäkään ei ollut mitään järkeä. Kun ei tullut heti 2500€ käteen.
Vuosia kului, kaverit meni kouluihin ja työpaikkoihin. Poika ei koskaan saanut kokemusta mistään työelämästä. Nyt on odotukset epärealistiset, kokemusta nolla ja äiti pitää poikaa hänen omana tukena ja turvana. Niin itsekästä äidiltä, niin väärin toimittu. Hukattu elämä. Oli siis ihan fiksu poika, ei päihteitä, ei ns huonoja kavereita. Äiti pelasi omalla yksinäisyyden pelollaan ja kun suree isän poismenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskimpa se sun poikas mihinkään töihin pääse kun ei niitä töitä muillekaan ole jaossa, mutta miksi hän ei ole muuttanut omilleen?
Miksi muuten Suomessa patistetaan muuttamaan 18v omilleen mutta ulkkomailla asutaan jopa yli 30v perheen kanssa?
Jos/ kun joku asuu ulkomailla pidempään lapsuudenkodissaan, syitä voi olla mm.
- työtön (ei valtiolta apua/ tukea/, korvauksia etc.)
- töissä, pienipalkkainen (palkka ei riitä asunnon vuokraamiseen/ ostamiseen)
jne.jne.
Mun ulkomaalainen ystävä ihmettelee, miksi lapset muuttaa niin aikaisin pois kotoa ja kauas pois vanhemmistaan ihankuin vihaisivat nii
No olen minä tyttären kanssa saunassa ollut monesti ollut alasti kyllä , vaikka on aikuinen. Mutta en minä aikuisten poikien kanssa sauno. Saati kävelis alasti ympäriinsä. Veikkaan , että niitä saattais asia häiritä, kun musti painelee perse paljaana ympäriinsä. Ihan kohteliasuudesta.
Poika ei tainnut armeijaakaan käydä?
Vierailija kirjoitti:
Kauanpa olet sen antanut olla. En mä tiedä. Mä tönin oman poikani kesätöihin jo teininä.
Onko hällä joku koulutus? Jos ei niin nyt keväällä hakemaan kipin kapin. Ja sitten työpaikkaa etsimään.
Mun lapset opiskeli ja kävi töissä samaan aikaan. Ei ollut muita vaihtoehtojakaan kun rahat oli tiukilla.
Omaan firmaas? Joskus 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Liian helppoa elää yhteiskunnan tuella. Pitäisi laittaa yhteismajoitukseen kuten armeijassa. Pieneen huoneeseen 10 tyyppiä kerrossänkyihin. Ei mitään omaa asuntoa Kelan piikkiin tai edes omaa huonetta. Yhteiset tietokoneet jotka ovat töitä eikä pelaamista varten. Pitäähän sitä olla kannustimia mennä töihin. Se että saa sitten oman asunnon ja pelata töiden jälkeen siellä.
Ei nuoria oteta mihinkään töihin ilman työkokemusta.
Jos jollain sukulainen joka palkkaa, on eri tilanne.
Entä jos vaikka tilaisit pojallesi esim. Thaimaasta tai Filippiineiltä rakastavan naisystävän? Siellä naiset vielä arvostavat miehiä ja haluavat palvella heitä. Tämä aasialainen nainen voisi rakastaa poikasi kuntoon ja hän löytäisi vihdoin syyn mennä töihin.
Pistä nyt ekaksi ottamaan vastuu omasta elämästä= poikaset pihalle. Älä mahdollista tuota enää. Itse olet kasvattanut pojastasi tuollaisen. Nyt kylmää kyytiä vaan. Omaan asuntoon ja töihin tai alat herättämään sen klo 6 joka aamu, ja vaadit, että tekee tietyn listan töitä joka päivä elatuksensa eteen, ja lisäksi maksaa siitä- kummasti alkaa maistumaan oma kämppä, työ ja opiskelupaikka sen jälkeen.
No itsehän sä hyysäät sitä. Oma äiti oli ihan samanlainen, sain nukkua vaikka 12. 00 mitään ongelmaa ei olllut. En silti syytä häntä mutta lopeta nyt se passaus
Yleensä näillä neuvojilla omat lapset alakoulussa, syövät ja asuvat vielä kotona.
Tulevaisuuden suunnitelmat ovat pentujensa suhteen hurjat kunnes sitten täysi-ikäisenä nuorten todellisuus on jotain muuta.
Parinkymmenen vuoden päästä Suomessa on asuinalueita joissa kerjätään, varastellaan ja narkataan, dystopia on täällä.
Vaikka niin moni syyttää tässä poikaa niin monet äidit mahdollistaa tämän piilokalavasti. Tehdään kaikki lapsen puolesta, lapsi ei osaa edes pesukonetta käynnistää itse. "Anna minä teen" sanotaan tomerasti. Itse en ymmärrä tälläisiä vanhempia, mikä niillä on taka-ajatuksena?
Jos pelit ovat pojan intohimo niin yritä saada hänet opiskelemaan jotain millä hän voi tienata elantonsa pelaamalla. Esim. joku pelinkehittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittakaa se adoptioon.
Putin ottaa kyllä pojan vastaan ja vie sen luontoon oppimaan
Taputat olalle ja kiität kun tämä on vapaaehtoisesti luovuttanut pois avaimensa onneen vetäytymällä työnhaku ja pariutumiskilpailusta. Näin jollain toisella on helpompaa saada töitä ja puoliso
Olet varmaan myös liian kiltti mutta pojallesi on parempi että autat häntä hankkimaan kivan yksiön. Oispa munkin äiti auttanut mua jo aikaisemmin. Muutin 28 vuotiaana mutta olisinpa muttanut jo 20 vuotiaana! Yksineläminen on kivaa
Kun ne tietokonepelit noin kovin kiinnostaa niin voisihan sille alalle sitten varmaan työllistyäkin. Onhan siellä muitakin rooleja kuin pelkkää koodaamista jos ei siihen rahkeet tai kiinnostus riitä. Esim. graafikkoja, projektihenkilöstöä, myyntiä ja markkinointia jne.
1. Ota selvää alueesi mielenterveyden- ja sosiaalihuollon palveluista. Kuulostaa videopeliriippuvuudelta tuo oireilu. Se on tulossa uudessa ICD-koodistossa riippuvuusdiagnoosiksi.
2. Ota selvää alueesi mielenterveysjärjestöjen toiminnasta lähellä.fi nettisivujen avulla. Sieltä löytyy tekemistä, tukea ja seuraa pojallesi. Esimerkiksi Klubitaloilta on mahdollista ponnistaa työ-ja opiskeluelämään mukaan. Heillä on siihen laaditut palvelut ja toimintamallit.
Vierailija kirjoitti:
1. Ota selvää alueesi mielenterveyden- ja sosiaalihuollon palveluista. Kuulostaa videopeliriippuvuudelta tuo oireilu. Se on tulossa uudessa ICD-koodistossa riippuvuusdiagnoosiksi.
2. Ota selvää alueesi mielenterveysjärjestöjen toiminnasta lähellä.fi nettisivujen avulla. Sieltä löytyy tekemistä, tukea ja seuraa pojallesi. Esimerkiksi Klubitaloilta on mahdollista ponnistaa työ-ja opiskeluelämään mukaan. Heillä on siihen laaditut palvelut ja toimintamallit.
Kyllä minäkin ravasin noissa nuorena mutta sielläkin syrjittiin. Tämä yhteiskunta on mätä!
Kaikkensa tekeminen tässä tilanteessa ei ole nykytilan jatkaminen vaan lapsen aikuisuuteen työntäminen.