Mökin hankkiminen
Hei,
mitäs mieltä seuraavasta. Mieheni on ostamassa mökkiä, omilla rahoillaan, perheen käyttöön. Nyt sitten mainitsi, kuinka hänen omat aikuiset lapsensa sitten voi siellä käydä, myös kavereidensa kanssa. Ja että hän sitten omien kavereiden kanssa siellä sitten myös viettää aikaa. Sanoin siihen, että se on ok, että lapset käy ja heidän puolisonsa, mutta rellestysviikonloput, jolloin mökki on täynnä porukkaa, ketä minä en ole koskaan tavannutkaan, niin ne ei ole kivoja.
Mies suuttui tästä. Se mikä tässä minua ärsyttää on se, että ei mieheni, eikä hänen aikuiset lapsetkaan saa siivottua mökkiä hyvään kuntoon tämmöisen porukoiden jälkeen. Ehkä hieman imuroisivat, ja roskat veisivät pois, mutta mikroaalto uuni olisi "räjäytetty", samoin kuin vessanpönttö eli siivoukset tehtäisiin siitä mistä aita matalin. Eikä nämä ryyppyporukat imuroi sohvia, pyyhi pölyjä, haravoi pihaa ja lakaise terassia, puhumattakaan ikkunoiden pesusta.
Ongelmana on se, että näitä porukoita toisi mökille useampi henkilö ja kaikki ajattelisivat, että kyllä joku muu (eli minä) sitten siivoaa kunnolla.
Kuinka ratkaisen pulman? Huomiona, että meillä on yhteisiä pieniä lapsia, joiden kanssa mökillä pitää voida olla siten, ettei tarvitse pelätä, että ryyppyporukat ovat rikkoneet pulloja/laseja terasseille tai oksennelleet sohville ja matoille.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en ota näitä asioita keskusteluun enempää ennen mökin ostoa. Annan sitten hänen sitten käyttää mökkiään miten käyttää. Katson sitten, menenkö sinne vai en. Tai jos menen, niin en ainakaan ala siellä siivoilemaan. Annan mieheni huomata ihan itse, ettei se mökki pysy yllä sillä, että siellä heiluu porukkaa, joka ei siivoa kunnolla jälkiään. Onni tässä on se, että voin kyllä ostaa itselleni itse mökin ja näin ollen määritellä sen käyttäjäkunnan miten mielin. Ap
Turha tosiaan maalata piruja seinille ennen aikojaan.
Mutta onhan tässä tulossa sellainen aika, että miehesi haluaisi viettää mökillä aikaa nykyisen perheensä eli sinun ja pienempien lasten kanssa. Hän ei ajattele, että sinulla olisi aina iso homma saattaa mökki säädylliseen ja lapsille turvalliseen asumiskuntoon. Eihän ole virkistävää lähteä perheen kanssa mökille, kun tietää, että siellä odottaa valtavasti työtä, ennen kuin pääsee edes tekemään niitä Varsinaisia mökkipuuhia! Jos sinun ja miehesi siisteyskäsitykset poikkeavat kovasti, tuosta järjestelystä ei hyvä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en ota näitä asioita keskusteluun enempää ennen mökin ostoa. Annan sitten hänen sitten käyttää mökkiään miten käyttää. Katson sitten, menenkö sinne vai en. Tai jos menen, niin en ainakaan ala siellä siivoilemaan. Annan mieheni huomata ihan itse, ettei se mökki pysy yllä sillä, että siellä heiluu porukkaa, joka ei siivoa kunnolla jälkiään. Onni tässä on se, että voin kyllä ostaa itselleni itse mökin ja näin ollen määritellä sen käyttäjäkunnan miten mielin. Ap
Turha tosiaan maalata piruja seinille ennen aikojaan.
Mutta onhan tässä tulossa sellainen aika, että miehesi haluaisi viettää mökillä aikaa nykyisen perheensä eli sinun ja pienempien lasten kanssa. Hän ei ajattele, että sinulla olisi aina iso homma saattaa mökki säädylliseen ja lapsille turvalliseen asumiskuntoon. Eihän ole virkistävää lähteä perheen kanssa mökille, kun tietää, e
Olet oikeassa, positiivista on, että hän haluaa perheensä eli meidän kanssa siellä aikaa viettää. Eikä hän tosiaan ajattele, että hänen tuttavansa tai isojen lastensa kaverit olisivat mitään epämääräistä porukkaa. On myös melko todennäköistä, että ensimmäisen parin kesän jälkeen miehen ja isojen lastensa kiinnostus viedä mökille kavereitaan laskee rajusti. Muutaman vuoden päästä saattaa olla, ettei siellä kävisi juuri kukaan perheen ulkopuolinen. Joten ehkä kestän tämän ensimmäisen vuoden tai pari. Täytyy olla viemättä sitten omia tavaroita ja antaa porukoden rellestää, eihän minun sinne tarvitse mennä. Ja jos menenkin, niin annan miehen siivota. Ihmetelkööt sitten, kun on likaista ja sotkuista.
Ja jos sinne on jäänyt isojen lasten kinkerien jälkeen sotkut sinne sun tänne, niin voin itse antaa ihan suoraa palautetta näille aikuisille lapsille. Ja ehkäpä pystyn miehen kanssa sopimaan, että minun ja pikkulasteni makuuhuoneessa ei yövy kukaan muu kuin minä, lapseni ja mieheni. Vieraat menkööt muihin makuutiloihin, joita ko. paikassa on useita. Ap
ap: Minkähän tasoista mökkiä miehesi on ostamassa? Jos mökissä on kaikki mukavuudet sisävessaa ja pesukoneita myöten, niin tekeminen helpottuu kovasti. Jos kyseessä on mökki, jonne ei vedet tule ja jossa ulkohuussi, niin hommaa riittää ihan koko ajan.
Se tekemisen tarve ja rutiinit selviävät ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Olit siis nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota muiden sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?"
No voihan sen joku tosiaan noinkin ajatella. Minä ajattelin sen niin, että siivosin mökin omaa tasoani vastaavaksi aina kun siellä itse lomailin ja siivottavaa oli ekstrapaljon kun muilla mökin käyttäjillä oli eri siisteyskäsitys.
Ihan kivoja lomia ehdin siellä pari vuoden aikana viettää ja yhden osakkaan lunastaessa mökin tuli vielä 40000 rahaa käteen, eli en nyt ihan vankilaksi olisi tuota järjestelyä sanonut.
Toisaalta tuo olisi jopa hyväkin käytäntö. Toki olisi ikävää aloittaa mökkiviikonloppu siivoamalla, mutta jotenkin sen lopettaminen pelkkään pintapuoliseen pikasiivoukseen houkuttaisi. Nythän se menee niin, että jos ei ole maksullista siivousta, niin sunnuntai on sitten vähän sellainen päivä, että vaikka siihen siivoukseen ei kokopäivää menekään, niin se silti vähän kolkuttaa aamusta asti ajatuksena takaraivossa.
Vähän ot, mutta onhan ryyppääminen ja sikailu niiin last season. Vain juntit.
Kuinka usein meinaatte olla mökillä? Jos olette usein niin eihän kesässä ole monta vkl jolloin muut voi siellä olla. Mikä on hyvä asia.
Mies siis ostaa omilla rahoillaan, omiin nimiinsä?
Mökkiä ei siis vielä ole? Älä ennakoi/stressaa sitä siivouksen määrää turhaan etukäteen. Katso miten tilanteet etenee.
Mutta pidä huoli, että mies myös kustantaa mökin huollot, sähköt ym. jutut, koska se on hänen omaisuuttaan. Sinun ei tarvi sijoittaa siihen.
Meillä mies rakennutti mökin perintömailleen. Minulla ei ole siihen muuta osuutta kuin käyttöoikeus ja päivittäiset askareet. Mutta en myöskään osallistu huoltokuluihin. Mökki jää aikanaan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
ap: Minkähän tasoista mökkiä miehesi on ostamassa? Jos mökissä on kaikki mukavuudet sisävessaa ja pesukoneita myöten, niin tekeminen helpottuu kovasti. Jos kyseessä on mökki, jonne ei vedet tule ja jossa ulkohuussi, niin hommaa riittää ihan koko ajan.
Se tekemisen tarve ja rutiinit selviävät ajan kanssa.
Ostettava mökki on sellainen, että siellä on vesivessa, täysin varusteltu keittiö. Joo, annan miehen huseerata mökkinsä kanssa ja yllättyä siitä, etten siellä ole toisen sotkuja pää kolmantena jalkana siivoilemassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta onhan ryyppääminen ja sikailu niiin last season. Vain juntit.
Olen niin samaa mieltä. En itse käytä alkoa. Ap
Mulla on omat muksut mökkeilleet lukemattomia kertoja kavereiden kanssa ja paikat on aina kunnossa. Pitää tehdä pelisäännöt selviksi. Polttopuitakin ovat useasti tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein meinaatte olla mökillä? Jos olette usein niin eihän kesässä ole monta vkl jolloin muut voi siellä olla. Mikä on hyvä asia.
Kyllä siellä varmaan pari 1-2 viikon pätkää oltaisiin, lisäksi satunnaisia viikonloppuja kesällä ja talvella. Voin kyllä kuvitella jo etukäteen tilanteen, että ollaan miehen kanssa kaavailtu sinne vaikka seuraavaksi viikonlopuksi menevämme. Sitten tuleekin mieheltä viestiä, että kun poikansa kavereineen haluaisi mennäkin juuri silloin sinne... Hmm. Ehkä maalaan pirua seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Mies siis ostaa omilla rahoillaan, omiin nimiinsä?
Mökkiä ei siis vielä ole? Älä ennakoi/stressaa sitä siivouksen määrää turhaan etukäteen. Katso miten tilanteet etenee.
Mutta pidä huoli, että mies myös kustantaa mökin huollot, sähköt ym. jutut, koska se on hänen omaisuuttaan. Sinun ei tarvi sijoittaa siihen.
Meillä mies rakennutti mökin perintömailleen. Minulla ei ole siihen muuta osuutta kuin käyttöoikeus ja päivittäiset askareet. Mutta en myöskään osallistu huoltokuluihin. Mökki jää aikanaan lapsille.
Ei vielä ole, mutta kohta saattaa ollakin :) Juu en todellakaan laitan ropn latia koko mökkiin. Se mitä olisin voinut laittaa, olisi sen paikan siistinä pitäminen, mutta jos siitä kerran tulee yleinen biletyskeskus, niin en laita sitäkään. Ap
Miksi kukaan ottaa miehekseen tyypin, joka harrastaa ryyppyporukoita ja jolla on samoja harrastuksia omaavia aikuisia lapsia?😅
Vuosia sitten minun eksä miehen kuvitteli että siivoan mökin aina kun siellä on käynyt miehen kaverit juhlimassa. Sanoin etten mene mökille joka on epäsiisti ja jota omistaja ei itse siivoa. Siitäkin se suuttui ja olette että siivoaisin aina siellä ilmaiseksi muiden hyväksi.
Minulla on nyt ollut uusi mies jo vuosia ja mies sai mökin isältään perinnöksi mutta nykyinen mies siivoo mökkiä aina eikä tuo sinne kavereitaan ryyppäämään. Mieheni haluaa olla rauhassa mökillä yleensä. Juhannuksena voi olla enemmänkin porukkaa mutta yhdessä ollaan siivottu eikä kukaan ole sellainen että heittelee roskia lattialle.
Mun miehellä on vapaa-ajan asunto. Hän hoitaa sen itse ja maksaa kulut. Joskus yhdessä siivoillaan.viimeksi pes i ikkunatkin itse, kotona ei tällaisia hommia tee. On kyllä tarkka asunnon kunnosta eli siellä ei ole isoja ryyppäjäisiä. Mä olen siellä vähän kuin vieraana, en siis tee isoja siivouksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan niin. Kuka on niin tyhmä, että tekee lapsia vanhan juopon ukon kanssa, jolla on jo aikuisia lapsia? Provo.
Nelikymppisellä voi olla parikymppiset lapset vaikka toiset vasta harkitsevat ensimmäisen hankkimista.
Oletjo ap puhunut asiasta miehellesi? Pystytkö puhumaan? Toivottavasti miehesi ymmärtää huolesi.
-sivusta, mökin yksinään omistava, joka ei halua kutsua sinne ketään (😇)