Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin hankkiminen

Vierailija
18.11.2024 |

Hei,

mitäs mieltä seuraavasta. Mieheni on ostamassa mökkiä, omilla rahoillaan, perheen käyttöön. Nyt sitten mainitsi, kuinka hänen omat aikuiset lapsensa sitten voi siellä käydä, myös kavereidensa kanssa. Ja että hän sitten omien kavereiden kanssa siellä sitten myös viettää aikaa. Sanoin siihen, että se on ok, että lapset käy ja heidän puolisonsa, mutta rellestysviikonloput, jolloin mökki on täynnä porukkaa, ketä minä en ole koskaan tavannutkaan, niin ne ei ole kivoja.

Mies suuttui tästä. Se mikä tässä minua ärsyttää on se, että ei mieheni, eikä hänen aikuiset lapsetkaan saa siivottua mökkiä hyvään kuntoon tämmöisen porukoiden jälkeen. Ehkä hieman imuroisivat, ja roskat veisivät pois, mutta mikroaalto uuni olisi "räjäytetty", samoin kuin vessanpönttö eli siivoukset tehtäisiin siitä mistä aita matalin. Eikä nämä ryyppyporukat imuroi sohvia, pyyhi pölyjä, haravoi pihaa ja lakaise terassia, puhumattakaan ikkunoiden pesusta.

Ongelmana on se, että näitä porukoita toisi mökille useampi henkilö ja kaikki ajattelisivat, että kyllä joku muu (eli minä) sitten siivoaa kunnolla.

Kuinka ratkaisen pulman? Huomiona, että meillä on yhteisiä pieniä lapsia, joiden kanssa mökillä pitää voida olla siten, ettei tarvitse pelätä, että ryyppyporukat ovat rikkoneet pulloja/laseja terasseille tai oksennelleet sohville ja matoille.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan pääse kärryille minkälaisia bileitä siellä oikein pidetään jos niiden jälkeen herää pakottava tarve pestä ikkunat ja haravoida piha?

Ap ei varmaan tarkoittanut että joka käynnin jälkeen pestään ikkunat ja haravoidaan, vaan arvelee että ne on hommia jotka jää aina hänen hoidettavakseen. Ei ole usein tehtäviä mutta vituttaahan se jos kukaan muu ei vaivaudu ikinä niitä tekemään. 

Jos mökkeilystä aikoo oikeasti nauttia niin silloin mökin perushommien pitää olla ihan mieluisia ja ne otetaan ulkoiluna ja kivana puuhasteluna.

Jos mökin hommat alkavat olla aina pakkopullaa niin silloin ei ehkä ole oikeastaan mökki-ihminen. Tätäkin kannattaa ajatella jos mökki tuntuu työleiriltä.

Vaikka kuinka on mökki-ihminen niin ei ole reilua että jotkut työt jää yhteismökillä yhdelle ihmiselle. 

Vierailija
22/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ostaa mökin ja Ap heiluttaa kaulinta jo valmiiksi jep jep

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n pitäisi tehdä miehellensä selväksi, että ei mökille lähde jos vieraat eivät osaa huolehtia loppusiivouksesta. 

Vierailija
24/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olit siis nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota muiden sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?"

No voihan sen joku tosiaan noinkin ajatella. Minä ajattelin sen niin, että siivosin mökin omaa tasoani vastaavaksi aina kun siellä itse lomailin ja siivottavaa oli ekstrapaljon kun muilla mökin käyttäjillä oli eri siisteyskäsitys. 

Ihan kivoja lomia ehdin siellä pari  vuoden aikana viettää ja yhden osakkaan lunastaessa mökin tuli vielä 40000 rahaa käteen, eli en nyt ihan vankilaksi olisi tuota järjestelyä sanonut.

Vierailija
25/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa sinullakin ongelma, helvetin hölmöläinen. Taidat olla keksinyt koko jutun.

Vierailija
26/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan pääse kärryille minkälaisia bileitä siellä oikein pidetään jos niiden jälkeen herää pakottava tarve pestä ikkunat ja haravoida piha?

Ap ei varmaan tarkoittanut että joka käynnin jälkeen pestään ikkunat ja haravoidaan, vaan arvelee että ne on hommia jotka jää aina hänen hoidettavakseen. Ei ole usein tehtäviä mutta vituttaahan se jos kukaan muu ei vaivaudu ikinä niitä tekemään. 

En silti ymmärrä että miten bileiden järjestäminen vaikuttaa tähän? Jos ap:lle kerran olisi ok että aikuiset lapset käy perheensä kanssa mökillä, mutta se ei ole ok että he käyvät poikaporukalla viettämässä iltaa. Tuskin kummassakaan tilanteessa kukaan sen enempää pihaa haravoisi.

Vierailija
27/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin kirjallisen sopimuksen miehen kanssa, että en siivoa toisten jälkiä - ikinä! Koska näyttää siltä että siellä mökillä oleskelee muita ihmisiä noinkin paljon, niin menisisin itse vain joskus sillä varauksella, että ei siellä kovin puhdasta ole. Siivoaisin vain vähän itselleni, mutta en muille. En pesisi ikkunoita enkä hoitaisi mitään tekstiilipyykkiä tai matonpesuja.

Vierailija
28/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varmaan niin. Kuka on niin tyhmä, että tekee lapsia vanhan juopon ukon kanssa, jolla on jo aikuisia lapsia? Provo.

Vierailija
29/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki, jossa annamme aikuisten lasten perheineen lomailla silloin tällöin. Ei tulisi mieleenkään laittaa heitä tekemään pihatöitä, vaan että nauttikaa olostanne ja olkaa kuin kotonanne. klapeja ja haravointia saa tehdä, jos tuntuu siltä että se on mukavaa. He kyllä pyytämättäkin siivoavat lähtiessään, kantavat puita saunalle ja tyhjentävät tuhkapesät, jos sattuu täynnä olemaan. 

Vierailija
30/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestely toimii ainoastaan siinä tapauksessa että ap pystyy hyödyntämään mökkiä myös oman mielensä mukaan ja tuomaan sinne omia vieraita ja järjestämään tyttöjen iltoja. Jos ap käy siellä vaan lasten kanssa siivoamassa muiden jälkiä niin hän kyllä tulee katkeroitumaan ennemmin tai myöhemmin.

Eli jos sinulla ap ei ole omaa rellestysporukkaa niin jättäydy suosiolla pois mökkikuviosta. Mies ostaa mökin ja hoitaa sen täysin ja käy siellä lastenne kanssa keskenään. Ja sinä keksit jotain muuta kivaa tekemistä lapsivapaiden ajalle, lähdet vaikka kylpylään tai minilomalle Eurooppaan.

Vierailija
31/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä en ota näitä asioita keskusteluun enempää ennen mökin ostoa. Annan sitten hänen sitten käyttää mökkiään miten käyttää. Katson sitten, menenkö sinne vai en. Tai jos menen, niin en ainakaan ala siellä siivoilemaan. Annan mieheni huomata ihan itse, ettei se mökki pysy yllä sillä, että siellä heiluu porukkaa, joka ei siivoa kunnolla jälkiään. Onni tässä on se, että voin kyllä ostaa itselleni itse mökin ja näin ollen määritellä sen käyttäjäkunnan miten mielin. Ap

Vierailija
32/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää nykyään rellestä vai millaista porukkaa ne miehen lasten kaverit ovat?

Onko tämä ajatus nyt vain omiasi vai tiedätkö varmasti millaista porukkaa ne kaverit ovat?

Mieheni harrastusporukat, mitä sinne tulisi, ovat rankkaa ryyppyporukkaa. Jos mieheni lapset tuovat sinne kaveriporukoitaan, tarkoittaa se poikkeuksetta ryyppäjäisiä myös. Suurin osa näistä kavereista on minulle täysin tuntemattomia.

Kurjaa on myös se, etten viitsi sinne sitten juurikaan omia huonekalujani tai tavaroitani viedä, tämmöisten porukoiden käytettäväksi.

Vierailija
33/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka kuinka on mökki-ihminen niin ei ole reilua että jotkut työt jää yhteismökillä yhdelle ihmiselle. "

Yhteismökkejä kannattaa hankkia vain muiden mökki-ihmisten kanssa. Eivät ne koskaan toimi jos se siellä olo ei kaikille ole samanlaista vaan osa tulee kuin hotelliin jota siis mökki ei koskaan ole.

Vierailija
34/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää nykyään rellestä vai millaista porukkaa ne miehen lasten kaverit ovat?

Onko tämä ajatus nyt vain omiasi vai tiedätkö varmasti millaista porukkaa ne kaverit ovat?

Mieheni harrastusporukat, mitä sinne tulisi, ovat rankkaa ryyppyporukkaa. Jos mieheni lapset tuovat sinne kaveriporukoitaan, tarkoittaa se poikkeuksetta ryyppäjäisiä myös. Suurin osa näistä kavereista on minulle täysin tuntemattomia.

Kurjaa on myös se, etten viitsi sinne sitten juurikaan omia huonekalujani tai tavaroitani viedä, tämmöisten porukoiden käytettäväksi.

No jätä se mökki suosiolla miesten ryyppykämpäksi. Sotkekoon sen miten huonoon kuntoon haluavat.

Pysy sinä sieltä poissa ihan kuten pysyisit miehen jostain autotallista tai kaveriporukan harrastustilasta.

Vierailija
35/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n pitää siivota miehen mökki?

Vierailija
36/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tarkoitin. En tykkää siitä, jos mökkiä jatkuvasti käyttää iso joukko ihmisiä, jotka ei sitten sen ylläpitoo osallistu juuri mitenkään.  terv. Ap

Vierailija
37/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En silti ymmärrä että miten bileiden järjestäminen vaikuttaa tähän? Jos ap:lle kerran olisi ok että aikuiset lapset käy perheensä kanssa mökillä, mutta se ei ole ok että he käyvät poikaporukalla viettämässä iltaa. Tuskin kummassakaan tilanteessa kukaan sen enempää pihaa haravoisi.

Pointti on se, että mökillä ravaisi minulle täysin tuntematonta porukkaa. Siivous on kallista: jos sen ostaa rahalla, se on kallista, jos siivoa itse, joutuu joutumaan aika lujasti. Järjestestän siisteyttä vain itselleni tai sukulaisilleni, en tykkää että järjestämääni siisteyttä tulee kuluttamaan minulle täysin tuntemattomat ihmiset. Tykkäätkö itse kovasti siivoilla tuntemattomille? Ap

Vierailija
38/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä en ota näitä asioita keskusteluun enempää ennen mökin ostoa. Annan sitten hänen sitten käyttää mökkiään miten käyttää. Katson sitten, menenkö sinne vai en. Tai jos menen, niin en ainakaan ala siellä siivoilemaan. Annan mieheni huomata ihan itse, ettei se mökki pysy yllä sillä, että siellä heiluu porukkaa, joka ei siivoa kunnolla jälkiään. Onni tässä on se, että voin kyllä ostaa itselleni itse mökin ja näin ollen määritellä sen käyttäjäkunnan miten mielin. Ap

Nyt on kyllä liitto hyvällä pohjalla, jos pitää ostaa molemmille omat mökit kun ei käytöstä päästä sopuun.

Vierailija
39/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mökkeilystä aikoo oikeasti nauttia niin silloin mökin perushommien pitää olla ihan mieluisia ja ne otetaan ulkoiluna ja kivana puuhasteluna.

Jos mökin hommat alkavat olla aina pakkopullaa niin silloin ei ehkä ole oikeastaan mökki-ihminen. Tätäkin kannattaa ajatella jos mökki tuntuu työleiriltä.

Miksi täällä halutaan väärinymmärtää ihan kaikki.

Joo, mökkihommat on kivaa puuhastelua, mutta et kotonakaan tykkäisi, jos joku porukka olisi aina poissaollessasi käynyt sotkemassa paikat. Mökillä eletään niin, ettei siitä tule työleiriä. Eli siivosti. Kun niitä muitakin pakollisia hommia usein riittää ihan tarpeeksi. Vrt. puiden hankinta, pilkkominen, lämmitykset, pihan hoito, vuosihuollot jne.

Siivoustyö ei varsinaisesti ole monenkaan mielestä kivaa puuhastelua, yhtään missään. Ja sitä nämä ylimäääräiset majoittujat lisäävät moninkertaisesti. Jos vuokraat mökin airbnb-tyyliin, siinä on aina siivousmaksu erikseen. Ja tietty vuorokausivuokra. Ap:n asema on olla hyväksikäytetty työorja .

Menikö kaaliin?

Vierailija
40/58 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökki, jossa annamme aikuisten lasten perheineen lomailla silloin tällöin. Ei tulisi mieleenkään laittaa heitä tekemään pihatöitä, vaan että nauttikaa olostanne ja olkaa kuin kotonanne. klapeja ja haravointia saa tehdä, jos tuntuu siltä että se on mukavaa. He kyllä pyytämättäkin siivoavat lähtiessään, kantavat puita saunalle ja tyhjentävät tuhkapesät, jos sattuu täynnä olemaan. 

Onko sinulla myös pieniä lapsia? Jos ei ole, niin jaksat järjestää lomanviettopaikan aikuisille lapsillesi ja se on hyvä juttu, arvostan. Minulla on pikkulapsia, joten en yleisenä huushollerskana halua tai edes jaksa toimia puolelle maailmalle. Ap