Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen alkaa ahdistuessaan sepitellä tarinoita jotka eivät ole totta?

Vierailija
17.11.2024 |

Kysymys otsikossa.

Onko se tapa paeta ahdistusta jonnekin fantasiamaailmaan?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, nainen???

Vierailija
2/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis paikalla kun joku ihminen ahdistuu ja alkaa sepitellä tarinoita. Uskottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi olevan lapsen tasolle jäänyt. Vakaa aikuinen ihminen ei käyttäydy tuolla tavalla.

Vierailija
4/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on käynyt näin vain välittömässä uhkatilanteessa. Eli uhkaava henkilö vaatii jotakin tietoa ja vastaan vaan jotakin. Normaaleissa ihmissuhteissa ei käy näin

Vierailija
5/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontti-lestamme helsingissä.

Vierailija
6/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt tuota täysin samaa, että paetaan ahdistusta fantasiamaailmaan. Selitetään itselle kivempi todellisuus siihen ahdistavaan tilanteeseen.

Usein sepittelijä on itse tehnýt jotain mitä ei halua myöntää. Ja kun kirjoittaa tilanteeseen uuden käsikirjoituksen, niin uudessa tarinassa se oma teko onkin kadonnut, eikä ole enää mitään myönnettävää. Kätevää!

Vierailija
7/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt tuota täysin samaa, että paetaan ahdistusta fantasiamaailmaan. Selitetään itselle kivempi todellisuus siihen ahdistavaan tilanteeseen.

Usein sepittelijä on itse tehnýt jotain mitä ei halua myöntää. Ja kun kirjoittaa tilanteeseen uuden käsikirjoituksen, niin uudessa tarinassa se oma teko onkin kadonnut, eikä ole enää mitään myönnettävää. Kätevää!

Missä tilanteessa olet nähnyt ja millainen tämä fantasiamaailma oli? 

Vierailija
8/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset henkilöt eivät yleensä ole ahdistuneita, vaan syvästi narsistisia. 

Vierailija
9/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi olla ettei halua myöntää sitä totuutta. Ikävämpää vielä on jos alkaa syyttämään muita turhan takia, tämä voi saattaa muita ihmisiä vakaviin ongelmiinkin.

Vierailija
10/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla meistä ihmisistä ei ole vahvuutta myöntää omia virheitänsä ja keksivät pelkkiä valheita muille kerrottaviksi koska oma sädekehä täytyy pitää puhtaan näköisenä. Kannattaa kuunnella kriittisesti ihmisiä kuitenkin aina.

Vierailija
11/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia kysymysmksiin ei näköjään tule.

Vierailija
12/37 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia kysymysmksiin ei näköjään tule.

Hyviä ja osuvia vastauksiahan ketjussa jo on. Antaa monelle ajateltavaa.

Vierailija
13/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepittely (eng. Confabulation) on tosiaan narsistisia piirteitä ilmentävien yksi tapa toimia.

Vierailija
14/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepittely (eng. Confabulation) on tosiaan narsistisia piirteitä ilmentävien yksi tapa toimia.

Todellakin. Olin jo vähän ihastumassa karismaattisen oloiseen mieheen, kunnes yllätin hänet sepittämästä täyttä satua. Uskomatonta, mutta jotkin aikuiset narsistit toimivat näin 

Vierailija
15/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit kyllä sepittelee vaikka mitä tarinoita jos ovat nurkkaan ahdistettuna tai haluavat manipuloida. Mutta ei tarinoiden sepittely ahdistuneena kenestäkään narsistia tee.

Vierailija
16/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sepittelen kuolevalle äidilleni että minulla on kaikki hyvin vaikka olen viittä vaille valmis jonnekin osastolle. Ahdistaa kun äiti kyselee miten menee eikä hän ole siinä tilassa että voisin hänelle enää totuutta kertoa. Haluan hänen kuolevan uskoen että minä pärjään. 

Vierailija
17/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne kaikki uskonnot ole juuri tätä.

Vierailija
18/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sepittelen kuolevalle äidilleni että minulla on kaikki hyvin vaikka olen viittä vaille valmis jonnekin osastolle. Ahdistaa kun äiti kyselee miten menee eikä hän ole siinä tilassa että voisin hänelle enää totuutta kertoa. Haluan hänen kuolevan uskoen että minä pärjään. 

Otan osaa ja voimia sinulle <3

Vierailija
19/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä lähteestä olet katsonut confabulate sanan käännöksen ja sen että kuuluisi narsismiin. Kahdessa lähteessä sanotaan sen tarkoittavan muistin aukkojen täyttämistä sepitetyllä tarinalla. Siis aluksi on kertomassa ihan todenperäistä tarinaa, mutta ei muista kaikkea ja täyttää aukkopaikat keksityillä yksityiskohdilla. Tämä käännös ei liity narsismiin.

Vierailija
20/37 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen.