En tajua tätä vouhkaamista radasta Narvikiin.....Sinne menee jo rata.
Haaparannasta menee jo rata sinne. Kyse on siis vain pätkästä Suomen puolella, joka olisi samaa raideleveyttä. Tuo teksti on siis suurimmaksi osaksi sitä itseään.
"Lapissa aloitetaan jättimäinen hanke. Hankkeen tarkoituksena on rakentaa junayhteys Oulun ja Kemin satamista Tornioon, siitä rajojen yli Haaparantaan Ruotsin puolelle ja sieltä edelleen Kiirunan kaivoskaupunkiin ja Norjaan Narvikin satamaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ce99b74d-24e2-45cb-bb1a-ca5824a0494e
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi tulla Ouluun saakka? Miksei Kemi riitä (ja siellä tavarat suomalaisen raideleveyden juniin)?
Tollo.
Kemissä on myös satama.
Ja siellä sijaitsee muutama suuri vientiteollisuus yritys.
Kiiruna Pohjois-Ruotisassa on yksi suurimpia kaivoskaupunkeja Euroopassa.
Heikko, todella surkea tietämys teillä kotimaan ja Pohjoismaiden vientiteollisiudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi tulla Ouluun saakka? Miksei Kemi riitä (ja siellä tavarat suomalaisen raideleveyden juniin)?
Tollo.Kemissä on myös satama.
Ja siellä sijaitsee muutama suuri vientiteollisuus yritys.
Kiiruna Pohjois-Ruotisassa on yksi suurimpia kaivoskaupunkeja Euroopassa.
Heikko, todella surkea tietämys teillä kotimaan ja Pohjoismaiden vientiteollisiudesta.
Et lainkaan vastannut tuohon, mitä kysyttiin.
eli siis meuhkataan suuresta hankkeesta vaikka onkin pieni pätkä kun jossain muualle se n jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi tulla Ouluun saakka? Miksei Kemi riitä (ja siellä tavarat suomalaisen raideleveyden juniin)?
Tollo.Kemissä on myös satama.
Ja siellä sijaitsee muutama suuri vientiteollisuus yritys.
Kiiruna Pohjois-Ruotisassa on yksi suurimpia kaivoskaupunkeja Euroopassa.
Heikko, todella surkea tietämys teillä kotimaan ja Pohjoismaiden vientiteollisiudesta.
Et lainkaan vastannut tuohon, mitä kysyttiin.
Narvik on myös satamakaupunki. Huomio myös Nato-jutut, tollo!
Uutinen on paskaa. Narvikista Helsinkiin saakka menee rata.
Haaparannassa on kaksoisraide jossa vaihdetaan Suomalainen veturi. Tornion ratapihalla on raideleveyden vaihtolaite, jolla voidaan muuttaa erikoispyöräkerroin varustettujen vaunujen raideleveyttä.
Oulun ja Kemin satamista pääsee jo nyt junarataa pitkin Helsinkiin tai Narvikiin tai Tukholmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi tulla Ouluun saakka? Miksei Kemi riitä (ja siellä tavarat suomalaisen raideleveyden juniin)?
Tollo.Kemissä on myös satama.
Ja siellä sijaitsee muutama suuri vientiteollisuus yritys.
Kiiruna Pohjois-Ruotisassa on yksi suurimpia kaivoskaupunkeja Euroopassa.
Heikko, todella surkea tietämys teillä kotimaan ja Pohjoismaiden vientiteollisiudesta.
Kemin satamaan Veitsiluotoon menee jo rata josta pääsee muuttuvatelisillä vaunuilla Ruotsiin ja Norjaan purkamatta kuormaa. Veturi on toki vaihdettava Haaparannassa.
Jos oikeasti halutaan turvata Suomen huoltoreitit, niin Ahvenanmaalle perustetaan varuskunta ja/tai Nato-tukikohta.
Vierailija kirjoitti:
eli siis meuhkataan suuresta hankkeesta vaikka onkin pieni pätkä kun jossain muualle se n jo.
Mitään pätkää ei tarvitse rakentaa. Muutos on jo tehty. Tornion ja Haaparannan välillä on telinvaihtoraide joka muuttaa raideleveyden suomalaisesta ruotsalaiseksi ja päinvastoin.
Jaha, eli tämä hanke on selvästi merkittävä Suomen turvallisuudelle, kun venäjän trollit sitä noin vastustavat. Kannatan ratahanketta pelkästään tällä perusteella.
Venäläisissä trollaajissa on se hyvä puoli että kun kääntää niiden sanomiset päälaelleen, näkee totuuden. Vaikka voissa paistaisi.
miksi rysssssälle pitäisi asiasta mitään sanoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli siis meuhkataan suuresta hankkeesta vaikka onkin pieni pätkä kun jossain muualle se n jo.
Mitään pätkää ei tarvitse rakentaa. Muutos on jo tehty. Tornion ja Haaparannan välillä on telinvaihtoraide joka muuttaa raideleveyden suomalaisesta ruotsalaiseksi ja päinvastoin.
Mutta tuon linkatun jutun ja siinä jutussa linkatun toisen uutisen mukaan juuri Tornio-Oulu -välille kaavaillaan myös eurooppalaista raideleveyttä.
Miksi se pitäisi tulla Ouluun saakka? Miksei Kemi riitä (ja siellä tavarat suomalaisen raideleveyden juniin)?