Minkä ikäisiä ei enää hoideta erikoissairaanhoidossa?
Onko siis joku ikäraja, ettei esim leikata? Onko 55-vuotias liian vanha hoidettavaksi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jossain keskusteluketjussa joku sanoi, ettei olkapäätään leikattu, koska oli liian vanha, 55-vuotias.
Kiertäjäkalvosin leikkausten osalta on todettu että niistä ei ole hyötyä, näin sanoi minulle lääkäri. Vaivaa on mutta sitä ei todettu mikä on kyseessä.
Totta. Sain tuon hoidettua syömällä glukosamiinia ja netin jumppaohjeilla. T.mummeli 70+
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette keskustele
Puhun teidän kaikkien ihanasta vauraasta terveestä vanhuudesta?
"Kaikki eivät sairastu Alzheimeriin" ei tarkoita suomen kielessä, että kukaan ei sairastu Alzheimeriin. Se tarkoittaa, että vaikka osa sairastuukin, osa ei sairastu. Ihmisillä on - myös vanhana - erilaisia taloudellisia tilanteita. Jollain on oikein hyvä, joillain riittävän hyvä ja joillain huono eläke. Lisäksi joillain vanhuksista on säästöjä ja sijoituksia, mutta ei suinkaan kaikilla. On myös ihmisiä, jotka vielä ylimmän eläkeiän jälkeenkin jatkavat työelämässä. Eli saavat sekä eläkkeen että sen päälle vielä palkankin. Vanhuuseläkkeellä olevilla on lähes aina omat lapset jo aikuisia, joten ei ole enää lapsiakaan huollettavina. Monilla on myös asuntolainat maksettu, joten ei mene rahaa siihenkään. Mun äitini jatkoi kokoåäivätyössä 84-vuotiaaksi asti ja isäni 89-vuotiaaksi asti, mutta siskoni aikoo lopettaa työnteon jo nyt 70-vuotiaana. Mä aion lopettaa heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Mulla eri tule olemaan iso eläke, mutta ihan riittävän hyvä eläke kuitenkin. Saisin noin 1000 €/kk isomman eläkkeen, jos jatkaisin ylimpään eläkeikään asti, mutta koska olen aika nuuka eikä mulla ole autoa, mökkiä, venettä tai muutakaan ylimääräistä rahareikää, en tarvitse isompaa eläkettä.
Siitä olen kuitenkin samaa mieltä sun kanssa, että elämä hoivakodissa paskavaipoissa ei ole mitään kivaa. Sen vuoksi mulla ei ole mitään pakottavaa tarvetta elää mahdollisimman vanhaksi. Olenkin tehnyt tätä varten jo hoitotahdon, jossa on melko yksiselitteiset ohjeet, miten pitää toimia, jos mulla todetaan jokin muistisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä sai hoitoa 98-vuotiaana. Hänellä oli kova elämänhalu.
Eli vielä 3 vuotta kotonaan. Ei mitään sairaalareissuja tarvittu tuon 98-vuotiaana tehdyn toimenpiteen jälkeen.
Ei suttanut elämänhalu..
Ei isäsi elänyt..hän oli olemassa..
Ei tainnut uskoa jeesukseen
Jos ei uskonut, palaa nyt tulessa.
Hän uskoi Jumalaan ja Jeesukseen.
Elämänhalu auttoi pitkään ikään.
Oli vuosia vaimonsa omaishoitaja.
Hän ei kuluttanut julkista terveydenhuoltoa juuri lainkaan. Oli niin perusterve. Teki työtäkin yli alimman eläkeiän.
Kuoli silti???
Ja jeesus on mielikuvirusta
Madot on syöneet isäsi lihan
Kukaan ei muista että on ollut edes olemassa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette keskustele
Puhun teidän kaikkien ihanasta vauraasta terveestä vanhuudesta?
"Kaikki eivät sairastu Alzheimeriin" ei tarkoita suomen kielessä, että kukaan ei sairastu Alzheimeriin. Se tarkoittaa, että vaikka osa sairastuukin, osa ei sairastu. Ihmisillä on - myös vanhana - erilaisia taloudellisia tilanteita. Jollain on oikein hyvä, joillain riittävän hyvä ja joillain huono eläke. Lisäksi joillain vanhuksista on säästöjä ja sijoituksia, mutta ei suinkaan kaikilla. On myös ihmisiä, jotka vielä ylimmän eläkeiän jälkeenkin jatkavat työelämässä. Eli saavat sekä eläkkeen että sen päälle vielä palkankin. Vanhuuseläkkeellä olevilla on lähes aina omat lapset jo aikuisia, joten ei ole enää lapsiakaan huollettavina. Monilla on myös asuntolainat maksettu, joten ei mene rahaa siihenkään. Mun äitini jatkoi kokoåäivätyössä 84-vuotiaaksi asti
Kiitos järkevä vastaus
Suomessa ei ole eutanasiaa
Aion lentää sveitsiin 70 vuotiaana.
Rahani riittävät elämäntyyliin sopivasti
Keho toimii suht ok:sti, koska syön puhtaasti ja urheilen.
Sinä joudut vaippoihin, kuten ihminen joka ei uskalla lopettaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jossain keskusteluketjussa joku sanoi, ettei olkapäätään leikattu, koska oli liian vanha, 55-vuotias.
En usko tuohon syyhyn. Ihmisillä on joskus tapana ymmärtää asiat aivan väärin. Saattoihan kyse olla vaikka niin suuresta ylipainosta, että leikkaus olisi ollut riski, huonossa kunnossa oleva sydän, epävarmuus leikkauksen hyödyistä yms. Ikätekijään en usko hetkeäkään.
Näin se menee.
Operaatio on aina riski, ja jos riskitekijöitä on enemmän kuin odotettua hyötyä ei leikkausta suoriteta. Ei myöskään jos se lisää potilaan kärsimyksiä turhaan, esim juuri iäkäs vanhus. On aina mietittävä hyöty ja haitta. Jos kyseessä on hyväkuntoinen potilas jolla ei odoteta tulevan komplikaatioita ja elämänlaatu paranee tehtävästä operaatiosta se kyllä tehdään. Ikä ei ole mikään kriteeri yksin.
Loiset sinne yksityiselle omine rahoineen saa painua!