Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä tietäviä?

Vierailija
17.11.2024 |

Omaiseni suunnittelee, että antaisi testamentilla metsäpalstan yhdelle sukulaiselleen. Loput menisi kolmelle lapselle tasan. Loppuihin kuuluu rahavarat ja talo. Taloa yritetään jo myydä, mutta on alueella, jossa ei ole oikein kysyntää. Mitä jos omaiseni kuolee ennan talon myyntiä? Pesää ei voida varmaankaan jakaa ennenkuin talo on myyty? ( kukaan ei halua osuuteenaan taloa). Onko testamentti jotenkin erilainen asia? Voiko testamentilla metsäpalstan saaja saada metsäpalstan ennen pesän jakoa?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan palstan saada jos omistaja antaa sen ennen kuolemaa. Isäni antoi minulle kesämökkinsä eikä isäni ole kuollut vielä mutta on jo 84 v eikä jaksanut hoitaa mökkiä joten antoi sen minulle. Antoi minulle rahaakin käteisenä 250 000 euroa josta osa meni kesämökin remontoimiseen. Ei siis antanut kaikkia rahoja kerralla vaan 2 vuoden aikana ja antoi käteistä jotta vältytään veroilta, isäni idea.

Joopa 250 000  käteisellä mihin ihmeeseen tuollaisen käteisenn käyttää.

Elämiseen, mökin remontiin meni 45000 euroa. Ostin veneen 15000 eurolla. Laitoin tililleni 70000 pikkuhiljaa. Kotona on käteistä ja olen sitä käyttänyt 7 vuoden aikana.

Ja isäsi nosti pankista, eikä kukaan kysynyt, että mihin on raha menossa? Älä nyt vii

Ei se pankille kuulu, jos omiaan nostaa Tallentaessa rahaa kysyvät mistä tulllut. Tosin  tilisiirtona ei minulta kysytty isosta summasta 

Vierailija
42/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan palstan saada jos omistaja antaa sen ennen kuolemaa. Isäni antoi minulle kesämökkinsä eikä isäni ole kuollut vielä mutta on jo 84 v eikä jaksanut hoitaa mökkiä joten antoi sen minulle. Antoi minulle rahaakin käteisenä 250 000 euroa josta osa meni kesämökin remontoimiseen. Ei siis antanut kaikkia rahoja kerralla vaan 2 vuoden aikana ja antoi käteistä jotta vältytään veroilta, isäni idea.

Ilmoitin sinut poliisille, kyseessä on veropetos. Lähetin tuon viestitti heille myös. 

Kateellinen ilmoittautui 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämiseen, mökin remontiin meni 45000 euroa. Ostin veneen 15000 eurolla. Laitoin tililleni 70000 pikkuhiljaa. Kotona on käteistä ja olen sitä käyttänyt 7 vuoden aikana.

Tunnustat julkisesti veropetoksen? Mä laitan linkin poliisille. Ne saa sun datatunnisteet

Kateus vie kalatkin vedestä. Mutta karma kyllä hoitaa.

Vierailija
44/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kesämökin arvo oli yli 20 000, olisihan siitä pitänyt mennä veroa? Ja lahjana voi antaa veroitta joka kolmasvuosi 4999 euroa, joten en ymmärrä miten saitte verot kierrettyä 250 000 eurosta.

Nämä on näitä av-palstan satuja ja tarinoita. Kaikillahan täällä on vaativa asiantuntijatyö, sijoitusasuntoja, sijoitussalkut +100 000€ ja ties mitä.

Eiköhän tässäkin totuus ole että työtön Irma sai vanhemmiltaan 250euroa pahimpaan puutteeseen ja suurta ikäluokkaa edustavat vanhemmat lähti etelänlomalle mökkikauden päätyttyä.

Vierailija
45/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni lahjasta menee isompi vero kuin perinnöstä... ja omaiseni puhui testamentista. Haluaa ilmeisesti pitää palstan itsellään kuolemaansa saakka...

Älä nyt tuolta veropetoksen tekijältä neuvoja ota.

Henkilö voi tehdä lahjakirjan, jossa lahja nimetään ennakkoperinnöksi. Tämä huomioidaan sitten aikanaan perukirjassa ja perinnönjaossa.

Lahjanantaja voi pidättää itsellään

Tässä on kyllä paremminkin semmoinen suunnitelma, että metsäpalsta menisi kahdelle lapsenöapselle ja meidät haltijoiksi, jolloin saadaan ihan laillisesti verohuojennusta. Mutta osaako kukaan vastata siihen alkuperäiseen kysymykseeni?

Vierailija
46/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: niin kauan kun mitään pätevästi laadittua testamenttia ei viel ole, niin omaisuus jaetaan tasan rintaperillisten eli teidän kolmen lapsen kesken. Sukulainen, jolle palstaa on vain suunniteltu, ei saa yhtään mitään. 

Vasta kun pätevä testamentti on tehty, metsäpalsta on lasten ulottumattomissa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko talo perinnönjättäjän kuolinhetkellä myyty vai ei. Toki helpottaa perillisiä jos talo on myyty jo perinnönjättäjän eläessä ja jaettavaksi jää pelkkää rahaa eikä tarvi enää myynnistä huolehtia.

TÄRKEIN: Kuolinpesästä ei kukaan ota eikä saa mitään, ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Perunkirjoituksessa listataan vainajan varat ja velat. Mitään jakoa ei siinä vielä tehdä. Kun perukirja on tehty, voidaan aloittaa perinnönjako. Testamentti kirjataan perukirjaan ja laitetaan sen liitteeksi.

Testamentin perusteella myös mainitsemasi sukulainen on kuolinpesän osakas palsta

Ei ois tarvinut noita laskelmia eikä muita tietoja. Osaan kyllä itsekin laskea ja yksi prosessi on jo tehtynä.  Mutta tuota mitä kysyin, en tiennyt. Eli tieto, että metsäpalsta voidaan luovuttaa jo ennen muun pesän jakoa, jos tehdään erillinen perinnönjako siitä.  Pitääkö siihen kaikkien pesän osakkaiden suostua?

Vierailija
47/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon väärää tietoa on ketjussa. Oleellista on se, että mikä on metsäpalstan arvo ja mikä on muun omaisuuden arvo. Lapset saavat minimissään (yhteensä) lakiosan jaettuna lapsien määrällä, joka on puolet koko omaisuudesta. Jos metsäpalsta on alle puolet koko kuolinpesän varallisuudesta, niin sen voi jakaa vapaasti kenelle vain. Osallisuus pesään ei tarkoita sitä, että saisi saman määrän kuin kaikki muut ja siitä voi poiketa testamentilla niin tarkasti kuin haluaa. Ainoastaan rintaperillisen oikeus rajoittaa tätä, eli tässä tapauksessa jokaiselle lapselle kuuluu minimissään 1/6. Testamentin voi kyllä tehdä niinkin, että se ajaa jopa lapsien ohi, jolloin lapset joutuvat vaatimaan omaa osaansa, mutta saavat sen. Pesän voi jakaa heti pesänselvityksen jälkeen, mutta ei luultavasti kannata niin kauan, kun pesästä on kuluja ja talo myymättä. Talon osan voi myydä viimeistään hakemalla yhteisomistuksen purkua käräjäoikeudesta.

Vierailija
48/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille kuuluu vähintään puolet perinnöstä rintaperillisinä. Perunkirjassa talo täytyy hinnoitella reaalisesti. Jos kauppa ei käy, arvo on sen mukainen. Tällöin metsäpalstan perijä voi joutua maksamaan lapsille saadakseen palstan kokonaisuudessaan haltuunsa.

Jaon ei tarvitse mennä tasan. Me lapset emme hyödy metsäpalstasta, koska meidän elinikänämme siitä ei myydä metsää. Ihan sovussa tätä suunnitellaan. Ap

Vierailija
49/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä paremminkin semmoinen suunnitelma, että metsäpalsta menisi kahdelle lapsenöapselle ja meidät haltijoiksi, jolloin saadaan ihan laillisesti verohuojennusta. Mutta osaako kukaan vastata siihen alkuperäiseen kysymykseeni?

Olen jo vastannut siihen viestissä 29. Perinnön voi jakaa myös osittain ja jättää loppuosan (teidän tapauksessanne talon ja mahdollisesti rahaa) vielä jakamatta. Olen itsekin osallisena kuolinpesässä, jossa on tehty näin.

Tämä menee todella helposti, jos kaikki kuolinpesän osakkaat ovat yksimielisiä siitä, miten jako menee. Kirjoitetaan vain perinnönjakosopimus osittaisesta perinnönjaosta. Sitten menee hankalammaksi, jos joku osakkaista vastustaa jakoa. Kuolinpesä pitää kyllä jakaa, jos yksikin osakkaista sitä vaatii, mutta pahimmassa tapauksessa voidaan joutua hakemaan käräjäoikeudelta pesänjakaja, jos ei muuten päästä sopimukseen.

Vierailija
50/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan kysynyt mitään, vaikka rahapesulaki? Yleensä tiedustelua tulee pikkusummistakun. 

Vierailija
51/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon väärää tietoa on ketjussa. Oleellista on se, että mikä on metsäpalstan arvo ja mikä on muun omaisuuden arvo. Lapset saavat minimissään (yhteensä) lakiosan jaettuna lapsien määrällä, joka on puolet koko omaisuudesta. Jos metsäpalsta on alle puolet koko kuolinpesän varallisuudesta, niin sen voi jakaa vapaasti kenelle vain.

Lakiosaa ei saa automaattisesti, vaan sitä pitää vaatia. Vaikka metsäpalstan arvo olisi yli puolet perinnön arvosta, sen voi jakaa testamentin saajalle, jos tämä sopii kaikille vainajan lapsille eikä kukaan vaadi lakiosaansa. Mutta sitten ei onnistu, jos yksikin lapsista vaatii lakiosaansa.

Vierailija
52/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: niin kauan kun mitään pätevästi laadittua testamenttia ei viel ole, niin omaisuus jaetaan tasan rintaperillisten eli teidän kolmen lapsen kesken. Sukulainen, jolle palstaa on vain suunniteltu, ei saa yhtään mitään. 

Vasta kun pätevä testamentti on tehty, metsäpalsta on lasten ulottumattomissa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko talo perinnönjättäjän kuolinhetkellä myyty vai ei. Toki helpottaa perillisiä jos talo on myyty jo perinnönjättäjän eläessä ja jaettavaksi jää pelkkää rahaa eikä tarvi enää myynnistä huolehtia.

TÄRKEIN: Kuolinpesästä ei kukaan ota eikä saa mitään, ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Perunkirjoituksessa listataan vainajan varat ja velat. Mitään jakoa ei siinä vielä tehdä. Kun perukirja on tehty, voidaan aloittaa perinnönjako. Testamentti kirjataan perukirjaan ja laitetaan sen liitteeksi.

Testamentin perusteella myös m

Voidaan jakaa erikseen/eri aikaan ja kaikkien ei tarvitse suostua, oikeuden määrämä pesänjakajakin sen voi pakolla ja rahalla hoitaa.

Vierailija
53/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni lahjasta menee isompi vero kuin perinnöstä... ja omaiseni puhui testamentista. Haluaa ilmeisesti pitää palstan itsellään kuolemaansa saakka...

Älä nyt tuolta veropetoksen tekijältä neuvoja ota.

Henkilö voi tehdä lahjakirjan, jossa lahja nimetään ennakkoperinnöksi. Tämä huomioidaan sitten aikanaan perukirjassa ja perinnönjaossa.

"Tässä on kyllä paremminkin semmoinen suunnitelma, että metsäpalsta menisi kahdelle lapsenöapselle ja meidät haltijoiksi, jolloin saadaan ihan laillisesti verohuojennusta. Mutta osaako kukaan vastata siihen alkuperäiseen kysymykseeni?"

Ensin metsäpalsta oli menossa yhdelle sukulaiselle ja nyt kahdelle...

Vierailija
54/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kirjoitin aluksi yhdelle sukulaiselle kun ei sillä ole merkitystä teille tässä tapauksessa, että kenelle se menee. Siinä on pelkkää työtä ja kuluja monta kymmentä vuotta, ehkä 35 vuoden päästä ekoja hakkuita. Vanhempien toive kuitenkin on että se jäisi sukuun.

Vierailija
55/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille kuuluu vähintään puolet perinnöstä rintaperillisinä. Perunkirjassa talo täytyy hinnoitella reaalisesti. Jos kauppa ei käy, arvo on sen mukainen. Tällöin metsäpalstan perijä voi joutua maksamaan lapsille saadakseen palstan kokonaisuudessaan haltuunsa.

Jos testamentti on tehty on se metsäpalstan osalta pätevä - jokainen lapsista voi ainostaan vaatia että saa vähintään sen 1/2 omasta 1/3osastaan lakiosana, eli lapset eivät välttåmättä saa yhteensä vähintään puolta niinkuin väitit. 

Vierailija
56/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on jaettava, jos  yksi osakas vaatii. Testamentin saanut voi vaatia jakamista ja silloin hänen osuutensa on erotettava. Loppuosa kuolinpesästä voi jäädä jakamattomaksi iankaikkisuuteen saakka.

Mutta jos kukaan ei halua tölliä kenenkään ei tarvitse väkisin ottaa sitä osuuteensa vaan myynti voi todella pitkittää jakoa melko kauan.

Vierailija
57/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentin perusteella myös m

Pitää kaikkien allekirjoittaa suostumus (koska se saattaa loukata heidän oikeuttaan lakiosaan )

Vierailija
58/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kirjoitin aluksi yhdelle sukulaiselle kun ei sillä ole merkitystä teille tässä tapauksessa, että kenelle se menee. Siinä on pelkkää työtä ja kuluja monta kymmentä vuotta, ehkä 35 vuoden päästä ekoja hakkuita. Vanhempien toive kuitenkin on että se jäisi sukuun.

Kunhan huomioitte, että vaikkei sitä kaadetakaan  tukkipuuksi niin harvennushakkuut kyllä joutuvat operoimaan ja esim opintotukia laskettaessa huomioidaan metsäomaisuuden "laskennallinen vuosituotto" tuloksi, vaikkei metsästä ole kuin menoja siinä vaiheessa - toki sitä metsää saa olla aika reilusti ennenkuin se tällä hetkellä vielä heilauttaa tuota tukisumma pienemmäksi. Mutta melkoinen rasite tuo paperien täyttäminen opiskelijalle silti on. 

Vierailija
59/63 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan kysynyt mitään, vaikka rahapesulaki? Yleensä tiedustelua tulee pikkusummis

Minä en usko tuota huvikseen höpöttelijää. Itselle on jopa pankista oma pankkihenkilöiden soittanut kun joku algoritmi oli kiinnittänyt huomionsa minun toistuviin automaattinostoihini (etten vain maksa palkkoja pimeästi) - siinä sitten sain tehdä selkoa, miten asuntoautolla Euroopassa kierrellessä on pakko olla riittävästi rahaa jopa dieselin ostamiseen koska joka paikassa ei tosiaankaan kortteja kelpuuteta.. (eikä nyt puhuttu mistään tuhansista ja kymmenistätuhansista...) 

Vierailija
60/63 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan huomioitte, että vaikkei sitä kaadetakaan  tukkipuuksi niin harvennushakkuut kyllä joutuvat operoimaan ja esim opintotukia laskettaessa huomioidaan metsäomaisuuden "laskennallinen vuosituotto" tuloksi, vaikkei metsästä ole kuin menoja siinä vaiheessa - toki sitä metsää saa olla aika reilusti ennenkuin se tällä hetkellä vielä heilauttaa tuota tukisumma pienemmäksi. Mutta melkoinen rasite tuo paperien täyttäminen opiskelijalle silti on. 

Ap kertoi, että hänelle (ja jollekin toiselle) jäisi metsäpalstaan hallintaoikeus. Ainakin muussa omaisuudessa hallintaoikeuden haltija on oikeutettu omaisuuden tuottoon (esim. osakkeille maksettavaan osinkoon). Jos metsäomaisuuden kanssa noudatetaan samaa logiikkaa, niin tällöin metsän laskennallinen tuotto laskettaisiin ap:n eikä omistajan tuloksi.

Mutta vaikka näin olisikin, niin opiskelijalle tällaisesta pitkään aikaan tuottamattomasta omaisuudesta voi olla paljon harmia, sillä omaisuus voi olla esteenä jotain muita tukia hakiessa ja myös esim. opiskelija-asuntoa haettaessa. Kannattaa selvittää nämä asiat ennen testamentin tekoa. Sitten on toki eri asia, jos lasten opiskelut ovat jo ohi ja he ovat täysillä työelämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän